Gå til innhold

Tråden for dumme spørsmål!


magerkesam

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg er blitt så utrolig matlei. Orker ikke tenke på kylling eller kalkun lengre. Hvilke andre "kjøtt" produkt er like grei å spise med mye protein, lite fett ol? Spiser litt hvit fisk, men sliter med å krydre det slik at det ikke blir kjedelig. Laks/ørret elsker jeg, men da må jeg så ned i porsjonsstørrelsene etter matplanen(Silje marielas fat attack2014), at jeg ikke blir særlig mett. Rød fisk inneholder vel mye mer fett også. Jeg skal ned i fettprosent. Den er på 28%. Er 23 år, 169cm og 67kg om det har noe å si.

Skal du ned i fett% så er vel det siste du skal være redd for er sunt fett? Forøvrig så metter sunt fett masse, slik at da blir du mer mett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor nøyaktig er http://www.exrx.net/Calculators/OneRepMax.html mtp "teori vs praksis"? Ser den fornuftig ut?

http://www.allthingsgym.com/rep-max-calculator/

Denne bruker tre forskjellige formler og gir deg et snitt av disse. Også direktelink til wikipedia-artikkel om formlene og svakheter/best bruksområde ved de enkelte.

Ellers avhenger det litt av individet. Har hørt at mange har gode resultater med Epley (for øvrig den som brukes i 5/3/1 også).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.allthingsgym.com/rep-max-calculator/

Denne bruker tre forskjellige formler og gir deg et snitt av disse. Også direktelink til wikipedia-artikkel om formlene og svakheter/best bruksområde ved de enkelte.

Ellers avhenger det litt av individet. Har hørt at mange har gode resultater med Epley (for øvrig den som brukes i 5/3/1 også).

Tusen tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ned i fett% så er vel det siste du skal være redd for er sunt fett? Forøvrig så metter sunt fett masse, slik at da blir du mer mett.

Dette kan jeg ikke nok om, så jeg vet ikke? Trodde ikke laks var noe man kunne spise mye av for å gå ned i vekt? Min venninne som konkurrerte i bikini fikk ikke spise rød fisk av coachen sin, selv om det var en litt mer ekstrem diet enn min.

Så jeg kan spise laks/ørret med god samvittighet? Har alltid tenkt fett er fett jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan jeg ikke nok om, så jeg vet ikke? Trodde ikke laks var noe man kunne spise mye av for å gå ned i vekt? Min venninne som konkurrerte i bikini fikk ikke spise rød fisk av coachen sin, selv om det var en litt mer ekstrem diet enn min.

Så jeg kan spise laks/ørret med god samvittighet? Har alltid tenkt fett er fett jeg.

Skal du bli kvitt fett, må du spise mindre enn du forbrenner. Om det er sjokolade eller laks spiller det egentlig ganske liten rolle, sålenge du er i underskudd av kcal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette kan jeg ikke nok om, så jeg vet ikke? Trodde ikke laks var noe man kunne spise mye av for å gå ned i vekt? Min venninne som konkurrerte i bikini fikk ikke spise rød fisk av coachen sin, selv om det var en litt mer ekstrem diet enn min.

Så jeg kan spise laks/ørret med god samvittighet? Har alltid tenkt fett er fett jeg.

Nope, alt fett er ikke likt. Som du kanskje vet så har vi 3 typer, og det sunne fettet trenger kroppen vår. Det er f.eks fisk, nøtter, advokado, osv. Slik at det fettet skal du ikke være redd for og faktisk kan du spise masse av det.

Forøvirg, bikinifitnessjenter de går på ekstremdietter for å bli kvitt veldig lite fett. Det er ikke overførbart til deg i det hele tatt. Ønsker du å gå ned i fettprosent/endre kroppssammensetningen din så er det to ting som gjelder tren tung styrke og spis sunt med et lite underskudd. En fin huskeregel er 1,5-2,5 g med protein pr kg og 1 g med fett pr kg. Du som da veier 67 kg burde da spise 67 g med fett og rundt 120-140 g med proteiner. Så fyller du inn med karbs.

Her er et par artikler du kan lese:

http://fitnessbloggen.no/3-myter-om-hvordan-oppna-sixpack/

http://fitnessbloggen.no/forbrenne-fett/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sikkert utrolig teite spørsmål, men kroppsvektøvelser (eller Calisthenics, om du vil være veldig fin på det) med monkeybars:

1) er det bra til å rette ut muskelubalanser?

2) er det en effektiv treningsform om ønsket resultat er funksjon > størrelse? (ja, jeg vet kanskje noen reagerer på dette spørsmålet, men ikke tenk så mye på akkurat det - if in doubt: Tyler Durden > The Rock :roflmao:)

3) siden man bare opererer med kroppsvekt og evnt. tilleggsvekter, er det da bare å peise på med reps eller er det noen egne "tabeller" man skal gå etter for ønsket resultat siden vekten er vesentlig lavere? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er svak og bleik og rimelig tung, men alikevel (eller kanskje nettopp derfor) har jeg lyst til å bli sterk i pullups, men jeg får kun til å ta to, kanskje tre(men den siste blir ikke akkurat strikt) på kroppsvekt per sett.

What do?

Jeg begynte å gjøre chins når jeg veide 105kg. Fuck, det var tungt :whistle: På kroppsvektøvelser som chin-up/pull-ups så er det volum som gjelder. Og uassisterte chins er bedre enn masse volum med assistanse.

Én måte å gjøre det på er å sette et antall reps du skal gjøre hver trening og så bruke så mange sett som trengs for å komme dit. Det kan f.eks. bli 10 reps fordelt på 5 sett á 2 reps til å begynne med. Dette kan du gjøre 2 av 3 økter i uka. Øk i antall reps når du kan, og gjør så mange sett som trengs for å nå målet. Det kan fort bli f.eks. sett á 3 - 3 - 2 - 2 reps.

Etter et par/tre uker eller noe kan du øke til 15 reps hver trening. Gjør dette noen uker, så øker du til 20 reps. Når du er kommet til 25 reps så har du sannsynligvis bra økt i antall reps du kan gjøre. Jeg ser at det varierer hvor mange reps man bør klare før man legger på mer vekt, men et rimelig antall virker å være 8-10 strikte reps. Gjør øvelsen så strikt som mulig (ikke masse sprelling). Kvalitet > kvantitet. Det er helt straight å bruke en lat rebound i bunnen av bevegelsen.

Jeg ville gjort chin-ups framfor pull-ups, i og med at du trener mer muskelmasse med chin-ups. I det minste alternere chin-ups/pull-ups. Folk som veier ~100kg trenger all hjelp man kan få ;) Vil du prioritere chins så kan du gjøre de i begynnelsen av øktene dine når du er freshest, det kommer an på hva som er viktigst for deg. Chins etter tung markløft funker ikke helt optimalt, IMHO.

Ellers kan du kjøpe deg en Door Gym og spe med chins hjemme, á la Frequency Method (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert utrolig teite spørsmål, men kroppsvektøvelser (eller Calisthenics, om du vil være veldig fin på det) med monkeybars:

1) er det bra til å rette ut muskelubalanser?

2) er det en effektiv treningsform om ønsket resultat er funksjon > størrelse? (ja, jeg vet kanskje noen reagerer på dette spørsmålet, men ikke tenk så mye på akkurat det - if in doubt: Tyler Durden > The Rock :roflmao:)

3) siden man bare opererer med kroppsvekt og evnt. tilleggsvekter, er det da bare å peise på med reps eller er det noen egne "tabeller" man skal gå etter for ønsket resultat siden vekten er vesentlig lavere? :)

Ulrik Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...