Gå til innhold

Veltrente jenter og mensen


Neona

Anbefalte innlegg

Bare hyggelig, og det er bra du har folk rundt deg som kan hjelpe :) Mat er så viktig, selv om fokuset ofte er motsatt i det samfunnet vi har i dag. Mat er jo det som gir oss energi og næring - som får huden til å stråle og håret til å skinne ;) Husk også at det er under restitusjonsperioden at musklene bygger seg opp igjen. Det som skjer når du trener styrke er nemlig en nedbrytning av musklene, og i perioden etterpå trenger musklene hvile og næring for å kunne vokse seg større og sterkere enn de var før treningen. Å trene 6 dager i uken krever av ulike grunner god grunntrening noen år først. Dessuten er de færreste skapt for å være like tynne som modellene man ser rundt omkring. Tenk heller at den vekten du har når du spiser nok og trener 2-3 ganger i uken er den vekten du er ment å skulle ha. :) De fleste som går hardere til verks på dette forumet er nok voksne, og da er det lettere å holde et sunt fokus på det man gjør.

Ja, er klar over at man trenger maten og at den er ens venn og ikke fiende. Sier det til meg selv hele tiden - men det er som om fornuften og handlingene/tankene mine ikke går overens. Jobber med saken, virkelig! Skal prøve nå å stabilisere vekta litt, og håpe at mensen kommer tilbake som vanlig. Hvis ikke blir det nok en liten tur til legen. Igjen: tusen takk for så mange gode svar dere kommer med! Blir helt overveldet av så snille og kunnskapsrike folk det er her inne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Noen som har noen tanker om hvor lang tid kan man gå uten menstruasjon før man bør sjekke det hos lege? Hvis man vet at grunnen er mye trening:)? Trenger man i det hele tatt sjekke det da? :)

Mange tråder på forumet om menstruasjon idag:P Kom plutselig på at det kanskje var en liiiten stund siden sist :huh::p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har noen tanker om hvor lang tid kan man gå uten menstruasjon før man bør sjekke det hos lege? Hvis man vet at grunnen er mye trening:)? Trenger man i det hele tatt sjekke det da? :)

Mange tråder på forumet om menstruasjon idag:p Kom plutselig på at det kanskje var en liiiten stund siden sist :huh::p

De sier 6 mnd... Da jeg mistet i fjor, gikk jeg først til helsesøster etter rundt 3-4 mnd. Hun sa det ikke var noe vits i å uroe seg før 6 mnd, så gikk jeg til lege da. Men det er jo uansett bedre å gå "for tidlig" enn for sent! Men mye en kan gjøre uten å sjekke det opp. Jeg ble bare satt på en hormonkur, etter de måtte veie meg OG regne ut BMI'en min, før de kunne si at jeg var normalvektig. For all del, de kunne jo ikke sett DET på meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De sier 6 mnd... Da jeg mistet i fjor, gikk jeg først til helsesøster etter rundt 3-4 mnd. Hun sa det ikke var noe vits i å uroe seg før 6 mnd, så gikk jeg til lege da. Men det er jo uansett bedre å gå "for tidlig" enn for sent! Men mye en kan gjøre uten å sjekke det opp. Jeg ble bare satt på en hormonkur, etter de måtte veie meg OG regne ut BMI'en min, før de kunne si at jeg var normalvektig. For all del, de kunne jo ikke sett DET på meg...

Okei, taakk for svar!:)

Hahaha, nei, det er viktig å sjekke BMI´en nøye. Den er jo løsningen på alt :meh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Finnes det noe som kan sette igang en forsvunnet og høyt savnet menstruasjon?

Jeg fikk Provera, noe som fremkaller en menstruasjon. Provera kan ikke love å gi deg mer enn kun en menstruasjon, men ofte skjønner kroppen tegninga, og fortsetter etterhvert på egenhånd (forutsatt at hormonene dine er i balanse, at du veier nok osv.). Jeg fikk sakte, men sikkert, tilbake menstruasjon av Provera. Nå er det 6 mnd siden min Provera-kur og mensen er nesten regelmessig igjen :-)

- Primolutt, er ikke de bare for eggløsning (og de som vil bli gravide)?

Jeg mistet mensen pga mye trening, stress og vektnedgang. Nå trener jeg mer enn noengang, men har fått tilbake mensen likevel :-) Forskjellen er at jeg har blitt flinkere til å roe ned, få i meg nok søvn osv. Også spiser jeg litt mer karbohydrater enn jeg gjorde tidligere. Har ikke økt matinntaket så mye, men kun noen ekstra brødskiver her og der var kanskje det som skulle til :-) Så ikke frykt at du må gå opp 10 kg. Og husk at det kan ta tid før kroppen setter i gang mensen - selv om hormoner og vekt har blitt slik det skal.

Etter at mensen kom tilbake har jeg følt meg som en ny person. Er så mye som har falt på plass. Merker at kroppen har det bedre :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og venninnen min snakket nettopp om mens, vi lurte på om mensen kan forsvinne når vi går på psmf siden kaloriunderskuddet er så stort. Håper egentlig ikke at mensen forsvinner og tror egentlig ikke den gjør det da jeg enda er 80 kg, har hatt regelmessig mens i alle de år og blir gravid "bare en mann hoster på meg". Men, skal likevel passe på, liker at kroppen min fungerer slik den skal og ønsker ikke at den skal slutte med det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det noe som kan sette igang en forsvunnet og høyt savnet menstruasjon?

Eg vart sett på p-piller etter å ha gått opp i normal vekt (kanskje til og med litt over :p ) etter eitt års tid med anoreksi. Eg brukte p-pillene kanskje eitt år, og då eg var ferdig kom mensen regelmessig. Strengt talt er jo dette òg ei hormonbehandling i likheit med dei andre som vert skildra her. Nokon som veit kva hormon som er i del ulike behandlingane, eigentleg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg så vil det ofte hope seg opp slim i livmoren når man ikke menstruerer på lange tider. Dette slimet kan være mange kg til slutt, og så står man der og ønsker seg ned 2 kg til ned i vekt, har lite ett på kroppen og fatter ikke hvorfor man ikke går ned. Så spiser man mindre, trener mer og gjør mer skade. Vi kvinner er noen flotte logiske tenkere ;)

Dette tror jeg neppe stemmer. Det er ikke tett oppi der, det som skal renne ut kan fortsatt renne ut, akkurat slik blod kan renne ut. Når man har mista mensen er det egg som ikke produseres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke være bra å fremskynde mensen (tap av blod) om kroppen har stanset mensen fordi den ikke ønsker å tape blod (egg=energi og blod=næring) tenker jeg. Jeg har mista min og den har vært borte et par år men jeg vil ikke til legen og få blodtap når kroppen ikke vil ha mensen og jeg mangler jern (blod). Jeg har ikke brukt piller på mange år så det har ikke spilt noen rolle. Hos meg er det litt lite mat som er årsaken. Litt for lite i lang tid. Jeg er også undervektig ifølge BMI-målinger. 15 eller 16, husker ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Kan ikke være bra å fremskynde mensen (tap av blod) om kroppen har stanset mensen fordi den ikke ønsker å tape blod (egg=energi og blod=næring) tenker jeg. Jeg har mista min og den har vært borte et par år men jeg vil ikke til legen og få blodtap når kroppen ikke vil ha mensen og jeg mangler jern (blod). Jeg har ikke brukt piller på mange år så det har ikke spilt noen rolle. Hos meg er det litt lite mat som er årsaken. Litt for lite i lang tid. Jeg er også undervektig ifølge BMI-målinger. 15 eller 16, husker ikke.

Drar du til legen nå, får du sannsynligvis ikke piller til å fremskynde mensen, men beskjed om å gå opp i vekt. Husk at fraværende menstruasjon kan være nokså farlig for skjelettet. Selv var jeg uten mensen i nesten to år, og det har ført til at jeg har fått merkbart mer porøst skjelett, altså påbegynt benskjørhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drar du til legen nå, får du sannsynligvis ikke piller til å fremskynde mensen, men beskjed om å gå opp i vekt. Husk at fraværende menstruasjon kan være nokså farlig for skjelettet. Selv var jeg uten mensen i nesten to år, og det har ført til at jeg har fått merkbart mer porøst skjelett, altså påbegynt benskjørhet.

Er det noe å gjøre noe med, når det først har skjedd? Sånn i tillegg til å spise masse, og ikke minst få i seg masse kalsium? Mener det er sånn at hvis man trener styrke får man høyere bentetthet blant annet.. Er det sånn at man får tilbake det tette skjelettet da? XD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Er det noe å gjøre noe med, når det først har skjedd? Sånn i tillegg til å spise masse, og ikke minst få i seg masse kalsium? Mener det er sånn at hvis man trener styrke får man høyere bentetthet blant annet.. Er det sånn at man får tilbake det tette skjelettet da? XD

Nei, sannsynligheten er liten for at skjelettet kan bli like bra igjen som før, men greia er sånn at du kan velge mellom

a) Å spise deg opp i litt vekt, og stanse kroppen din i å bruke skjelettet ditt som næringskilde.

B) Fortsette å være undervektig og gå uten mensen, og risikere å bli sittende i rullestol om ikke så altfor mange år.

Jeg tuller ikke, det blir så ille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, sannsynligheten er liten for at skjelettet kan bli like bra igjen som før, men greia er sånn at du kan velge mellom

a) Å spise deg opp i litt vekt, og stanse kroppen din i å bruke skjelettet ditt som næringskilde.

B) Fortsette å være undervektig og gå uten mensen, og risikere å bli sittende i rullestol om ikke så altfor mange år.

Jeg tuller ikke, det blir så ille.

Jo men jeg mener, jeg har gått opp igjen alle kiloene jeg mistet, og lever nå (nærmest mulig) normalt. Hadde sf i halvt år, hvor ca 2 mnd var ille, resten var mer sånn ikke spise pasta og ris greie.. xP

Jeg HAR valgt. (Men er mensen tilbake? Nei.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fikk beskjed (på Ullevål, av lege) at skjelettet kan reparere seg til en viss grad dersom den kroppslige tilstanden normaliseres innen man er ca. 25 år. Så da er det en mulighet for at ting kan bedres ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du sier spiser av skjelettet er det jo bare mineraler der. Om man inntar kalsium,d vitamin(for at kalsium blir bygd inn i skjelettet) og magnesium nok i pilleform tror jeg det hjelper. Det er jo ikke energi å hente i skjelettet. Og fysisk aktivitet (belastning) er viktig, det passer jeg alltid på å få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jo men jeg mener, jeg har gått opp igjen alle kiloene jeg mistet, og lever nå (nærmest mulig) normalt. Hadde sf i halvt år, hvor ca 2 mnd var ille, resten var mer sånn ikke spise pasta og ris greie.. xP

Jeg HAR valgt. (Men er mensen tilbake? Nei.)

Oi beklager, nå har jeg blandet litt mellom deg og Imu, og tenkte med det første jeg skrev at det var du som lå i undervektsonen! Om du er kommet i normalvekt og ikke har fått tilbake mensen enda er jeg faktisk ikke sikker på hva som er det riktige å gjøre. Selv fikk jeg p-piller for å gi kroppen et lite "push", men sluttet på pillene ganske kjapt igjen fordi jeg ikke tåler p-piller særlig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...