Gå til innhold

Tråden for dumme spørsmål!


magerkesam

Anbefalte innlegg

Det er da en kjent sak at vi mennesker blir fotoautotrofe når vi spiser klorofyll ;)

(spøk til alvor, de eneste som visstnok kanskje har noe for seg, ved inntak, er en mulig bedring av dårlig ånde...)

Finnes det noen ordentlige studier på inntak av klorofyll (utover 'normalt inntak')?

Fant denne her, og den viser jo til effekt på en rekke andre plager:

http://www.healthline.com/natstandardcontent/chlorophyll

Denne viser til effekt på svulst/kreft, opp til et visst punkt, før en større dose vil føre til en økning av spredning:

http://oregonstate.edu/ua/ncs/archives/2012/jan/chlorophyll-can-help-prevent-cancer-study-raises-other-questions

Ved denne studien har de riktignok brukt regnbueørret til å teste på, og resultatene vil jo ikke nødvendigvis være like ved mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Gitt at alle øktene utføres under like forhold burde vel utbyttet være 33% større, ihvertfall i mitt hode?

Høres jo logisk ut, men har hørt et sted (husker ikke hvor) at med 2 økter forbedrer du deg ikke noe særlig, men med 3 økter vil du øke utholdenheten. Er dette noe som kan stemme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres jo logisk ut, men har hørt et sted (husker ikke hvor) at med 2 økter forbedrer du deg ikke noe særlig, men med 3 økter vil du øke utholdenheten. Er dette noe som kan stemme?

Hva du vil tjene på å ha tre kontra to økter i uken kommer helt an på oppsettet, og totalbelastningen ellers.

Generelt så vil tre økter gi større fremgang enn to. To gir også fremgang, men det går litt saktere. En økt er vedlikehold, i beste fall.

Blir ganske likt som med styrketrening. Fullkropp 3 ganger i uken er bedre enn fullkropp 2 ganger ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva du vil tjene på å ha tre kontra to økter i uken kommer helt an på oppsettet, og totalbelastningen ellers.

Generelt så vil tre økter gi større fremgang enn to. To gir også fremgang, men det går litt saktere. En økt er vedlikehold, i beste fall.

Blir ganske likt som med styrketrening. Fullkropp 3 ganger i uken er bedre enn fullkropp 2 ganger ;)

Hvis jeg går for to økter da, hva vil jeg få mest utbytte av med tanke på å øke anaerob terskel (blir raskere på f.eks. 3000m); 1 intervall+1 langkjøring/2 intervall/2 langkjøringer. Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis jeg går for to økter da, hva vil jeg få mest utbytte av med tanke på å øke anaerob terskel (blir raskere på f.eks. 3000m); 1 intervall+1 langkjøring/2 intervall/2 langkjøringer. Takk for svar :)

Jeg hadde enten kjørt to ulike intervaller, eller en intervall og en tempo/langkjøring (hurtig/rolig)/fartslek på mellom 30-60min. Sistnevnte kan du regulere litt alt etter hvor trøtt du er i bein/kropp. I tillegg til at du trenes på å holde relativt høyt tempo over tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man løpe raskere av mye knebøy trening? Trener knebøy minst 2 ganger i uken på treningsprogrammet nå for tiden.

Om vi snur det på hodet; hvor raske pleier folk med svake og pinglete bein å være?

Knebøy trener opp musklene i beina til å produsere mer kraft mot omverdenen. De samme musklene bruker du når du skal løpe. Så ja, det går finfint, men da skal du jammenmeg knebøye til paralell og kjøre tungt og. Tullebøy er fæle greier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man løpe raskere av mye knebøy trening? Trener knebøy minst 2 ganger i uken på treningsprogrammet nå for tiden.

Bare for å være litt vanskelig siden du ikke spesifiserer hva slags distanser du vil løpe raskere på: Mer og større lår- og setemuskulatur kunne gjøre deg en del raskere på korte distanser (større kraftutvikling og sånt, vet du), men på langdistanser vil det ikke nødvendigvis være så veldig effektivt.

Ref. sprinter Tyson Gay

tyson-gay-580.jpg

Geoffrey Mutai, verdensrekordholder for raskeste maraton 2.03:02

bd79fc23c76713e3_men_s-winner.preview.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...