Gå til innhold

Veltrente jenter og mensen


Neona

Anbefalte innlegg

Det viktigste er vel som Groenhaug over skriver, pust og slapp av. Det er ubehagelig å bli undersøkt, men det tar ikke lange stunden. Jeg vil også anbefale deg å ta alle mulige slags prøver og få en skikkelig undersøkelse når du først er der. + har du noen spørsmål om hva gynekologen gjør, eller ang. andre ting så spør. :) Åpenhet skaper trygghet og da blir opplevelsen også mye hyggeligere.

Lykke til! Blondina x)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det viktigste er vel som Groenhaug over skriver, pust og slapp av. Det er ubehagelig å bli undersøkt, men det tar ikke lange stunden. Jeg vil også anbefale deg å ta alle mulige slags prøver og få en skikkelig undersøkelse når du først er der. + har du noen spørsmål om hva gynekologen gjør, eller ang. andre ting så spør. :) Åpenhet skaper trygghet og da blir opplevelsen også mye hyggeligere.

Lykke til! Blondina x)

Tusen takk :)

Heheh, kommer garantert til å spørre ganske mye.. Både hjemme, på skolen og på jobb er jeg relativt kjent for å være den som spør x)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gynekolog, i hvert fall det jeg oppfatta av innkallinga jeg fikk i posten ;)

Hvis du skal til en gynekolog så er du i trygge hender!

De gjør det her hele tiden :) Jeg gruet meg til mitt første besøk - men det var jo nesten bare koselig! Fikk se livmoren min på skjerm og han var veldig forsiktig.

Jeg hadde på meg skjørt første gang og det var ganske greit, bare å dra det opp og kle av seg undertøyet. Man føler kanskje at man må kle av seg mye når man har på bukse, sukker, jakke, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må først si at jeg har ikke og har aldri hatt spiseforstyrrelser, men i jula i fjor ble jeg sjuk, omtrent all mat kom i retur, (ja, ble sjekket opp og ned på sykehuset uten at noe grunn ble funnet), vekta raste ned og på det verste var jeg 45kg (173cm), bortimot det eneste som var normalt i denne perioden var mensen, og den er fortsatt like regelmessig også etter jeg fikk til å spise igjen og kom opp i vekt.

Er dette med treningsmengde, bmi, stress osv veldig inviduelt iforhold til om mensen forsvinner eller ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette med treningsmengde, bmi, stress osv veldig inviduelt iforhold til om mensen forsvinner eller ikke?

Jepp. Veldig. Har aldri hatt normal syklus selv, bortsett fra at jeg fikk mensen på ca samme tidspunkt som andre (7. klasse/12-13 år). Veide da ca 55-57 kg, trente tja, noen ganger i uka, fotball. Fikk aldri regelmessig, bare sjeldent, så dret i det, så ble den helt borte i 10. klasse etter at jeg skulle "utsette" den ved en sydentur (dvs. forsikre meg om at jeg ikke skulle ha mensen på turen..).

Levde med konstant stress og hadde vel noen psykiske problemer.. Har hatt mensen noen få ganger senere, men varer kun 2 dager ellno, før var det 4-5.

Men nå blir det ordning på sakan! Alle blodprøver og urinprøver har gjennom hele perioden vært "strålende". :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Statusrapport etter gynekologisk undersøkelse:

hu kunne konstatere at jeg hadde både eggstokker og livmor (!), og ellers ikke noe rart.

Jeg har derimot hormonnivåer (da blodprøvene ble tatt) på nivå med perioden rett etter mensen, altså relativt lave nivåer. Gynekologen sa at dette var uvanlig at hun ikke fant noe spesielt, og at jeg bare måtte vente. Men hun skulle søke litt på evt. behandling.

Noen her som har prøvd noe, som funket? Ble såvidt prat på p-piller.

Og: ..dette kunne kanskje blitt stilt i tråden for dumme spørsmål men.. Hvordan/hvorfor kan psykisk helse ha innvirkning på mensen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og: ..dette kunne kanskje blitt stilt i tråden for dumme spørsmål men.. Hvordan/hvorfor kan psykisk helse ha innvirkning på mensen?

psykisk helse kan virke inn på menstruasjonen på flere plan, men et eksempel er hvis man stresser mye eller er plaget med for lite søvn pga psykisk helse. Dette påvirker hormonnivåene i kroppen, og menstruasjonssyklusen er jo styrt av hormoner.

Det endokrinologiske systemet er forunderlig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykisk helse kan virke inn på menstruasjonen på flere plan, men et eksempel er hvis man stresser mye eller er plaget med for lite søvn pga psykisk helse. Dette påvirker hormonnivåene i kroppen, og menstruasjonssyklusen er jo styrt av hormoner.

Det endokrinologiske systemet er forunderlig..

Akkurat den forstår jeg, men en god forklaring av hvordan stress påvirker hormonnivåene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat den forstår jeg, men en god forklaring av hvordan stress påvirker hormonnivåene?

Stress kan gjøre at flere av hormonene i kroppen kommer i ubalanse ( produserer for mye av det ene og for lite av det andre), som kan gi negative konsekvenser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat den forstår jeg, men en god forklaring av hvordan stress påvirker hormonnivåene?

Tja, nja, jeg er faktisk ikke helt sikker. Nå har jeg dratt frem anatomi og fysiologiboken fra sykepleierstudiet og lest meg opp igjen på hormoner, men jeg får ikke noe klokkeklart svar der heller.

Adrenokortikotropt hormon (ACTH) produseres i hypofysens forlapp. ACHT går gjennom blodstrømmen til binyrebarken og øker utskillelsen av kortisol. Ved stress stimuleres økningen av kortisolsekresjon ved at sentralnervesystemet ber hypothalamus ved å produsere mer ACHT. Kortisol er altså et "stresshormon".

Når binyrebarken produserer mer kortisol vil det sympatiske nervesystemet aktiveres. Når det sympatiske nervesystemet er aktivert er vi i bedre stand til å møte en krisesituasjon og kroppsfunksjoner som ikke er vesentlige i en krisesituasjon "slås av". Et eksempel på dette er at ved aktivering av det sympatiske nervesystemet så vil tarmen jobbe mindre. Man har ikke tid til å fordøye mat hvis det er krise, det er ingen prioritert oppgave. I en krisesituasjon hvor kroppen er i beredskap og det er økt kortisolutskillelse vil heller ikke det å bli gravid være en prioritert oppgave for kroppens del, ergo menstruasjonen kan utebli.

Men som skrevet over, jeg har ikke noe klokkeklart svar på spørsmålet, så ta det jeg skriver som det er; en sykepleier som forsøker å finne ut av problemstillinger jeg ikke møter på jobb. Jeg jobber på en akuttpost på sykehus for eldre som blir akutt syke, lite mensen å skimte der :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pirathege: takk for svar, syntes det var bra svart, og forståelig :) Samt at det jo sånn er at stress og hormoner, og mye annet produseres i hjernen, og når man da produserer mye av stresshormon vil det nødvendigvis bli mindre andre hormoner?

Bare hyggelig, godt det var forståelig :)

Både ACTH to hormoner som er viktige i menstruasjonssyklusen, LH og FSH, produseres i hypofysens forlapp, så det kan godt være at når hypofysen får beskjed om å produsere mer ACTH så vil produksjonen av andre hormoner minke, men det er jeg ikke helt sikker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig, godt det var forståelig :)

Både ACTH to hormoner som er viktige i menstruasjonssyklusen, LH og FSH, produseres i hypofysens forlapp, så det kan godt være at når hypofysen får beskjed om å produsere mer ACTH så vil produksjonen av andre hormoner minke, men det er jeg ikke helt sikker på.

Hormonnivåene måles i volum/liter (ml eller mikroliter osv.)? Ikke promille av blodet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hormonnivåene måles i volum/liter (ml eller mikroliter osv.)? Ikke promille av blodet?

Nei, det måles ikke i promille. Hvilken måleenhet man bruker kommer litt an på homonet, men f.eks kortisol måles i nmol/L. Her er en oversikt fra Riksen om hva som er normalverdier på en god del prøver, og der kan du også se enhetene som brukes: http://www.oslo-universitetssykehus.no/omoss/avdelinger/medisinsk-biokjemi/Documents/Labboka/MBK.labbok.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det måles ikke i promille. Hvilken måleenhet man bruker kommer litt an på homonet, men f.eks kortisol måles i nmol/L. Her er en oversikt fra Riksen om hva som er normalverdier på en god del prøver, og der kan du også se enhetene som brukes: http://www.oslo-universitetssykehus.no/omoss/avdelinger/medisinsk-biokjemi/Documents/Labboka/MBK.labbok.pdf

Takk :) Hvor på lista er østrogen? :S Fant bare testosteron og progesteron..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...