Gå til innhold

Tråden for dumme spørsmål!


magerkesam

Anbefalte innlegg

Jeg ble sett rart på på Gold's utenforTokyo også, så det var nok bare fordi du var "gaijin". Fikk forøvrig kjeft av et par syltynne PT'er fordi jeg tok knebøy i sokkelesten også, så jeg har litt inntrykk av at de ikke helt er med på ting som vi tenker på som normal styrketrening.

På grunn av hygiene eller teknikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På grunn av hygiene eller teknikk?

Jeg tolket det som om det var av hygieniske årsaker, selv om japansken min er dritdårlig. Og dette i et land der de tar av seg skoene overalt.. De gutta der har nok aldri gjort knebøy i sitt liv, så jeg tviler veldig sterkt på at de hadde noe å si på teknikken.

Gold's i Japan er forøvrig mer som et kommersielt gym enn det kjeden er kjent for ellers. Dvs mye kardiomaskiner og saltimer, og mindre fokus på muligheter for å løfte tunge ting. Lite kø ved racks'a da hvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Er det en grunn til at folk trener med jakker på(treningsjakker/gensere?). Eventuelt: Er det vanlig å fryse mens man trener?

2) Om man har allergiske reaksjoner uten å skjønne hva hva man reagerer på. Kan man da bare be legen "teste alt"? Har forstått at testene ikke er 100% sikre, men likevel. Etter at jeg startet "et sunnere og bedre liv" har jeg i perioder vært et eneste sviende og kløende utslett.

1) Jeg bruker en tynn genser når jeg trener styrke. Blir ikke så veldig varm da, og ikke så gøy å være eneste jenta i treningsrommet, liker derfor å dekke meg til litt.

2) Ta kontakt med legen, de kan ta hudprøve (gjør ikke vondt) for å sjekke det, evt. ta en allergitest også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil svak tinnitus påvirke balansen? Har ikke fått det påvist hos lege, men jeg har en konstant svak pipelyd i venstre øret. Har begynt å bli mer svimmel, med påfølgende kvalme, under trening de siste månedene. Sliter med balansen på etbens øvelser også.

Tinnitus i seg selv vil ikke direkte gi svimmelhet eller balanseproblemer, men begge deler kan ha sitt utspring i det indre øret og symptomene kan gå litt i hverandre. Svimmelhet med øresus er egentlig et tegn man er litt obs på, så om dette vedvarer ville jeg tatt en tur til legen og helst sett at du blir henvist til en øre-nese-hals-spesialist. Om du i tillegg merker nedsatt hørsel bør det ihvertfall sjekkes ut. God bedring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tinnitus i seg selv vil ikke direkte gi svimmelhet eller balanseproblemer, men begge deler kan ha sitt utspring i det indre øret og symptomene kan gå litt i hverandre. Svimmelhet med øresus er egentlig et tegn man er litt obs på, så om dette vedvarer ville jeg tatt en tur til legen og helst sett at du blir henvist til en øre-nese-hals-spesialist. Om du i tillegg merker nedsatt hørsel bør det ihvertfall sjekkes ut. God bedring :)

Har prøvd, men så langt påstår fastlegen min at jeg ikke finnes. (n) Har ikke nedsatt hørsel, bortsett fra at pipelyden er så høy at det blir vanskelig å ignorere den noen ganger. Tror nok det er behov for øre-nese-hals-spesialist ja.

Takk skal du ha :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også tinnitus, etter en rockekonsert for maaaange år siden. Har ikke merket uvanlige balanseproblemer (med mindre jeg er drita :D), men er ganske sikker på at hørselen har tatt seg en knekk. Det er også veldig ubehagelig å høre pipelyder, lyder med veldig høy frekvens. Har heldigvis ikke pipelyder i hodet hele tiden (men var slik i mange uker, om ikke måneder, etter konserten), men heller noe som ligner på vindsus. Har blitt så vandt til det at jeg egentlig ikke merker det lenger, bortsett fra av og til når jeg skal sove.

Hvis det er noe du nylig har fått, så kan det gi seg av seg selv, eller i det minste bli redusert en del. Men hørselen har nok blitt skadet for alltid på en eller annen måte, som f.eks. at en (veldig liten) del av frekvensbåndet ikke kan høres lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tinnitusen oppstod etter jeg hadde hatt ørebetennelse når 3450. Har ørebetennelse ca 1-2 ganger i året. Øret på venstre side har jeg ofte mista hørselen ved betennelse (kraftig mellomørebetennelse), hørseltapet varer ofte et par uker. Dette har vært et problem siden jeg var baby. Har vistnok noe med trange øreganger å gjøre. Har regna med at tinnitus kom til å oppstå etterhvert for å si det sånn. Mp3spiller og høymusikk har sikkert ikke hjulpet så mye heller.

Problemet nå er svimmelheten og kvalmen. Trodde en periode det var krystallsyken, men merket at kvalmen/svimmelheten var verre når pipelyden var høyere. Så da tenkte jeg at det var en sammenheng :p Det var vel kanskje ikke det. Tåler ikke å sitte ipå med bil/buss/tog/fly uten å bli dårlig. Blir kvalm av alt som krever balanse. Something else is the matter. Dritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du virkelig at mr Egner har dårlige bein?:S:O

Kan ikke huske å ha skreket ut navn, og hvem "mr egner" er har jeg ikke peiling på ;) Var mer ment som en spøk :) (selv om mange på den norske scenen helt sikkert tjente bra på å bruke lange shorts :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke huske å ha skreket ut navn, og hvem "mr egner" er har jeg ikke peiling på ;) Var mer ment som en spøk :) (selv om mange på den norske scenen helt sikkert tjente bra på å bruke lange shorts :)

https://www.google.no/search?q=christian+egner&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=1_FXUsK_H6bk4QSw8YDQBg&sqi=2&ved=0CAcQ_AUoAQ&biw=1366&bih=673&dpr=1

Han har vunnet VM flere ganger i atletic, senest i år, og stilte i NM i den nye klassen, kom på 2 plass..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest at de fleste går opp i vekt på kreatin pga vann diffunderer inn i musklene, men dersom man stopper å ta kreatin - vil man oppleve en rask vektnedgang de påfølgende dagene fordi vannet slippes ut igjen, eller vil denne prosessen ikke skje/skje umerkelig sakte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest at de fleste går opp i vekt på kreatin pga vann diffunderer inn i musklene, men dersom man stopper å ta kreatin - vil man oppleve en rask vektnedgang de påfølgende dagene fordi vannet slippes ut igjen, eller vil denne prosessen ikke skje/skje umerkelig sakte?

Den vil nok skje ganske raskt ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest QueenWinther

Jeg skal skrive en analyse av utviklingen til Mino i Mengele zoo - det blir gjentatt ofte gjennom boken at han ser på blod som hvitt, som kokosnøttens kjerne. Jeg lurer da på om noen vet hvilken litterært virkemiddel dette er? Sammeligning, i og med at det snakkes om at blod er som noe annet? Også kontrast, i og med at blod er rødt og ikke .. hvitt, og disse fargene representerer noe helt ulikt?

Jeg hater å analysere, hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tinnitusen oppstod etter jeg hadde hatt ørebetennelse når 3450. Har ørebetennelse ca 1-2 ganger i året. Øret på venstre side har jeg ofte mista hørselen ved betennelse (kraftig mellomørebetennelse), hørseltapet varer ofte et par uker. Dette har vært et problem siden jeg var baby. Har vistnok noe med trange øreganger å gjøre. Har regna med at tinnitus kom til å oppstå etterhvert for å si det sånn. Mp3spiller og høymusikk har sikkert ikke hjulpet så mye heller.

Problemet nå er svimmelheten og kvalmen. Trodde en periode det var krystallsyken, men merket at kvalmen/svimmelheten var verre når pipelyden var høyere. Så da tenkte jeg at det var en sammenheng :p Det var vel kanskje ikke det. Tåler ikke å sitte ipå med bil/buss/tog/fly uten å bli dårlig. Blir kvalm av alt som krever balanse. Something else is the matter. Dritt.

Jeg har verken gode råd eller tips og bidra med men det høres ikke noe hyggelig ut det som plager deg. God bedring og lykke til, håper du finner årsak, bot og bedring! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd, men så langt påstår fastlegen min at jeg ikke finnes. (n) Har ikke nedsatt hørsel, bortsett fra at pipelyden er så høy at det blir vanskelig å ignorere den noen ganger. Tror nok det er behov for øre-nese-hals-spesialist ja.

Takk skal du ha :)

Det er ulike ting som kan gi de symptomene du kommer med. Om fastlegen din mener at du ikke finnes, hadde jeg enten vært litt mer pågående eller byttet fastlege. En henvisning til øre-nese-hals-spesialist er helt på sin plass om han ikke kan hjelpe deg. Det virker uansett som du er såpass plaget av symptomene at du ikke skal gi deg.

At du har vært mye plaget med mellomørebetennelse oppigjennom tyder vel egentlig bare enda mer på at det er noe lokalisert til indre øre evt balansenerven.

Ikke gi deg, og masse god bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den kan ikke måle din puls om du ikke holder på håndtakene eller har på deg pulsbelte. Ofte så får de inn pulsen til den som løper ved siden av også, særlig om ikke du har belte på deg. Så da er det nok han/hun som løper ved siden av deg du får opp pulsen til.

Dæven, jeg tror til og med naboen kan se lyspæra over hodet mitt nå! :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer å gå til innkjøp av en pulsklokke, spesifikt Polar FT7 som ser sånn ut 134465253698363772.png?preset=360x545

Noen som vet om den er bra? Har ikke snøring på spesifikasjoner osv. Prisen på den var grei og jeg tenkte at det kanskje ikke er ideelt å bruke 2000 kroner på en avansert pulsklokke når man aldri har bruket det før. Samtidig vil jeg ikke ha noe søl jeg må bytte ut fort som f... om jeg liker pulsklokke trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, mitt dumme spm!

Har søtsug noe med sukker å gjøre? Før sommeren hadde jeg glemt at søtsug eksisterte.. nå derimot sliter jeg! Får jeg søtsug prøver jeg å være flink og lage noe sunt og søtt(med sukrin/stevia osv) men vil vite at dette faktisk hjelper med å bli kvitt søtsuget. hahaa:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, mitt dumme spm!

Har søtsug noe med sukker å gjøre? Før sommeren hadde jeg glemt at søtsug eksisterte.. nå derimot sliter jeg! Får jeg søtsug prøver jeg å være flink og lage noe sunt og søtt(med sukrin/stevia osv) men vil vite at dette faktisk hjelper med å bli kvitt søtsuget. hahaa:p

Kan jo hende det funker for deg? Hvorfor prøver du ikke bare? Om jeg har lyst på godteri så er det kun det som hjelper :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...