Gå til innhold

Tråden for dumme spørsmål!


magerkesam

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Er det noen som har tatt Matte R2 som privatist? Jeg holder på nå og det er såvidt jeg lar vær å grine over hvor vanskelig jeg syns det er... Noen tips annet enn å gjøre masse oppgaver selv om du ikke skjønner en damn shit og må kikke på svaret hele tiden?

http://www.youtube.com/user/khanacademy

Sjekk ut matematikkdelen de har :) Kan funke for deg... funket værtfall bra for meg og mange jeg kjenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.youtube.com/user/khanacademy

Sjekk ut matematikkdelen de har :) Kan funke for deg... funket værtfall bra for meg og mange jeg kjenner.

Hadde AKKURAT tenkt å forselå det samme, haha. Khan Academy er helt fantastisk. Når det kommer til å lære seg matte så er det bedre å ha fokus på å lære seg og forstå hvorfor man må gjøre de tingene man gjør, istedenfor å bare pugge og huske hva du må gjøre. Hvis man forstår HVORFOR man gjør de operasjonene man gjør så blir det mye lettere å sette seg inn i det. Og hvis noen kan lære deg å forstå matematiske konsepter så er det Khan Academy! Lykke til, you can do it! (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har tatt Matte R2 som privatist? Jeg holder på nå og det er såvidt jeg lar vær å grine over hvor vanskelig jeg syns det er... Noen tips annet enn å gjøre masse oppgaver selv om du ikke skjønner en damn shit og må kikke på svaret hele tiden?

http://udl.no/matematikk er også en god side, vet ikke helt hva som inngår i R2, men her er det litt av hvert og godt forklart =) Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.youtube.com/user/khanacademy

Sjekk ut matematikkdelen de har :) Kan funke for deg... funket værtfall bra for meg og mange jeg kjenner.

Hadde AKKURAT tenkt å forselå det samme, haha. Khan Academy er helt fantastisk. Når det kommer til å lære seg matte så er det bedre å ha fokus på å lære seg og forstå hvorfor man må gjøre de tingene man gjør, istedenfor å bare pugge og huske hva du må gjøre. Hvis man forstår HVORFOR man gjør de operasjonene man gjør så blir det mye lettere å sette seg inn i det. Og hvis noen kan lære deg å forstå matematiske konsepter så er det Khan Academy! Lykke til, you can do it! (y)

http://udl.no/matematikk er også en god side, vet ikke helt hva som inngår i R2, men her er det litt av hvert og godt forklart =) Lykke til

Takk for svar alle sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest QueenWinther

Det sies jo "man må trene to ganger i uken for å opprettholde, tre for å bli bedre."

Betyr det at benøkt x 2 og overkroppsøkt x 2 vil velikeholde overkroppen og beina mine, men ikke gjøre de sterkere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ganske mange faktorer som er med på å styre vedlikehold og fremgang og sånn, som kosthold og hvile etc. Det er mer enn mulig å trene to ganger i uka og ha fremgang, hvis du sørger for å ha progresjon/ et bra program. Du kan gjerne ha 15 bein-økter i uka, men hvis du lever på salat og aldri øker belastningen så kan du skyte en hvit pil etter bein verdt å tafse på'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest QueenWinther
Det er ganske mange faktorer som er med på å styre vedlikehold og fremgang og sånn, som kosthold og hvile etc. Det er mer enn mulig å trene to ganger i uka og ha fremgang, hvis du sørger for å ha progresjon/ et bra program. Du kan gjerne ha 15 bein-økter i uka, men hvis du lever på salat og aldri øker belastningen så kan du skyte en hvit pil etter bein verdt å tafse på'

Så hvis jeg har to benøkter, er flink til å ha progresjon (enten med tyngre vekt/fler reps) og spiser bra, så vil jeg ha fremgang? eller bør jeg trene ben tre ganger og overkropp tre ganger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis jeg har to benøkter, er flink til å ha progresjon (enten med tyngre vekt/fler reps) og spiser bra, så vil jeg ha fremgang? eller bør jeg trene ben tre ganger og overkropp tre ganger?

Hvis du ikke får til/gidder å trene mer enn to ganger i uka, så er det nok, hvis du har et bra program.

Du vil få mer ut av mer trening( vi har jo styrkeløftere i verdenstoppen her til landet, og de trener jo opp til seks-syv dager i uka), men det er vel strengt tatt ikke på død og liv et must, hvis det går ut over motivasjon/andre ting. (:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bare skal bort i et par dager; klarer du virkelig å feste så hardt at du trenger å trene for å ikke dette helt av ? Hoppetau kommer man langt med, men på nyttårsaften skal man jo chille med venner, spise god mat, drikke, sjarmere damer og råkline med de ved midnatt?

Er vel borte i mellom 8-9 dager. Jeg vet at jeg ikke kommer til å akkurat dette helt av av den turen selv om jeg drikker etc. Men vil bare ha mulighet til å ta noen par øvelser i løpet av turen samt at da har jeg utstyr klart når jeg reiser til sommer :D Hehe. Helt enig angående nyttårsaften, da blir det bare god mat, konge stemning, fest, damer og kos hele kvelden! (y)

Trysil?

Bortover og nedoverski.

Snowboard! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min tur til å stille dumme spørsmål;

Hva er egentlig hovedideen bak mengdeprogram?

Er det noe ala:

Treg progresjon , men utøves flere dager i uken,med mye ekstraarbeide på enkeltdeler av løftene, med start på lavere intensitet og litt fler sett enn andre treningsprogrammer,som igjen kanskje har raskere eskalering av intensitet, med det resultat at en gjennomfører craploads av reps på "medium" intensitet, og får beefet opp ledd og sener og arbeidskapasitet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen som vet om det er dyrere å importere/ ta inn blomkål fra bønder?

Synes det virker som om blomkål ofte har dyrere kilopris enn f.eks brokkoli, samt det brokkoli og blomkålblanding er dobbelt så dyrt som vanlig brokkoliblanding i frysedisken! + at det ikke finnes egne pakker med kun blomkål, slik som det gjør med brokkoli etc. ( og i brokkoliblanding er det ALLTID 60% gulrøtter, 30%brokkoli og svake 10% blomkål. )Må liksom lage ekstra blomkål til siden for å få det med da det alltid blir fritt først:(

Og ja, jeg er over gjennomsnittet grønnsaksinterresert og dette er noe av det beste jeg vet. Spesielt blomkål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet om det er dyrere å importere/ ta inn blomkål fra bønder?

Synes det virker som om blomkål ofte har dyrere kilopris enn f.eks brokkoli, samt det brokkoli og blomkålblanding er dobbelt så dyrt som vanlig brokkoliblanding i frysedisken! + at det ikke finnes egne pakker med kun blomkål, slik som det gjør med brokkoli etc. ( og i brokkoliblanding er det ALLTID 60% gulrøtter, 30%brokkoli og svake 10% blomkål. )Må liksom lage ekstra blomkål til siden for å få det med da det alltid blir fritt først:(

Og ja, jeg er over gjennomsnittet grønnsaksinterresert og dette er noe av det beste jeg vet. Spesielt blomkål

Jeg trodde blomkål var en litt typisk norsk greie jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk et sabla strekk i leggen for noen timer siden, og det er fortsatt vondt. Hvor lenge vil det ta før det går bort?

Ikke for å skremme deg, men jeg fikk strekk i lysken da jeg gikk dansing for 2-3 år siden.. Hver gang jeg skulle tøye ut og øve på spagaten (noe jeg ikke kan, siden jeg sluttet), kjente jeg at det enda ikke var bedre..

Nå tror jeg det er bra igjen - for en skikkelig strekk kan ta flere mnd før det blir bra igjen (n)

Men jeg tror ikke det vil ta så lang tid når det er i leggen!

Bare vær flink å varme skikkelig opp og ta ting rolig! Da tror jeg det skal gå bra ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å skremme deg, men jeg fikk strekk i lysken da jeg gikk dansing for 2-3 år siden.. Hver gang jeg skulle tøye ut og øve på spagaten (noe jeg ikke kan, siden jeg sluttet), kjente jeg at det enda ikke var bedre..

Nå tror jeg det er bra igjen - for en skikkelig strekk kan ta flere mnd før det blir bra igjen (n)

Men jeg tror ikke det vil ta så lang tid når det er i leggen!

Bare vær flink å varme skikkelig opp og ta ting rolig! Da tror jeg det skal gå bra ;)

Har det enda, det er ikke noe som plager meg idag, men det kjennes at det er noe. Bare det ikke er farlig så bryr jeg meg ikke særlig :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min tur til å stille dumme spørsmål;

Hva er egentlig hovedideen bak mengdeprogram?

Er det noe ala:

Treg progresjon , men utøves flere dager i uken,med mye ekstraarbeide på enkeltdeler av løftene, med start på lavere intensitet og litt fler sett enn andre treningsprogrammer,som igjen kanskje har raskere eskalering av intensitet, med det resultat at en gjennomfører craploads av reps på "medium" intensitet, og får beefet opp ledd og sener og arbeidskapasitet?

Et, muligens, simpelt svar:

Akkumulering, akkumulering, akkumulering

Adaptasjon, adaptasjon, adaptasjon

Du kan ha høy mengde, på relativt grei intensitet som vil akkumulere mye stress. Så er det bare å kjøre en liten preseason-taper ("realisering" eller "oppkjøring") for å tillate adaptasjon. Forsinket transformasjon og forsinket forvandlingsprosess kan man kalle det på godt norsk, eller delayed transformation og delayed transmutation.

Det er derfor "oppkjøringen" gjør deg sterk.. den gjør egentlig ikke det. Den bare tillater akkumulert stress å forsvinne og omdanner tilegnede motoregenskaper til hovedløftene.

En oppkjøringsperiode vil, trolig, aldri gjør deg så sterk du kan bli da akkumulert stress er mye mindre enn i en mengdeperiode. Oppkjøringen vil bare realisere økning du har oppnådd på mengdeoppsettet. Derfor er mer mengde bedre enn oppkjøring, selv om oppkjøring er mer moro! Det som er så synd er at mengde er så ufattelig kjedelig!

But..

Det er mange veier til rom (Westside, RTS..), men fellesbetegnelser går igjen. Det handler bare om kroppens adaptasjoner til stress og hvordan gjøre dette best mulig.

Hans Selye´s general adaption syndrome (GAS)

Overlast

Overkompensasjon

Spesifisitet

SAID (spesifikk adaptasjon til påførte krav - tren på det du ikke er god på også)

Er prinsipper som tåler tidens tann veldig bra. Man må, rett og slett, løfte mer over tid på en måte som i hovedsak er lik det du ønsker å bli god på - iallefall ganske ofte.

Løftet du 2000 kg i uken for 5 mnder siden, bør du ikke løfte lik mengde denne uken og tro at kroppen magisk sier:

"jeg tror jeg adapterer meg til 3000 kg jeg, bare for moro skyld"

Du kan bytte ut 2000 kg mot sekunder pause, intensitet eller alle andre variabler du måtte finne på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...