Gå til innhold

Tråden for dumme spørsmål!


magerkesam

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Uhm, jeg satser på at det er null mobbing-policy her.. :nailbiting:Fordi, uhm..

Kreatin funker for 70% av befolkningen. Hvordan skal man vite om det funker eller ikke? Vil man merke såpass forskjell på trening at man veit om man tilhører 70%/30%?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uhm, jeg satser på at det er null mobbing-policy her.. :nailbiting:Fordi, uhm..

Kreatin funker for 70% av befolkningen. Hvordan skal man vite om det funker eller ikke? Vil man merke såpass forskjell på trening at man veit om man tilhører 70%/30%?

Du vil kanskje merke en liten vektoppgang(i vann), og føle at du får en liten energiboost. Du blir litt sterke og litt mer utholde/ klarer flere reps. Vi snakker om små forskjeller, men siden det skjer over så kort tid er det lett å merke den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil kanskje merke en liten vektoppgang(i vann), og føle at du får en liten energiboost. Du blir litt sterke og litt mer utholde/ klarer flere reps. Vi snakker om små forskjeller, men siden det skjer over så kort tid er det lett å merke den.

Takk for svar!

Vektoppgang - check - men spiser i overskudd i tillegg, og både 30/70% opplever vel vektoppgangen ?

Litt sterkere blir jeg jo uansett, følger SS.. Men det vil vel kanskje føles lettere å øke om jeg er 70%

Satser på at jeg merker det skikkelig om det funker (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke sikkert det er det, men om du tar med innholdsfortegnelsen til fastlegen kan de sjekke det med en enkel blodprøve:) det er vel feks nøtter i begge?

Reagerer ikke på nøtter. Vet jeg er anafylaktisk allergisk mot løk , men tomat og mango = utslett rundt munnen.

Proteinbar (questbar OG atkins) er en gåte. Aner ikke om det er noe direkte test på slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ett dumt/unødvendig spørsmål;

Det sies jo at forbrenningen starter i munnen når vi tygger, og at en kcal er en kcal. Men er forsjell på antall kalorier i feks 100g kotelett stekt i panne og 100g kotelett stekt i panne og så puttet i blender? vill det bli forskjell om jeg i 1 måned spiser akkurat like måltider, bare at den ene måneden er måltidene flytene mens den andre er det fast føde? Vet ikke om jeg fikk lagt frem spørsmålet helt korrekt . . .

Edit: og med helt identiske bevegelser og aktivitet igjennom måneden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ett dumt/unødvendig spørsmål;

Det sies jo at forbrenningen starter i munnen når vi tygger, og at en kcal er en kcal. Men er forsjell på antall kalorier i feks 100g kotelett stekt i panne og 100g kotelett stekt i panne og så puttet i blender? vill det bli forskjell om jeg i 1 måned spiser akkurat like måltider, bare at den ene måneden er måltidene flytene mens den andre er det fast føde? Vet ikke om jeg fikk lagt frem spørsmålet helt korrekt . . .

Edit: og med helt identiske bevegelser og aktivitet igjennom måneden.

Skal du trekke alle tennene dine eller noe?

Sorry meningsløst spørsmål, men ble litt nysgjerrig :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ett dumt/unødvendig spørsmål;

Det sies jo at forbrenningen starter i munnen når vi tygger, og at en kcal er en kcal. Men er forsjell på antall kalorier i feks 100g kotelett stekt i panne og 100g kotelett stekt i panne og så puttet i blender? vill det bli forskjell om jeg i 1 måned spiser akkurat like måltider, bare at den ene måneden er måltidene flytene mens den andre er det fast føde? Vet ikke om jeg fikk lagt frem spørsmålet helt korrekt . . .

Edit: og med helt identiske bevegelser og aktivitet igjennom måneden.

Det virker noenlunde logisk for meg at kroppen bruker mindre energi på å bryte ned 'flytende' mat, som i dette tilfellet.

Innholdet i maten vil være det samme, men kroppen vil sannsynligvis forbruke litt mer energi på å bryte ned en kotelett tygd i biter vs. en kotelett kjørt i blender. Hvor mye, eller om det er målbart i det hele tatt, vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ett dumt/unødvendig spørsmål;

Det sies jo at forbrenningen starter i munnen når vi tygger, og at en kcal er en kcal. Men er forsjell på antall kalorier i feks 100g kotelett stekt i panne og 100g kotelett stekt i panne og så puttet i blender? vill det bli forskjell om jeg i 1 måned spiser akkurat like måltider, bare at den ene måneden er måltidene flytene mens den andre er det fast føde? Vet ikke om jeg fikk lagt frem spørsmålet helt korrekt . . .

Edit: og med helt identiske bevegelser og aktivitet igjennom måneden.

I teorien vil det være MYE lettere for kroppen å nyttgjøre seg den næringen i "flytende" føde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan noen forklare meg hvorfor jeg blir kvalm ca en halvtime etter at jeg spiser gulrøtter for tiden? Har begynt å skje nå i det siste bare, har ikke hatt noe problemer med det før? Kunne spise det før i graviditeten uten problemer, så jeg vet ikke om det har noe å si.

Du er gravid... Skjer syke ting med kroppen din, som at du plutselig får et vanvittig sug etter no du aldri har likt før eller at du plutselig ikke liker noe du bestandig har likt. Om noen mnd er du nok tilbake til det vanlige igjen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger nybegynnerprogrammet, og har ett dumt spørsmål om dagsprogrammene. Skal det være fullt program hver dag, slik som for eksempel programmet under uke 6, eller skal det være progresjon gjennom uka, som står i uke1?

Har brukt progresjon hittil, som har betydd et ganske lett program man/tirsdag, og ganske tungt fre/lørdag. Men er det meninga det skal være knalltungt hver gang jeg trener?

(har prøvd å spørre i treningsprogram-kategorien, men ingen som svarer... :( samme spørsmål fra flere personer i artikkelen også, men også uten svar)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pangaea, sånn som jeg forstår det så kjører du der programmet som er skissert opp i uke 6 tre ganger i uken. Programmene første uken er kun ment for å gi en gradvis tilvenning til å løfte vekter. Du prøver å ta så mange reps du klarer, opp til 12, før du øker på vektene. Så du skal altså kunne øke enten på antall reps eller vekt hver gang.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pangaea, sånn som jeg forstår det så kjører du der programmet som er skissert opp i uke 6 tre ganger i uken. Programmene første uken er kun ment for å gi en gradvis tilvenning til å løfte vekter. Du prøver å ta så mange reps du klarer, opp til 12, før du øker på vektene. Så du skal altså kunne øke enten på antall reps eller vekt hver gang.

Takk for svar, det virker fornuftig, og var igrunnen det jeg hadde begynt å mistenke var meninga. Det skulle kommet litt klarere fram i artikkelen siden flere har lurt på det samme. Da blir det fullt program fremover. Vil tro det blir rimelig vilt om noen uker når det blir knebøy, beinpress, markløft OG benkpress på samme dag, 3 ganger i uka, i tillegg til alt det andre. Pust og pes! :eek::dead:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...