Gå til innhold

Tråden for dumme spørsmål!


magerkesam

Anbefalte innlegg

Gjest QueenWinther

Hva er forskjellen på enatomige og fleratomige ioner? Jeg driver med navnsetting og skjønner det ikke ut i fra boken da Fe2O3 står under siden med enatomig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har en låsning mellom skulderbladene som er virkelig ondt, får også veldig vondt når jeg vrir hodet mitt til høyre side. Dette har skjedd før, og er jævli ubehagelig mildt sagt.

Noen tips til å få den bort?

Kiropraktor og ingen styrketrening. Eneste som har hjulpet meg. Har hatt det i ca tre uker nå, har blitt bedre, men ikke helt smertefri enda. Så rop ut om du finner noen andre behandlingsmetoder som hjelper :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er forskjellen på enatomige og fleratomige ioner? Jeg driver med navnsetting og skjønner det ikke ut i fra boken da Fe2O3 står under siden med enatomig?

Phew, lenge siden jeg har hatt kjemi her..

Men her virker det som om det er en feil...

Ser iallefall ingen grunn til at fem atomer skal telle som ett... Jaja, her har du en fin link.

https://sites.google.com/site/lektorlundskjemiside201213/home/gruppe-4/kjemi/navnsetting-1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er forskjellen på enatomige og fleratomige ioner? Jeg driver med navnsetting og skjønner det ikke ut i fra boken da Fe2O3 står under siden med enatomig?

Begrepene fleratomig og enatomig kan være litt forvirrende, men husk at det handler om ioner, altså atomer med ladning. Stikkordet her er ioneFORBINDELSE.

Fe3+ er ETT atom med ladning. O2- er ETT atom med ladning. Alene vil de ses på som ioner, men når de har reagert:

2Fe3+ +3O2- ---> Fe2O3, så ser du at produktet, altså Fe2O3 ikke lenger er et ion, (det har ikke ladning) men en ioneforbindelse (eller salt om du vil).

De fleratomige derimot, består av flere atomer, men kun med én ladning. Se feks. på NH4+. N er et atom, H er et atom, sammen er de to atomer, og de har én ladning felles. Se på de fleratomige som grupper av atomer med ladning.

NO3- : to atomer, én ladning

SO42- : to atomer, én ladning

PO43- : to atomer, én ladning

Var det litt tydeligere nå, eller gjorde jeg det bare verre? Haha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begrepene fleratomig og enatomig kan være litt forvirrende, men husk at det handler om ioner, altså atomer med ladning. Stikkordet her er ioneFORBINDELSE.

Fe3+ er ETT atom med ladning. O2- er ETT atom med ladning. Alene vil de ses på som ioner, men når de har reagert:

2Fe3+ +3O2- ---> Fe2O3, så ser du at produktet, altså Fe2O3 ikke lenger er et ion, (det har ikke ladning) men en ioneforbindelse (eller salt om du vil).

De fleratomige derimot, består av flere atomer, men kun med én ladning. Se feks. på NH4+. N er et atom, H er et atom, sammen er de to atomer, og de har én ladning felles. Se på de fleratomige som grupper av atomer med ladning.

NO3- : to atomer, én ladning

SO42- : to atomer, én ladning

PO43- : to atomer, én ladning

Var det litt tydeligere nå, eller gjorde jeg det bare verre? Haha

Knowledge is hot :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slitt med heftig utslett rundt munnen noen dager og det eneste nye jeg har inntatt er proteinbarer. Sluttet å spise det i går og nå er utslettene drastisk redusert. Hva i jesunavn er det man kan reagere på i questbars og atkinsbarer?o_Oo_O

Det er jo ikke sikkert det er det, men om du tar med innholdsfortegnelsen til fastlegen kan de sjekke det med en enkel blodprøve:) det er vel feks nøtter i begge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg greier ikke å yte like mye når jeg sykler nå som jeg gjorde for noen uker siden. Det har gått fra å kunne sykle lett til skolen uten noen problemer, til det å bli utmattet i lårene etter fem sekunder. Jeg tenkte først på overtrening, men jeg blir sterkere på gymmet.

Noen som vet hva dette kan komme av? Jeg har også måttet gå ned 6 gir :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg greier ikke å yte like mye når jeg sykler nå som jeg gjorde for noen uker siden. Det har gått fra å kunne sykle lett til skolen uten noen problemer, til det å bli utmattet i lårene etter fem sekunder. Jeg tenkte først på overtrening, men jeg blir sterkere på gymmet.

Noen som vet hva dette kan komme av? Jeg har også måttet gå ned 6 gir :oops:

Sliten fordi du tar deg mer ut på gymmet? :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg greier ikke å yte like mye når jeg sykler nå som jeg gjorde for noen uker siden. Det har gått fra å kunne sykle lett til skolen uten noen problemer, til det å bli utmattet i lårene etter fem sekunder. Jeg tenkte først på overtrening, men jeg blir sterkere på gymmet.

Noen som vet hva dette kan komme av? Jeg har også måttet gå ned 6 gir :oops:

One simply does not bicycle home after leg day. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er når jeg skal sykle til skolen, ikke etter. Og det er sånn hver dag, uansett om jeg ikke har trent dagen før eller noe.

Nei, jeg bare tenkte siden du skrev at du ble sterkere på gymmet......... Kunne jo vært at du var sliten i lårene. F.eks. at man ikke får restituert 100% hvis man sykler og trener styrke.. Ikke faen vet jeg xD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra skolebenken: Fysiologi læreren vår slengte ut av seg påstanden: "Kvinner har et større og hyppigere muskelsvinn når de blir eldre, enn det menn har".

Ble ikke videre utdypet. Dokumenterer noen forskning dette? Og hvorfor er det slik i så fall? Gjelder dette uansett, eller er dette basert på at de som er eldre nå per i dag, ikke drev aktivt med styrketrening da de var unge??

Menn og kvinner har vel ikke så ulike muskelfibre? Da er det vell heller hormoner som spiller inn??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra skolebenken: Fysiologi læreren vår slengte ut av seg påstanden: "Kvinner har et større og hyppigere muskelsvinn når de blir eldre, enn det menn har".

Ble ikke videre utdypet. Dokumenterer noen forskning dette? Og hvorfor er det slik i så fall? Gjelder dette uansett, eller er dette basert på at de som er eldre nå per i dag, ikke drev aktivt med styrketrening da de var unge??

Menn og kvinner har vel ikke så ulike muskelfibre? Da er det vell heller hormoner som spiller inn??

Det står faktisk noe om det i pakningsvedlegget til vekten min... Men tror ikke det står hvorfor. Kan løpe og sjekke :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dumt spørsmål, men jeg kan INGENTING om dette:

Lastet ned MyFitnessPal for å følge med på hva jeg spiser (fordi buksene mine har blitt TRANGE over hoftene over sommeren. Rart det der) sånn at jeg kan miste litt fettmasse.

Har ikke veid meg på år og dag, men tipper at jeg er rundt 58 (1.63 m høy). Sa til appen at jeg ville ned til 54 (ikke viktig, i og med at jeg ikke vet hva jeg veier). Appen sier at jeg kan spise 1200 kcal om jeg skal ned 0.5 kg i uken, ved 0.2 kg /uke er det 1340. Er ikke det voldsomt lite mat? Oppga at jeg har stillesittende jobb (som jo er sant), men allikevel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...