Gå til innhold

Samboer-diskusjoner


02-snapper

Anbefalte innlegg

FYI, Kroneisen har ALDRI kostet en krone... ;)

"Isen het opprinnelig «Diplomat», og kostet i begynnelsen 75 øre. Navnet «Krone-Is» fikk den alt i 1954. Dette navnet er siden kopiert av flere. Navnet fikk isen fordi det passet til produsentnavnet, som hadde en kongekrone i sitt symbol. Navnet oppstod altså ikke på grunn av prisen, som riktignok var 1 krone i hele 16 år, fra 1955 til 1970."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet ikke helt om jeg umiddelbart er enig i avfeielsen "det er da ikke noe å krangle om oppvasken på kjøkkenbenken". Jeg er for så vidt enig i at det ikke er noe å krangle om, men det er ikke fordi det er ubetydelig eller uvesentlig. Det er fordi det burde være veldig enkelt å bli enige om og holde seg til.

Ofte så er det vel slik at noe er viktig for den ene, mens den andre ikke bryr seg. For å holde oss til kjøkkenbenken: den ene er gjerne opptatt av å ha kjøkkenbenken ryddig (kanskje de er den som oftest lager mat og derfor setter pris på å ha en ryddig arbeidsflate når de setter i gang), mens den andre egentlig ikke bryr seg. Da er det ikke verre enn at den som ikke har sterke meninger fra eller til sørger for å hjelpe den andre til å få det slik den vil - ved f.eks. å skylle og sette kopper i oppvaskmaskinen i stedet for å la dem bli stående.

Grunnen til at krangling oppstår er vel nettopp det at den som ikke bryr seg og lar ting skure og gå da samtidig signaliserer til den andre parten at de heller ikke bryr seg om hva de ønsker. Den 1000. gangen man ber partneren om "kan du være så snill å sette koppene i oppvaskmaskinen sånn at jeg kan få laget mat uten å bruke masse tid på å rydde opp først" vil ikke alle sinnemestringskurs i verden være til hjelp, da partneren dermed uttrykkelig har gitt beskjed om at "jeg driter i at du lager mat til meg".

Småkrangling og kjegling har alltid en underliggende årsak, så å bare avfeie det som bagateller uten å gå ting nærmere etter i sømmene tror jeg ikke nødvendigvis er lurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, HenrikWL! En ting hvis den andre personen har veldig gode argumenter for å la ting bli stående; f.eks at h*n skal bruke koppen/glasset igjen og ikke vil lage unødig med oppvask. Men når man rett og slett ikke gidder så blir det jo det som blir mer irriterende enn koppene på kjøkkenbenken i seg selv; som du sier, signaliserer at man ikke bryr seg om å gjøre noe for den andre fordi man er mer opptatt av å ha det behagelig selv (slippe å sette ting i maskinen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig godt poeng, HenrikWL, men jeg vil bare påpeke at om en gjør som du sier skaper en i de aller fleste tilfeller et svært skjevt forhold. Dersom hvor viktig noe er avgjøres av hvor viktig partneren føler det er og man skal ta hensyn til alt som oppleves som viktig...

Vel, har fått en gjeng av lett fornærmede kvinnfolk etter meg her inne før for påstått generalisering ved flere anledninger, men jeg tror ingen vil si seg uenige i at damer flest bryr seg mye mer om enormt mange ting som menn generelt ser på som komplett uvesentlige. Om kriteriet for viktighet er som du outlinet over vil mannen bruke mesteparten av dagen sin på ting han synes er komplett vås og vrøvl bare for å holde partneren fornøyd. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er ikke så kranglete av meg selv, men kjenner jo igjen mye her. Det skader ikke å gjøre en liten innsats. Det er noe som betyr mye i hverdagen og 5 minutter av tiden har man alltids til rådighet.

Med mindre jeg ikke er kapabel til å stå oppreist får jeg alltid ting gjort slik at det er sånn noenlunde iallefall. Ikke ekstremt hverken den ene eller den andre veien.

Nå bor jeg alene, men jeg har prøvd å bo med andre også. Med varierende hell. Jeg liker å ha ting i orden, for er man fler så blir det fort mye og det bygger seg opp. Å da ta det unna mens det kommer gjør ting enklere. Alle deler selvsagt ikke en slik tankegang og vil heller bare legge seg tilbake og slappe av litt. For den andre gjør det jo uansett så hvorfor skal jeg gidde..

Små ting kan ofte lede til mye friksjon over tid og jeg tenker nok at det kan være nyttig å finne ut av alt mulig og hva man er villig til å leve med. Jeg er også av den oppfatningen at man må leve sammen minst ett år for å bli litt bedre kjent og se hva som er hva. Da får man en runde med alle sesonger og kan se hva som dukker opp.

Dette er jo selvsagt en rasjonell tilnærming, men det handler like mye om emosjonell kompatibilitet og seksuell drift. En som meg som har ekstrem vitalitet passer jo veldig dårlig sammen med en som har fravær av det.

Tror også det er viktig å kunne bli utfordret begge veier. Hva det omhandler kan jo være så mangt. Jeg er ikke en av dem som ønsker å være sammen med meg selv. Enkelte ting er greit at ligner, men det er snakk om mer praktiske ting. Som for eksempel at det er en forståelse at regninger må betales, klær må vaskes, hygiene er viktig, mat må lages og slike ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig godt poeng, HenrikWL, men jeg vil bare påpeke at om en gjør som du sier skaper en i de aller fleste tilfeller et svært skjevt forhold. Dersom hvor viktig noe er avgjøres av hvor viktig partneren føler det er og man skal ta hensyn til alt som oppleves som viktig...

Vel, har fått en gjeng av lett fornærmede kvinnfolk etter meg her inne før for påstått generalisering ved flere anledninger, men jeg tror ingen vil si seg uenige i at damer flest bryr seg mye mer om enormt mange ting som menn generelt ser på som komplett uvesentlige. Om kriteriet for viktighet er som du outlinet over vil mannen bruke mesteparten av dagen sin på ting han synes er komplett vås og vrøvl bare for å holde partneren fornøyd. :p

Jeg vil vel si at hva partneren føler er det aller viktigste i et forhold. Hvis partneren føler det er ytterst viktig med en kjøkkenbenk man til enhver tid kan speile seg i så får man vurdere hvorvidt dette er noe man kan leve med eller om man da rett og slett ikke er kompatible til å leve sammen - spissformulert, så klart. Jeg innbiller meg ikke at forhold står og faller på kjøkkenbenken (hirr, hirr :p). Balanse i alle ting. Blir fordelingen skjev som du nevner så er det jo på tide og sette seg ned og ta en prat om nettopp det.

Når det gjelder generaliseringer og stereotyper så må jeg ærlig si at jeg ikke helt klarer å forholde meg til det. Min erfaring tilsier at menn og kvinner ikke er så fryktelig forskjellige som mange vil ha oss til å tro, men det kan jo tenkes at jeg er et særtilfelle eller har vært heldig med mine erfaringer. Men hvis jeg strekker ut en olivengren og aksepterer generaliseringen og stereotypene for diskusjonens del, så har jo mannen mulighet til å gjenopprette en viss form for balanse - hvis han bruker mye tid av dagen på ting hun synes er viktig, så er det ikke urimelig at hun gjør noe til gjengjeld. Og i tråd med stereotypier og generaliseringer så blir vel det da muligens på soverommet - kanskje han har noen pusehåndjern liggende som han kunne tenkt seg å prøve? ;)

Som sagt: balanse i alt. To individer vil gjerne ha forskjellige ting de føler er viktig, og kunsten er jo å både høre partneren og bli hørt, samtidig som man hverken overkjører partneren eller selv blir overkjørt.

Kjempeenkelt, altså. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den dagen hun står for dekkskifte ute i nordavind og sidelengs sludd og hagl på en gjørmete oppgjørsel i alt for lite klær.... så skal jeg vaske gulvet med et smil inne i varmen :)

Ta på deg mer klar :p Men, hvor ofte skifter du dekk på bilen og hvor ofte gjør menn "mannlige" ting ute i kulda? Husarbeid må gjøres daglig dessverre.. ; )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta på deg mer klar :p Men, hvor ofte skifter du dekk på bilen og hvor ofte gjør menn "mannlige" ting ute i kulda? Husarbeid må gjøres daglig dessverre.. ; )

Myte! Myyyyte!

Hva slags husarbeid må gjøres daglig? Får jeg minne på at folk som ikke er eldre enn mine bestemødre gjorde husarbeide før seg selv, mannen, og minimum 2-3 små barn uten vaskemaskin, oppvaskmaskin, og i mange tilfeller uten elektrisitet, i en verden der klær måtte syes og repareres fordi alt nytt kostet penger?

Hus-"arbeide" det faktisk er nødvendig å gjøre i dagens moderne verden utgjør 20 minutter om dagen til å tørke av kjøkkenbenken og rydde ut av oppvaskmaskina, en halvtime et par ganger i uka til støvsuging, noen minutter her og der for å rydde inn og ut av vaskemaskin (, tørketrommel) og klesskap, og en liten vaskesjau et par-tre-fire ganger i måneden. Når Norske menn i følge Statistisk Sentralbyrå i verste tilfelle gjør nesten like mye hjemme som kvinnen, og i tillegg jobber langt mer.. shots fired! *løpe*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myte! Myyyyte!

Hva slags husarbeid må gjøres daglig? Får jeg minne på at folk som ikke er eldre enn mine bestemødre gjorde husarbeide før seg selv, mannen, og minimum 2-3 små barn uten vaskemaskin, oppvaskmaskin, og i mange tilfeller uten elektrisitet, i en verden der klær måtte syes og repareres fordi alt nytt kostet penger?

Hus-"arbeide" det faktisk er nødvendig å gjøre i dagens moderne verden utgjør 20 minutter om dagen til å tørke av kjøkkenbenken og rydde ut av oppvaskmaskina, en halvtime et par ganger i uka til støvsuging, noen minutter her og der for å rydde inn og ut av vaskemaskin (, tørketrommel) og klesskap, og en liten vaskesjau et par-tre-fire ganger i måneden. Når Norske menn i følge Statistisk Sentralbyrå i verste tilfelle gjør nesten like mye hjemme som kvinnen, og i tillegg jobber langt mer.. shots fired! *løpe*

Inb4 female Katyusha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myte! Myyyyte!

Hva slags husarbeid må gjøres daglig? Får jeg minne på at folk som ikke er eldre enn mine bestemødre gjorde husarbeide før seg selv, mannen, og minimum 2-3 små barn uten vaskemaskin, oppvaskmaskin, og i mange tilfeller uten elektrisitet, i en verden der klær måtte syes og repareres fordi alt nytt kostet penger?

Hus-"arbeide" det faktisk er nødvendig å gjøre i dagens moderne verden utgjør 20 minutter om dagen til å tørke av kjøkkenbenken og rydde ut av oppvaskmaskina, en halvtime et par ganger i uka til støvsuging, noen minutter her og der for å rydde inn og ut av vaskemaskin (, tørketrommel) og klesskap, og en liten vaskesjau et par-tre-fire ganger i måneden. Når Norske menn i følge Statistisk Sentralbyrå i verste tilfelle gjør nesten like mye hjemme som kvinnen, og i tillegg jobber langt mer.. shots fired! *løpe*

Du glemte matlaging, og jeg jobber mer enn mannen min (men han er flink i huset,da :p )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du glemte matlaging, og jeg jobber mer enn mannen min (men han er flink i huset,da :p )

Joda, er nok like mange forskjellige arbeidsfordelinger som det er par. Poenget var at vi har hus som nesten er fullautomatiserte sammenlignet med for bare 1-2 generasjoner tilbake, og for det meste betaler verdien av en kinokveld for å få dekkene skiftet, vasket, og oppbevart. For bare 3-4 generasjoner siden, i en tid mange gjenlevende fortsatt husker, var det hest og kjerre, øks og buesag, og klesvask med vaskebrett (om en hadde råd til sånne tekniske nyvinninger!) i en kald bekk en god gåtur fra huset man hadde bygget selv av treverk man hugget og fraktet til nærmeste sagbruk med overnevnte hest som var hverdagen for de aller, aller fleste.

Likevel klarer folk å krangle og irritere seg over et glass på benken eller en hybelkanin i hjørnet. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likevel klarer folk å krangle og irritere seg over et glass på benken eller en hybelkanin i hjørnet. :p

Ja, ja, stakkars dem. Tidene forandrer seg. Ingen på forumet aner hvordan det var å leve på den tiden, så det er umulig å være lykkelig fordi vi har støvsuger.

Til sammenligning er jeg superbegeistret og føler at jeg har mye bedre tid enn før fordi jeg har fått oppvaskmaskin og slipper å vaske alt for hånd. Det er kun fordi jeg vet hvordan det er å ikke ha oppvaskmaskin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...