Gå til innhold

Tråden for dumme spørsmål!


magerkesam

Anbefalte innlegg

Jeg er svak og bleik og rimelig tung, men alikevel (eller kanskje nettopp derfor) har jeg lyst til å bli sterk i pullups, men jeg får kun til å ta to, kanskje tre(men den siste blir ikke akkurat strikt) på kroppsvekt per sett.

What do?

Vel, det beste du kan gjøre for pull-ups/chinsen din er (etter min erfaring) å gå ned i vekt. Dersom det ikke er aktuelt, og hovedmålet ditt er å øke antall reps i pull-ups er det å kjøre negative/assisterte pull-ups for å fullføre lenger sett og/eller kjøre greasing the groove.

Dersom du ønsker å øke vekt du kan dra i pull-ups, er det bare å fortsette med 3-5 reps og legge på vekt etterhvert som du øker. Men du skal visstnok være litt forsiktig med å øke vekt i pull-ups mtp skulderplager. Kan være lurt å klare 8-10 BW reps først.

Source: Jeg klarte ingen pull-ups/chins for 1.5-2 år siden + SS + random internett poster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er svak og bleik og rimelig tung, men alikevel (eller kanskje nettopp derfor) har jeg lyst til å bli sterk i pullups, men jeg får kun til å ta to, kanskje tre(men den siste blir ikke akkurat strikt) på kroppsvekt per sett.

What do?

Hvilken del av løftet er du svakest i da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men endomodo bruker gps når man er ute å løper da? Det vil kreve nettverk.

Nei, GPS krever ikke nettverk ... Telefonen din kan finne ut hvor du er ved hjelp av WiFi, mobilnettverk og GPS. Bruker du GPS-modus i Runkeeper, Endomondo osv. vil ruten tegnes opp når du senere kobler til et nettverk og får hentet kartdata. Og for å måle skritt er det som jeg skrev tidligere akselerometeret i telefonen som benyttes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, GPS krever ikke nettverk ... Telefonen din kan finne ut hvor du er ved hjelp av WiFi, mobilnettverk og GPS. Bruker du GPS-modus i Runkeeper, Endomondo osv. vil ruten tegnes opp når du senere kobler til et nettverk og får hentet kartdata. Og for å måle skritt er det som jeg skrev tidligere akselerometeret i telefonen som benyttes.

Men vil det fungere når jeg går på en båt og går frem og tilbake i et lite område? Jeg har ikke planer om å ha på noe mobildata da jeg reiser mellom Danmark og Norge da det er ekstremt dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GPS virker om telefonen din får kontakt med satellitene, og det er gratis i hele verden. Jeg har brukt Runkeeper til å spore treningsaktivitet i utlandet ved å sette location-modus til GPS only, uten at det kostet noe som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men vil det fungere når jeg går på en båt og går frem og tilbake i et lite område? Jeg har ikke planer om å ha på noe mobildata da jeg reiser mellom Danmark og Norge da det er ekstremt dyrt.

Hvor stort område snakker vi om? Den vil jo også ta med båten sin bevegelse. Men så lenge du ikke beveger deg mer enn 80 grader nord vil den ha kontakt med GPS-satelitter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor stort område snakker vi om? Den vil jo også ta med båten sin bevegelse. Men så lenge du ikke beveger deg mer enn 80 grader nord vil den ha kontakt med GPS-satelitter.

Som jeg går på eller som båten går på? Det er ikke et stort område jeg beveger meg på. Men jeg går i 9 timer.

Båten går fra Larvik til Hirtshals.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GPS virker om telefonen din får kontakt med satellitene, og det er gratis i hele verden. Jeg har brukt Runkeeper til å spore treningsaktivitet i utlandet ved å sette location-modus til GPS only, uten at det kostet noe som helst.

Vi har et annet nettverk når vi er på sjøen da. Det er ekstremt dyrt. Derfor jeg er skeptisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvor simplere jeg kan få forklart det for deg: GPS er et GRATIS system som IKKE krever tilkobling til noe form for nettverk.

Det har lite å si hvor i verden du er så lenge du kan koble til satelittene, du kan være på bakken, på båt eller på fly, men så lenge GPS-satelittene kan koble til mottakeren i telefonen din kan du bruke det. Og igjen, det koster ikke penger.

La meg illustrere

h8dM5FM.png

Dette er et skjermbilde av telefonen min da jeg fløy i forrige uke.

Du ser øverst at telefonen er i flymodus, ergo er det umulig å koble til et mobilt nettverk (ingen kostnad)

Du ser det står 7/13, det viser at jeg kommuniserer med 7 sateliter av 13 tilgjengelige

Som du ser fløy flyet i 807 km/t nesten 12000 meter over bakken. Denne informasjonen kan jeg lese av ene og alene ved hjelp av GPS-mottakeren i telefonen. Det er den samme informasjonen Endomondo bruker når den kalkulerer hvor fort du løper, høydeforskjeller og hvor i verden du er.

tl;dr: om du er i utlandet og vil spore aktivitet, så kan du la mobile nettverk være deaktivert, men allikevel få detaljert informasjon om treningen din dersom du har aktivert GPS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På generell basis; den delen hvor man må dra seg opp?

Er du dårligst i startposisjon, midten eller øverst?

Jeg er f.eks dårligst i den øverste delen. Sliter med å få brystet opp. Har jobbet både med strikk (1.5 pull ups) og med nedtrekk. Nå har jeg gått fra 1 til 5 pull ups relativt raskt.

Å lokalisere den delen du er dårligst i, og jobbe spesifikt med den kan ofte hjelpe. Film deg selv når du tar pull ups, så vil du jo faktisk se hvilken del som er dårligst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du dårligst i startposisjon, midten eller øverst?

Jeg er f.eks dårligst i den øverste delen. Sliter med å få brystet opp. Har jobbet både med strikk (1.5 pull ups) og med nedtrekk. Nå har jeg gått fra 1 til 5 pull ups relativt raskt.

Å lokalisere den delen du er dårligst i, og jobbe spesifikt med den kan ofte hjelpe. Film deg selv når du tar pull ups, så vil du jo faktisk se hvilken del som er dårligst.

Will do, takk for hjelpen (:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er blitt så utrolig matlei. Orker ikke tenke på kylling eller kalkun lengre. Hvilke andre "kjøtt" produkt er like grei å spise med mye protein, lite fett ol? Spiser litt hvit fisk, men sliter med å krydre det slik at det ikke blir kjedelig. Laks/ørret elsker jeg, men da må jeg så ned i porsjonsstørrelsene etter matplanen(Silje marielas fat attack2014), at jeg ikke blir særlig mett. Rød fisk inneholder vel mye mer fett også. Jeg skal ned i fettprosent. Den er på 28%. Er 23 år, 169cm og 67kg om det har noe å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er blitt så utrolig matlei. Orker ikke tenke på kylling eller kalkun lengre. Hvilke andre "kjøtt" produkt er like grei å spise med mye protein, lite fett ol? Spiser litt hvit fisk, men sliter med å krydre det slik at det ikke blir kjedelig. Laks/ørret elsker jeg, men da må jeg så ned i porsjonsstørrelsene etter matplanen(Silje marielas fat attack2014), at jeg ikke blir særlig mett. Rød fisk inneholder vel mye mer fett også. Jeg skal ned i fettprosent. Den er på 28%. Er 23 år, 169cm og 67kg om det har noe å si.

Rent svinekjøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...