Gå til innhold

Veltrente jenter og mensen


Neona

Anbefalte innlegg

Vil tippe rundt 2000 kcal og noe til på treningsdager/aktive dager. Spiser størst andel fett, ca rundt 100 g vil jeg tro, rundt 60/70 g karbs og det resterende i proteiner.. Tror jeg! :)

Mener du at de 100gram'ene fett står for mesteparten av kaloriene dine? "Størst andel fett".

Hvordan får du da dette til å bli rundt 2000kcal totalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

My bad.. Jeg har ikke et konkret svar på nøyaktig fordeling av næringsstoffene, og regnet ikke på det. Jeg vet bare at jeg spiser omkring 2000 kcal, størst andel fett, dernest en del proteiner og litt karbohydrater. Gikk vel litt fort i svingene. Liker ikke å fintelle kalorier (lengre). Uansett har jeg fått et svar nå, så null problemo ;)

Ok, var ikke for å være grinete og pirkete eller noe altså :) Bare tenkte kanskje du hadde misforstått noe, regnet feil og kanskje spiste veldig mye mindre enn du selv trodde. Ikke akkurat uvanlig det! Men høres ut som om du har en god plan :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karbohydrater stimulerer leptin, som er med å mediere utskillelsen av kjønnshormoner og dermed regulere mensen. Lave leptinverdier er grunnen til at jenter mister mensen etter langvarig underernæring eller for lav fettprosent. Ved å ha lav fettprosent og samtidig spise i underskudd så skjer dette før eller siden. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke undervektig eller noe sånt. Har 18,5 eller 19 i bmi tror jeg, eller den er gått litt opp for jeg er gått opp i vekt. Men vet ikke helt hvordan man regner det ut :p Men den forsvant da jeg begynte på minipiller (cerazette). Før det tror jeg kanskje det er pga jeg har cyster i underlivet det var så uregelmessig og lite. Var hos gynekolog og "filmet" inni der. Men nå tør jeg ikke gå til flere gynekologer :eek: Haha. Har sagt det til legen da. :)

Mener å huske at det er flere som mister mensen når de går på minipillen, så da er nok uteblitt mens bare en bivirkning av p-pillen... :-) Den kommer sikkert tilbake når du slutter på minipillen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger merke til nå at i de periodene hvor kostholdet mitt er godt/tilstrekkelig, eller at jeg spiser nok mat og sammensatt kosthold (+ sover mer og trener smartere) blir syklusen kortere. Den ble sånn i sommer og delvis høst når jeg var flink å følge coachens planer. Den har også blitt slik over nyttår, dvs de to siste periodene, og da har jeg basically spist "mer" eller gitt blaffen i å være supersuperstriks med kostholdet, samtidig har jeg trent mye. Har Tante på besøk igjen og det er ikke mer enn 3,5-4 uker siden sist. Jeg bruker normalt sett å ha en syklus på nøyaktig 5 uker. I sommer var den også 3,5-4 uker i syklus.

Kan jeg trekke konklusjonen at min syklus endrer seg i takt med kostholdet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å huske at det er flere som mister mensen når de går på minipillen, så da er nok uteblitt mens bare en bivirkning av p-pillen... :) Den kommer sikkert tilbake når du slutter på minipillen :)

Gjorde ikke det de 7 mnd jeg hadde pause :p

Men pleide ofte ikke ha det mer enn hver 6-8 mnd uansett. Skrullete hormoner obviously.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Viktig med regelmessig menstruasjon - Fitnessbloggen

Viktig med regelmessig menstruasjon

Vet du hvorfor det er så viktig for jenter å ha regelmessig menstruasjon?

1464_thumb.jpg

22. februar 2013 av Kari Anne Hakestad 39

mage.jpg

Tap av menstruasjon hos jenter kan oppstå ved uregelmessig menstruasjon i forbindelse med eksempelvis mye trening, lavt energiinntak eller en kombinasjon.

For å ha regelmessig menstruasjon trenger du å få i deg en viss mengde energi og ha en akseptabel fettprosent (ofte 15 prosent eller mer, 1, 2). Det er nemlig slik at hvis en kvinne har lite kroppsfett, så slutter eggstokkene å produsere østrogen og resultatet blir at menstruasjonen opphører (2).

En kortversjon av artikkelen

Hvorfor er det viktig at jenter har regelmessig menstruasjon?

  1. Har du lav fettprosent slutter eggstokkene å produsere østrogen
  2. Østrogen er viktig for beinmetabolismen som gjør at du har et sterkt skjelett
  3. Mister du menstruasjonen fra 3-6 måneder, er du i risiko for å utvikle osteoporose (beinskjørhet)
  4. Utvikler du osteoporose er du i risiko for lavenergibrudd, smerter og nedsatt fysisk funksjon
  5. Alle jenter må tilstrebe en regelmessig menstruasjon og ha et balansert kosthold med nok kcal
  6. Ikke alle kan oppnå en six-pack uten å gå drastisk ned i fettprosent
  7. Vil du virkelig ha et skjelett som en 80-åring?
  8. Fokuset må endres fra “Fit is the new skinny” til “Strong is the new healthy”

Østrogenets funksjon

Men hvorfor er det viktig med regelmessig menstruasjon?

Østrogen stimulerer osteoblastene – de beinoppbyggende cellene til å erstatte det tapte beinvevet med nytt beinvev. De beinnedbrytende cellene, osteoklasene spiser opp bein fra overflaten (3). Det optimale er at beinmengden som bygges opp, tilsvarer den som blir brutt ned. Hvis ikke blir påfyllingen av nytt bein utilstrekkelig, og du mister verdifull beinmasse som kan føre til at du utvikler beinskjørhet (osteoporose, 3).

En innføring i osteoporose

Så hva er egentlig osteoporose?

takk.jpg

Osteoporose blir definert som ”porøst bein” og er en systematisk skjelettsykdom med redusert beinmasse og forandret mikroarkitektur som fører til økt risiko for brudd (4).

Osteoporose blir gjerne omtalt som «den tause sykdommen» på grunn av mangel på symptomer før du har pådratt deg et brudd (5). Disse bruddene blir ofte omtalt som såkalte lavenergibrudd.

Et eksempel er fall fra egen kroppshøyde som ved normalt beinvev ikke ville ført til brudd, fordi styrken til et friskt bein skal tåle slike små, ytre påkjenninger (6).

Ved 25-års alderen er vekstprosessen med bein avsluttet og en persons maksimale beinmasse er nådd (se figur 3, 7). Deretter vil beinmassen reduseres gradvis, men ved hjelp av trening kan vi vedlikeholde en stor del av beinmassen.

Det er verdt å nevne at du i ungdomsårene bygger så mye som en fjerdedel av din totale beinmasse, og det er derfor svært viktig å bygge mye beinmasse i denne perioden som du kan putte i «beinbanken» for å redusere risikoen for osteoporose senere i livet.

blabla1.jpg

Effekten av trening på skjelettet

Mange lurer på om trening er farlig for skjelettet. Til det er svaret et modifisert nei.

Fysisk inaktivitet som eksempelvis sengeleie eller vektløs tilstand slik som astronautene befinner seg i, har en negativ effekt på beinvevet som vil føre til tap av bein og økt risiko for brudd (7). På den andre siden vil en mekanisk belastning slik som fysisk aktivitet kunne påvirke beinvevet på flere ulike måter.

Gjennom tensjon, kompresjon, bøyning og vridning kan alle øke beinmassen og mulig forebygge osteoporose (7). Aktiviteter som løping, hopping, ballsport, aerobics og styrketrening bygger beinmasse, mens svømming og sykling ikke gjør det (7, 8).

Menstruasjon og beinmasse

Som du kanskje forstår er det viktig med en viss mekanisk belastning for å kunne stimulere osteoblastene til å bygge nytt beinvev. Av den grunn tror mange feilaktig at det ikke er så viktig med menstruasjon, så lenge de bedriver trening som bygger beinmasse. Det er feil.

Det kan nok ikke bli nevnt mange ganger nok, men det er viktig at du har nok fett på kroppen til at eggstokkene klarer å produsere den nødvendige mengden østrogen slik at de igjen kan stimulere osteoblastene til å erstatte tapt beinvev med nytt. Det finnes heller ikke per dags dato noen dokumentert effekt av østrogentilførsel.

Kostholdet bør være sunt og balansert

Leptin spiller også en viktig rolle i beinmetabolismen og er en viktig indikator på ernæringsstatus (2). Hvis leptin faller under et kritisk nivå, vil menstruasjonen utebli. En kombinasjon av hard fysisk trening med økt utskillelse av kortisol, lavt energiinntak, lav kroppsvekt og lav fettprosent ser ut til å ha en avgjørende rolle ved menstruasjonsforstyrrelser (2).

Et sunt og variert kosthold er følgelig av stor betydning. Dette inkluderer blant annet tilstrekkelig med kalsium og vitamin D. Får du ikke i deg nok kalsium kan det medføre tap av beinmasse. Vitamin D spiller også en viktig rolle fordi den øker opptaket av kalsium gjennom beinvevet (9). Vitamin D er dessuten viktig for både muskelstyrke og muskelkoordinasjon (9).

Sixpack og helsa

Genetikk, hormoner, stress og en del andre faktorer påvirker ikke bare fettforbrenningen, men også hvor på kroppen fettet mobiliseres fra. Noen er «heldigere» med genene sine og erfarer at magerutene kommer fram på en høyere fettprosent enn andre. Noen får kanskje frem sixpacken på 18 prosent fett, mens andre må atskillig lavere for å oppnå det samme.

Du kan fint trene, ha forholdsvis lite fett på kroppen og et normalt nivå av hormoner, men det er viktig at du forstår viktigheten av å ha regelmessig menstruasjon og et balansert kosthold med tilstrekkelig inntak av energi.

Fokuset på den perfekte kropp hvor musklene våre skal stå ut i alle vinkler og kanter, gjør at det er fort å glemme at treningen i seg selv har mange positive helsegevinster.

Ja, vi trener styrke fordi vi vil bli sterkere og fungere bedre i hverdagen, men også for å se bra ut. Fokuset må endres fra «Fit is the new skinny» til «Strong is the new healthy».

Alle vet at trening er bra for kroppen, men hva er et sunt ideal?

Referanser

  1. Abernathy RP, Black DR. Healthy body weights: an alternative perspective. Am J Clin Nutr 1996;448s-51s.
  2. Nattiv A, Loucks AB – Manore M, Manore MM – Sanborn C, Sanborn CF – Sundgot-Borgen J, Sundgot-Borgen JF, Warren MP. American College of Sports Medicine position stand. The female athlete triad. American College of Sports Medicine 2007;39(10):1867-82.
  3. Turner CH. Three rules for bone adaptation to mechanical stimuli. Bone 1998;23(5):399-407.
  4. NIH Consensus Development Panel on Osteoporosis Prevention, Diagnosis, and Therapy, March 7-29, 2000: highlights of the conference. South Med J 2001;94(6):569-73.
  5. Kanis JA. Diagnosis of osteoporosis and assessment of fracture risk. Lancet 2002;1929-36.
  6. Center JR – Bliuc D, Bliuc DF, Nguyen TV - Eisman J, Eisman JA. Risk of subsequent fracture after low-trauma fracture in men and women. JAMA 2007;387-94.
  7. Kahn K, McKay H, Kannus R, Bailey D, Wark J, Bennel K. Physical Activity and Bone Health. Human Kinetics; USA: 2001.
  8. Guadalupe-Grau AF, Fuentes TF, Guerra BF, Calbet JA. Exercise and bone mass in adults. Sports Med 2009;39(6):439-68.
  9. Nieves JW. Skeletal effects of nutrients and nutraceuticals, beyond calcium and vitamin D. Osteoporos Int 2013;771-86.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og når dere får tilbake mensen: husk å ha mensenfest! Sånt må feires med kake :happy: (ingen ga meg kake da jeg fikk tilbake mensen, så jeg stiller med kake på alle andres vegne i stedet)

Kan dette gjøres hver menstruasjon? For det er bare en awesome unskyldning for å spise kake hver 4-5 uke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jepp! Når forholdene endrer seg slipper væsken og mange opplever da å gå tilbake til sin normale vekt. En av grunnene til at å veie seg ofte for å måle fremgang ikke er det lureste når en er jente: Kast badevekten og knus speilet - MyRevolution

Jeg kjenner og har trent flere jenter jeg kan se når har mensen, spesielt om de har lavt kroppsfett og endrinene er tydeligere. Magen buler litt mer og ser større ut uten at det er annen enn hormonelle endringer, muligens litt økt matinntak og væske.

Ah, jeg skjønner. Jeg er nemlig undervektig (167, snart 20 og veier mellom 46-47kg) men nå i dag veide jeg nesten 48! Når det er sagt har jeg begynnt å spise mer, i og med at jeg skal bygge muskler, så vet ikke om det heller har noe å si(har økt matinntaket i en uke tilsammen nå) Vet ikke om jeg har lagt på meg pga det, eller om mensen har noe å si her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt begge deler, sikkert. Grattis med oppgangen får jeg si, at du har mensen er kjempebra :) Det er vanlig å bli ekstra obs på magen når en spiser mer - mer mat gir en litt større mage selv om du ikke har lagt på deg fett.

Takk :) Men jeg er langt i fra en normal vekt, skal hvertfall opp til 55 kg, forhåpentligvis i muskler! Men ja, har merket har vært mer oppblåst/vondt i magen de siste dagene....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...