Gå til innhold

Veltrente jenter og mensen


Neona

Anbefalte innlegg

Heisann! Slenger meg på litt her.. Har selv gått lenge uten mens (1 år etter at jeg sluttet på p - piller), og har nå fått Provera som jeg skal ta for å få gang på sakene, 5 dager i første omgang. Lurer litt på om noen her har brukt dette, og om dere fikk store bivirkninger?

Ut i fra pakningsvedlegget så virket det jo ut til å være relativt heftige saker, med alt fra vektøkning, synsforstyrrelser, søvnvasker til pustevansker som mulige bivirkninger.. :wideyed:

Jeg fikk Provera av legen da det hadde gått 6 mnd etter p-pilleslutt, uten tegn til mensen. De eneste bivirkningene jeg la merke til var kanskje litt humørsvingninger. Men jeg tror de oppstod fordi jeg var bekymret for å få humørsvinger, siden det stod oppført som en bivirkning. Fikk også et par kviser mer enn normalt. Hvilke bivirkninger en får er så individuelt, så hvis jeg var deg ville jeg ikke ha fokusert så mye på det (selv om det kan være vanskelig).

Jeg gikk på Provera i 14 dager, og fikk en mensen etter dette. Så gikk det vel ca 2 mnd før kroppen klarte å få i gang en mensen "på egenhånd". Det er litt over et år siden jeg tok denne Provera-kuren (har bare tatt en), og jeg har vel hatt ca. 9 menstruasjoner. Noen sykluser har vært ca normale (28-30 dager), men det har også vært en periode på 2 mnd uten mensen. Jeg prøver å ikke tenke så mye på det, selv om det er veldig vanskelig. Jeg blir veldig stresset når kroppen ikke fungerer slik den skal. Får destruktive tanker om at jeg ikke kommer til å klare å bli gravid noen gang osv. :-( (Gikk også to år uten mensen for 8 år siden pga undervekt/stress/trening - nå er jeg normalvektig men trener en god del).

Lykke til! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk Provera av legen da det hadde gått 6 mnd etter p-pilleslutt, uten tegn til mensen. De eneste bivirkningene jeg la merke til var kanskje litt humørsvingninger. Men jeg tror de oppstod fordi jeg var bekymret for å få humørsvinger, siden det stod oppført som en bivirkning. Fikk også et par kviser mer enn normalt. Hvilke bivirkninger en får er så individuelt, så hvis jeg var deg ville jeg ikke ha fokusert så mye på det (selv om det kan være vanskelig).

Jeg gikk på Provera i 14 dager, og fikk en mensen etter dette. Så gikk det vel ca 2 mnd før kroppen klarte å få i gang en mensen "på egenhånd". Det er litt over et år siden jeg tok denne Provera-kuren (har bare tatt en), og jeg har vel hatt ca. 9 menstruasjoner. Noen sykluser har vært ca normale (28-30 dager), men det har også vært en periode på 2 mnd uten mensen. Jeg prøver å ikke tenke så mye på det, selv om det er veldig vanskelig. Jeg blir veldig stresset når kroppen ikke fungerer slik den skal. Får destruktive tanker om at jeg ikke kommer til å klare å bli gravid noen gang osv. :-( (Gikk også to år uten mensen for 8 år siden pga undervekt/stress/trening - nå er jeg normalvektig men trener en god del).

Lykke til! :)

Ok, takk for at du delte dine erfaringer :)

Er selv normalvektig, spiser godt (mener jeg selv i allefall?) og trener mye. Har alltid trent mye, og MER enn det jeg gjør nå og at mens (men da med p - piller, så vet jo ikke helt om det har vært ekte liksom). Mistet selv menstruasjon når jeg var 16 elns pga. stort vekttap og undervekt.. Da satte legen meg på p - piller (etter gynekologisk undersøkelse som viste at alt var fint der nede), og fikk fart på både mens og vekt. Hehe. Så tror nok den mensen jeg hadde på p - pillene sånn sett var ekte.

Gynekologsjekk nylig viste at alt var fint der nede enda, eggstokker med egg og livmor i orden, men ingen eggløsning og derav mens. Hadde sånn sett ikke trodd noengang at jeg kom til å savne mensen, men jo - jeg vil ha den tilbake!! Hun mente heller ikke at mye trening skulle ha noe å si for meg, siden jeg alltid har trent mye og med tanke på at jeg er normalvektig med normal fettprosent. Har heller ikke gått ned i vekt, heller økt litt i vekt det siste året..

Hehe. Blir noe hypokonder av dette her som du sier :p Får satse på jeg overlever uten varige mén ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det står her før et sted, orket ikke cruise alt.. Fikk sånn smått angstanfall siden det virket som det var et problem å ikke ha mensen? Er det det? Jeg har ikke hatt det på snart 3 år og før det hadde jeg det bare 1-2 ganger i året i form av lyserosa akkurat når jeg var på do bare. Brukte kun tampong/bind de to første årene og etter det aldri behov for det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det står her før et sted, orket ikke cruise alt.. Fikk sånn smått angstanfall siden det virket som det var et problem å ikke ha mensen? Er det det? Jeg har ikke hatt det på snart 3 år og før det hadde jeg det bare 1-2 ganger i året i form av lyserosa akkurat når jeg var på do bare. Brukte kun tampong/bind de to første årene og etter det aldri behov for det...

Det er jo et tegn på at alt ikke er som det skal når du ikke har mensen. Vet du hvorfor du ikke har mensen? Hvis jeg var deg ville jeg uansett ha tatt en tur til legen. Uregelmessig/manglende menstruasjon kan skyldes flere ting enn undervekt/underernæring. Det er lurt å ta en helsjekk for å se at alt er som det skal :-) Dersom du ikke har mensen pga undervekt, så går dette utover skjelettet/kan gi benskjørhet. Og undervekt i seg selv er jo heller ikke bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan mensen utebli hvis man får i seg nok kalorier, men med lite fett og mye protein?

Det kan være mange grunner til at mensen uteblir. Mensen kan også utebli pga psykisk stress. Usikker på hvor nøye kroppen er på om kalorier kommer fra proteiner eller karbohydrater eller fett. Men dersom du er veldig nøye på hva du spiser, så kan jo dette være en stressfaktor som gjør at mensen uteblir. Er du veldig nøye på hva du spiser? Det er ikke sikkert du trenger å endre kostholdet, bare hvor mye du tenker på det ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo et tegn på at alt ikke er som det skal når du ikke har mensen. Vet du hvorfor du ikke har mensen? Hvis jeg var deg ville jeg uansett ha tatt en tur til legen. Uregelmessig/manglende menstruasjon kan skyldes flere ting enn undervekt/underernæring. Det er lurt å ta en helsjekk for å se at alt er som det skal :) Dersom du ikke har mensen pga undervekt, så går dette utover skjelettet/kan gi benskjørhet. Og undervekt i seg selv er jo heller ikke bra.

Er ikke undervektig eller noe sånt. Har 18,5 eller 19 i bmi tror jeg, eller den er gått litt opp for jeg er gått opp i vekt. Men vet ikke helt hvordan man regner det ut :p Men den forsvant da jeg begynte på minipiller (cerazette). Før det tror jeg kanskje det er pga jeg har cyster i underlivet det var så uregelmessig og lite. Var hos gynekolog og "filmet" inni der. Men nå tør jeg ikke gå til flere gynekologer :o Haha. Har sagt det til legen da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hormonspiral og der er hovedbivirkningen at man ikke får mensen, så jeg vet i allefall grunnen til at jeg ikke har hatt noe blødninger siden "renselsen" etter fødsel og alle som har født vet at det er heftige greier. Men for noen måneder siden mistet jeg mye hår og tok tak i kostholdet. Kroppen vet virkelig å si fra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke hva dere definerer som veltrente og slanke.

Jeg har alltid mensen. Alltid regelmessig og natt til en torsdag. (too much info?) Bruker ingen prevansjon og har disse målene; 175cm høy/57kg/fett% på 19~21?

Va skikkelig spinkel før og har jobbet hardt for å legge på meg, me har likevel alltid hatt mens. Dog har jeg aldri gått på noe slankekur/underskudd og køddet til systemet på den måten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt kan en si problemet kommer av for lite mat og trening sammen med for lite fett på kroppen. Det er litt mer komplisert enn det, jenter har forskjellige leptin-nivå og hormonelle profiler som gjør at det en jente takler gjør at en annen mister mensen. Leptin og østrogen henger sammen, så med lite mat, mye aktivitet og gjerne en lav fettprosent sendes det signaler om at energibruk til reproduksjon skal reduseres.

Hva med leptin, østrogen, mye aktivitet og moderat til høyere fettprosent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, kos det. Jeg synes det er veldig interessant. For menn er det ikke så enkelt å merke endringene som med jenter som ligger for lavt for lenge - ereksjonssvikt får en først når ting er skikkelig ille.

For all del, jeg syns det er interessant å lese det du skriver også. Er bare ikke mange menn som ville rørt temaet engang - iallefall ikke med din innsikt og saklighet. Det sier vel kanskje litt mer om deg og dine innsikter i forhold :) Å miste mensen eller å ikke få den tilbake etter ulike perioder og situasjoner kan være vanskelig for mange å sette i sammenheng med sitt eget kosthold og sin egen helse. Omtrent alle "veltrente" jenter liker å tro at de er nettopp veltrent, og sunn, og prototypbildet på god helse. Sannheten er jo ofte ganske lang derfra, hvor veldig mange jenter som trener, nettopp trener for mye og spiser altfor lite/galt i forhold til sine forutsetninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så nøye du skulle være, da? :) Jeg tror det er ulike definisjoner på hva som er normalvektig, og legen definerte det fra BMI 18,5 og oppover for min del. Men jeg har veid langt mindre enn hva jeg veier nå, det stemmer.

Nøye? Det er jo relevant i forhold til problemstillingen din. Hvis du per definisjon er undervektig, er det ikke rart du ikke får menstrasjon da. Hvorfor ikke spise mer? Hvorfor bruke spesialkremer? ...siden du er så utålmodig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt; legen jeg går til nevnte en BMI på 18,5 som "normal" i mitt tilfelle, og derav trodde jeg også det. Beklager dersom det da ikke stemmer likevel. Jeg fikk forøvrig en blødning på denne vekten for noen uker siden, men det ble med den blødningen den ene dagen.

Ok. Normalt i ditt tilfelle? Hvor høy er du og hvor mye veier du? Du trenger ikke å beklage noen ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 173-174 cm høy. Veier 55 kg. Veide 54 kg da jeg fikk den ene blødningen, men da spiste jeg for vektoppgang, så jeg lå i overskudd daglig.

Jeg er ingen lege, men det høres veldig lite ut for en som er på din høyde. Ellers, hvordan spiser du nå? Hvorfor spiser du ikke for vektoppgang? Jeg har for øvrig ingen peiling på diverse spesialkremer, men tenker at dersom mangel på menstrasjon skyldes vekten din, så er det mest logiske å gå opp i vekt, ikke sant? Jeg vet ikke om du har snakket med legen din om hva som er årsaken til at du ikke får mensen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke en særlig hensiktsmessig fordeling. Da er du fort oppe på 4x kroppsvekt i proteiner, 2 x kroppsvekt i fett og 1 x kroppsvekt i karbohydrater i gram. Om du bytter om på de tallene - 4x kroppsvekt i karbohydrater, 2 x kroppsvekt i proteiner og 1 x kroppsvekt i fett ligner det på noe :)
men har denne fordelingen noe å si for om hun får mensen eller ei?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...