Gå til innhold

Veltrente jenter og mensen


Neona

Anbefalte innlegg

Easy answer: you're in denial, my friend... sorry... men en fett% på 10 er absolutt reelt ut fra det du skriver. Jeg er lavere enn deg og mistet også mensen da jeg var rundt 57-58 kg (tilsvarende til din vekt jfr høyde) og hadde veldig lav fett%. Get real.

Er ikke 10 % fettprosenten som jentene som driver med bikini Fitness er nede i når de er i konkurranse form? For i så fall er jeg LANGT unna den fettprosenten ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har gått ned i vekt, men ikke mye i det siste. Men jeg har vel gått ned 10-11 kg siden september,fra 96 cm til 82 cm rundt hofta og 76 cm til 67 cm rundt midjen. I tillegg er jeg en svært stresset person og har hatt tentamener,prøver, fremføringer og en eksamen som har gjort meg både stresset og nervøs. Takk for tipset om å få sjekket østrogen nivået ! :)

Ved vektnedgang kan menstruasjonen forsvinne som følge av stresset kroppen har blitt påført gjennom mye trening og redusert energitilgang via mindre mat. For de aller fleste vil nok menstruasjonen komme i gang igjen etterhvert som kroppen stabiliserer seg, så lenge man spiser nok. Dette er imidlertid noe som kan ta veldig lang tid, og når og om den kommer tilbake er veldig individuelt fra kvinne til kvinne.

Nå skal det også sies at en BMI på 18, 5 kan være i nederste laget for at en kropp skal fungere tipp topp hormonielt sett, i alle fall for oss vestlige kvinner. Saken er litt annerledes for asiatiske kvinner osv. da de har andre hormonelle profiler enn oss. I følge overlegen i endokrinologi ved sykehuset her hvor jeg bor, må de fleste norske kvinner ha en BMI på 19 - 20 for å fungere tipp topp hormonelt. Som sagt, dette er veldig individuelt, enkelte må faktisk ha en BMI på både 22 og 23 for at alt skal fungere optimalt.

Likevel,det er ikke bare vekt, BMI, fettprosent og trening som vil virke inn på menstruasjonen. Nok og riktig næring er vel så viktig som vekt og BMI, samt fysisk og psykisk stress. Menstruasjonen er en følsom greie, og det skal for mange ikke så mye til før den uteblir eller er forsinket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg jeg en jente på 19, og jeg trener mye. Jeg har egentlig hatt uregelmessig mensen siden jeg fikk mensen for første gang. Jeg nekter å tro at dette kan være pga mye trening ettersom jeg hadde det før jeg startet med trening.

Høyde, vekt, hvor mye trening, hva slags, når starta du? Mat?

Sjekka hos legen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyde, vekt, hvor mye trening, hva slags, når starta du? Mat?

Sjekka hos legen?

veier 55, 165 høy. trener ca 4 i uka, ikke i strekk. Trener mye cardio og blandet med litt styrke. Starta treninga for ca 2 år siden, men i det siste året har jeg trent mer ordentlig.

Nå er det mer slik at jeg vet jeg får mensen på slutten av måneden, men den kan være forsinka av og til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

veier 55, 165 høy. trener ca 4 i uka, ikke i strekk. Trener mye cardio og blandet med litt styrke. Starta treninga for ca 2 år siden, men i det siste året har jeg trent mer ordentlig.

Nå er det mer slik at jeg vet jeg får mensen på slutten av måneden, men den kan være forsinka av og til

Noen bruker veldig mange år på å få regelmessig mens, noen kan også gå gjennom livet uten regelmessig mens.. Men greit å få sjekket seg uansett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har gått over ett år uten mensen, men fikk den såvidt tilbake igjen for noen dager siden, ble kjempeglad! (skulle kanskje bare mangle når man spiser peanøttsmør <3 rett ut av boksen) det var bare litt blod, samt mensensmerter og det vanlige. noen som har samme erfaring? er kanskje ikke unormalt at det ikke kommer like mye som før med en gang, men det er helt klart noe i gang? er i allefall stolt over at jeg har kvittet meg med alt av frykt for ditt og datt, hvilket liv sier jeg bare, sammenlignet med et konstant dietthode :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kom tilbake på det når du sylblør gjennom alt og må ligge i fosterstilling for å ikke dø helt.

Hormonspiral hjalp veldig. Selv om jeg blødde bittelitt, nesten hver dag. Så var det verdt det..Truseinnlegg tok unna alt, var jo nesten bare en dråpe i ny og ned..Litt mer under "mensen" :) Og når jeg var ferdig med barn, brant jeg bort slimhinnene. Har ikke blødd en dråpe siden 1des 2010 :) Men det betyr jeg er steril. Slimhinner kan vokse ut igjen,- og da kan man risikere og bli som før, mtp blødninge,r- og man er IKKE steril lenger heller...men det er VELDIG sjelden det skjer....

Ellers skal man ta signal om menstap VELDIG alvorlig. Som regel så ordner det seg selv såfremt det ikke varer over mange år, eller skjer igjen og igjen over flere år.....Men man kan faktisk risikere og miste den for evig og alltid,- altså miste evne til og bli mamma,- selv ved og miste den EN gang, for en kortere periode. Meget sjeldent, men ei jeg "Hang sammen" med i min anorexiaperiode, mistet den i et års tid..Ikke lenger iallefall,- hun fikk den aldri tilbake etter at hun hadde fått den en gang etter "friskmeldelsen". Og ikke all verdens hormopreparat kunne få den tilbake...MEGET sjeldent,- mulig hun kunne ha mistet den selv uten og slanke seg syk, som hun gjorde,- men siden det skjedde,- så kan hun ikke annet enn og bedreide seg selv..Ingen krise når man er 16, men når man er 27, har møtt mannen i sitt liv og man vil starte familie..Ikke like moro...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også 177-178 cm, og veier 62 kg, og har også mistet mensen .. Blæh :/ er jo normalvektig, men mulig jeg hare stresset litt i det siste. Har prøvd å målt fettprosent, men resultatet ble 10 % med fettklype( kan absolutt IKKE stemme),vil heller tippe jeg ligger på mellom 15-20 %..

Spiser nok og går ikke ned i vekt. Får bare prøve å stresse litt ned å se hva som skjer, selv om det er vanskelig når det er psykisk stress som er vanskelig å ha kontroll over.

Se på denne. Hele filmen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jo - fordi du antageligvis har veldig lav fettprosent men ikke ser det selv, og ikke vil se det selv om det er blitt målt:)
z

Altså, jeg har jo bare målt det selv med en klype som kostet 5 kr fra ebay... Om jeg hadde visst at det var blitt gjort riktig hadde jeg jo trodd på målingene. Har spurt familie og venner om de synes jeg er tynn/for tynn, men alle har sagt at jeg er normal. Skjønner at man kan ha et forvridd syn på seg selv, men har jo fått bekreftet at jeg ikke har det. Begge foreldrene mine jobber i psykiatrien bla. med folk med spiseforstyrrelser og folk som har et forvridd selvbilde, så tror nok de ville sagt ifra ganske fort om de følte det var fare på ferde..

OG jeg har hatt mensen med den vekta jeg har nå tidligere(og da vet jeg at jeg hadde lavere fett % enn jeg har nå), så det er jo enda en ting som tyder på at det ikke er fettprosenten og vekta som er problemet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

z

Altså, jeg har jo bare målt det selv med en klype som kostet 5 kr fra ebay... Om jeg hadde visst at det var blitt gjort riktig hadde jeg jo trodd på målingene. Har spurt familie og venner om de synes jeg er tynn/for tynn, men alle har sagt at jeg er normal. Skjønner at man kan ha et forvridd syn på seg selv, men har jo fått bekreftet at jeg ikke har det. Begge foreldrene mine jobber i psykiatrien bla. med folk med spiseforstyrrelser og folk som har et forvridd selvbilde, så tror nok de ville sagt ifra ganske fort om de følte det var fare på ferde..

OG jeg har hatt mensen med den vekta jeg har nå tidligere(og da vet jeg at jeg hadde lavere fett % enn jeg har nå), så det er jo enda en ting som tyder på at det ikke er fettprosenten og vekta som er problemet..

Hm.. Kan jo være mange andre grunner da - stress kanskje? Om du trener kroppen veldig hardt kan det og ha noe å si.. Det er vel strengt tatt ingen som kan gi deg noe pekepinn på hva du må gjøre bortsett fra en lege i det tilfllet.. Håper det ordner seg iallefall!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært til lege å tatt blodprøver, og venter på resultatet. Det er ikke deilig å slippe det, jeg er faktisk bekymret...Krysser fingrene at jeg snart får mensen igjen, og at resultatene ikke viser at det er noe alvorlig galt med meg. Grunnen er nok mye trening, et overdrevent sunt kosthold og stress pga mye skolearbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Jeg skal til gynokolog straks, noen tips? :)

Aldri vært der før, del alt av erfaringer!

Slapp av, pust rolig, ikke tenk på situasjonen du er i :) Tenk hvor mye de har sett da og at de jobber med dette fordi de synes det er gøy!

Skal du til lege eller skal du til en som bare er gynekolog? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...