Gå til innhold

Tråden for dumme spørsmål!


magerkesam

Anbefalte innlegg

Jeg begynte å gjøre chins når jeg veide 105kg. Fuck, det var tungt :whistle: På kroppsvektøvelser som chin-up/pull-ups så er det volum som gjelder. Og uassisterte chins er bedre enn masse volum med assistanse.

Én måte å gjøre det på er å sette et antall reps du skal gjøre hver trening og så bruke så mange sett som trengs for å komme dit. Det kan f.eks. bli 10 reps fordelt på 5 sett á 2 reps til å begynne med. Dette kan du gjøre 2 av 3 økter i uka. Øk i antall reps når du kan, og gjør så mange sett som trengs for å nå målet. Det kan fort bli f.eks. sett á 3 - 3 - 2 - 2 reps.

Etter et par/tre uker eller noe kan du øke til 15 reps hver trening. Gjør dette noen uker, så øker du til 20 reps. Når du er kommet til 25 reps så har du sannsynligvis bra økt i antall reps du kan gjøre. Jeg ser at det varierer hvor mange reps man bør klare før man legger på mer vekt, men et rimelig antall virker å være 8-10 strikte reps. Gjør øvelsen så strikt som mulig (ikke masse sprelling). Kvalitet > kvantitet. Det er helt straight å bruke en lat rebound i bunnen av bevegelsen.

Jeg ville gjort chin-ups framfor pull-ups, i og med at du trener mer muskelmasse med chin-ups. I det minste alternere chin-ups/pull-ups. Folk som veier ~100kg trenger all hjelp man kan få ;) Vil du prioritere chins så kan du gjøre de i begynnelsen av øktene dine når du er freshest, det kommer an på hva som er viktigst for deg. Chins etter tung markløft funker ikke helt optimalt, IMHO.

Ellers kan du kjøpe deg en Door Gym og spe med chins hjemme, á la Frequency Method (y)

Vel, at chins/pull ups ikke fungerer etter tung markløft er vel veldig individuelt. Alle mine perser i pull ups og chins er etter tung mark!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men kan det være mulig at du kunne tatt enda flere uten å ha kjørt tung mark før?

Nope! Har jo prøvd å perse uten tung markløft. Det går aldri :p

Så at tung markløft før pull ups og chins er dumt er vel individuelt. For noen så går det ikke, for andre så går det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Wat?

Når du begynner å ta kreatin binder du mer vann i musklene, sant? Men det tar tid før musklene vil bli "mettet" med kreatin. Og man vil binde mer og mer vann opp til det metningspunktet, ikke sant? Hvor lang tid tar det før man når metningspunktet og vannbindingen er stabilistert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor skal man trene chins istedet for pullups når man skal bli sterk i den øvelsen? Ble fortalt det her om dagen, skjønner ikke hvorfor.

Altså, sier de at dersom du skal øke styrke i pullups, så bør du trene chins i stedet for pullups? o_O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...