Gå til innhold

Tråden for dumme spørsmål!


magerkesam

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

På sånne kalorikalkulatorer, så skal man jo velge hvor mye aktivitet man er i. Men er det egentlig all type aktivitet? For meg sees ikke å gå tur på som trening, men så er det jo det da? Så om man da trener styrke for eks 3 ganger i uka og går tur 2-3, skal man velge alternativet med 5-6/nesten hver dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis jeg får vondt i ryggen under markløft, gjør jeg det feil da? Sluttet etter to små sett, da jeg var usikker på teknikken, og ikke ville forsette med feil.

Enten gjør du det feil, eller så har du antakeligvis for mye vekter på.. iallefall, legg ut video og få tilbakespill, evnt spør en fagperson der du trener :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten gjør du det feil, eller så har du antakeligvis for mye vekter på.. iallefall, legg ut video og få tilbakespill, evnt spør en fagperson der du trener :)

Første gang jeg prøvde, så var bare 20kg. Skal spørre en PT, men var dessverre ingen der i går. Men kan teknikken være riktig selv om ryggen blir vond? Om teknikken er riktig, men forsatt "tålelig" vondt i ryggen under øvelsen, skal jeg bare forsette da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første gang jeg prøvde, så var bare 20kg. Skal spørre en PT, men var dessverre ingen der i går. Men kan teknikken være riktig selv om ryggen blir vond? Om teknikken er riktig, men forsatt "tålelig" vondt i ryggen under øvelsen, skal jeg bare forsette da?

Om det var første gang du prøvde er sannsynligheten for at det var feilfri utførelse rimelig liten.

Anbefaler deg å filme neste gang og legge ut her, så får du høre akkurat hva du skal gjøre for å få marken på plass (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første gang jeg prøvde, så var bare 20kg. Skal spørre en PT, men var dessverre ingen der i går. Men kan teknikken være riktig selv om ryggen blir vond? Om teknikken er riktig, men forsatt "tålelig" vondt i ryggen under øvelsen, skal jeg bare forsette da?

Om du er ny, så er det som Afterall sier, tror aldri jeg har hørt om noen som har tatt en perfekt mark ved første løft ;)

Dersom det skulle være slik at du har perfekt teknikk og fortsatt får vond rygg, burde du heller ikke ta øvelsen, men gå til en kiropraktor, å sjekke om det kan være andre årsaker til smerten, for lett mark med perfekt teknikk skal ikke "skade" ryggen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det sier litt om fitnessbloggen, men jeg skal nå iallefall fortsette trenden her.

IKKE stol på en PT.

Lager du en tråd her hvor du viser teknikken så vil du garantert få råd og innspill fra flere, og dersom noen gir teknikkråd som muligens ikke er riktige så blir de en diskusjon av det. På den måten kan du på et vis kvalitetssikre rådene og tipsene du får.

at en person er PT sier veldig lite om kompetansen til denne personen. (kan være selvutnevnt, kan ha kjørt fyllekurs som badestudent i Bali, kan være blant Norges mest annerkjente treningseksperter. Det kan være vanskelig å vite). Men du kan være helt sikker på at PTen vil gi deg et svar på hvordan teknikken din er... du kan bare ikke vite om det PTen sier er riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det sier litt om fitnessbloggen, men jeg skal nå iallefall fortsette trenden her.

IKKE stol på en PT.

This.

Jeg gjorde det, og har slitt med skulderskade i et par år som ingen klarer å finne ut av.

Øvelser skal IKKE gjøre vondt (bortsett fra typisk "belastningssvie").

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror det sier litt om fitnessbloggen, men jeg skal nå iallefall fortsette trenden her.

IKKE stol på en PT.

Lager du en tråd her hvor du viser teknikken så vil du garantert få råd og innspill fra flere, og dersom noen gir teknikkråd som muligens ikke er riktige så blir de en diskusjon av det. På den måten kan du på et vis kvalitetssikre rådene og tipsene du får.

at en person er PT sier veldig lite om kompetansen til denne personen. (kan være selvutnevnt, kan ha kjørt fyllekurs som badestudent i Bali, kan være blant Norges mest annerkjente treningseksperter. Det kan være vanskelig å vite). Men du kan være helt sikker på at PTen vil gi deg et svar på hvordan teknikken din er... du kan bare ikke vite om det PTen sier er riktig.

På de fleste treningsstudioer står det informert hva kompetanse de ulike PT'ene har.

Er da mulig å f.eks velge en som er utdannet fysioterapaut e.l., fremfor en som har tatt "PT Grunnkurs Elixia" :-P hehe, men ja, viktig å være selektiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På de fleste treningsstudioer står det informert hva kompetanse de ulike PT'ene har.

Er da mulig å f.eks velge en som er utdannet fysioterapaut e.l., fremfor en som har tatt "PT Grunnkurs Elixia" :-P hehe, men ja, viktig å være selektiv.

I utgangspunktet enig med deg, men har sett en fysiostudent og PT få kundene sine til å utføre de særeste og mest meningsløse øvelser. Sannsynligvis ikke skadelige, da, det er da noe... :cautious:

At PTen har ytterligere kvalifikasjoner enn kun kurs vil seff øke sannsynligheten for at vedkommende vet hva h*n driver med. Men det er dessverre heller ingen garanti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok.

Så Nord-Norge er alt fra Trondheim og nordover skal vi tro folkemunne. Så forklar følgende: Nordland ligger mitt i Norge, deretter kommer Troms og til sist kommer Finnmark. Flott, ikke forvirrende i det hele tatt.

Nordleninger bli tatt for å være samer av og til, men Oslo er nærmere Mosjøen (byen midt i Norge og en by i Nordland) enn den er nært samebefolkingen i Finnmark.

Nordleninger er også definert til de som er fra nordland (fremdeles midt i Norge) og individer fra Troms. Kommer du derimot lengst nord i landet er du bare en Finnmarking.

Go figure.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok.

Så Nord-Norge er alt fra Trondheim og nordover skal vi tro folkemunne. Så forklar følgende: Nordland ligger mitt i Norge, deretter kommer Troms og til sist kommer Finnmark. Flott, ikke forvirrende i det hele tatt.

Nordleninger bli tatt for å være samer av og til, men Oslo er nærmere Mosjøen (byen midt i Norge og en by i Nordland) enn den er nært samebefolkingen i Finnmark.

Nordleninger er også definert til de som er fra nordland (fremdeles midt i Norge) og individer fra Troms. Kommer du derimot lengst nord i landet er du bare en Finnmarking.

Go figure.

Det ville vært så mye enklere dersom vi kunne bygget en stor vegg langs grensen mellom Nord-Trøndelag og Nordland, og dermed kunne kalt alle som er nord for veggen for wildlings nordlendinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...