Gå til innhold

Veltrente jenter og mensen


Neona

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Når du sier spiser av skjelettet er det jo bare mineraler der. Om man inntar kalsium,d vitamin(for at kalsium blir bygd inn i skjelettet) og magnesium nok i pilleform tror jeg det hjelper. Det er jo ikke energi å hente i skjelettet. Og fysisk aktivitet (belastning) er viktig, det passer jeg alltid på å få.

"Spiser av skjelettet" var kanskje ikke det beste uttrykket å bruke, men til tross for hvor lite jeg kan om akkurat benskjørhet, tviler jeg alvorlig sterkt på at du kan spise deg frisk på vitaminer o.l i pilleform. Det handler om at østrogennivået er for lavt når du ikke menstruerer, og dette vil gå utover beinmineraltettheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når du sier spiser av skjelettet er det jo bare mineraler der. Om man inntar kalsium,d vitamin(for at kalsium blir bygd inn i skjelettet) og magnesium nok i pilleform tror jeg det hjelper. Det er jo ikke energi å hente i skjelettet. Og fysisk aktivitet (belastning) er viktig, det passer jeg alltid på å få.

Den viktigste strukturen i beinvev er et mykt men sterkt protein kalt kollagen. Knoklene inneholder en rekke celler. Noen har ansvar for å bygge opp nytt bein, mens andre bryter ned bein. Skjelettet er altså et levende organ der det skjer tusener av kjemiske prosesser hele tiden, der celler deler seg og dør, og beinvev bygges opp og brytes ned.

Nhi.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Spiser av skjelettet" var kanskje ikke det beste uttrykket å bruke, men til tross for hvor lite jeg kan om akkurat benskjørhet, tviler jeg alvorlig sterkt på at du kan spise deg frisk på vitaminer o.l i pilleform. Det handler om at østrogennivået er for lavt når du ikke menstruerer, og dette vil gå utover beinmineraltettheten.

Ja jeg vet det men tenker at det kompenserer litt ihvertfall. Påstår ikke at det er nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi beklager, nå har jeg blandet litt mellom deg og Imu, og tenkte med det første jeg skrev at det var du som lå i undervektsonen! Om du er kommet i normalvekt og ikke har fått tilbake mensen enda er jeg faktisk ikke sikker på hva som er det riktige å gjøre. Selv fikk jeg p-piller for å gi kroppen et lite "push", men sluttet på pillene ganske kjapt igjen fordi jeg ikke tåler p-piller særlig bra.

Unnskyldning godtatt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og når det ikke er nok vil det bare fortsett å gå nedover.. Du trenger faktisk fett og protein for å bygge skjelett eller vedlikeholde det da.

Det er det jeg spiser mest av. Spiser lavkarbo og det var med det jeg gikk ned i vekt sånn at jeg ble undervektig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke hatt mensen siden september i fjor. Er undervektig i tillegg. Det suger!

Et ganske dumt spørsmål, men hvor lenge skal man gå uten mensen før man blir steril? Har jo hørt og lest flere historier om anoretikere som ikke har hatt mensen på flere år, men har klart og blitt gravid (og det har helt sikkert ikke vært enkelt...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

^^Jeg var uten i 5 år, men nå (for noen måneder siden) har den kommet tilbake til tross for at jeg fortsatt veier lite i forhold til høyden, og i følge de på sykehuset virker det ikke som om det er stor fare for å bli steril. Den største faren er vel at det å ikke ha mensen ofte medfører benskjørhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hatt mensen siden september i fjor. Er undervektig i tillegg. Det suger!

Et ganske dumt spørsmål, men hvor lenge skal man gå uten mensen før man blir steril? Har jo hørt og lest flere historier om anoretikere som ikke har hatt mensen på flere år, men har klart og blitt gravid (og det har helt sikkert ikke vært enkelt...)

Det er ikke noe fasitsvar på det. Jeg har selv bare hatt mensen i tilsammen maksimum 4 til 6 måneder i løpet av hele livet. Og ja, selvfølgelig har spiseforstyrrelsen vært grunnen til den manglende mensturasjonen. Om jeg er blitt steril, vet jeg ikke.

Noen som vet om man faktisk kan sjekke om man er fruktbar/steril på noen annen måte en den "opplagte"? :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe fasitsvar på det. Jeg har selv bare hatt mensen i tilsammen maksimum 4 til 6 måneder i løpet av hele livet. Og ja, selvfølgelig har spiseforstyrrelsen vært grunnen til den manglende mensturasjonen. Om jeg er blitt steril, vet jeg ikke.

Noen som vet om man faktisk kan sjekke om man er fruktbar/steril på noen annen måte en den "opplagte"? :p

For å være fruktbar må du ha eggløsning. Mener å ha lest en plass at man kan ha menstruasjon uten at det løsner egg, men det er bare en digresjon jeg ikke har sjekket fakta i.

For å sjekke om du har eggløsning er det noen ting du kan gjøre.

  • I dagene rundt eggløsning får man ett sekret fra vagina. Dette "slimet" er seigt og tar du det mellom fingrene og det blir en tråd mellom fingrene når du slipper, så er det eggløsningssekret. Det skal være enten tyntflytende eller akkurat det samme som en eggehvite. Greier du å kjenne livmortappen din skal den også være mykere enn vanlig.
  • Temperaturen går opp en halv til en grad når man har eggløsning. Har du tålmodighet nok til å sjekke tempen hver dag, så kan du se om du finner ett mønster.
  • Babycomp:
    PFC - Hovedsiden | ladycomp | babycomp | pearly

  • Fastlegen kan ta en prøve av slimhinnene
  • NaCl undersøkelse gynekolog
  • Hormontest - neppe aktuelt for deg som ikke har noen syklus
  • Ultralydundersøkelse av eggstokkene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oi, her var det ei som hadde lest seg opp! :) Skal prøve å huske å sjekke ut flere av de indikatorene neste gang jeg får mensen igjen - når det blir, vel, det var vel en annen sak :p

Det der med slimet ble litt artig når jeg lærte det. Ble litt besatt av å følge med på det hver eneste dag :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne_

Er det bare jeg som kjenner eggløsninga godt? Etter at jeg slutta på pillene har den vært ekstremt lett å kjenne igjen hver måned. Det stikker skikkelig i en av sidene sånn rundt 2 uker etter at mensen er ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

welcome home Tante Rød! det har vært 11 lange, triste måneder uten deg. selv om jeg er sikker på jeg snart hater deg igjen. men tross hatet; her skal du få bli til overgangsalderen tar deg <3

Gratulerer, Kristine!!!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg vet det men tenker at det kompenserer litt ihvertfall. Påstår ikke at det er nok.

Akkurat når det gjelder dette med tilskudd så vil det bare hjelpe i den grad du mangler ett bestemt vitamin eller mineral. Hvis du faktisk får i deg nok kalsium så vil det ikke hjelpe å spise tilskudd. Jeg vil anbefale at du evt går til legen for å sjekke om du har underskudd av noe.

Kalsium er forresten ganske tricky saker. Leste en plass at kroppen/skjelettet kun bytter ut 20 % av kalsiumet i løpet av et år. I den grad du kan avhjelpe evt skade vil jeg tro det tar innmari lang tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...