Gå til innhold

Tråden for dumme spørsmål!


magerkesam

Anbefalte innlegg

Jeg vet eller har hørt at brun sukker i forhold til hvit er ganske så "sunn", men hvor sunn er egentlig brun sukker? Tenkte jeg kunne bruke det som en erstattning til hvit sukker til f.eks havregryn, kaffe etc

Brunt sukker er ikke sunnere enn hvitt sukker:

Brunt sukker er ikke sunnere enn hvitt | sunnhetsbloggen

"Brunt sukker inneholder imidlertid 185 mg kalsium og 320 mg kalium per 100 gram, mens hvitt sukker inneholder 1 mg kalsium og 2 mg kalium per 100 gram. Dette er en liten forskjell, men når vi tenker på den lille mengden sukker vi spiser, har ikke disse forskjellene noen ernæringsmessig betydning."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Brunt sukker er ikke sunnere enn hvitt sukker:

Brunt sukker er ikke sunnere enn hvitt | sunnhetsbloggen

"Brunt sukker inneholder imidlertid 185 mg kalsium og 320 mg kalium per 100 gram, mens hvitt sukker inneholder 1 mg kalsium og 2 mg kalium per 100 gram. Dette er en liten forskjell, men når vi tenker på den lille mengden sukker vi spiser, har ikke disse forskjellene noen ernæringsmessig betydning."

Takker så mye for den raske tilbakemeldingen, da dropper jeg både brunt og hvitt sukker :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.. har en diskusjon på facebook angående benpressapparat der du selv legger på vekten og ligger på ryggen og presser opp... om hvilken motstand selve plata gir, dvs hvor mye du tar om du bruker bare maskina og ikke har på vekt.. og flere skriver deres apparat har en vekt på 50-90 kg? Er vel ingen plater/tomme apparater som har så høy motstand eller?? Hva er vanlig? :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.. har en diskusjon på facebook angående benpressapparat der du selv legger på vekten og ligger på ryggen og presser opp... om hvilken motstand selve plata gir, dvs hvor mye du tar om du bruker bare maskina og ikke har på vekt.. og flere skriver deres apparat har en vekt på 50-90 kg? Er vel ingen plater/tomme apparater som har så høy motstand eller?? Hva er vanlig? :p

Varierer..vi har 3 forskjellige på gymet og den jeg syns er best og bare bruker er rundt 45-55kg om jeg husker riktig.

Varierer voldsomt..Men teller aldri med den...Ikke gjør dt heller :D hihi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.. har en diskusjon på facebook angående benpressapparat der du selv legger på vekten og ligger på ryggen og presser opp... om hvilken motstand selve plata gir, dvs hvor mye du tar om du bruker bare maskina og ikke har på vekt.. og flere skriver deres apparat har en vekt på 50-90 kg? Er vel ingen plater/tomme apparater som har så høy motstand eller?? Hva er vanlig? :p

What :o Har de motstand!!! Det forklarer hvorfor jeg tar halvparten i de der vs sånne andre kanskje :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, spør her jeg, da jeg er litt usikker og aldri har vært i denne situasjonen før. Jeg har sannsynligvis hatt en mild form for hjernerystelse etter et fall jeg hadde onsdag denne uken(falle av tredemølle og treffe båndet med haken er vondt), og jeg trente dagen etter selv om jeg følte meg litt groggy... men igår var jeg skikkelig svimmel, så jeg tenkte det var lurt å stå over. I dag føler jeg meg egentlig likedan, selv om jeg har LYST å trene. Spørsmålet mitt bir derfor som føler: burde jeg ta hensyn til skaden, og vente til symtomene går over, eller går det greit å trene?! Mye forklaringer her, men følte det måtte til :unsure: Veldig usikker her... Vil jo ikke gjøre ting verre....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, spør her jeg, da jeg er litt usikker og aldri har vært i denne situasjonen før. Jeg har sannsynligvis hatt en mild form for hjernerystelse etter et fall jeg hadde onsdag denne uken(falle av tredemølle og treffe båndet med haken er vondt), og jeg trente dagen etter selv om jeg følte meg litt groggy... men igår var jeg skikkelig svimmel, så jeg tenkte det var lurt å stå over. I dag føler jeg meg egentlig likedan, selv om jeg har LYST å trene. Spørsmålet mitt bir derfor som føler: burde jeg ta hensyn til skaden, og vente til symtomene går over, eller går det greit å trene?! Mye forklaringer her, men følte det måtte til :unsure: Veldig usikker her... Vil jo ikke gjøre ting verre....

Jeg har nok ikke kompetanse til å svare, men hadde det vært meg ville jeg ventet. Om du hadde dratt til legen og fått påvist hjernerystelse ville du nok få beskjed om å holde deg i ro i noen dager uansett. Om et av barna mine hadde falt og slått seg, og dermed vært svimle og groggy, ville jeg nok ha nektet f.eks trampoline o.l aktiviteter noen dager. Men som sagt, jeg er kun utstyrt med sunn fornuft og bondevett, og har slett ingen medisinsk erfaring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nok ikke kompetanse til å svare, men hadde det vært meg ville jeg ventet. Om du hadde dratt til legen og fått påvist hjernerystelse ville du nok få beskjed om å holde deg i ro i noen dager uansett. Om et av barna mine hadde falt og slått seg, og dermed vært svimle og groggy, ville jeg nok ha nektet f.eks trampoline o.l aktiviteter noen dager. Men som sagt, jeg er kun utstyrt med sunn fornuft og bondevett, og har slett ingen medisinsk erfaring :)

Tusen takk for svar Ziljur! Du har nok rett i det, jeg ble kjapt undersøkt av han legen som sydde haka mi, men han sa det så greit ut. Nå var jeg riktignok ganske opptatt med å fortelle at alt var bare bra med meg, så jeg kan jo skylde meg selv litt og. :blush:Får bare instille meg på et par ufrivillige hviledager til svimmelheten går over...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, spør her jeg, da jeg er litt usikker og aldri har vært i denne situasjonen før. Jeg har sannsynligvis hatt en mild form for hjernerystelse etter et fall jeg hadde onsdag denne uken(falle av tredemølle og treffe båndet med haken er vondt), og jeg trente dagen etter selv om jeg følte meg litt groggy... men igår var jeg skikkelig svimmel, så jeg tenkte det var lurt å stå over. I dag føler jeg meg egentlig likedan, selv om jeg har LYST å trene. Spørsmålet mitt bir derfor som føler: burde jeg ta hensyn til skaden, og vente til symtomene går over, eller går det greit å trene?! Mye forklaringer her, men følte det måtte til :unsure: Veldig usikker her... Vil jo ikke gjøre ting verre....

Du skal helt klart ta dette litt alvorlig og ikke trene noe før du er symptomfri under hvile og vanlig hverdagsaktivitet. Skader i hjernen er ting som kan ta litt tid, og om man ikke tar hensyn til det så kan du gjøre ting ganske mye verre for deg selv.

Ole-Mats Moskvil kan sikkert fortelle deg litt mer om dette.

Generelt er det vel også sånn at om symptomene eskalerer og du føler at du blir dårligere bør du ta en tur til legen, eller det minste en tlf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal helt klart ta dette litt alvorlig og ikke trene noe før du er symptomfri under hvile og vanlig hverdagsaktivitet. Skader i hjernen er ting som kan ta litt tid, og om man ikke tar hensyn til det så kan du gjøre ting ganske mye verre for deg selv.

Ole-Mats Moskvil kan sikkert fortelle deg litt mer om dette.

Generelt er det vel også sånn at om symptomene eskalerer og du føler at du blir dårligere bør du ta en tur til legen, eller det minste en tlf.

Usikker på om det er akkurat nå jeg bør råde folk ifht hkerneskader, men det Thess sier er bra. Let litt i skadeforumet så skal det være en tråd der jeg skrev litt om hjernerystelser

FitFish her er tråden om trening og hjernerystelse som Ole-Mats Moskvil (som sikkert har vært en tur på byen eller noe :whistle:) snakker om.

Tuuusen takk for alle svar! Jeg skjønner jo nå at det er litt mer alvorlig enn bare ett fall, hvertfall når jeg kjenner meg svimmel og ør bare jeg sitter helt stille og ser rundt i rommet. :unsure: Vedvarer dette må jeg nok besøke legen ja. Utrolig ergelig, men kan liksom ikke få gjort noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi den ser ikke så veldig behagelig ut. Dessuten finnes det andre øvelser man kan gjøre. Jeg har aldri sett noen gjøre good mornings der jeg trener.

Ikke på min gym heller, eller andre jeg har vært på. Personlig syns jeg den er fabelaktig og tar lett GM 3 ganger i uka istedenfor andre teite øvelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GM ser griseskummelt ut, og utifra min forståelse så må de jo stille ekstreme krav til riktig teknikk...

Så jeg ville tro at dersom det finnes andre øvelser som blir ansett som mindre skadeutsatte, og som er omtrent like effektive, så har jeg forståelse for at andre heller velger disse øvelsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GM ser griseskummelt ut, og utifra min forståelse så må de jo stille ekstreme krav til riktig teknikk...

Så jeg ville tro at dersom det finnes andre øvelser som blir ansett som mindre skadeutsatte, og som er omtrent like effektive, så har jeg forståelse for at andre heller velger disse øvelsene.

Jeg kan ikke forstå det, man skal jo ikke akkurat lesse på samme som 1RM bøyen når man kjører reps. Og slik jeg ser det er ikke de tekniske kravene avsindige heller, men om folk mener det er det så er den innafor for meg. Jeg har null probs med øvelsen selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...