Gå til innhold

Veltrente jenter og mensen


Neona

Anbefalte innlegg

Er det bare jeg som kjenner eggløsninga godt? Etter at jeg slutta på pillene har den vært ekstremt lett å kjenne igjen hver måned. Det stikker skikkelig i en av sidene sånn rundt 2 uker etter at mensen er ferdig.

neida, du er ikke alene, jeg har hørt noen kan det. husker jeg kjente det jeg også, et stikk ja. Kuult å vite, fordi da kan man lettere regne ut hvilke dager man ikke trenger prevansjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

neida, du er ikke alene, jeg har hørt noen kan det. husker jeg kjente det jeg også, et stikk ja. Kuult å vite, fordi da kan man lettere regne ut hvilke dager man ikke trenger prevansjon.

det er ingen perioder hvor du absolutt ikke kan bli gravid. Og om du er ung, er det ihvertfall ingen sjanse å ta, for jo yngre man er (nesten..) jo mer fruktbar er man.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei alle spreke!

Fann den her tråden, veldig spennende. Jeg er i lignende situasjon, jeg har normal bmi, fettprosent litt under 20, har normal menssyklus, men har ikke eggløsning. Har prøve og bli gravid lenge, og luret på hvorfor ikke noe skjer, men fikk ta blodprøve hos legen og da fant de ut att jeg mangler det. Trener mye, styrke og cardio, men ville bare si bare før man har mensen er det ikke sikkert man har el dessverre. Hvis dere ska prøve og bli gravide, ta og sjekk de tidlig så dere kan få hjelp. Det er ikke noe gøy. Ta hånd om dere. Klem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne_

Kobberspiral jenter, gi det et forsøk! Jeg betalte 500kr og har null bivirkninger, sikker de neste 5 år ;)

Drit i at legen sier at det bare er for de som har født. Det var mildt sagt vanskelig å få satt den inn hos meg (besvimte :-p), men det er verdt ubehaget!

Aldri mer hormoner! Det tar jo helt knekken på psyken :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

^^Jeg var uten i 5 år, men nå (for noen måneder siden) har den kommet tilbake til tross for at jeg fortsatt veier lite i forhold til høyden, og i følge de på sykehuset virker det ikke som om det er stor fare for å bli steril. Den største faren er vel at det å ikke ha mensen ofte medfører benskjørhet.

Denne steril og benskjørhetgreia, gjelder det om man mister mensen pga p-stav også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slenger inn noen rader i denne tråden jeg og siden jeg sliter veldig med uregelbunden mens. Kroppen lever liksom sitt eget liv i dette forutseendet og jeg synes det er mas å forholde seg til :sour:

Hvertfall de siste 1,5 året kommer den ofte mye senere enn beregnet (bruker womancalender-app for å prøve følge med) og det er alt fra noen få dager og opptil 2-3 uker. Akkurat nå er jeg 15 dager over tid enlig appen som regner ut neste periode etter snittet fra de tidligere. Den har dog aldri uteblitt helt. Jeg er egentlig ikke særlig urolig for at noe er veldig galt men jeg misliker sterkt at det er så lite forutsigbart :banghead: Var hos legen for drøye halvåret siden som tok noen prøver (husker ikke akkurat hvilke) men der var det ikke noen avvik.

Bruker ikke noen form for prevensjon som kan påvirke, har ikke særlig lav fett% men frustrerende er det! :mad:

Noen som har noe klokt å komme med? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger inn noen rader i denne tråden jeg og siden jeg sliter veldig med uregelbunden mens. Kroppen lever liksom sitt eget liv i dette forutseendet og jeg synes det er mas å forholde seg til :sour:

Hvertfall de siste 1,5 året kommer den ofte mye senere enn beregnet (bruker womancalender-app for å prøve følge med) og det er alt fra noen få dager og opptil 2-3 uker. Akkurat nå er jeg 15 dager over tid enlig appen som regner ut neste periode etter snittet fra de tidligere. Den har dog aldri uteblitt helt. Jeg er egentlig ikke særlig urolig for at noe er veldig galt men jeg misliker sterkt at det er så lite forutsigbart :banghead: Var hos legen for drøye halvåret siden som tok noen prøver (husker ikke akkurat hvilke) men der var det ikke noen avvik.

Bruker ikke noen form for prevensjon som kan påvirke, har ikke særlig lav fett% men frustrerende er det! :mad:

Noen som har noe klokt å komme med? :)

Det er dessverre begrenset hva man kan gjøre med det. Har til tider samme problem selv, med at det ofte kommer hver fjerde-femte uke i stedet for hver tredje (win! flere uker uten). Kjenner mange som har motsatt problem, at den kommer 1-2 uker for tidlig hver bidige gang, mens andre igjen har menstruasjon 14 dager i strekk. Sånn sett kan du annse deg selv som ganske heldig :coffee:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kobberspiral jenter, gi det et forsøk! Jeg betalte 500kr og har null bivirkninger, sikker de neste 5 år ;)

Drit i at legen sier at det bare er for de som har født. Det var mildt sagt vanskelig å få satt den inn hos meg (besvimte :-p), men det er verdt ubehaget!

Aldri mer hormoner! Det tar jo helt knekken på psyken :(

Jeg har vurdert den, men det her hørtes jo ikke akkurat oppløftende ut! :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dessverre begrenset hva man kan gjøre med det. Har til tider samme problem selv, med at det ofte kommer hver fjerde-femte uke i stedet for hver tredje (win! flere uker uten). Kjenner mange som har motsatt problem, at den kommer 1-2 uker for tidlig hver bidige gang, mens andre igjen har menstruasjon 14 dager i strekk. Sånn sett kan du annse deg selv som ganske heldig :coffee:

Ja, du hadde noen gode poeng der. Hvis man greier slå seg til ro med at den ikke kommer regelmessig er det strengt tatt tipptopp med ekstra 'fridager' ;) Trur bestemt jeg velger å ta det til meg å bare 'gillar läget' som noen så pent sier det :happy:

Jeg har jo tross alt fått tatt prøver som ikke viste noen avvik. Tnx :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei!

jeg har ikke hatt mensen på 1 år og begynner å bli litt redd for dette.. jeg mistet den rundt når jeg økte treningsmengden, men jeg mener jeg har hele tiden vært flink til å få i meg mat.. hvordan kan jeg få den tilbake? og når er det fare for å bli steril? :s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har aldri mistet mensen. Selv da jeg var veldig tynn (uten å trene - var bare vanlig aktiv) var jeg regelmessing som bare det. 180cm og var vel rundt 61kg på mitt tynneste. Nå skal det sies at jeg da spiste som bare det. Naturlig tynn er det kanskje noe som heter. Nå som jeg går ned i fettprosent igjen har syklusen min blitt kortere (tilbake der den var før jeg gikk opp i fettprosent) og krampene og pms symptomene blir borte. Så for meg har det nesten motsatt effekt vil jeg si. Føler meg heldig der. Hadde jeg mistet mensen hadde jeg nok gjort tiltak for å få den tilbake. En sunn og velfungerende kropp er prioritet nummer en for meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at når mensen uteblir kan det ha like mye med psyken å gjøre. Altså, noen er "naturlig" tynne, spiser som hester og trener ingenting. De har et sunt og avslappet forhold til mat, og beholder derfor mensen. Andre mister mensen veldig fort selv om de ikke er utroolig tynne. Jeg mistet mensen selv da jeg lå på rundt 53 - 55 kg (er 160 høy), så da var jeg jo ikke undervektig. Likevel stresset jeg enoooormt mye med mat og trening, utviklet anoreksi og livet var helt på bunn. Så jeg vil påstå at det har vel så mye med tanker og forhold til sin egen mat, kropp og trening å gjøre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at når mensen uteblir kan det ha like mye med psyken å gjøre. Altså, noen er "naturlig" tynne, spiser som hester og trener ingenting. De har et sunt og avslappet forhold til mat, og beholder derfor mensen. Andre mister mensen veldig fort selv om de ikke er utroolig tynne. Jeg mistet mensen selv da jeg lå på rundt 53 - 55 kg (er 160 høy), så da var jeg jo ikke undervektig. Likevel stresset jeg enoooormt mye med mat og trening, utviklet anoreksi og livet var helt på bunn. Så jeg vil påstå at det har vel så mye med tanker og forhold til sin egen mat, kropp og trening å gjøre :)

Helt enig! Eller stress som har med andre ting å gjøre, som innmari mye skole/jobb, angst, depresjon, krangling, skilsmisse..

Men en ting: kosthold har endel å si, for hormoner produseres av fett, og for å få mensen må man ha de rette hormonene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig! Eller stress som har med andre ting å gjøre, som innmari mye skole/jobb, angst, depresjon, krangling, skilsmisse..

Men en ting: kosthold har endel å si, for hormoner produseres av fett, og for å få mensen må man ha de rette hormonene. :)

Jeg tror at når mensen uteblir kan det ha like mye med psyken å gjøre. Altså, noen er "naturlig" tynne, spiser som hester og trener ingenting. De har et sunt og avslappet forhold til mat, og beholder derfor mensen. Andre mister mensen veldig fort selv om de ikke er utroolig tynne. Jeg mistet mensen selv da jeg lå på rundt 53 - 55 kg (er 160 høy), så da var jeg jo ikke undervektig. Likevel stresset jeg enoooormt mye med mat og trening, utviklet anoreksi og livet var helt på bunn. Så jeg vil påstå at det har vel så mye med tanker og forhold til sin egen mat, kropp og trening å gjøre :)

Enig med begge. Stress har vel også en innvirkning på hormonbalansen. Et bra kosthold og lite stress og bekymringer er begge viktige for optimal helse. Når jeg slet med depresjon og i tillegg hadde et dårlig kosthold slet jeg mye med hormonrelaterte problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Heisann! Slenger meg på litt her.. Har selv gått lenge uten mens (1 år etter at jeg sluttet på p - piller), og har nå fått Provera som jeg skal ta for å få gang på sakene, 5 dager i første omgang. Lurer litt på om noen her har brukt dette, og om dere fikk store bivirkninger?

Ut i fra pakningsvedlegget så virket det jo ut til å være relativt heftige saker, med alt fra vektøkning, synsforstyrrelser, søvnvasker til pustevansker som mulige bivirkninger.. :wideyed:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...