Gå til innhold

Hvordan prepper dere mat for uken?


Anbefalte innlegg

Gryteretter og stuinger og sånn kan fint fryses ned. Vil bare anbefale at de gis nok tid til å tine opp, istedenfor å ha hastverk og slenge alt i mikroen.

Ja jeg tenkte evnt da å ta opp kvelden før feks og la tine i kjøleskapet over natta? Om en da feks bruker to-tre timer en dag ser jeg for meg å lage to-tre store, gode middager/lunsjer som en lett kan fryse ned i gode porsjoner :) masse sunn, god og lett mat tilgjengelig til en billig penge! Yey :)

Vil du anbefale matbokser, fryseposer eller liknende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja jeg tenkte evnt da å ta opp kvelden før feks og la tine i kjøleskapet over natta? Om en da feks bruker to-tre timer en dag ser jeg for meg å lage to-tre store, gode middager/lunsjer som en lett kan fryse ned i gode porsjoner :) masse sunn, god og lett mat tilgjengelig til en billig penge! Yey :)

Vil du anbefale matbokser, fryseposer eller liknende?

Høres ut som gode muligheter det ja. Generellt gir det bedre resultater/mindre freezerburn hvis man klarer å hindre lufttilgang, så matboks med tett lokk, fryseposer eller vakumpakking fungerer alle finfint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Feks en gryte chili con carne med 1kg kjøttdeig, og feks en ovnsrett som lasagne/shepards pie etc og fryse ned disse?

Eller vil smak og konsistens forringes ved nedfrysning, tenker da på når en tiner opp løk/sopp/paprikan osv som gjerne ikke bør ha en for mushie konsistens?

Tips til lasagne er å ikke steke den før frysing. Jeg bruker bare å lage ferdig sausene og legge alt lagvis med ost på toppen, og så tar jeg den opp fra fryseren på morgenen før jeg skal ha den, og steker den til middag. Kjennes helt ut som nylaget :) Tips for å få mindre porsjoner er å lage det i brødformer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
  • 3 uker senere...

Jeg har fobi mot "restemat" eller mat som har stått i kjøleskapet ferdiglaget mer enn en dag, så her blir ting laget max en dag på forhånd.

Det jeg gjør ang. meal-prep er å ta opp kjøttet for de neste 4-5 dagene, skjære det opp (om det trengs) og pakke det i porsjonsposer. Da er det enkelt å ta en av posene, steke kjøttet og bare koke ris og grønnsaker til når jeg skal ha mat. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Jeg spiser ca halvparten av måltidene på jobb så har en fryser med til enhver tid ca 10 matbokser lunsj/ middag (proteiner og karbohydrater og grønnsaker). Vanlig lager jeg ca 8 måltid av gangen og har 3-6 i kjøleskapet, men er det tomt og ved dårlig tid eller lite ork tar jeg med meg en matboks + fettkilde fra fryseren. Veldig praktisk og greit med ''krisematbokser'' i travle perioder. Frokost og kveldsmat går kjapt og spises hjemme eller lages dagen før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier å lage lunsj/middag en eller to ganger i uka, gjør ofte frokosten klar dagen før, enklest mulig. Overnight oats, eller steker opp pannekaker for et par dager, lager ei middagsform for noen dager, steker kjøttdeig for flere dager.

Varmer du opp igjen overnight oats eller spiser du den kald?

Er det noe forskjell om du varmer opp havregryn i mikroen på morgenen på vanlig måte, eller om du varmer opp overnight oats?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varmer du opp igjen overnight oats eller spiser du den kald?

Er det noe forskjell om du varmer opp havregryn i mikroen på morgenen på vanlig måte, eller om du varmer opp overnight oats?

Overnight oats spises kald :) Er kanskje litt forskjell i konsistens, men det er vel egentlig mest en smakssak, på om man liker vanlig havregryn lagd i mikro eller overnight oats lagd dagen før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...