Gå til innhold

Jacob

Medlemmer
  • Innholdsteller

    116
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  1. Hei! Jeg har nettopp begynt å trene i kampsport (brasiliansk jiu-jitsu), og liker det veldig godt. Har hatt pause fra styrketrening i et par år (dvs. er så godt som nybegynner), og vil gjerne begynne igjen. Har kun mulighet til å trene styrke på samme dager som jeg trener kampsport (i hovedsak, mandag, onsdag, og lørdag). Jeg er heldig i den forstand at jeg kan velge om jeg skal trene kampsport tidlig på dagen (kl. 12.00-13.30), eller på kvelden (kl. 19.00-20.30). Så det jeg lurer på er: Når er det mest gunstig å ha styrketreningen, mtp. maksimal utvikling av muskelvekst og styr
  2. Ja takk, begge deler? De fleste som har noen god utdanning og kunnskap om temaet - vil være enig i at et treningsprogram bør inkludere trening både ved tung (80 % ++ av 1RM) og moderat/lettere intensitet (75 % av 1RM og lavere). Mener til og med at for nybegynnere, og ved spesielle metoder som f.eks okklusjonstrening, så kan intensiteter helt nede i 30%-40% stimulere til muskelvekst! (litt usikker på prosentene her, så ta med en klype salt!) Poenget er at for å få stimulert ALLE aspekter av faktorer til muskelvekst (mekanisk last, muskelskade, metabolsk stress, etc., som alle har si
  3. NP Kilden jeg refererte løst fra, er denne: http://www.t-nation.com/training/how-to-keep-muscle-during-a-layoff : "After a layoff of 2-3 weeks, you might lose 5-10% of your strength, but you won't be losing much muscle mass (if at all) and the loss of strength will be mostly due to lost neural adaptations. Once you go past the 3 weeks, though, it's quite possible to lose muscle mass, but there are many things you can to do to mitigate the loss." Fyren er visstnok anerkjent i miljøet, men kan ikke si noe videre om hans kildekritikk igjen. Er et par ting der som gjør meg litt skeptisk (
  4. Ser uansett ingen grunn til bekymring - stryketap, muskeltap (hvis noe) - vil uansett være MIKROSKOPISK, i det store bildet Rimelig sikker på at 1-2 uker innkjøring er rikelig. GL!
  5. Dette vil nok være veldig relativt, mtp hvilket styrkemessig nivå en befinner seg på - slik jeg forstår angår mesteparten av "regresjon" som evt. skjer på en såpass kort periode som 4 uker, i hovedsak nevrale. Dvs. at det er nok lite muskelmasse du faktisk mister (igjen, avhengig av utgangspunktet før pausen, og hvorvidt du har ligget på vedlikehold, eller under). Men det du evt. har "mistet" av gains nå i starten, vil nok være tilbake innen 1-2 ukers tid, og muskelsvinnet vil nok ha vært minimalt/ubetydelig, gitt at du ikke har spist altfor lite. Ta det heller easy de 1-2 første øktene,
  6. Tror nok du ikke trenger å være så nøye på å følge slike "statiske" retningslinjer for IF, da det A) ernæringsmessige behov varierer svært mellom individer, og at det derfor er vanskelig å generalisere en kostsammensetning som "funker for alle", PLUSS, IF er vel mer et "spisemønster" enn noe spesifikt diett-oppsett. Altså er nok ikke IFs primære hensikt nødvendigvis å diktere en spesiell makro-fordeling, men heller et å foreslå et spisemønster som en kan trives med. Det kan diskuteres, men de fleste vil vel si at evidensen ikke er stor for at IF har noen vesentlige metabolske fordeler mtp
  7. ^ Jepp, hvis dette stemmer, så er det i grunn alt som trengs å sies. Ikke vær redd for å søke hjelp dersom denne utviklingen fortsetter. Lykke til!
  8. Biorytme? Pleier å kjøre potet, ris, frukt, søtpotet, evt. korn/brød. Tror ikke jeg hjalp deg så mye med de forslagene. Men bare for å slenge det ut, så tror jeg førstnevnte, poteten, fortsatt er ganske undervurdert av mange. Sunt, rimelig, og mange mulige tilbredningsmåter. Men ris er vel kanskje mest "bang for your buck", hvis du skal ha såpass store mengder som du sikter til, uten å sprekke magen eller spise masse dritt
  9. Hehe, det er bra. Ser det var litt krunglete og omstendelig skrevet, men essensen i spørsmålene mitt er essensielt: Heavy/heavy // light/light vs. Heavy/light // heavy/light, med pros &cons.
  10. Hei, Lurer på en ting: La oss si at man skal sette opp en 2-splitt, kan være typen upper/lower, push/pull eller what/ever (personlig liker jeg sistnevnte best.) Man skal sette opp 4 øker i uka, og skal dekke både høye og lave reps (eller heavy/light, strength/hypertrophy, kall det hva du vil...) Man kan velge flere måter, A, B, C, x.., å sette opp periodiseringen på: A) man: Push (lavreps) tirs: Pull (lavreps) tors: Push (høyreps) fre: Pull (høyreps) man: Push (Lavreps) tirs: Pull (høyreps) tors: Push (høyreps) fre: Pull (lavreps) C) man: Push (Lavreps) tirs: Pu
  11. Skjønner! Har ikke særlig mer å bidra med enn det som er nevnt her; sier meg enig i at CC & kesam m frukt o.l kan være både magert&digg, og i tillegg er det mange måter wokretter kan lages både magre og god
  12. Helt enig! TS er forhåpentligvis godt inneforstått med at jenter trenger rundt 1 g fett/kg kroppsvekt, eller mer, for ikke å ryke på hormonelle smell (tante rød på forlenget ferie osv)... Hvis ikke er hun velkommen til å stille flere spørsmål, dersom hun ønsker noen konstruktive og gode tips til hvordan hun kan føre et godt kosthold, her på forumet
  13. Går vel fint an å basere kostholdet sitt på relativt energifattig mat; en må bare spise veldig, veldig mye av det. Trådstarter er forhåpentligvis inneforstått med omtrentlig kaloribehov (hint: svært sannsynlig 2000 kcal eller mer per dag), og har forhåpentlig kunnskap om akkurat hvor kritisk det kan være for helsen hennes (hormonkrasj, skade på skjelett og indre organer osv) dersom spiser vesentlig mindre over lengre tid
  14. Ser fint ut, bare at eneste introkurset de holder går på tirsdag kveld, vet ikke om det funker så bra for min del.. Så også bra ut, og ser av loggen din at du går der selv Er det mest fokus på Yoga som aktiv treningsform, eller mer mot avspenning/meditasjon osv? Og blir det kanskje litt sent å slenge seg på det basic-kurset som går mandager..? Kjenner det så absolutt igjen, ja takk til bedre pusting! Men den synes jeg virker spesielt lovende, kanskje mer i tråd med mine mål ift yoga, selv bor jeg heller ikke lange veien unna (Bizletttt), og 800 kr for et nybegynnerkurs va
  15. Ikke dumt! Kommer til å søke litt rundt på nett, men tenker ofte at personlige anbefalinger kan være vel så bra som nettsider osv, så hyggelig å høre litt
×
×
  • Opprett ny...