TheNarsisisst Skrevet 3. august 2014 Del Skrevet 3. august 2014 Hei, jeg bare lurer på hvordan folka her inne forbereder maten for uken. Lager dere lunsj hver kveld eller lager dere en hel haug hver søndag og putter det i bokser? Hvor lenge kan egentlig f.eks. kyllingfillet stå i kjøleskapet? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stephanie F Skrevet 3. august 2014 Del Skrevet 3. august 2014 Jeg har spist uke-gammel matboks-kylling mange ganger, men skal sies det smaker mye bedre jo ferskere det er. Kommer helt an på latskapen o-o slettet, Aurelius og Eminator 3 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mali-H Skrevet 3. august 2014 Del Skrevet 3. august 2014 Jeg er elendig på å planlegge mat, så lever etter et day to day prinsipp. Altså - hva frister i dag eller hva har jeg tid til i dag Sylteagurk 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Therese Skrevet 3. august 2014 Del Skrevet 3. august 2014 Lager mat kvelden før eller samme morgen, avhengig av dag og tid disponibelt Groenhaug 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Murmeldyret Skrevet 3. august 2014 Del Skrevet 3. august 2014 Jeg kjører som regel en kombo: jeg har med to matbokser på jobb hver dag, den ene er fra stormatlaging i helga, evnt fra fryseren (tiner i løpet av dagen), og den andre fra middag/kvelds dagen før. Altså jeg lager store porsjoner av det jeg skal spise i nær fremtid og så putter jeg overskuddet i fryser/kjøleskap. Typisk fyller jeg ei langpanne med grønnsaker og fisk/kjøtt etter trening som får stå i steikovnen mens jeg tar en dusj og gjør litt husarbeid. Så er det bare å fylle i meg og matboksene før det er å stupe i seng. Kila, Tamara og rudboy 3 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Plingrii Skrevet 3. august 2014 Del Skrevet 3. august 2014 Jeg bruker som regel å koke ris/quinoa/søtpotet for 3-4 dager frem i tid, da det er det som tar mest tid. Resten lager jeg som regel kvelden før/samme dag da det (som de over sier) smaker best ferskt Jobber i tillegg turnus, så om jeg har tidligvakt i vente lager jeg alltid maten kvelden før. Seinvakt = samme dag Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
02-snapper Skrevet 3. august 2014 Del Skrevet 3. august 2014 lager ekstra middag når jeg først er i gang = lunsj dagen etterpå. noen søndager lager jeg gjerne 4-5 lunsjbokser i samme slengen men d er ikke alltid jeg gidder hiver da fisk inn i ovnen, laks, ørret, steinbitt ...diverse med ca samme stemetid+grønnsaker. og så koker jeg opp bønner/quinoa/linser eller liknende mens det står i ovnen. er ikke alltid sp mye som skal til Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Velvet Skrevet 3. august 2014 Del Skrevet 3. august 2014 Jeg går på butikken handler. kamilligram, Kila, Interbellum og 1 annen 4 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ostemannen Skrevet 3. august 2014 Del Skrevet 3. august 2014 Jeg pleier lage for 2 dager. Dagen derpå + dagen etter. evt samme dag og i morgen. Avhengig av når jeg lager maten. Syntes en del kjøtt smaker dårlig når det ligger 3 dager eller mer i "stekt" tilstand i kjøleskapet. Jeg bruker mye frysemat, så er greit å ha det tint til du skal mekke mat, så ta det med i planleggningen. f.eks ta opp mat før skole/jobb, også lage på kvelden. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jane Skrevet 3. august 2014 Del Skrevet 3. august 2014 Lager maten før jeg spiser den. Det er best, men når jeg hadde annen jobb så lagde jeg matpakke dagen før. Johnp 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ojive Skrevet 3. august 2014 Del Skrevet 3. august 2014 Koker opp en buttload med fullkornpasta, 400gr kylling elns, hiver i litt bokstomater -> deler i 3 matbokser. Middag tre dager fremover. Win. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Infa Skrevet 3. august 2014 Del Skrevet 3. august 2014 Hei, jeg bare lurer på hvordan folka her inne forbereder maten for uken. Lager dere lunsj hver kveld eller lager dere en hel haug hver søndag og putter det i bokser? Hvor lenge kan egentlig f.eks. kyllingfillet stå i kjøleskapet? Jeg har fått høre at rundt. Tre dager er greit for kylling, selv syns jeg det blir tørt rimelig fort. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aurelius Skrevet 3. august 2014 Del Skrevet 3. august 2014 Stek kyllingen til 62*C,og pakk den tett i clingfilm når den er kjølt ned, så forblir den najs and juicy all day long (: SlayerDad, Hjema, bunnfall og 1 annen 4 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TheNarsisisst Skrevet 4. august 2014 Forfatter Del Skrevet 4. august 2014 Også stappe i frysern? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aurelius Skrevet 4. august 2014 Del Skrevet 4. august 2014 Også stappe i frysern? Du kan selvfølgelig det og, men i første runde var forslaget mitt innrettet mot å ha kjøttet liggende i kjøleskapet noen dager. Vil du fryse kylling blir resultatet best om det gjøres i rå tilstand. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SlayerDad Skrevet 4. august 2014 Del Skrevet 4. august 2014 Lunsj og frokost lages dagen før. Lager ofte litt ekstra middag som danner grunnlaget for lunsjen. Forbereder også de shakerene jeg skal ha med meg, minus væske, kvelden før. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
19-91 Skrevet 29. desember 2014 Del Skrevet 29. desember 2014 Lager frokost og lunch dagen før, med mindre jeg har veldig god tid om morgenen. En halvtime ekstra søvn hjelper litt gitt Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Inger-Lise Skrevet 29. desember 2014 Del Skrevet 29. desember 2014 Jeg skal etter studier i ett år nå starte i fulltidsjobb i januar. Trenger derfor gode tips til lunsjer osv jeg også! Var flink på dette tidligere, men har nok sklidd totalt ut med gode rutiner og vaner nå etter løse studiedager! Hvordan er det å fryse "hele middagsretter"? I stedet for å kun steke op grønnsaker for seg, kjøtt for seg osv... Hva om jeg feks lager en svær gryte chili con carne, fordeler i matbokser/fryseposer (vet ikke hva som er best?) og fryser ned som ferdige retter? Så evnt bare å ta opp kvelden før? Ser for meg at en da kan lage middager/lunsj for lengre tid..? Feks en gryte chili con carne med 1kg kjøttdeig, og feks en ovnsrett som lasagne/shepards pie etc og fryse ned disse? Eller vil smak og konsistens forringes ved nedfrysning, tenker da på når en tiner opp løk/sopp/paprikan osv som gjerne ikke bør ha en for mushie konsistens? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aurelius Skrevet 29. desember 2014 Del Skrevet 29. desember 2014 Jeg skal etter studier i ett år nå starte i fulltidsjobb i januar. Trenger derfor gode tips til lunsjer osv jeg også! Var flink på dette tidligere, men har nok sklidd totalt ut med gode rutiner og vaner nå etter løse studiedager! Hvordan er det å fryse "hele middagsretter"? I stedet for å kun steke op grønnsaker for seg, kjøtt for seg osv... Hva om jeg feks lager en svær gryte chili con carne, fordeler i matbokser/fryseposer (vet ikke hva som er best?) og fryser ned som ferdige retter? Så evnt bare å ta opp kvelden før? Ser for meg at en da kan lage middager/lunsj for lengre tid..? Feks en gryte chili con carne med 1kg kjøttdeig, og feks en ovnsrett som lasagne/shepards pie etc og fryse ned disse? Eller vil smak og konsistens forringes ved nedfrysning, tenker da på når en tiner opp løk/sopp/paprikan osv som gjerne ikke bør ha en for mushie konsistens? Gryteretter og stuinger og sånn kan fint fryses ned. Vil bare anbefale at de gis nok tid til å tine opp, istedenfor å ha hastverk og slenge alt i mikroen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kila Skrevet 29. desember 2014 Del Skrevet 29. desember 2014 Eneste faste rutinen jeg har er at jeg lager meg meny for uka og handler inn til den. Blir innimellom endring i planene underveis, men stort sett ikke fullstendig kaos. Er ganske kjedelig på en måte, for lager middag til meg, og restene blir lunsj dagen etter. Så sånn sett lager jeg mat hver dag, noen ganger sent på kvelden og andre ganger tidlig på dagen, avhenger litt av når jeg har trening, jobb og alt annet av logistikk.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.