Gå til innhold

Overvektige får gratis parkering, Jørgen Foss.


Anbefalte innlegg

@Zigma- Jeg vet ikke hvor gammel du er men det der er en meget barnslig måte å argumentere på. Typisk kvinnfolk faktisk! Bruker liksom imot deg ting og tilfeller fra fortiden for å ha noe å sette fingern ¨på. Helt påtryne. Og nei jeg tror ikke at havfruer faktisk finnes.;) Prøv å heller finn et bedre argument slik at jeg føler jegprater med noen over 18 ivertfall.

Sånn i motsetning til å bruke stråmenn, "kjære lille venn"-hersketeknikker og andre feilslutninger, som er en strålende måte å argumentere på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

@Zigma- Jeg vet ikke hvor gamme du er men det der er en meget barnslig måte å argumentere på. Typisk kvinnfolk faktisk! Bruker liksom imot deg ting og tilfeller fra fortiden for å ha noe å sette fingern ¨på. Helt påtryne. Og nei jeg tror ikke at havfruer faktisk finnes.;) Prøv å heller finn et bedre argument slik at jeg føler jegprater med noen over 18 ivertfall.

Det sier ganske mye om deg som person når du åpner for å tro på havfruer og andre fantasivesener, men har vanskelig for å forstå realismen for en person med et handikap. Når du argumenterer for at "feite kan takke seg sjæl fordi de ikke kan gå" så viser du lite empati, forståelse eller mental uvtikling. Kall meg gjerne et barn, - det er iallefall sånn jeg ser deg. Du mener vel folk som har pådratt seg lammelse ved ulykke også kan takke seg selv? Ingen tvang dem til å kjøre den bilen, klatre det fjellet eller stå i den stigen?

Hva med å innse at ingen ønsker å pådra seg et handikap for å "få en velferdsgode"? Hvilken verden lever du i forresten? De som har havnet i den situasjonen spontant eller over en 20 årsperiode, gjør det ikke for å gratis parkering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ta et "real world" eksempel her: Jeg har prøvd en del forskjellige antidepressive før i tiden, en av dem var Remeron. Remeron var VM i munchies og jeg var konstant sulten. Ja, faktisk 24/7. Jeg gikk opp 9 kg på 2 uker. To. Uker. La det synke inn litt.

Jeg droppa Remeron etter 2 uker og et legebesøk hvor jeg bare sa "ikke faen om jeg fortsetter på disse". Hadde jeg fortsatt som ingenting, så hadde jeg LETT havnet i ekstrem fedme i.l.a. ett år (man pleier sjeldent å bruke antidepressive i korte perioder, så når du først starter, så er det gjerne 6mnd ++).

Var det min feil? Har jeg valgt å bli feit? Nei. Jeg ble syk, og min overvekt skyldtes piller som var nødvendige for å rette opp i min helse.

Verden er ikke svart/hvitt, Metal_Barbie. Jeg håper at du forstår dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha,jeg har faktisk ikke sagt at jeg tror på havfruer. Faktisk så hvis du leste tråden den gangen så var det mest på gøy;)

Uansett,jeg mener mitt,du mener ditt. Jeg har aldri sagt a jeg sier e kan takke seg selv. Alle kan ikke det,men mange kan det.

Bortsett fra det så er det faktisk en måte å oppmuntre på ja,det mener jeg.

Og jeg mener at jeg har full empati for tillegssykdommer og plager en veldig overvektig kan få,tro meg,jeg har erfaring der. Men saken er at man ikke trenger å være så overvektig for å ha disse plagene. Det e rsom å gi godteri til et barn og ikke et annet da. Det blir urettferdig hvs man skal gi handikap parkering til overvektige med for eksempel gå vansker og ikke til en slank perosn med alvorlig psykiske problemer som for eksempel ikke går ut av huset på 3 mndr pga alvorlig angst.

At dette er diskutert fra før av tidligere i denne tråden er en ting,men alle må vel få lov til å uttale seg.

Det er lov å ikke vri og vrenge på alt jeg skriver og bare assume ting i hytt og pine og trekke alle mulig beslutninger ut av ræva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lovisa

Metal_Barbie : Ein person med diabetes som pga dårleg oppfølging av sin diabetessjukdom (f.eks. dårleg justering av blodsukker og dårleg oppfølging av sår på beina) må amputera eit/begge bein og hamner i rullestol - vil du sjå på vedkommande som handikappa med rett på handikapparkering eller ikkje?

Dette vil jo og vera sjølvforskyldt i den betydning at det kunne ha vore unngått dersom vedkommande hadde vore flinkare til å følga opp diabetessjukdommen sin, sjølv om diabetesen i utgangspunktet er medfødt…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aldri sagt at jeg mener at alle har skylda sjøl for overvekten sin. Jeg prøver en siste gang.

Jeg synes at dette med tilretteleggelse burde være en selvfølge uansett vekt hvis man lider av noe. Jeg synes et er uhørt at overvekt skal være noe som kommer opp i en hver sak rundt plager og tilretteleggelse. Og jeg mener å huske at det finnes mange tilfeller hvor man er like usunn og overvektig på innsiden til tross for realtivt slank kropp eller normalvektig kropp. Man trenger ikke å være overvektig for å ha alle disse lidelser som blir snakket om i artikkelen. Jeg synes det oppstår for ofte hvor overvekt er skylda i alt mulig...hvor overvekten kommer fra har mye å si,men det er tross alt ikke så lett å vite heller. Derfor mener jeg at man bør slutte å bruke tilstander som overvekt for å rettferdiggjøre slike ting som dette.

Kan det ikke heller bare være slik at hvis man har problemer med noe så bør det være tilrettelegging da?

At man har diabetes og får et ben eller et lem amputert og blir handikappet,ja da mener jeg at da er man selvsagt handikappet. Men må denne personen være overvektig? NEI!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at dette med tilretteleggelse burde være en selvfølge uansett vekt hvis man lider av noe.

Kan det ikke heller bare være slik at hvis man har problemer med noe så bør det være tilrettelegging da?

At man har diabetes og får et ben eller et lem amputert og blir handikappet,ja da mener jeg at da er man selvsagt handikappet. Men må denne personen være overvektig? NEI!

Det er jo for faen DET som står i artikkelen, og som har blitt skrevet før her. Er det så jævla vanskelig å faktisk lese hva en artikkel handler om, og så lese hva som har blitt diskutert før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

. Derfor mener jeg at man bør slutte å bruke tilstander som overvekt for å rettferdiggjøre slike ting som dette.

DET ER INGEN SOM BRUKER OVERVEKT FOR Å RETTFERDIGGJØRE DET. DET ER KOMPLIKASJONENE SOM GJØR DEG BEVEGELSESHEMMET SOM GIR GRUNNLAG FOR AT MAN SKAL FÅ EN HANDIKAPPLASS.

Idiotisk å behandle mennesker med lungekreft fordi de har skyld i at de fikk det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tolker det ikke slik. Jeg tolker det som at disse temaene er noe som alltid kommer opp ved prat om overvekt.Overvekt overvektig overvektige...altså...jeg gir opp tror jeg..poenget er at det ikke alltid MÅ omhandle overvekt og ja jeg lir provosert fordi det omandler først og fremst overvekt. Og dette kan hjelpe mange overvektige med problemer som gjør de innhabile, Men det kan også gjøre det verre. Nå er det ikke snakk om verken kreft eller aids eller amputerte lem her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tolker det ikke slik. Jeg tolker det som at disse temaene er noe som alltid kommer opp ved prat om overvekt.Overvekt overvektig overvektige...altså...jeg gir opp tror jeg..poenget er at det ikke alltid MÅ omhandle overvekt og ja jeg lir provosert fordi det omandler først og fremst overvekt. Og dette kan hjelpe mange overvektige med problemer som gjør de innhabile, Men det kan også gjøre det verre. Nå er det ikke snakk om verken kreft eller aids eller amputerte lem her.

Da kan man si at din tolkning ikke baserer seg på hva som faktisk står der.

– Nå tenker mange på rullestolbrukere og liknende, men vi vil nok se i større grad at ulike mennesker har behov for tilpasning i fremtiden - også overvektige.

– Overvekt alene er ikke nok til å få et slikt parkeringskort, men med overvekt følger tilleggssykdommer som hjerteproblemer, skjør kropp, nedslitte knær eller sosial angst. Det kan gjøre slik tilrettelegging nødvendig, sier Foss.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lovisa
At man har diabetes og får et ben eller et lem amputert og blir handikappet,ja da mener jeg at da er man selvsagt handikappet. Men må denne personen være overvektig? NEI!

Mitt poeng med det innlegget var vel eigentleg at denne tenkte personen (person A) med diabetes sitt handikap kan vera like "sjølvforskyldt" som for ein tenkt person (person B) som har fått eit handikap pga overvekt. Men eg sa aldri at ein slik tenkt diabetikaren var/måtte vera overvektig.

Kort oppsummert: så lenge det er same krav til handikap/helseplager i forhold til tilrettelegging (i dette tilfellet parkeringsplass) så er årsaken til handikappet/helseplagene etter mi meining av svært liten interesse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mc Donalds fant løsningen på dette problem med at overvektige ikke får parkere ved inngangsdøren og av den grunn mistet masse kunder. Dere får gjøre tilsvarende som dem istedenfor å diskutere så mye tull som ikke engang er relatert til artikkelen det egentlig skal være snakk om (y)

Funny-Fat-People-Funny-Fat-People-012-FunnyPica.com_.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Metal_Barbie, hvis du føler at ALLE ALLTID skal mistolke deg, harselere med deg og gjøre opp sine egne meninger som ikke er i tråd med det du skriver, hva er da mest sannsynlig: a) at alle andre er usympatiske retards som ønsker å misforstå deg, eller B) at du selv tolker ting feil, formulerer deg utilstrekkelig til å gjøre deg forstått og inntar standpunkt basert på tankerekker som ikke gir særlig mening?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe galt å endre standpunkt i løpet av en diskusjon. Har man fått flere innsyn av en gitt sak i etterkant så er det en god egenskap å reflektere over dette. Det er altså ikke en svakhet å tenke "Okay, muligens jeg hadde feil standpunkt/ikke tenkt over alle aspekter men nå som jeg har fått servert plenty av saklige argumenter foran meg så ser jeg at jeg har lært noe nytt". Plukker du dette opp så har du strengt talt økt kunnskapsgrunnlaget ditt og dette kan igjen potensielt komme deg ut i favør ved fremtidige diskusjoner ved at dette vil påvirke deg til å se et gitt tema fra flere points of view. For her viser man bare evne til å lære. Derfor kan man undre seg at flere anser dette som en svakhet og vil ei heller være bastante. "Jeg tar ikke feil, dere har bare misforstått meg alle sammen."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...