Gå til innhold

Tråden for dumme spørsmål!


magerkesam

Anbefalte innlegg

Gelatinplater/pulver inneholder 85 proteiner per 100 gram. Betyr dette at min elskede fun light gelé er en skikkelig proteinbombe? Har hørt at dette proteinet ikke tas opp. Hvis ikke proteinet tas opp, så betyr det vell at geleen ikke inneholder energi? I frykt av å fremstå som tidenes fanatiker kan jeg legge til at jeg spør av nysgjerrighet, de 50-100 kaloriene i gelé er ikke noe jeg bryr meg nevneverdig om. Hadde derimot vært greit hvis geleen faktisk hadde nytteverdi i form av proteiner:)

Bare forstår ikke dette med at kroppen ikke tar opp (alt) av de og de karbohydratene (eks sukkeralkoholer) og proteinene... Hvis kroppen ikke tar opp feks erytriol (sukrin), hvorfor blir (noen) man da oppblåst av det!?

Noen blir oppblåst av Erythritol - Wikipedia, the free encyclopedia fordi de har bakterier i tarmen som produserer gass når de bryter ned stoffet. Stoffet er dog mye vanskelige for bakteriene å bryte ned enn f.eks. maltitol, så er ikke veldig mange som reagerer på det.

Gelatin - Wikipedia, the free encyclopedia

Gelatin er proteiner, dog ikke den mest fornuftige sammensettninga. I tillegg.. hvor mange gram gelatin har du i en liter Fun Light gelé? :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I see! :) 20-25. Ca 20 gram protein i en liter. Not bad. Er ikke proteiner proteiner?

Nja, ikke alle aminosyrer er like viktige og brorparten av aminosyrene i gelatin er ikke-essensielle, altså ting kroppen lager selv.

Nå har jeg aldri laget sukkerfri gelé for å få i meg ekstra proteiner da. Det får holde at den er sukkerfri, kjempegod, og gir tilnærmet lik samme kalorimengde som vannet den er laget på. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så å supplementere med gele for å få i seg proteiner er med andre ord meningsløst...?:( Det er vertfall fantastisk godt!

Skal du ha dessert med proteiner er vel proteinfluff et veldig godt alternativ. Eventuelt godt proteinpulver, melk, banan, og evt. is, men da blir det kaloribombe, ikke bare ekstra proteiner.

Proteinfluff | Fitnessbloggen Forum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Leste en tråd om en jente som hadde trent en 3-4 mnd. Hun hadde gått ned i vekt og tatt en kroppsmasse test både før og etter. Og når hun gikk ned i vekt så gikk hun også ned muskelmasse, ca 0,4 kilo muskelmasse i forhold til dt hun hadde i utgangspunktet. Hun hadde også økt mye på vektene den samme perioden, optil 100 prosent økning på markløft blant annet. Det jeg lurer på er hvordan er det mulig å bli så mye sterkere når hun har mistet muskelmasse :o? Virker så ulogisk på meg. Kan det være at musklene blir sterkere, men ikke større f.eks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste en tråd om en jente som hadde trent en 3-4 mnd. Hun hadde gått ned i vekt og tatt en kroppsmasse test både før og etter. Og når hun gikk ned i vekt så gikk hun også ned muskelmasse, ca 0,4 kilo muskelmasse i forhold til dt hun hadde i utgangspunktet. Hun hadde også økt mye på vektene den samme perioden, optil 100 prosent økning på markløft blant annet. Det jeg lurer på er hvordan er det mulig å bli så mye sterkere når hun har mistet muskelmasse :o? Virker så ulogisk på meg. Kan det være at musklene blir sterkere, men ikke større f.eks?

Det er sikkert mange som kan svare mer detaljert enn meg her, men i bunn og grunn er det nevrale tilpassninger og teknikkinnlæring. Er du ikke vant til å løfte tungt er kroppen enormt dårlig til å aktivere musklene som er involvert både i andel muskelfibre kroppen ber hver muskel om å bruke, og i hvilke muskler som brukes i løftet, støttemuskulatur, og fyringsrekkefølge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av dere blir nysgjerrige og vil se på den nå som dere hørte beskrivelsen av den. Men anbefaler dere ikke å gjøre det. Grusom film

Har et par kompiser som elsker hardcore splatter og skrekk, jo verre jo bedre. Og selv setter jeg pris på ltt blod og gørr.

Men begge har sagt styr unna når det gjelder denne filmen. Ikke på en sånn fy faen denne var rævva køddete måte, men seriøst, styr unna, gjør deg selv den tjenesten, ikke se den. Og jeg har fortsatt ikke sett den. Tenker jeg fortsetter med det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opprettet loggbok og skulle gjerne lagt den sånn at den står under navnet mitt her, men får det ikke til. Limer inn linken til loggen min i profilinnstillingene, men får denne feilmeldingen: Please enter a value that matches the required format.lease enter a value that matches the required format.

Hm? :confused: Hva er "the required format"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste en tråd om en jente som hadde trent en 3-4 mnd. Hun hadde gått ned i vekt og tatt en kroppsmasse test både før og etter. Og når hun gikk ned i vekt så gikk hun også ned muskelmasse, ca 0,4 kilo muskelmasse i forhold til dt hun hadde i utgangspunktet. Hun hadde også økt mye på vektene den samme perioden, optil 100 prosent økning på markløft blant annet. Det jeg lurer på er hvordan er det mulig å bli så mye sterkere når hun har mistet muskelmasse :o? Virker så ulogisk på meg. Kan det være at musklene blir sterkere, men ikke større f.eks?

For ikke å snakke om at de fleste kroppsmassetester er veldig upresise.

Er vel DXA som er det mest presise..

De fleste tar vel InBody-tester eller de forferdelige Tabita-vektene (Tabita er rein bullshit)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjer hvis en person plutselig hiver nedpå med titusenvis av kalorier i overskudd, eventuelt drikker en liter olivenolje? Hvor mye fett kan kroppen lagre på en dag? Har alltid lurt meg ihjel på dette...

Hvor mye en legger på seg er vanskelig å si, men du får nok fettdiare av det. Don't try it.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mann 24 år, 87 kg og 185 høy. Trener 4 styrkeøkter i uka, 1-2 løpeøkter. Prøver å få bort de siste kg rundt magen. Spiser som regel rundt 2000-2500 kca, jeg har sagt 2500 kcal men han syns faktisk det er vanskelig å spise etter IIFYM også:p , l i løpet av dagene nå som består av 1 times trening, 8 timers jobbdag som inneholder mye ståing, 3 timers sitte stille og 7 timers hvile\søvn og resten til pc\barn\tv\sofa. Begynte for 3 uker siden så kan ikke forvente all verdens, men matematisk sett burde vekten ha rikket seg noe, noe den ikke gjør. Sliter ikke med energien, trøtthet, søvnforstyrrelser eller noen ting. Øker i styrken på trening også.

Spiser han for lite?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste en tråd om en jente som hadde trent en 3-4 mnd. Hun hadde gått ned i vekt og tatt en kroppsmasse test både før og etter. Og når hun gikk ned i vekt så gikk hun også ned muskelmasse, ca 0,4 kilo muskelmasse i forhold til dt hun hadde i utgangspunktet. Hun hadde også økt mye på vektene den samme perioden, optil 100 prosent økning på markløft blant annet. Det jeg lurer på er hvordan er det mulig å bli så mye sterkere når hun har mistet muskelmasse :o? Virker så ulogisk på meg. Kan det være at musklene blir sterkere, men ikke større f.eks?

Først og fremst er dette et uhyre komplekst, men EKSTREMT spennende emne. En kjapp og enkel oppsummering:

Styrke / nevraleadaptasjoner

Det er fult mulig og har med nevrale adaptasjoner. Den første perioden når man trener styrke kommer mesteparten av styrkeadaptasjonen fra økt intra- og intermuskulær synkronisering

  • Intramuskulær synkronisering (nervesystemets evne til å synkronisere impulsaktiviteten til en muskel + synkonisering av "motarbeidende muskel (antagonist).

  • Intermuskulær synkronisering (nervesystemets evne til å synkronisere/samkjøre musklene som er involvert i en bevegelse (optimalisere denne bevegelsen)

Det finnes flere adaptasjoner også, men det er ikke nødvendig å gå innpå det. Når det er sagt er kombinasjonen av økt muskeltverrsnit og andre kroppslige endringer som senestivhet og pennasjonsvinker (ergo ØKT muskelmasse / funksjonell masse)også viktig for å bli "sterkest mulig".

Hypertrofi

En "stor muskel" er ikke nødvendigvis en "sterk" muskel da man også kan ha "Ikke-funksjonell" hypertrofi - sarkoplasmisk hypertrofi. Som blant annet omhandler økning av glykogenlager, ekstracellulærmatriks osv osv.

Sarkoplasmisk hypertrofi er den klassiske høy rep for pump med korte pauser

Sarkomer hypertrofi (funksjonell hypertrofi) er klassisk lav-rep med lengre pauser

For optimal muskelbygning bør man selvsagt ha en kombinasjon av alle faktorer. For økt styrke bør funksjonell hypertrofi være fokus. Dette gjelder alle muskelgrupper.

Atleter bør ha adaptasjoner varierende på vektklasser, nødvendig fokus for maksimal idrettsprestasjon og minimering av skaderisiko m.m.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i huleste blir jeg svett nede i hårspissene når jeg trener?! Hodebunnen er sånn passe moist, det i mellom er helt tørt, og tuppene drypper det av. I mean - dafuq?

Fordi de er i nærkontakt med ryggen, halsen eller kroppen generelt?

Er det kun fisk som klatrer opp og ned elver som inneholder fett?

Think about it!

Hva med makrell og kveite? De er vel ikke i elver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mann 24 år, 87 kg og 185 høy. Trener 4 styrkeøkter i uka, 1-2 løpeøkter. Prøver å få bort de siste kg rundt magen. Spiser som regel rundt 2000-2500 kca, jeg har sagt 2500 kcal men han syns faktisk det er vanskelig å spise etter IIFYM også:p , l i løpet av dagene nå som består av 1 times trening, 8 timers jobbdag som inneholder mye ståing, 3 timers sitte stille og 7 timers hvile\søvn og resten til pc\barn\tv\sofa. Begynte for 3 uker siden så kan ikke forvente all verdens, men matematisk sett burde vekten ha rikket seg noe, noe den ikke gjør. Sliter ikke med energien, trøtthet, søvnforstyrrelser eller noen ting. Øker i styrken på trening også.

Spiser han for lite?

Skal han opp i vekt, eller få bort de siste kiloene rundt magen, eller bli sterkere? Kjapt regnet ut på TDEE Calculator har han rundt 2800 i kaloriforbruk daglig, og ligger jo under dette i forhold til det du sier.

Dette er nok et bra nivå å ligge på hvis han vil få bort kiloene rundt magen som du sier. Hvis han vil bli sterkere og kun har holdt på i 3 uker vil han fortsatt kunne øke i styrke, men vil etterhvert merke at han stagnerer. Da må han nok øke kaloriinntaket for å fortsatt øke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...