Gå til innhold

Veltrente jenter og mensen


Neona

Anbefalte innlegg

Hvis du føler at legen ikke tar deg på alvor, da bytter du fastlege! Å bagatellisere det å ikke ha mensen på den måten det blir gjort hos deg synes jeg virker helt bak mål, og jeg hadde forventet veldig mye mer av min lege i alle fall!

Hvorfor mener du at det er å bagatellisere når legen sier at å ikke ha mensen ikke er farlig? Mener du at det er farlig? Isåfall, hvorfor? Hva er farlig med å ikke ha mensen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor mener du at det er å bagatellisere når legen sier at å ikke ha mensen ikke er farlig? Mener du at det er farlig? Isåfall, hvorfor? Hva er farlig med å ikke ha mensen?

Det er jo ikke snakk om at det å ikke ha mensen er akutt farlig. Det er snakk om at det å ikke ha mensen overhodet i lengre perioder kan være en tegn på at andre ting ikke er som de skal og at disse tingene kan være farlig (eller utgjøre en risiko på andre måter enn bare helserisiko, ref. mulig fruktbarhetsproblemer e.l.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor mener du at det er å bagatellisere når legen sier at å ikke ha mensen ikke er farlig? Mener du at det er farlig? Isåfall, hvorfor? Hva er farlig med å ikke ha mensen?

Hvis hun føler at hun ikke blir tatt på alvor med de bekymringene hun har ang fravær av mensen så mener jeg at legen kunne gjort en bedre jobb på å informere henne f.eks om hvorfor det i så fall ikke skulle vært farlig osv.

Etter å ha lest litt rundt så ser jeg jo at legen har gitt henne medikamenter for å sette igang mensen flere ganger, men at han/hun nå ville avvente det litt for å se om den kom igang av seg selv igjen, i tillegg til å sende bl.prøvene til gynekolog. Så sånn sett så har han jo tatt henne på alvor.

Sånn jeg har oppfattet det så er det ikke spesielt gunstig for en ung kvinne å ikke ha mens med tanke på fare for osteoporose. Det kan jo også være andre ting som kan ligge til grunn, men regner med at legen har tatt en ganske utfyllende blodprøve slik at evt andre årsaker er krysset ut. Mulig han/hun tenker at det er stressrelatert og vil roe ned situasjonen med å si at det ikke er farlig? Ikke vet jeg. Kanskje hadde det da vært bedre å faktisk forklare hvorfor det ikke er farlig, hva han/hun har tenkt til å gjøre om den ikke kommer tilbake? Bare noen tanker.

Var kanskje litt rask på avtrekkeren i morges.. Uansett, hva er dine tanker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det slik spurte legen ikke noe ang aktivitetsnivå, hva jeg spiser, om jeg er stresset osv. Han bare spurte hvorfor jeg var der og konkluderte med at dette ikke var farlig. Selv da jeg nevnte dette med osteporose så sa han bare nei det var ikke farlig. Men nå har jeg fått innkallelse til gynekologen etter at hun mottok blodprøvene så får se hva som skjer videre. Huff gleder meg ikke så veldig mye til det akkuratt...hele familien min har han til fastlege og ingen et noe fornøyd med han for å si det slik ..:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dette høres ut som slett legearbeid! Jenter/kvinner skal ha regelmessig menstruasjon, selv om man trener mye. Det mange allmennpraktiserende leger gjør når unge jenter oppsøker de pga. manglende menstruasjon, er å sette dem på p - piller uten videre undersøkelser. Man får mensen av p - piller, men dette vil jo ikke løse de underliggende årsakene til at menstruasjonen er fraværende.

Jeg gikk rett til en gynekolog med mine problemer, og her ble jeg tatt på alvor. Først samtale der hun spurte om det meste egentlig, både relatert til hvor lenge jeg har vært uten, hvor lenge jeg hadde gått på p-piller, treningsmengde, skole, jobb, etc. Det neste hun gjorde var å måle både høyde og lengde, samt ta en ultralyd "down there" for å sjekke at alt var som det skulle. I tillegg tok hun utvidede blodprøver, hormoner og stoffskifte blant annet. Ble i tillegg satt på en kur av Provera for å forsøke å sparke i gang mensen igjen.

Ut i fra hva hun fortalte meg så er det ingen akutte farer ved å ikke ha mensen, men på lang sikt kan det jo føre til osteoporose i tillegg til at det kan være fryktelig vanskelig å få barn! Kanskje ikke noe man tenker på som 17 åring, men noe man får i fleisen den dagen man ønsker seg barn. Videre fortalte hun at det er ingenting i veien med å trene mye, så lenge en inntar nok mat og hviler godt mellom øktene. Ofte har det vært snakk om at man må være av en viss BMI for å kunne ha regelmessig menstruasjon, og det var i følge henne delvis sant: Dette er veldig individuelt fra kvinne til kvinne, men de aller fleste fungerer tipp topp hormonielt sett med en BMI på 19, 5 - 20 (vet at man ikke alltid skal legge for mye vekt på BMI, men ja).

Ved stort vekttap og/eller stor økning i treningsmengde er det vanlig at menstruasjonen forsvinner, selv om man er normalvektig. Dette er i utgangspunktet ikke farlig, og ofte vil kroppen sette i gang med menstruasjon igjen når den har fått tilpasset seg den nye vekten - dersom man spiser godt og variert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når pasienten ikke forteller legen at hun ikke føler seg tatt på alvor skal legen ha nokså gode tankeleseregenskaper for å finne ut av det.... ;) Men når pasienten (av hvilken grunn whatsoever) ikke vil fortelle det, da er det nok best at hun skifter fastlege, eller går til en spesialist isteden, ja. Det er tross alt viktig med tillit, og spesielt når det gjelder en ung kvinne med en slik problemstilling.

Nå er det gjelder mensen og osteoporose: det var en veldig misledende artikkel på FB her forleden nylig som jeg også kommenterte. Det er ikke mensen som avgjør om man får osteoporose eller ikke. Mensen er en konsekvens av at et egg som har løst seg fra eggstokken ikke har blitt befruktet. Da uteblir det en forventet endring hormonnivået, og da løsner slimhinnen i livmoren og det blir til blødningen. Mensen i seg selv har ingenting med osteoporose å gjøre, det er ingen sammenheng der. Dette ble helt feil fremstilt i nevnte artikkelen.

Det som påvirker osteoporose er østrogennivået i kroppen. For lite østrogen = høyere risiko for osteoporose. Men osteoporose har også noe med aktivitetsnivå, kalsium- og D-vitamininntak å gjøre. Hormonnivæene påvirker mensen også. Men det er ikke mensen som påvirker osteoporosen.

Det finnes studier der kvinner har gått i ett år på p-piller uten å seponere, og dermed fikk de ikke mensen i hele perioden. Det går helt fint, og de er ikke u\i fare for å utvikle osteoporose heller. En del kvinnelige toppidrettsutøvere utsetter mensen på denne måten nå det ikke passer med en konkurranse, eller et treningsopphold. Noen utsetter mensen hele konkurransesongen ved bare å fortsette med p-pillen. Likevel er de ikke i fare for å utvikle osteoporose, for de er fysisk aktive, spiser sunt, og de har østrogener fra p-pillen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det som påvirker osteoporose er østrogennivået i kroppen. For lite østrogen = høyere risiko for osteoporose. Men osteoporose har også noe med aktivitetsnivå, kalsium- og D-vitamininntak å gjøre. Hormonnivæene påvirker mensen også. Men det er ikke mensen som påvirker osteoporosen.

Enig i det du skriver. Men nå hadde jo hun lave nivåer av østrogen, vil det da fortsatt ikke være noe fare for å utvilke osteoporose?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på hvor gammel pasienten er, hvor lenge hun har hatt det, om det har vært kontinuerlig eller periodevis, og hva som er årsaken for østrogenmangelen (sistnevnte, fordi det vil ha noe å si på hvor lenge østrogenmangelen sannsynligvis vil fortsette). Så det er flere faktorer som spiller inn. En midlertidig østrogenmangel i 20-årene vil neppe gi osteoporose når en er over 50, for å spissformulere. Da vil kroppen ha hatt nok ti for å kompensere i mellomtiden. Og så kommer de andre risikofaktorene on top, altså fysisk aktivitet, kalsiuminntak, D-vitamin... det er mye som spiller inn.

Nytter jo fint lite med bra østrogen og regelmessig mens når en ikke får i seg nok kalsium og D-vitamin og store deler av året ligger i kaloriunderskudd (katabol stoffskifteleie), hvordan skal da kroppen klare å bygge et sterkt skjelett... Jfr. min kommentar om mens og osteoprose... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke slik at beintettheten har en peak i 20 årene, slik at om tettheten er lav da, vil risikoen for beinskjørhet være enda større senere?

Og om man mangler menstruasjonen på grunn av mye trening og lite mat, så er det hypothalamus som ikke sender ut hormoner til hypofysen, som igjen ikke stimulerer eggstokkene til å danne østrogen - dermed større risiko for beinskjørhet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært uten mensen i 1 år nå, men er på vei opp i vekt og håper den kommer tilbake. Men jeg lurer på, er det samme om jeg legger på meg muskler eller fett? Og sånn ca hvor høy BMI bør jeg ha før mensen kan komme tilbake?

Blir litt skremt av noen innlegg her, er det sånn at jeg kommer til å få problemer med å få barn når jeg blir eldre fordi jeg mistet mensen en gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke slik at beintettheten har en peak i 20 årene, slik at om tettheten er lav da, vil risikoen for beinskjørhet være enda større senere?

Ja.

Og om man mangler menstruasjonen på grunn av mye trening og lite mat, så er det hypothalamus som ikke sender ut hormoner til hypofysen, som igjen ikke stimulerer eggstokkene til å danne østrogen - dermed større risiko for beinskjørhet?

Ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har vært uten mensen i 1 år nå, men er på vei opp i vekt og håper den kommer tilbake. Men jeg lurer på, er det samme om jeg legger på meg muskler eller fett? Og sånn ca hvor høy BMI bør jeg ha før mensen kan komme tilbake?

En viss mengde kroppsfett vil nok være viktigere i denne sammenhengen enn mengder med lean body mass. Ved hvilken BMI din mens kommer tilbake er det ingen som kan si deg. Tar også ulik lang tid hos ulike kvinner. BMI er et dårlig mål uansett, men spesielt i denne sammenhengen, fordi det skiller ikke mellom fett og muskler.

Blir litt skremt av noen innlegg her, er det sånn at jeg kommer til å få problemer med å få barn når jeg blir eldre fordi jeg mistet mensen en gang?

Du vil neppe få problemer med å få barn fordi du mistet mensen i en periode en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting Slarti : Det gynekologen sa om at de aller, aller fleste kvinnelige kropper fungerer tipp topp hormonielt sett dersom BMI er rundt 19 - 20 (forutsatt en helt normal fordeling av muskelmasse og fettmasse, altså ikke type toppidrettsutøver), er dette noe du er enig i? Forutsatt adekvat næringsinntak og normale mengder stress o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting Slarti : Det gynekologen sa om at de aller, aller fleste kvinnelige kropper fungerer tipp topp hormonielt sett dersom BMI er rundt 19 - 20 (forutsatt en helt normal fordeling av muskelmasse og fettmasse, altså ikke type toppidrettsutøver), er dette noe du er enig i? Forutsatt adekvat næringsinntak og normale mengder stress o.l.

Ikke vanskelig å si seg enig i dette. Så ja, jeg er helt enig i det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men en ting: Kan trening i seg selv være en uavhengig faktor i forhold til manglende menstruasjon?

Altså, normal vekt og fettprosent, samt et godt sammensatt kosthold og stabil vekt. Kan da treningsmengden i seg selv påvirke hormonnivåene slik at menstruasjonen uteblir?

Det tviler jeg meget sterkt på. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men en ting: Kan trening i seg selv være en uavhengig faktor i forhold til manglende menstruasjon?

Altså, normal vekt og fettprosent, samt et godt sammensatt kosthold og stabil vekt. Kan da treningsmengden i seg selv påvirke hormonnivåene slik at menstruasjonen uteblir?

Det tror jeg den akkurat gjorde for meg, og jeg vil anta at stor endring i treningsmengde/-intensitet er en ny stressfaktor for kroppen, som i seg selv kan påvirke på denne måten. Jeg byttet treningsopplegg og fikk flere og tyngre økter, og vips uteble menstruasjonen en måned:) Har vært i gang med denne nye rutinen en syv ukers tid nå, og denne måneden gikk alt som normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...