Gå til innhold

Tråden for dumme spørsmål!


magerkesam

Anbefalte innlegg

Nå spiser jeg sjelden potetgull og sjekker innholdsfortegnelse, men er Pringles så usunt?

52g karbs hvorav 3 er sukker

30g fett hvorav 5 er mettet

Er det bare saltet som er usunt, eller er det fritert/varmebehandlet eller noe som gjør det ugunstig, og hvordan stiller det seg til andre potetgulltyper?

Oddis

Negativt med potetgull:

Stekt i industrielt fremstilte billigoljer med mye omega-6 og potensielt mye oksidert fett

Sprøstekte karbohydrater (akrylamid)

Veldig energitett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men jeg ville også anbefalt å legge inn litt ekstrafokus på dynamisk oppvarming og teknikkterping. Har du mulighet til å ta en video neste gang du knebøyer,så kloke hoder her inne kan komme med innspill til mulige forbedringspunkter?

Takk for supert svar! Har milevis å gå på teknikken, så video skal fikses i nærmeste fremtid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg få lignende eller BEDRE resultater ift muskelvekst og/eller styrkevekst ved å kjøre a) knebøy 3x5 5 ganger i uka, kontra å kjøre B) bøy 5x5 3 ganger i uka? (Samme volum og belastning totalt sett ila uka, men mye høyere frekvens i a)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan jeg få lignende eller BEDRE resultater ift muskelvekst og/eller styrkevekst ved å kjøre a) knebøy 3x5 5 ganger i uka, kontra å kjøre B) bøy 5x5 3 ganger i uka? (Samme volum og belastning totalt sett ila uka, men mye høyere frekvens i a)

I følge frekvensprosjektet ved NIH er det muligens en gunstig effekt, ja. Styrkeløfterne som fordelte volumet som var på 3 dager over på 6 dager økte muskeltverrsnit og hadde bedre økninger en gruppen som hadde "lav" frekvens.

Ikke bare vil du øke stimuli til adaptasjon, men du vil også øve inn ferdigheten som kreves for å ta skikkelige knebøy.

Du kan tenke det på som at i alternativ A roper du til kroppen "adapter" 5 ganger i uken, mens ved alternativ B) roper du "ADAPTER" 3 ganger i uken.

Man kan også da begynne å spørre seg.. hva om jeg da splitter 5 reps opp til 2 + 2 + 1 reps? eller 3+2 reps utført over samme tid med samme intensitet?

Her vil man ha

- Lik intensitet

- Økt kraftutvikling per repetisjon

- Lik densitet

- Bedre teknisk utførelse per repetisjon

- Flere førsterepetisjoner

Så vil da alternativ A med et intra-set rest oppsett være enda bedre?

Knebøy 5 ganger i uken 2+2+1

(2 repetisjoner - 1 min pause - 2 repetisjoner - 1 min pause - 1 repetisjon - 1 min pause.. repeat - i stedet for 5 reps 3 min pause).

OBS!

Om du plutselig begynner å tukle med volum og intensitet kan det fort gå veldig galt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du syk, har kroppen plenty av ting å håndtere, så jeg tror ikke du gjør jobben noe lettere ved å dra ut og hardtrene. Gå deg en rolig tur isteden, bare ikke frys.

Tror det blir å holde seg under teppet for now. Det har vært regn,vind og kulde ute så langt (nordmørs "sommer"). Kanskje jeg blir frisk nok til å gå på jobb og greier igjen :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kan jeg farge det lysere da? Må jeg ikke bleke og så farge? det er så mørkt nå, nesten sort.. :|

Det går fint, men du må gå til frisør! De avfarger håret, altså fjerner de mørke pigmentene. Dette er mulig å gjøre selv med blonderingsmiddel, men anbefales ikke! Du ender fort opp med ujevnt resultat og oransje hår (pga de røde pigmentene er vanskelige å fjerne). Dette er en ganske avansert prosess, og du må ha en ny farge oppå for å få en "normal" farge, og den må velges med omhu for å ha riktig mengde røde pigmenter. Det ender med stor sannsynlighet med katastrofe om du prøver å avfarge selv. Gå til frisør, der avfarger de håret skånsomt, kanskje må du gjøre det i mer enn en omgang, alt etter hvor mørkt det er nå, hvor fast fargen sitter.

Velger du en flink frisør, blir resultatet flott (men det er dyrt..)

Det aller enkleste er å ikke farge håret sitt mange nyanser mørkere enn sitt eget ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si hvis man har trent styrke 3 ganger i uka og går over til feks 6 dager i uka.. Hvor fort går forbrenningen din opp da?

I følge disse kalkulatorene forbrenner man jo litt mer hvis man er very active istedenfor moderat. Vil man spise som veldig aktiv allerede første uka og ha høyere forbrenning eller burde man gradvis gå over fra moderat til aktiv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Si hvis man har trent styrke 3 ganger i uka og går over til feks 6 dager i uka.. Hvor fort går forbrenningen din opp da?

I følge disse kalkulatorene forbrenner man jo litt mer hvis man er very active istedenfor moderat. Vil man spise som veldig aktiv allerede første uka og ha høyere forbrenning eller burde man gradvis gå over fra moderat til aktiv?

Kroppen venter ikke til neste uke med å forbrenne energi som du brukte igår ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si hvis man har trent styrke 3 ganger i uka og går over til feks 6 dager i uka.. Hvor fort går forbrenningen din opp da?

I følge disse kalkulatorene forbrenner man jo litt mer hvis man er very active istedenfor moderat. Vil man spise som veldig aktiv allerede første uka og ha høyere forbrenning eller burde man gradvis gå over fra moderat til aktiv?

Om man øker fra 3-6 dager i uken så er det ikke gitt at man dobler den totale mengden. Normalt vil man jo spre det samme arbeidet over litt flere dager med kanskje en liten økning i totalvolum. Ihvertfall bør man øke gradvis over tid om ukesvolumet skal øke samtidig med at man øker frekvensen.

Men gitt at du faktisk trener dobbelt så mye så er jeg helt enig med FrkHoel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte nettopp en kokosnøtt for første gang. Hvordan åpner jeg denne enklest (og minst grisete) mulig i et standard norsk kjøkken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest QueenWinther

Diskuterer med en type som sier at karbohydrater er et unødvendig markonæringsstoff - det er ikke riktig, er det vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte nettopp en kokosnøtt for første gang. Hvordan åpner jeg denne enklest (og minst grisete) mulig i et standard norsk kjøkken?

Hammer og spiker. Banke inn spiker, dra ut - så tømme ut melka i glass/annen beholder. Når det er gjort pakker du kokosnøtta inn i et kjøkkenhåndkle å banker løs på kokosnøtta med hammer. Funker som bare det! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...