Gå til innhold

Veltrente jenter og mensen


Neona

Anbefalte innlegg

Det tror jeg den akkurat gjorde for meg, og jeg vil anta at stor endring i treningsmengde/-intensitet er en ny stressfaktor for kroppen, som i seg selv kan påvirke på denne måten. Jeg byttet treningsopplegg og fikk flere og tyngre økter, og vips uteble menstruasjonen en måned:) Har vært i gang med denne nye rutinen en syv ukers tid nå, og denne måneden gikk alt som normalt.

Der ser man det, hehe. Finnes ikke 100 % i biologi eller medisin. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Der ser man det, hehe. Finnes ikke 100 % i biologi eller medisin. ;)

En økning i treningsmengde og/eller intensitet ser jeg at kan være en ny stressfaktor, og derav litt trøbbel. Jeg tenkte mer på de som har trent med stor mengde over lang tid liksom :)

En ting til: Vil kroppen tilpasse seg et vekttap som har skjedd over lengre tid, og fremdeles er innenfor området normalvektig, eller vil kroppens "idealvekt" være avgjørende for hormoner og derav menstruasjon? Altså, "vil kroppen" veie det samme som tidligere før dette kommer på stell igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En økning i treningsmengde og/eller intensitet ser jeg at kan være en ny stressfaktor, og derav litt trøbbel. Jeg tenkte mer på de som har trent med stor mengde over lang tid liksom :)

En ting til: Vil kroppen tilpasse seg et vekttap som har skjedd over lengre tid, og fremdeles er innenfor området normalvektig, eller vil kroppens "idealvekt" være avgjørende for hormoner og derav menstruasjon? Altså, "vil kroppen" veie det samme som tidligere før dette kommer på stell igjen?

Ja, var nok slik jeg hadde forstått spm. ditt. :)

Ang. ditt nye spm: Kroppen er veldig flink til å tilpasse seg, så ja, for de fleste vil det bare være et spm. om tid. Men det vil nok være individuell forskjellig om, og hvor lang tid. Jfr. mitt forrige innlegg. ;)

Det er så mye som kan påvirke hormonene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at jeg har til tider hatt for lite fett i kostholdet, mindre enn 1 gram per kilo kroppsvekt så jeg lurer på om dette kan være en faktor. Har nå økt fettinntaket til å være minst 1 gram per kilo kroppsvekt. Men vil kroppen merke det såpass om jeg har litt mindre enn 1 gram fett per kg kroppsvekt per dag en sjelden gang eller to?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at jeg har til tider hatt for lite fett i kostholdet, mindre enn 1 gram per kilo kroppsvekt så jeg lurer på om dette kan være en faktor. Har nå økt fettinntaket til å være minst 1 gram per kilo kroppsvekt. Men vil kroppen merke det såpass om jeg har litt mindre enn 1 gram fett per kg kroppsvekt per dag en sjelden gang eller to?

Ikke ta det ille opp, men nå må dere ikke bli hysteriske her. ;) Men for å svare på spm. ditt: nei, det vil ikke gjøre noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det større sjanse for en som kommer i overgangsalderen tidlig å få skjørt skjelett enn en som får det senere da (hvis de to liksom får samme mengde styrketrening, d vitamin osv.? Det kan jo ikke være farlig å miste mensen når det skjer naturlig for alle kvinner en gang fra en er 40-60 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Fikk svar fra gynekolog,ang menstruasjon. Viste seg at jeg hadde en eller annen form for pco/pcos, men uten de klassiske symptomene..:/. Anbefaler alle som har slitt men menstruasjonen sin å ta en tur til lege/gynekolog for utredning, man kan aldri vite!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit å i alle fall få en "diagnose" da, så du sånn sett slipper å tenke så mye over hvorfor du ikke har regelmessig menstruasjon. Selv er jeg en veldig spesiell medisinsk case tydeligvis.. Ingenting i veien "nedentil" (type PCOS osv), har et næringsrikt og variert kosthold, er ikke undervektig og er heller ikke gravid. Gynekologen ga meg resept på en hormonkur for å kicke i gang menstruasjonen igjen, men ingenting skjedde! Og gynekologen hadde aldri i løpet av verken utdannelsen eller praksis som gynekolog hørt om noen som ikke fikk menstruasjon av denne kuren. "Jippi".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja fikk høre det samme hos min gynekolog. Ingen av de andre symtomene stemmer, men jeg havnet allikevel innenfor denne gruppen som en slags undergruppe av tilstanden. Fikk også resept på hormoner så jeg får vente å se hva som skjer:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Har ikke hatt mensen siden i slutten av mars, og er litt bekymret over at det er så lenge siden sist jeg hadde den. Jeg trener mye(både hard styrketrening og intervalltrening) og spiser veldig sunt. Og jeg tar heller ikke p-piller. For øyeblikket veier jeg 58-59 kg og jeg er 177-178 cm. BMIen ligger på 18,5, men jeg langt fra sykelig tynn og sliter heller ikke med lite energi. Hjelp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke hatt mensen siden i slutten av mars, og er litt bekymret over at det er så lenge siden sist jeg hadde den. Jeg trener mye(både hard styrketrening og intervalltrening) og spiser veldig sunt. Og jeg tar heller ikke p-piller. For øyeblikket veier jeg 58-59 kg og jeg er 177-178 cm. BMIen ligger på 18,5, men jeg langt fra sykelig tynn og sliter heller ikke med lite energi. Hjelp?

Har du gått ned i vekt?!

Vekttap betyr underskudd. Og ved for stort underskudd og særlig kombinert med lav vekt så vil ikke kroppen ha nok energi til å prioritere å bruke energien på mensen.

Ta blodprøver hos legen for å utelukke mangler og sykdom. Be om å få sjekka østrogen nivået ditt -det kan bli lavt hvis fett% er for lav og energiinntaket for lavt. Det kan også rett og slett skyldes stress - feks nåni eksamensperioden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du gått ned i vekt?!

Vekttap betyr underskudd. Og ved for stort underskudd og særlig kombinert med lav vekt så vil ikke kroppen ha nok energi til å prioritere å bruke energien på mensen.

Ta blodprøver hos legen for å utelukke mangler og sykdom. Be om å få sjekka østrogen nivået ditt -det kan bli lavt hvis fett% er for lav og energiinntaket for lavt. Det kan også rett og slett skyldes stress - feks nåni eksamensperioden

Jeg har gått ned i vekt, men ikke mye i det siste. Men jeg har vel gått ned 10-11 kg siden september,fra 96 cm til 82 cm rundt hofta og 76 cm til 67 cm rundt midjen. I tillegg er jeg en svært stresset person og har hatt tentamener,prøver, fremføringer og en eksamen som har gjort meg både stresset og nervøs. Takk for tipset om å få sjekket østrogen nivået ! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke hatt mensen siden i slutten av mars, og er litt bekymret over at det er så lenge siden sist jeg hadde den. Jeg trener mye(både hard styrketrening og intervalltrening) og spiser veldig sunt. Og jeg tar heller ikke p-piller. For øyeblikket veier jeg 58-59 kg og jeg er 177-178 cm. BMIen ligger på 18,5, men jeg langt fra sykelig tynn og sliter heller ikke med lite energi. Hjelp?

Selv om du er langt fra sykelig tynn, så er du veldig tynn (ut fra vekt og høyde), og trener for mye og spiser for lite til at du har mensen. Trening og overdrevent fokus på det + ikke nok mat stresser kroppen.

Vil råde deg til å spise mindre "sunt" som du kaller det, altså overdrevent sunt, trene mindre (spesielt kondisjon), sove/hvile, slappe av, og i tillegg ta en tur innom lege. Og legge på deg litt, tror ikke det skader med noen få kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også 177-178 cm, og veier 62 kg, og har også mistet mensen .. Blæh :/ er jo normalvektig, men mulig jeg hare stresset litt i det siste. Har prøvd å målt fettprosent, men resultatet ble 10 % med fettklype( kan absolutt IKKE stemme),vil heller tippe jeg ligger på mellom 15-20 %..

Spiser nok og går ikke ned i vekt. Får bare prøve å stresse litt ned å se hva som skjer, selv om det er vanskelig når det er psykisk stress som er vanskelig å ha kontroll over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremgangsmåten du bruker for å få den kroppen du vil ha kan være feil. Det er ikke sikkert de andre her gjør det på samme måte. Viss du pusher kroppen for hardt forsvinner mensen.. Det er også mulig å få drømmekroppen viss du beregner noe lengre tid.. Altså ikke kjøre deg selv for hardt.. Eller har jeg missforstått ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også 177-178 cm, og veier 62 kg, og har også mistet mensen .. Blæh :/ er jo normalvektig, men mulig jeg hare stresset litt i det siste. Har prøvd å målt fettprosent, men resultatet ble 10 % med fettklype( kan absolutt IKKE stemme),vil heller tippe jeg ligger på mellom 15-20 %..

Spiser nok og går ikke ned i vekt. Får bare prøve å stresse litt ned å se hva som skjer, selv om det er vanskelig når det er psykisk stress som er vanskelig å ha kontroll over.

Ta en tur innom lege og sjekk hormonnivåene :) Og stress ned.;)

Fremgangsmåten du bruker for å få den kroppen du vil ha kan være feil. Det er ikke sikkert de andre her gjør det på samme måte. Viss du pusher kroppen for hardt forsvinner mensen.. Det er også mulig å få drømmekroppen viss du beregner noe lengre tid.. Altså ikke kjøre deg selv for hardt.. Eller har jeg missforstått ??

Ja, man kan få drømmekroppen, og det er best med god tid og god mat + trening. Hvis man har et avslappet forhold til mat og trening + tar det rolig vil man mest sannsynlig ikke miste mensen.

Så kommer det også an på hva du mener med drømmekropp, for hvis det feks. er en typisk fitnesskropp er ikke dette sunt, og fitnessjenter i konkurranseform mister mensen bla. pga. for liten fett%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også 177-178 cm, og veier 62 kg, og har også mistet mensen .. Blæh :/ er jo normalvektig, men mulig jeg hare stresset litt i det siste. Har prøvd å målt fettprosent, men resultatet ble 10 % med fettklype( kan absolutt IKKE stemme),vil heller tippe jeg ligger på mellom 15-20 %..

Spiser nok og går ikke ned i vekt. Får bare prøve å stresse litt ned å se hva som skjer, selv om det er vanskelig når det er psykisk stress som er vanskelig å ha kontroll over.

Easy answer: you're in denial, my friend... sorry... men en fett% på 10 er absolutt reelt ut fra det du skriver. Jeg er lavere enn deg og mistet også mensen da jeg var rundt 57-58 kg (tilsvarende til din vekt jfr høyde) og hadde veldig lav fett%. Get real.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...