Gå til innhold

Tråden for dumme spørsmål!


magerkesam

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

OK.

Skulle ha nytt kort, og ser nå at banken min har slutta med den "pakken" og skal jeg ha nytt kort så må jeg betale 2kr for hver gang jeg swiper kortet :p uaktuelt.

Jeg har da to dumme spørsmål:

- Hvilke banker har debetkort som er gratis å bruke og ikke tar mer enn 0.5% i fortjeneste ved uttak i minibanker i utlandet? Må ha bilde.

- Hva gjør man når man ikke har bankkort med bilde og ikke har lappen, men blir spurt om ID?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK.

Skulle ha nytt kort, og ser nå at banken min har slutta med den "pakken" og skal jeg ha nytt kort så må jeg betale 2kr for hver gang jeg swiper kortet :p uaktuelt.

Jeg har da to dumme spørsmål:

- Hvilke banker har debetkort som er gratis å bruke og ikke tar mer enn 0.5% i fortjeneste ved uttak i minibanker i utlandet? Må ha bilde.

- Hva gjør man når man ikke har bankkort med bilde og ikke har lappen, men blir spurt om ID?

hvilken bank har du sjef?

eg har nordea- har ikke hørt om noe slikt spetakkel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

OK.

Skulle ha nytt kort, og ser nå at banken min har slutta med den "pakken" og skal jeg ha nytt kort så må jeg betale 2kr for hver gang jeg swiper kortet :p uaktuelt.

Jeg har da to dumme spørsmål:

- Hvilke banker har debetkort som er gratis å bruke og ikke tar mer enn 0.5% i fortjeneste ved uttak i minibanker i utlandet? Må ha bilde.

- Hva gjør man når man ikke har bankkort med bilde og ikke har lappen, men blir spurt om ID?

Pass er da eneste egentlige ID.

Storebrand har en del gode avtaler på sånt.

Å bytte bank er lett, og man anbefales å hore seg ut til beste tilbyder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass er da eneste egentlige ID.

Storebrand har en del gode avtaler på sånt.

Å bytte bank er lett, og man anbefales å hore seg ut til beste tilbyder.

Er det jeg vurderer :D

Men i og med at jeg ikke gidder å dra passet rundt med meg hele tiden, så tror jeg at jeg må nesten finne en bank som har kort med bilde (det hadde ellers ikke vært et problem, og jeg hadde gått for Skandia).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har en bra skritteller app som ikke trenger Internett for å fungere? Og som man bare kan ha i en lomme?

Evt, en ok skritteller man kan kjøpe? Lurer på hvor mye jeg går når jeg er på jobb.

Jeg bruker en som heter Moves. App til tlf. Funker fint og man kan registrere andre aktiviteter som telefonen ikke oppdager av seg selv, som svømming og lignende. Eneste minus er at den tror jeg sykler når jeg er på vei ned fra fjell (ja, jeg må nesten være Fantomet :-D )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen hjelpe meg å sortere litt i logikken?

Jeg er 31 år. Har trent i økende grad siste tre år. Trener variert. Går / løper kortere turer på fjellet 5-10 km). Trener relativt tung styrke og CrossFitøkter innimellom. Liker variasjon. BMI i øvre normalområde og midjemål på 82 cm. Sunn og frisk, men med vesentlig høyere fettprosent enn CrossFittfantomene. Har ingen planer om å bli noen superatlet av noe slag, men vil ha en sterk og funksjonell kropp. Har nylig begynt med Kreatin. Har ikke noen merkbart økt væskemengde i kroppen.

Jeg trener for tiden mer enn vanlig (fordi det er sommer og mye fri). Jeg trener i snitt 1,5 timer om dagen, hvor 20-40 min er intensiv styrketrening. Bestemte meg tidlig i sommer for å fokusere på markløft og knebøy. Trener med lettere vekter på overkropp fordi jeg har hatt problemer med en skulder i lang tid.

Jeg er inne i en fin driv nå hvor jeg føler at jeg balanserer aktivitet, mat og søvn bra. Jeg har lagt meg høyere på kcal enn jeg gjør vanligvis. Passer på at jeg alle dager har mer enn 1,5 g protein pr kg kroppsvekt. Har tidligere lagt på ca 1800 kcal over lange perioder. Prøver nå å alltid være over 2000, og minst 2500 på dager med lange eller krevende fjellturer.

Jeg følger også med hvilepulsen, da denne er en god indikator for meg om jeg har fått nok hvile.

Alt føles som det er på stell. Jeg har ingen "vondter", sover godt og har overskudd og fremgang på trening, både på styrke og kondisjon.

Men... Det hadde jo vært fint å ha noe mer håndfast å vise til. Jeg har i det siste øket litt (ca 2 cm begge steder) i omkrets rundt lår og rumpe. Midjemål har holdt seg på samme nivå som tidligere. Vekten er stabil. Utover det er det ingenting som kan måles som har endret seg.

Det står alle steder at man skal droppe vekten og måle fremgang med målebånd. og fremgang beskrives som at nedgang i cm er målet. Fra det perspektivet går jo dette den veien høna sparker.

Jeg tenker som så: Om jeg hadde lagt på meg fett ville jeg øket rundt midjen (det er der jeg raskest lagrer fett). Når midjemålet ikke endrer seg, men lår og hofter øker, så må vel dette bety at økningen skyldes muskelmasse?

Jeg tenker også at så lenge jeg har overskudd og har fremgang på trening, så har jeg lagt meg på et nivå som både kropp og sjel har glede av.

Er jeg på rett spor, eller er det noe jeg ikke har skjønt?

(Tenk så lett livet hadde vært om man tenkte litt mindre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen hjelpe meg å sortere litt i logikken?

Jeg er 31 år. Har trent i økende grad siste tre år. Trener variert. Går / løper kortere turer på fjellet 5-10 km). Trener relativt tung styrke og CrossFitøkter innimellom. Liker variasjon. BMI i øvre normalområde og midjemål på 82 cm. Sunn og frisk, men med vesentlig høyere fettprosent enn CrossFittfantomene. Har ingen planer om å bli noen superatlet av noe slag, men vil ha en sterk og funksjonell kropp. Har nylig begynt med Kreatin. Har ikke noen merkbart økt væskemengde i kroppen.

Jeg trener for tiden mer enn vanlig (fordi det er sommer og mye fri). Jeg trener i snitt 1,5 timer om dagen, hvor 20-40 min er intensiv styrketrening. Bestemte meg tidlig i sommer for å fokusere på markløft og knebøy. Trener med lettere vekter på overkropp fordi jeg har hatt problemer med en skulder i lang tid.

Jeg er inne i en fin driv nå hvor jeg føler at jeg balanserer aktivitet, mat og søvn bra. Jeg har lagt meg høyere på kcal enn jeg gjør vanligvis. Passer på at jeg alle dager har mer enn 1,5 g protein pr kg kroppsvekt. Har tidligere lagt på ca 1800 kcal over lange perioder. Prøver nå å alltid være over 2000, og minst 2500 på dager med lange eller krevende fjellturer.

Jeg følger også med hvilepulsen, da denne er en god indikator for meg om jeg har fått nok hvile.

Alt føles som det er på stell. Jeg har ingen "vondter", sover godt og har overskudd og fremgang på trening, både på styrke og kondisjon.

Men... Det hadde jo vært fint å ha noe mer håndfast å vise til. Jeg har i det siste øket litt (ca 2 cm begge steder) i omkrets rundt lår og rumpe. Midjemål har holdt seg på samme nivå som tidligere. Vekten er stabil. Utover det er det ingenting som kan måles som har endret seg.

Det står alle steder at man skal droppe vekten og måle fremgang med målebånd. og fremgang beskrives som at nedgang i cm er målet. Fra det perspektivet går jo dette den veien høna sparker.

Jeg tenker som så: Om jeg hadde lagt på meg fett ville jeg øket rundt midjen (det er der jeg raskest lagrer fett). Når midjemålet ikke endrer seg, men lår og hofter øker, så må vel dette bety at økningen skyldes muskelmasse?

Jeg tenker også at så lenge jeg har overskudd og har fremgang på trening, så har jeg lagt meg på et nivå som både kropp og sjel har glede av.

Er jeg på rett spor, eller er det noe jeg ikke har skjønt?

(Tenk så lett livet hadde vært om man tenkte litt mindre).

Hvis omkrets rundt hofter og lår øker kort tid etter at man begynner med knebøy og markløft, ja da er det veldig mulig at det er en sammenheng her;) .

Du sier ingenting målbart øker, blir du ikke sterkere i bøy og mark? Trener du med de samme vektene i dag som de du startet å trene med?

Men ja, hvis du trener og har det bra med deg selv og har overskudd og livsglede i hverdagen, da vil jeg påstå det bare er å kjøre på:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

get a load of this guy - formulerer det som at folk med singlett er "kakkerlakker", uhyggelige og generelt dårlige mennesker, som ingen ønsker å omgås. For meg høres du mer ut som en fyr som er vanskelig å omgås.

Hva er galt med folk som har større muskler enn deg og foretrekker singlet? De eneste menneskene jeg har omgått på gymmen som faller inn i din karakteristikk av "roids" er som regel bare mer engasjerte i treningen og ofte ekstra pratsomme og hyggelige. Vil ikke vite hva mer du har av latterlige, diskriminerende fordommer.

Dersom singletkidz er synonymt med mer engasjerte treningsutøvere, så er det noe galt med alle treningssenterne jeg er på. Der er det mer synonymt med høy stønning, bicepscurls i knebøy racksen / evnt stående over benk -_- .. og en god del posing i speilene... Muligens du trener på en styrkeløft-klubb, men på "vanlige" treningssenter tror jeg teorien din failer nokså hardt...

Og for å legge diskusjonen død :

post-26841-14440985518719_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det jeg vurderer :D

Men i og med at jeg ikke gidder å dra passet rundt med meg hele tiden, så tror jeg at jeg må nesten finne en bank som har kort med bilde (det hadde ellers ikke vært et problem, og jeg hadde gått for Skandia).

DNB er helt kurante, om du trenger bilde på kortet ^_^ .. De kjører jo de UNG pakkene sine, som er relativt rimelige mtp visakort bruk og årsavgifter osv..

Så lenge du backer opp med et kredikkort fra f.eks skandiabanken e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det jeg vurderer :D

Men i og med at jeg ikke gidder å dra passet rundt med meg hele tiden, så tror jeg at jeg må nesten finne en bank som har kort med bilde (det hadde ellers ikke vært et problem, og jeg hadde gått for Skandia).

http://www.dinside.no/928310/disse-bankkundene-faar-ikke-lenger-bankkort-med-bilde

http://www.dinside.no/887139/bankkortet-skal-ikke-lenger-vaere-legitimasjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i 2016

Enda bedre:

Et eget, nasjonalt ID-kort for nordmenn, som blant annet skal fungere som reisebevis i Schengen, har lenge vært under arbeid i Norge. Sist gang DinSide omtalte ID-kortet, skulle dette etter planen være klart for utstedelse i 2015.

Denne datoen er skjøvet på ytterligere, men Politidirektoratet kan bekrefte at de er i gang med det konkrete arbeidet, og at de har en ny dato for når nasjonalt ID-kort blir klart.

- Nasjonalt ID-kort skal etter planen bli utstedt ved enkelte av landets passkontor ved utgangen av 2016, sier John Kristian Thoresen i Politidirektoratet til DinSide.

http://www.dinside.no/927324/nasjonalt-id-kort-kommer-i-2016

Blir imponert om dette faktisk skjer etter planen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda bedre:

Et eget, nasjonalt ID-kort for nordmenn, som blant annet skal fungere som reisebevis i Schengen, har lenge vært under arbeid i Norge. Sist gang DinSide omtalte ID-kortet, skulle dette etter planen være klart for utstedelse i 2015.

Denne datoen er skjøvet på ytterligere, men Politidirektoratet kan bekrefte at de er i gang med det konkrete arbeidet, og at de har en ny dato for når nasjonalt ID-kort blir klart.

- Nasjonalt ID-kort skal etter planen bli utstedt ved enkelte av landets passkontor ved utgangen av 2016, sier John Kristian Thoresen i Politidirektoratet til DinSide.

http://www.dinside.no/927324/nasjonalt-id-kort-kommer-i-2016

Blir imponert om dette faktisk skjer etter planen.

Med andre ord: Ojive må ta seg sammen og fullføre førerkortet.

faen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...