Gå til innhold

Overvektige får gratis parkering, Jørgen Foss.


Anbefalte innlegg

Er man bevegelseshemmet, får man parkere på handicap-parkering. At bevegelseshemmingen er et resultat av fedme har ikke så mye med saken å gjøre, egentlig. Synd at TV2 vinkler saken på en slik måte at det innledningsvis virker som at Foss kommer med tåpelige krav og utsagn igjen, noe han slettes ikke gjør denne gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tilbud om personlig trening og kosthold burde være høyeste prioritet. Om de følger kostholdsprogrammet og treningsprogrammet som de får tildelt, så burde de få lov til å parkere på handikapplassen helt til de har mulighet til å gå tilnærmet normalt selv. Tror de fleste har lyst til å gå ned i vekt, til og med Jørgen Foss men det er det psykiske som stopper dem. Nå kan en som er sykelig overvektig ikke gjøre så mye trening om han har bevegelseshemninger, men kostholdet kan gjøres noe med.

Hvis bevegelseshemningen deres kommer av overvekt, få de til å gå ned i vekt. Vanskelig er det, men de burde takke ja til hjelpen når de får det. Virker som Jørgen Foss er mer opptatt av å sykeliggjøre overvektige mennesker enn å faktisk være et ansikt for de overvektige, og da sikter jeg ikke til denne saken, men gjentatte andre krav og utsagn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi skal se på parkeringssaken isolert, så er det behovet som må bestemme her. Det er ikke overvektige som skal få slik dispensasjon, det er sykelig overvektige. Det er et ganske viktig skille. Ifølge artikkelen er det snakk om noen få tilfeller i Oslo kommune. Selv om man legger hele landet til grunn, snakker vi nok ikke om det helt store antallet. Jeg ser at leder for sykelig overvekt ved Oslo Universitetssykehus antar rundt 30-40 tilfeller. Jeg vet ikke om dette er på landsbasis, eller kun i Oslo, men jeg vil uansett anta problemet er verre i storbyen.

Det neste punktet er at det er viktig å huske på at det her ikke er snakk belønning. Det er snakk om mobilitet, og å kunne være aktiv og engasjert i samfunnet selv om man har problemer. Dette er to ting jeg vil tro forebygger fedme, heller enn å skape mer av det. Fedme er i de fleste tilfeller ikke forbundet med glede, tilfredshet eller lykke. Det er forbundet med skam, dårlig selvtillig og depresjon. Å bli ytterligere stigmatisert og isolert hjelper ikke problemet. Så er det snakk om hva vi skal bruke ressursene på. Skal vi forebygge, eller tilrettelegge? Å gjøre det ene, utelukker jo ikke at man gjør det andre. Spørsmålet er hvor mye ressurser vi som samfunn skal bruke på det. Fedme har multifaktoriele årsaker og derfor et vanskelig emne, hvor det blir for enkelt å si at noen folk "bare spiser seg feite". Mer nyansert fra begge ender er det jeg savner generelt ved dette og lignende emner.

Det er litt på samme nivå som å si at folk med depresjoner "bare må bli gladere", så løser problemet seg. Men dette er jo en balansegang, mellom å forebygging og tilrettelegging. Dessuten må man passe på å ikke sykeliggjøre en hel gruppe mennesker til det punktet at de ikke klarer å ta tak selv. Det er også et samfunsspørsmål hvor mange lidelser vi som gruppe skal ta ansvar for. Hva med de som røyker, og har fått lungekreft eller hjerneslag? Eller mistet et lem i forbindelse med ekstremsport? Eller gjort noe teit i fylla, eller utviklet alkoholproblemer? Det er helt klart en problemstilling. Men å irritere seg over at sykelig overvektige skal kunne få handicapparkering hjelper ingen. For jeg har ikke ord for hvor mange ganger jeg har sett sånne statuser på facebook idag. Ble til og med fjernet fra en på facefor jeg ba henne om å "hold your horses en km eller ti" når hun bare følte for å dele sine flotte tanker rundt dette.

Jørgen Foss har hatt en tendens til å gå litt hardt ut av og til - men det er ikke unikt for han. De fleste andre ledere for interesseorganisasjoner har den samme tendensen. Overvekt blir sett på fra disse "sofakritikerne" (for å være litt stereotypisk) som en svakhet og spontanmeningene hagler og sprer seg deretter som ild i tørt gress. Dette kan være en svakhet i seg selv. Det er ikke slikt at overvektige har lyst å være overvektige og mye ressurser blir brukt for å prøve å gjøre varige endringer. Men ofte blir dem møtt av en jungel av tvetydig informasjon, en haug av overprisete kosttilskudd som ikke holder lovnadene, ++ og mange opplever frustrasjon og ender med å gi opp.

For øvrig var statusen til vedkommende på face "Men da jeg hadde en kg for mye, da gjorde jeg .. hadde dem bare gjort det!" Gode gamle at subjektiv erfaring alltid er objektiv sannhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som vi strengt tatt har sett i tidligere tråder, uttalelsene til foss har en tendens til å bli vinklet veldig spesielt i media. Hovedpoengene er som regel gode, men det selger å skrive drøyt.

"fedmeopererte vil at alle skal få mindre porsjoner på restauranter!", "feite folk skal få privilegier!"

Som regel mye hat fordi folk bare leser overskrift og ingress. "abstracthorer" ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig i at man ikke skal måtte "tvinge" noen gjennom en treningsøkt, men samtidig er jeg helt uenig i at fordi man har "spist for mye" så skal man slippe å gå ekstra, jeg synes det er feil.

Holdningen din er jo helt på linje med å påstå at folk som utsetter seg selv for noe de kunne unngått, ikke bør få hjelp i ettertid.

Så om du skader deg mens du gjør noe som du selv utsetter deg for, som du strengt tatt ikke "må" gjøre, som f.eks. spille fotball, dykke, gå på fjellet, stå på ski/snowboard eller whatever ! Nope, det var noe du selv kunne valgt å ikke gjort, så derfor bør du ikke få hjelp når du har blitt handikappet/invalid ! Fin tankegang.. not

For min del kan hvem som helst som trenger det få handicap-parkering.

Det jeg rister på hodet av er alle de sunne og funksjonsfriske som enten sniker seg til en av disse plassene, eller aller helst skal parkere mer eller mindre inne i butikken.

Som taxisjåfør har jeg sett litt av hvert ! Det ABSOLUTT verste tilfellet var 2 helt normale gutter rundt 20, som tok en brekksleng inn på handicap-plassene forran et kjøpesenter, tok opp ikke en, men TO av plassene, som jo er rimelig brede fra før, hoppa ut og sprang inn å kjøpte seg ei flaske hver av noe som ligna på Gatorade elns.. hoppa inn i bilen og kjørte 20-30meter til treningssenteret !

Ringte politiet som kom rimelig kjapt (Bodø by på dagtid er vel relativt rolig vil jeg tro) Politiet var mest interessert i brekkslengen de tok når de "parkerte", men regner med de "tok" dem for handikap-parkeringa når de først var igang !

Nok av vitner var det ihvertfall (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orka ikke sitere riktig tekst. Men foss påpeker jo at dette skal gjelde for de med funksjonshemningene, ikke feite folk fordi de er feite. Derfor legen må utvise skjønn.

Dette er jo en "Jørgen Foss er teit" circle jerk. Fitnessbloggen elsker å være skeptisk til media, helt til det hadler om Jørgen Foss, da er det greit å uttale seg kun på bakgrunn av overskriften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holdningen din er jo helt på linje med å påstå at folk som utsetter seg selv for noe de kunne unngått, ikke bør få hjelp i ettertid.

Så om du skader deg mens du gjør noe som du selv utsetter deg for, som du strengt tatt ikke "må" gjøre, som f.eks. spille fotball, dykke, gå på fjellet, stå på ski/snowboard eller whatever ! Nope, det var noe du selv kunne valgt å ikke gjort, så derfor bør du ikke få hjelp når du har blitt handikappet/invalid ! Fin tankegang.. not

Beklager, ikke putt ord i munnen min og den veien der blir feil. Jeg ser tankegangen, men å dra paraleller med at man har spist seg overvektig og deretter fått komplikasjoner, med å spille fotball for deretter å være uheldig å brekke benet, blir i mine øyne helt feil. Er vel i de aller fleste tilfeller forholdsvis selvforskyldt at man er overvektig, det er ikke sånn at du våkner en dag 100kg tyngre og ikke aner hvorfor.

Som skrevet tidligere, har du vanskeligheter for å bevege deg som følge av fedme, så skal du selvfølgelig slippe å vandre over hele parkeringsplassen. Men som det også er blitt påpekt av andre her, som jeg ikke forstod helt selv med engang, var at det er helt for de funksjonshemmede, og at de skal få parkere nærmere - ja det er jeg forsåvidt enig i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som er overvektige kan noe for det selv og har et valg. Det har ikke de som er bevegelseshemmede.

Dæven så mye rart man leser!

Vennligst få litt mer livserfaring, ASAP !

Så fordi en som gikk en tur på fjellet og ble tatt av ett snøskred VALGTE det selv, så bør man ikke sette igang redningsaksjon ? Eller en som sto på snowboard, å falt og ble lam, bør ikke få hjelp til rehabilitering/tilrettelegging ? Han valgte det jo helt selv, så hvorfor skal man tilrettelegge for vedkommende ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, ikke putt ord i munnen min og den veien der blir feil. Jeg ser tankegangen, men å dra paraleller med at man har spist seg overvektig og deretter fått komplikasjoner, med å spille fotball for deretter å være uheldig å brekke benet, blir i mine øyne helt feil. Er vel i de aller fleste tilfeller forholdsvis selvforskyldt at man er overvektig, det er ikke sånn at du våkner en dag 100kg tyngre og ikke aner hvorfor.

Som skrevet tidligere, har du vanskeligheter for å bevege deg som følge av fedme, så skal du selvfølgelig slippe å vandre over hele parkeringsplassen. Men som det også er blitt påpekt av andre her, som jeg ikke forstod helt selv med engang, var at det er helt for de funksjonshemmede, og at de skal få parkere nærmere - ja det er jeg forsåvidt enig i.

Ekstrem overvekt er nok i de aller fleste tilfeller mer et symptom enn noe annet, så parallellen som blir dratt er ikke så ille den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pirathege

Jeg håper at fastlegene får noen retningslinjer mtp hvordan de skal vurdere om en pasient kan få gratis parkering pga overvekt og tilleggsdiagnoser. Av tilleggsykdommer pga overvekt nevnes sosial angst, jeg klarer ikke helt å se hvordan det å kunne parkere nærmere vil hjelpe på den sosiale angsten. Når det kommer til slitasjeproblemer i for eksempel knær kan jeg skjønne at det å kunne parkere nærmere vil gjøre livet enklere for den overvektige

Mange som er svært overvektige sliter med fordommer, diskriminering og stigmatisering. For mange vil en tur ut på butikken være en belastning. Muligheten til å slippe å komme andpusten, svett og sliten inn i butikken/tog osv, der det kan være mye mennesker og trangt om plassen, kan nok gjøre situasjonen hakket bedre for noen, tror du ikke?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke at dette er en sak egentlig.

Hvordan påvirker det deg at noen som sannsynligvis trenger det får muligheten til å parkere litt nærmere en dør?

Er du misunnelig? Synes du det er urettferdig at du ikke får parkere der?

Og tror noen virkelig dette er noe folk flest vil misbruke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange blir overvektige fordi de rett og slett gir litt for mye faen, er litt for glad i mat og litt for lite glad i å bevege seg. Kanskje bryr de seg ikke så mye om de ekstra kiloene heller.

Det er imidlertid en ganske stor verden i forskjell på å være vanlig hverdagsfeit og det å være sykelig overvektig. Uten å kunne henvise til noen solide kilder så vil jeg ta utgangspunkt i at de færreste blant de som virkelig er feite, og da snakker vi sykelig fedme, har blitt dette fordi de bare har gitt faen og ikke giddet å skjerpe seg. Det kan være veldig mye som ligger til grunn for den atferden som har utspilt seg, og å redusere dette ned til et spørsmål om hva som er selvpåført og forenkle løsningen ned til spise mindre hjelper hvertfall ikke dem som er i denne situasjonen. Kanskje bygger det bare oppunder de allerede eksisterende grunnene til at de gjør som de gjør.

At en eller annen var feit, skjerpet seg og slanket seg masse betyr ikke at det er noe alle andre også vil få til. For noen kan det å ta seg sammen være tilstrekkelig, men de hadde kanskje ikke så komplisert årsaksbilde i utganspunktet.

Og til artikkelen så er det, som flere har vært inne på, snakk om at handicapparkering skal kunne tilbys folk med bevegelsesutfordringer, ikke fordi de er feite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MrWednesday

Jeg lar meg stadig "imponere" over hetsen mot overvektige i debatter som dette. I TV2s tråd om det på Facebook tok det jo helt av. Det er tydeligvis fortsatt helt greit for de fleste å mobbe overvektige...

At de aller fleste driter i å lese artiklene og heller kommenterer kun basert på en overskrift er ikke noe mindre "imponerende".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo en "Jørgen Foss er teit" circle jerk. Fitnessbloggen elsker å være skeptisk til media, helt til det hadler om Jørgen Foss, da er det greit å uttale seg kun på bakgrunn av overskriften.

It is.

Det er også betryggende å se at kommende PTer og andre i treningsbransjen (som 95% av fitnessbloggen sikter seg inn på tilsynelatende) synes at rituell avstraffelse av overvektige så de skal "skjerpe seg" er en kjempegod idé.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...