Gå til innhold

Veltrente jenter og mensen


Neona

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg gikk opp 6 kg en gang ved mens og det var når jeg fikk den dagen etter et spisegildet:p Og figure:D Vanligvis er det vel 1.5-3 kg...mistet selv mensen i 16 års alderen(var syk )da jeg nådde ca 20 i bmi,da var jeg faktisk skrapa,men jeg hadde også hatt minimalt inntak i lang tid.

Det er jo veldig logisk at hormonene blir tullete ved lavt kcalinntak ove tid og da forsvinner logisk nok menstruasjonen da. Skal sies at jeg har vært både undervektig og overvektig på samme stadie(har kræsja helt nå pga for lavt inntak over tid -35 kg og jeg føler meg som da jeg var 10 kg undervektig faktisk) og ingen av de er noe morsomme:(Det er stor forskjell på å være veltrent og å være rippa og skrapa for omtrendt alt fett også er det forksjell på hva som er sunt og hva som er pent for mange;)

Jeg skjønner ikke hvorfor noen vil strebe etter en såppas lav fettprosent med mindre det er noe helt spesielt,som for eksempel en konkurranse. Man fucker opp kroppen helt og man føler seg jo ikke noe annet enn sliten og svak og syk.Min mening,oppfatning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg ikke spiste lavkarbo gikk jeg opp 4 kg vann ved mensen. Heldigvis slapp jeg det når jeg la om kostholdet. Føltes jo helt j.....! Med lavkarbo ble det 1 kg vann bare. Det er f... meg nok! Veldig lettet da jeg fant en måte å slippe unna den vannansamlingen! Det la seg uheldigvis under huden og jeg så brått feitere ut. Gish!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter og ha gått uten mensen i en lang periode, er den endelig på vei tilbake til normalen. Eneste problemet jeg har er at PMS'en min har blitt helt sinnsykt, før merket jeg ingenting, nå får jeg feber, STORE psykiske humørsvingninger(og da mener jeg STORE, setter meg ned på bakken og gråter fordi jeg ikke vil på jobb(???) for og nevne noe) klarer ikke trene og generelt helt utslitt de dagene/dagen før jeg skal ha mensen, hva i alle dager kommer det av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter og ha gått uten mensen i en lang periode, er den endelig på vei tilbake til normalen. Eneste problemet jeg har er at PMS'en min har blitt helt sinnsykt, før merket jeg ingenting, nå får jeg feber, STORE psykiske humørsvingninger(og da mener jeg STORE, setter meg ned på bakken og gråter fordi jeg ikke vil på jobb(???) for og nevne noe) klarer ikke trene og generelt helt utslitt de dagene/dagen før jeg skal ha mensen, hva i alle dager kommer det av?

Know the feeling.... For meg har mensen også innebært ekstreme smerter i livmora, føles nesten som en våt klut som vris og vris og vris, noe som gjør at jeg blir ekstremt sint og irritert på alt og alle.. Men har endelig tatt til vett og vært hos gynekologen, og fått resept på noen finfine smertestillende som skal fjerne disse hersens smertene. Gleder meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter og ha gått uten mensen i en lang periode, er den endelig på vei tilbake til normalen. Eneste problemet jeg har er at PMS'en min har blitt helt sinnsykt, før merket jeg ingenting, nå får jeg feber, STORE psykiske humørsvingninger(og da mener jeg STORE, setter meg ned på bakken og gråter fordi jeg ikke vil på jobb(???) for og nevne noe) klarer ikke trene og generelt helt utslitt de dagene/dagen før jeg skal ha mensen, hva i alle dager kommer det av?

Jeg har også opplevd dette. Jeg mistet mensen sommeren for snart 2 år siden, og den begynte såvidt å komme litt tilbake i høst.Jeg har verken slitt med anorexi eller vært undervektig, selvom jeg på et tidspunkt veide mindre enn hva jeg gjør i dag.

Mensen er fortsatt ikke regelmessig, så jeg kan aldri vite når den dukker opp....uansett jeg er utsatt for serious bad case of PMS! Eller- jeg håper det er det iallefall, hvis ikke er jeg ganske forstyrret til tider :D

Får humørsvingninger av en annen verden. Sist gang begynte jeg å grine når jeg skulle se på en barnekonsert min søster hadde vært med å arrangere....kjente ingen av barna, men jeg satt blant alle foreldre og søsken og hadde ikke mulighet til å slutte å grine :)

Jeg opplever egentlig ofte at selvom jeg fremdeles ikke alltid får mensen, så får jeg både PMS og litt "vondter"-, som om jeg skal få mensen men så er det ikke alltid det skjer! Ganske slitsomt å aldri vite om den dukker opp denne mnd eller ikke....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter og ha gått uten mensen i en lang periode, er den endelig på vei tilbake til normalen. Eneste problemet jeg har er at PMS'en min har blitt helt sinnsykt, før merket jeg ingenting, nå får jeg feber, STORE psykiske humørsvingninger(og da mener jeg STORE, setter meg ned på bakken og gråter fordi jeg ikke vil på jobb(???) for og nevne noe) klarer ikke trene og generelt helt utslitt de dagene/dagen før jeg skal ha mensen, hva i alle dager kommer det av?
jeg tror balansen kan gjenopprettes vha akupunktur.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo en tråd i samsvar med mensen og trening. Men spør her likevel.

Jeg har mistet menstruasjon og tror grunnen til det er å ha kuttet ut p-pillen. Nå skal det også ha seg slik at jeg til tider stresser mye og mister en del hår (røyter). Har også en tendens til å hyperventilere eller begynne å gråte når stresset går for hardt innpå meg. Vet heller ikke når jeg bør oppsøke lege og ikke (yep, jeg tror alltid at ting går seg til).

Men spørsmålet mitt er: er det noen grunn til bekymring? bør jeg oppsøke lege?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo en tråd i samsvar med mensen og trening. Men spør her likevel.

Jeg har mistet menstruasjon og tror grunnen til det er å ha kuttet ut p-pillen. Nå skal det også ha seg slik at jeg til tider stresser mye og mister en del hår (røyter). Har også en tendens til å hyperventilere eller begynne å gråte når stresset går for hardt innpå meg. Vet heller ikke når jeg bør oppsøke lege og ikke (yep, jeg tror alltid at ting går seg til).

Men spørsmålet mitt er: er det noen grunn til bekymring? bør jeg oppsøke lege?

Mange går opp til et år og mer enn det uten mensen etter å ha sluttet på p-piller, så det er nok en veldig naturlig årsak der. Derimot ville jeg sterkt anbefale deg å ta tak i de andre stressmomentene i hverdagen din, for stress vil definitivt ikke framskynde mensens tilbakekomst heller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange går opp til et år og mer enn det uten mensen etter å ha sluttet på p-piller, så det er nok en veldig naturlig årsak der. Derimot ville jeg sterkt anbefale deg å ta tak i de andre stressmomentene i hverdagen din, for stress vil definitivt ikke framskynde mensens tilbakekomst heller :)

Takk for svar! :D

Er sterkt enig i det. Heldigvis på rett vei når det gjelder stressmomentene, så blir nok bedre med tiden vil jeg tro nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg er det helt motsatt. Jeg blør ca 3 uker i strekk å 1 uke av! Det er utrolig frustrerende det! Trener styrke 4-5 ganger uka å spiser bra å har en fettprosent på 22. Leger finner ikke ut hvorfor det er sånn hos meg, men stress kan være en utgjørende faktor hos meg. Noen andre som har det slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo en tråd i samsvar med mensen og trening. Men spør her likevel.

Jeg har mistet menstruasjon og tror grunnen til det er å ha kuttet ut p-pillen. Nå skal det også ha seg slik at jeg til tider stresser mye og mister en del hår (røyter). Har også en tendens til å hyperventilere eller begynne å gråte når stresset går for hardt innpå meg. Vet heller ikke når jeg bør oppsøke lege og ikke (yep, jeg tror alltid at ting går seg til).

Men spørsmålet mitt er: er det noen grunn til bekymring? bør jeg oppsøke lege?

ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det noen som vet hvorfor man føler et ekstra behov for mat, ev søte/salte ting? :) Og mtp på trening - i tillegg til at hvertfall min kropp samler masse vann og jeg blåser opp som en ballong, føler jeg meg svakere når jeg trener samtidig som jeg har mensen. Er det en sammenheng, eller bare psykisk? Noen som vet? :) Kanskje Asle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk svar på blodprøver fra legen og det viste seg at jeg hadde lave verdier av østrogen..føler ikke legen tar meg helt på alvor for hver gang jeg har snakket om det har han bare sagt at å ikke ha mensen er ikke farlig. Så nevnte jeg om benskjørhet osv, men nei i følge han har det ingen problem. Eneste problemet mitt er hvis jeg vil ha barn, (noe jeg ønsker en gang) så kan en fikse det. Får se hva som skjer i fremtiden, nå er ihvertfall prøvene sendt til gynekolog så får dem vurdere om jeg skal bli kalt inn for undersøkelse. :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hatt mensen siden 8.februar, og før det har det gått ca 2mnd mellom hvr gang. Kan dette ha noe med treninga å gjøre eller er det bare fordi jeg er så ung? Er 17 og fikk vel mensen i 12-13års alderen. Takker for svar! :D

Ganske vanlig med uregelmessig mens, særlig i ung alder, så tror ikke du skal stresse så mye med det. Treningen kan nok påvirke det litt, men så lenge du passer på å spise og hvile nok bør du ikke bekymre deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg er det helt motsatt. Jeg blør ca 3 uker i strekk å 1 uke av! Det er utrolig frustrerende det! Trener styrke 4-5 ganger uka å spiser bra å har en fettprosent på 22. Leger finner ikke ut hvorfor det er sånn hos meg, men stress kan være en utgjørende faktor hos meg. Noen andre som har det slik?

Å blø så lenge i strekk kan ofte komme av infeksjoner i eggstokker, livmor osv. Gjorde det da jeg prøvde spiral (epic fail). Det kan også komme av at prevensjonsmiddelet du bruker ikke er riktig for deg, ei venninne av meg hadde det knall på p-staven i ca. 2 år for så å blø hele tiden. Regner med du har hatt en grundig gynekologisk undersøkelse, hvis ikke, do it. Ellers viktig å sørge for at du får i deg nok jern og vitamin B12 når du blør såpass mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk svar på blodprøver fra legen og det viste seg at jeg hadde lave verdier av østrogen..føler ikke legen tar meg helt på alvor for hver gang jeg har snakket om det har han bare sagt at å ikke ha mensen er ikke farlig. Så nevnte jeg om benskjørhet osv, men nei i følge han har det ingen problem. Eneste problemet mitt er hvis jeg vil ha barn, (noe jeg ønsker en gang) så kan en fikse det. Får se hva som skjer i fremtiden, nå er ihvertfall prøvene sendt til gynekolog så får dem vurdere om jeg skal bli kalt inn for undersøkelse. :unsure:

Hvis du føler at legen ikke tar deg på alvor, da bytter du fastlege! Å bagatellisere det å ikke ha mensen på den måten det blir gjort hos deg synes jeg virker helt bak mål, og jeg hadde forventet veldig mye mer av min lege i alle fall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...