Gå til innhold

Kjetils Bøse Burgerlaboratorium™


Keegil

Anbefalte innlegg

Gjest Jester

Til andre burgerfans:

09753-alt1.jpg

Her får man varme PLUSS en hærlig røyket smak som gir mer grillpreg på burgerne :) Enten ha på etterpå, ha i selve farsen eller begge deler <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Til andre burgerfans:

09753-alt1.jpg

Her får man varme PLUSS en hærlig røyket smak som gir mer grillpreg på burgerne :) Enten ha på etterpå, ha i selve farsen eller begge deler <3

Faktisk aldri prøvd før, men denne må testes ut! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter å ha lest denne tråden ca hver eneste dag før jeg legger meg - ble jeg inspirert nok til å mose sammen litt kjøtt og frese opp noen burgere.

Det gikk plutselig opp for meg at jeg ikke feira ny PR i knebøy på mandag, og dette måtte selvfølgelig rettes på!

Startet med å mose sammen 3 pakker mager kjøttdeig, en bunt koriander, en løk, soltørkede tomater, pimenton smoked paprika, kummin, salt og pepper.

Laget så 6 baller av dette, som ble klemt til burgere i pannen

burger1.jpg

Laget en miks av soltørkede tomater, avocado, løk, tomat og kesam - som jeg fordelte oppå burgerne

burger2.jpg

Deretter la jeg ost oppå hver av burgerne for å forsikre meg om at relishen jeg hadde laget ble liggende. Heiv en shot vann i midten og satt på lokket.

Serverte de med speltbrød og litt salat

burger3.jpg

Dro fram et annet kamera på siste bildet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen gode innspill? Skal lage burgere til fredagen.

Tar opp igjen viltkjøtt temaet fra sist med:

1,2kg reinsdyrssteik kverna opp til kjøttdeig (var mørt som fyyyy). Maaasse pepper av forskjellige slag.

Maaaaasse serrano skinke som eg tenkte eg skulle surre burgerene inn i før steiking. (inb4 to fancy 4 bacon)

4 typer ost.

Grove burger brød smørt inn i smør før steking i ovnen til slutt.

Smelle over litt viltsaus til slutt.

NOE mangler, men HVA? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 2 uker senere...

Kjetils Saftige Sliders™

06.04.13

Men OP var ikke død...

Jeg fikk lyst til å teste ut noe nytt i dag, og leste meg opp på hvordan man lager skikkelige sliders. Og nei, sliders er ikke bare "små hamburgere", visstnok. There's more to it! Dette er skikkelig greasy American-style homemade junkfood.

So without further ado...

post-4-14440934221178_thumb.jpg

Burgerdeig:

Et stort stykke entrecôte

... serr, er det alt? Jepp! Kvern skiten. Lag bittesmå burgere. Sett dem i kjøleskapet til du skal steke dem. Ferdig. Det er tilbehøret og tilberedningsmetoden som gjør sliders til noe spesielt! Men det er en grunn til at jeg brukte entrecôte. Du bør ha et relativt fett kjøttstykke til dette.

post-4-14440934211134_thumb.jpg

Tilbehør:

Masse løk (jeg brukte tre stykker til tjue sliders)

Cheddarost

Fluffy brød av noe slag

BBQ-saus

Pickles

Salt

Pepper

Brød til sliders bør være fluffy, så det kan suge til seg litt juice uten å bli ekkelt. Jeg brukte noen fluffy pølsebrød jeg kjøpte på Rema 1000 og skar dem i to deler på midten. Passet perfekt!

Now for the fun and interesting part. Finhakk 2/3 av all løken, putt den i en bolle og ta på en god dose salt. La stå i 10 min.

post-4-14440934209359_thumb.jpg

Den resterende 1/3 av løken må du raspe med en osterasp eller tilsvarende. Advarsel hvis du aldri har raspet løk før: Det svir som FAEN i øya. Og før alle skriker "ghaaaaay" av full hals så må jeg påpeke at jeg aldri har hatt noe problemer med vanlig løkskjæring. Men løkrasping med trynet nærmest oppi raspen er ikke å anbefale. Wear protection.

Uansett, putt den raspede løken i en annen bolle. Viktig at du tar vare på saften også! Fyr deretter opp en panne med godt med olje i på middels varme på komfyren. Når den er jevnt over varm, skru ned til lav varme.

Avhengig av hvor mange sliders du skal lage, fordel en andel av den finhakkede løken (ikke den raspede) utover panna i et jevnt, tynt lag. Jeg lagde for eksempel 20 sliders, og hadde to stekerunder med 10 slider på hver runde. Derfor brukte jeg halvparten av løken på hver runde.

post-4-14440934209812_thumb.jpg

La løken surre i ca. 5 min UTEN Å RØRE. Når den begynner å bli småbrun/gyllen noen steder, tar du oppi en tilsvarende andel av den raspede løken og løksaften (like stor andel som du tok av den finhakkede), rører godt rundt og fordeler det jevnt utover panna i et tynt lag igjen.

post-4-14440934210558_thumb.jpg

Nå blir driten enda mer ekte her. Legg de små burgerne du har laget PÅ TOPPEN AV LØKEN! Thug kitchen, bitch. Haters gonna hate etc.

Ta salt og pepper på burgerne, og legg på en tykk skive med cheddar på hver burger. Deretter legger du den nederste delen av burgerbrødet oppå hver burger/cheddarskive. Legg på de øverste delene av burgerbrødene også, slik at de dekker sprekkene rundt omkring og sørger for at varmen holder seg nede i panna. Det skal se mer eller mindre sånn her ut:

post-4-14440934211709_thumb.jpg

Nå er det bare å vente! Løken syder og putrer og slipper løs masse aroma, som mer eller mindre dampkoker burgerne og smelter osten. Det er ikke nødvendig å snu burgerne heller. Løft litt på brødene iblant og sjekk om osten er smeltet og burgerne ikke lenger er røde på toppen. Da er de nemlig ferdige.

post-4-14440934212191_thumb.jpg

Nå blir det litt tricky her. Bruk en stekespade og løft opp én slider av gangen, og få med den karamelliserte løken som ligger under også. Ta deretter en overdel av et burgerbrød, snu det opp-ned og trykk det opp under undersiden av stekespaden. Klem sammen og dra stekespaden ut, og du har en (nesten) fiks ferdig slider.

Rinse and repeat, ha på litt BBQ-saus og en pickle eller to.

post-4-14440934212787_thumb.jpg

post-4-14440934213651_thumb.jpg

post-4-14440934214155_thumb.jpg

Velbekomme, bøse motherfuckers!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, hei alle burgerelskere.

Det har vært litt stille fra min front i det siste, rett og slett for jeg har drevet å perfeksjonert en oppskrift på ei litta phatlegsburger. Det er denne burgeren jeg har planer om å legge opp for salg mot sommeren. (Keegil etter å faktisk sjekket økonomi blir burgerplassen min "redusert" til et "franchise" hos et eksisterende serveringssted på Nordstrand når jeg trekker frem grillen)

En skikkelig hamburger bør inneholde minimum 18% fett. Mine burgere er fort opp mot 25-30% - så dette er ikke noe du skal spise på diett. Dette er en lørdagsburger. En skikkelig phatburger.

Ingredienser i kjøttet: Okse: høyrygg og oksebryst. Ca 60/40 fordeling i favør høyrygg. (vurderte entrecote..men dyrt..og 15% fett)

- Fersk rød chili

- Hvitløk (ikke mye)

- Grovkvernet pepper

Veldig viktig: IKKE SALT!! (salt kjøttstykkene som en biff, rett før de havner i panna, da forhindrer du biffblandingen i å likne farse)

Burgerform: Burgeren er jo naturlig nok formet rund og flat, men jeg pleier å forme mine burgere som en donut. Omtrent sånn her: Trykk på bildene for å gjøre de større.

[ATTACH]99575[/ATTACH]

Tilbehør til burgeren kan ikke diskuteres. Skal du spise denne burgeren må du spise den nøyaktig slik jeg har bestemt at miksen av smak er perfekt. Rødløk, ananas, spesialguacamole (detaljert oppskrift ligger tidligere i tråden), baby leaf mix / ruccula, cheddar og bacon (gjerne bacon av høy kvalitet da dårlig bacon gjerne blir for salt og for lite smak)

Her er et bilde av hvordan burgeren ser ut i en human servering for kniv og gaffel.

[ATTACH]99580[/ATTACH]

Her er et bilde av hvordan burgeren ser ut når du spiser en phatlegsburger som en mann:

[ATTACH]99579[/ATTACH]

Her er et bilde av hvordan burgeren kan se ut i en situasjon for f.eks. mer gourmet eller familiemiddager.

post-4698-14440935064054_thumb.jpg

Når man former kjøttet som en donut skjer det tre ting.

1) Kjøttet stekes raskere

2) Kjøttet bevarer "flatheten" når du steker

3) Ost / bacon / tilbehør havner plutselig "inni" kjøttet og du får en legendarisk "midt-bit".

Dressingen er syrlig. Kjøttet er tungt. Osten er sterk. Ananasen er søt. Baconet er salt.

post-4698-14440935062009_thumb.jpg

post-4698-14440935066167_thumb.jpg

post-4698-14440935068245_thumb.jpg

post-4698-14440935070655_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...