Gå til innhold

Overvektige får gratis parkering, Jørgen Foss.


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Kcal avgift synes jeg høres idiotisk ut. Det blir dyrere å behandle mennesker med spiseforstyrrelser, mindre gainz siden helmelk blir dyrere++

å sette opp prisen på usunne matvarer, JA, men ikke kcal avgift.

Jeg er ikke uenig med deg :). Poenget mitt er at det er ikke noe problem å spise seg overvektig på sunne matvarer heller ;). Dermed må det kCal avgift eller kvottering til for å "utrydde" fedme (om det var målet) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg nekter å tro at du er seriøs nå. Å forkorte veien til døra er ikke handicap-plassenes eneste funksjon. Hvorfor tror du handicap-plasser er større enn ordinære parkeringsplasser? De som er bevegelseshemmede har ofte behov for hjelpemidler for å komme seg frem, eller har vansker med å komme seg ut av bilen og komme seg frem på trange parkeringsplasser av andre grunner, og trenger da bedre plass for komme seg inn og ut av bilen og til inngangen. Å implisere at folk som benytter seg av handicap-parkering er skyldige i sinnsyk latskap er så fenomenalt absurd.

Spar deg for frekkhetene. Og hvor ofte ser du en 200 kg tjukkas rulle rundt på scooter/rullestol inne i butikken? Skulle likt å se en av dem i hvilken som helst matbutikk i Oslo, (bruker det som eksempel siden flest bor her) som er så små at knapt vanlige folk kommer seg rundt. Spiller egentlig ingen rolle, er man så tjukk at man er bevegelseshemmet bør parkeringsplass være en av de minste bekymringene de har. Og jo, man blir ikke så stor uten sinnsyk latskap. . Er helt for å hjelpe folk som trenger det, jeg mener helt enkelt at de ikke bør få bruke ekte handicapede sine parkeringsplasser, det er nok av folk som trenger de få plassene som finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spar deg for frekkhetene. Og hvor ofte ser du en 200 kg tjukkas rulle rundt på scooter/rullestol inne i butikken? Skulle likt å se en av dem i hvilken som helst matbutikk i Oslo, (bruker det som eksempel siden flest bor her) som er så små at knapt vanlige folk kommer seg rundt. Spiller egentlig ingen rolle, er man så tjukk at man er bevegelseshemmet bør parkeringsplass være en av de minste bekymringene de har. Og jo, man blir ikke så stor uten sinnsyk latskap, så bare trekk til deg den politiske korrekte tonen. Er helt for å hjelpe folk som trenger det, jeg mener helt enkelt at de ikke bør få bruke ekte handicapede sine parkeringsplasser, det er nok av folk som trenger de få plassene som finnes.

Ok, jeg forstår. Det er så liten plass i matbutikkene uansett at det ikke er noen vits å tilrettelegge for at det skal bli mer lettvint å komme seg frem på parkeringsplassen om man er bevegelseshemmet. Om man er så tjukk at man er bevegelseshemmet er parkeringsplass det siste man burde bekymre seg for, og derfor bør man ikke tilrettelegge for at tjukke bevegelseshemmede skal få handicap-plass, fordi de fint klarer å gå rundt i butikken. Om du trenger handicap-plass fordi du er overvektig og har fått problemer med å bevege deg på grunn av dette, så bør du ikke få det fordi det finnes "ekte" handicappede som trenger plassen mer enn deg, enda deres problemer er akkurat de samme, fordi årsaken er en annen. Det er også slik at du med sikkerhet kan si at om man har blitt så stor at man har fått bevegelsesproblemer, så er det garantert sinnsyk latskap inne i bildet. Å påpeke at dette er absurd, og heller etterlyse at man forholder seg litt ydmyk overfor et tema som er så mye mer komplisert enn du fremstiller det, er et uttrykk for politisk korrekthet.

Her hadde det faktisk passet ekstremt godt med en GIF. :facepalm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må spørre de som mener at selvforskyldte skader ikke burde behandles;

Dere sier at overvektige som såvidt klarer å gå ikke skal få handikapplass for det er deres egen feil at det ble sånn. Mener dere også at de med lungekreft forårsaket av røyking ikke burde bli behandlet? Mener dere at de som har fått leverskader og trenger en ny lever pga. noe de selv har gjort som f.eks. alkohol eller overdose ikke skal få stå på donorlisten, at de med diabetes som har amputert begge beina pga alt for dårlig kosthold ikke skal få proteser/rullestol og handikapplass?

Er det virkelig sånn at hvis man har skader som er selvforskyldt så skal man ikke få den hjelpen man trenger? Det er en idiotisk og kynisk holdning. Om man måtte ta ressurser fra en som er lam fra livet og ned så ville jeg forstått at dere har den holdningen dere har, men hvem i huleste vil det påvirke om de som er bevegelseshemmet pga. overvekt får lov til å parkere på en parkeringsplass som er tilrettelagt for dem og deres behov? INGEN. Det er ikke så mange i Norge som faktisk er så overvektig at de såvidt klarer å gå. Overvekt er det nok av i Norge ja, men ikke sykelig overvekt som gjør at man har problemer med å gå.

Hva om det var en i din familie, en som du vet bruker mat som en trøst fordi han/hun har hatt traumatiske opplevelser da h*n var barn som gjør at h*n spiser sånn som h*n gjør. Jeg har en venn, som nå er over 40 som er kraftig overvektig. Begge foreldrene døde da hun ikke var fylt 10 en gang, som gjorde at hun måtte ta vare på søsknene sine fordi det var bare de igjen. Hun brukte/bruker mat som en trøst. Hun er ikke lat, hun bare sliter veldig psykisk. Og det er AKKURAT det de som spiser seg til sykelig overvekt gjør. De sliter psykisk.

Ingen vil bli overvektig, ingen vil spise seg så stor at de får problemer med å gå, det er ikke noe de går inn for, det er ikke bevisst. Vi alle har noe som gjør oss glade i hverdagen, og ting som motiverer oss til å gjøre noe. Jeg selv elsker å kjøpe meg en Burn på dagene jeg er veldig deprimert eller føler jeg fortjener det, fordi det gjør meg glad og jeg greier å se positivt på ting. Jeg liker også å trene, det gir meg glede i hverdagen. Du har sikkert noe annet som du bruker for å håndtere sånne perioder.

Det er lett for deg og meg å sitte på vår høye hest og si "DET ER DIN EGEN FEIL AT DU ER SÅ FEIT, HELLER GÅ MER ISTEDENFOR Å GÅ MINDRE NÅR DU FÅR EN HANDIKAPPLASS". Det er ikke vi som sliter med å bevege oss i hverdagen. Jeg er rimelig sikker på at de som faktisk sliter med sykelig overvekt går rundt med dårlig samvittighet hver dag for at de er sånn de er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sondre tok ordene så til de grader ut av munnen på meg. Bytter du ut "overvekt som har ført til kneproblemer og krykker" med "tung knebøy som har ført til prolaps og midlertidig bruk av rullestol", og "latskap" med "moderat megareksi", så avdekker man fort at dette egentlig bare er et skalkeskjul for stigmatisering av overvektige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man leder i en interesseforening for overvektige så er det vel naturlig at man jobber for bedre tilrettelegging for nettopp disse. Og dette inkluderer da også dem som er så overvektige at de trenger for eksempel HC-plass, selv om dette er minoriteten. Foss skal ha honnør for at han har tatt på seg drittjobben spør du meg. Kan umulig være enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sondre Aalbotsjord , Veldig enig i hva du skrev, men ønsket å legge til noe

Men jeg tror mye av nøkkelen til å bekjempe fedme / sykelig overvekt ligger i oppdragelse og utdanning. Samt kan en jo alltid skylle litt på matvareprodusentene ^_^

Du skriver om "ekstremtilfeller", og ja, selvfølgelig når en har opplevd noe traumatisk, har alle sine måter å takle dette på.

Men jeg tviler på alle som er "sykelig overvektige" i dagens samfunn har opplevd svært traumatiske opplevelser.

Jeg tror mye av løsningen på problemet ligger i oppdragelsen fra foreldrene.

Når jeg var liten, så var vi ute og lekte om sommeren, og spiste godteri i helgene. Nå føler jeg det er mer vanlig å spise is, drikke cola og spille PS4 inne hele sommeren, enn det er vanlig å være ute å spille fotball på løkka?

Eksempel : Til Jul i år, så var familie og slekt samla. Når jeg var liten, var vi ute å lekte i snøen. I år satt alle nevøer og nieser med hver sin Nintendo DS / PSP og spillte inne hele ferien..

I tillegg så blir gym / fysisk aktivitet nedprioritert i skolen ,samtidig som at iallefall JEG mener det burde være obligatorisk med noe form for kostholdslære på skolen (Ikke heimkunnskap. der lærer en knapt å sette på en oppvaskmaskin).

Så når folk vokser opp med at det er lov å spise godteri i ukedagene, en ikke trenger være ute og holde seg i aktivitet. Og en ikke lærer om hva som er sunt kosthold (Og ja, nøkkelhullmerkingen kan ta seg en b*lle. Frossenpizza og godteri med nøkkelhull? you gotta be kidding me)

Er det rart at det går skeis med de som vokser opp?

Når jeg gikk på VGS var jeg fotballtrener for gutter 14 lag. I dialog med foreldrene, skulle jeg drite i teknikktrening, og bare få de til å løpe. For det var de eneste 2 gangene i uka foreldrene fikk dem ut av sofaen.. Så da ble det cardio og ballspill hele treningene..

Dette er min mening da. Feel free to flame.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man leder i en interesseforening for overvektige så er det vel naturlig at man jobber for bedre tilrettelegging for nettopp disse. Og dette inkluderer da også dem som er så overvektige at de trenger for eksempel HC-plass, selv om dette er minoriteten. Foss skal ha honnør for at han har tatt på seg drittjobben spør du meg. Kan umulig være enkelt.

Du kan tilrettelegge uten å være en whiny bitch (for å være maks usaklig her). Jeg er enig i kronikken: å ta på seg en offerrolle er sjeldent lurt i sånne saker.

Jeg liker ikke fyren. Skulle ønske han gikk av og ble erstattet med en annen litt mer "frempå" og positiv person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg forstår. Det er så liten plass i matbutikkene uansett at det ikke er noen vits å tilrettelegge for at det skal bli mer lettvint å komme seg frem på parkeringsplassen om man er bevegelseshemmet. Om man er så tjukk at man er bevegelseshemmet er parkeringsplass det siste man burde bekymre seg for, og derfor bør man ikke tilrettelegge for at tjukke bevegelseshemmede skal få handicap-plass, fordi de fint klarer å gå rundt i butikken. Om du trenger handicap-plass fordi du er overvektig og har fått problemer med å bevege deg på grunn av dette, så bør du ikke få det fordi det finnes "ekte" handicappede som trenger plassen mer enn deg, enda deres problemer er akkurat de samme, fordi årsaken er en annen. Det er også slik at du med sikkerhet kan si at om man har blitt så stor at man har fått bevegelsesproblemer, så er det garantert sinnsyk latskap inne i bildet. Å påpeke at dette er absurd, og heller etterlyse at man forholder seg litt ydmyk overfor et tema som er så mye mer komplisert enn du fremstiller det, er et uttrykk for politisk korrekthet.

Her hadde det faktisk passet ekstremt godt med en GIF. :facepalm:

Du får si hva du vil Keegil, ikke engang de overvektige er enige med deg, og det er kanskje noe å tenke på i dette meget komplekse temaet? ;) Haha ja, facepalmer selv her du.

http://www.dagbladet.no/2014/03/20/kultur/meninger/debattinnlegg/kronikk/overvekt/32399253/

Sitat: Det er jo en selvfølge at mennesker som ikke kan gå skal ha rett på en handikapplass, men en slik situasjon befinner de færreste overvektige seg i. Majoriteten av oss overvektige klarer å bevege oss fint, det er bare litt ekstra tungt.

Artikkelen sier det jeg mener ganske klart; Man skaper ikke mer aksept for overvektige ved å tilby dem p-plasser, de som ikke kan å gå får selvfølgelig plass, de andre må gå som alle oss andre. For å fjerne enhver tvil, jeg er helt for å hjelpe alle, uansett hvor selvforskyldt det måtte være. (Narkomane, alkoholikere, røykere, selvskadere osv) men dette har ingenting med å hjelpe overvektige, det har med å sy puter under armene på folk og det har vi blitt altfor flinke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får si hva du vil Keegil, ikke engang de overvektige er enige med deg, og det er kanskje noe å tenke på i dette meget komplekse temaet? ;) Haha ja, facepalmer selv her du.

http://www.dagbladet.no/2014/03/20/kultur/meninger/debattinnlegg/kronikk/overvekt/32399253/

Sitat: Det er jo en selvfølge at mennesker som ikke kan gå skal ha rett på en handikapplass, men en slik situasjon befinner de færreste overvektige seg i. Majoriteten av oss overvektige klarer å bevege oss fint, det er bare litt ekstra tungt.

Artikkelen sier det jeg mener ganske klart; Man skaper ikke mer aksept for overvektige ved å tilby dem p-plasser, de som ikke kan å gå får selvfølgelig plass, de andre må gå som alle oss andre. For å fjerne enhver tvil, jeg er helt for å hjelpe alle, uansett hvor selvforskyldt det måtte være. (Narkomane, alkoholikere, røykere, selvskadere osv) men dette har ingenting med å hjelpe overvektige, det har med å sy puter under armene på folk og det har vi blitt altfor flinke til!

Dette har da aldri handlet om å hjelpe overvektige fordi de er overvektige. Det handler om å hjelpe overvektige som er bevegelseshemmede, ikke fordi de er late og ikke gidder å gå. Hvis det er dette du argumenterer imot, så må du rett og slett bare lese uttalelsene til Foss en gang til.

EDIT: Jeg er forøvrig veldig interessert i å høre hvilken del av det jeg har sagt som er i konflikt med det som skrives i den kronikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på når folk skal innse at det handler om sykelig overvektige som har bevegelseshemninger, og ikke de som bare er overvektig...

Skal prøve å holde meg litt mer saklig enn forrige poster, men......

Jeg får ikke handicap-parkering om jeg skader kneet og må gå på krykker, har vonde føtter eller plagsom rygg, på samme måte burde ikke en sykelig overvektig få det. Sykelig overvektige får såvidt jeg vet ikke bil og tilpasset megarullestol fordi de helt enkelt bare må ned i vekt og behovet for p-plassen forsvinner. De har egen bil sier du? Er vedkommende sykelig overvektig har de ikke plass i sin egen bil og problemet løser seg selv. Det kan godt hende det er et scenario jeg har oversett her, da får du sette den frekke smella mi på plass :p

Edit: skriver på generelt grunnlag, ikke spesialtilfeller hvor feite Kåre har amputert beinet osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fatter ikke hvor folk drar inn besluttningen at: Feit = Lat.

Fedme har ingenting med latskap å gjøre, heller manglende evne til å kunne kontrollere sine behov. Kan sette dem i bås som foreksempel røykere. Alle som sier en person som er feit må trene mer for å bli tynn syns jeg blir litt kunnskapsløst. Spis mindre enn hva kroppen forbrenner og du vil gå ned i vekt. Så enkelt, likevell så vanskelig for mange.

Flott å gi ekstremt overvektige HC kort, da dette er en sykdom. Ja den er selvforskyldt, men resultatene av overvekten kan ødelegge knær, ledd, og andre ting. Blir litt som å nekte snowboardkjøreren som ble lam et kort pga han selv valgte å sette utfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...