Gå til innhold

Tråden for dumme spørsmål!


magerkesam

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nytt spm: Dere som tar hip thrust / glute bridge. Hvordan får dere stanga dit den skal være og av igjen?

Personlig bruker jeg maxracken og legger stanga på den laveste holdedingsen. Så legger jeg meg i "oppeposisjon" og da løfter bare hoftene stanga av racket. Kan legge på en trillion vekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er 20% mye i fettprosent når man har vært uten å trene i 6 år?

Hva bør fettprosent være? :p

Det skal du ikke bry deg om i det hele tatt. Fettprosenten din er ikke noen utpreget god helseindikator med mindre du er svært overvektig eller undervektig, og det finnes ikke nødvendigvis noe tall på hva fettprosenten din "bør" være. Både gutter og jenter kan ha 20 % fett og være ved god helse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Punktslanking er som kjent ikke mulig - men hva med det motsatte? Jeg skal opp noen kilo - kan jeg da f-eks "punkt-bygge" ?! Altså konsentrere mesteparten av vektøkningen mot ettområde- som f.eks bryst, rumpe, bena eller armene ved å trene dette område spesielt mye ?!Jeg har ikke tenkt å kun trene benkpress i håp om å bygge pupp altså - men sånn i teorien - er det mulig å "punktbygge"?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Punktslanking er som kjent ikke mulig - men hva med det motsatte? Jeg skal opp noen kilo - kan jeg da f-eks "punkt-bygge" ?! Altså konsentrere mesteparten av vektøkningen mot ettområde- som f.eks bryst, rumpe, bena eller armene ved å trene dette område spesielt mye ?!Jeg har ikke tenkt å kun trene benkpress i håp om å bygge pupp altså - men sånn i teorien - er det mulig å "punktbygge"?!

Ja, punktbygging er absolutt mulig og noe kroppsbyggere benytter seg av hele tiden. Enten ekstra volum på de muskelgruppene du vil prioritere eller høyere frekvens. I forhold til framgang over tid er det alltid lurrest å prioritere de områdene man er svakest i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, punktbygging er absolutt mulig og noe kroppsbyggere benytter seg av hele tiden. Enten ekstra volum på de muskelgruppene du vil prioritere eller høyere frekvens. I forhold til framgang over tid er det alltid lurrest å prioritere de områdene man er svakest i.

aha! =) Spennende! Kanskje jeg skal utforske dette litt da- bare for morro skyld.

Som tidligere syklist har jeg enorm ubalanse - altså mye større muskelmasse i bena / underkroppen enn i overkroppen. Litt fyrstikkarmer festa på en ellers "ok" kropp.. Kanskje jeg faktisk skal legge inn litt overkroppsøelser da ;) A-la chins, dips, benkpress o.l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Punktslanking er som kjent ikke mulig - men hva med det motsatte? Jeg skal opp noen kilo - kan jeg da f-eks "punkt-bygge" ?! Altså konsentrere mesteparten av vektøkningen mot ettområde- som f.eks bryst, rumpe, bena eller armene ved å trene dette område spesielt mye ?!Jeg har ikke tenkt å kun trene benkpress i håp om å bygge pupp altså - men sånn i teorien - er det mulig å "punktbygge"?!

punktslanking går på reduksjon av fettmasse all over

"punkt bygging" går på å øke i en muskel(gruppe)

Forskjellen er at du ikke har et enkelt deponi fett for hver muskel, men hele kroppen, men musklene er selvstendige enheter om du skjønner hva jeg prøver å si

Lenke til kommentar
Del på andre sider

punktslanking går på reduksjon av fettmasse all over

"punkt bygging" går på å øke i en muskel(gruppe)

Forskjellen er at du ikke har et enkelt deponi fett for hver muskel, men hele kroppen, men musklene er selvstendige enheter om du skjønner hva jeg prøver å si

jeg forstår veldig godt hva du sier -og det virker jo veldig logisk når jeg bare tenker meg litt om ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er blitt skikkelig ustabil i den ene foten i det siste under knebøy, noe jeg kjenner begynner å gå litt ut over kneet. Løfter i sokkelesten og tenker at det er på tide å fikse dette med sko på ett vis.

Men hvordan fikse dette/gi foten støtte? Vanlig vektløftersko gir ikke nok stabilitet. Jeg trenger en sko som hindrer foten i den store underpronasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan kan baderomsvekta vite hva som er fett og hva som er muskler?o_O

"Q: How does the Tanita Body Fat Monitor determine my body fat?

A: Tanita uses it's own proprietary method of Bioelectrical Impedance Analysis (BIA). "

Noe som jeg også syntes var litt interessant:

Ganske stor feilmargin:

Q: How accurate and reliable are Tanita's Body Fat Monitor/Scales?

A: Independent research at several major universities (including Columbia University in New York City) has confirmed that in clinical settings, the Tanita Body Fat Monitor is accurate within +/- 5 percentage of the institutional standard of body composition analysis--Dual Energy X-ray Absorptiometry (DEXA). It should be made clear that there is only one method of calculating body composition that is close to 100% accurate, and that is an autopsy. Tanita believes its method to be the most convenient and accessible to accurately predict body composition. Tanita's Body Fat Monitor Series results are repeatable to within +/- 1 percent variation when used under consistent conditions.

Bruker hovedsakelig en matematisk formel:

Q: Are the Body Fat Monitors intended for Body Builders or professional athletes? Who is considered an athlete vs. standard adult?

A: If you are an adult who has approximately 10 hours of intense physical activity and have a resting heart rate of approximately 60 beats per minute or less, you probably need to use the Athlete Mode.

Tanita uses a mathematical formula to determine body fat percentage based upon these variables: height, weight, gender, age group and resistance (impedance). The Athlete Mode uses a mathematical formula that is different than that used in the Adult Mode. The Athlete Mode was designed through population studies of individuals meeting the above criteria.

Så ja, basically, de kan ikke vite veldig godt hva som er fett og hva som er muskler på kroppen er generelt en ganske dårlig måte å finne ut fett% sin på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dumt spm, som jeg føler går igjen overalt og mener jeg svar lest svar på hundre ganger (..spør igjen likevel)

Har vært et halvt år på utveksling, spist masse mat (greit mye usunt også), trent mye og tungt, og kuttet ned cardio til det minimale. Har vært helt sikker på at jeg hadde gått opp minst 5kg, ettersom jeg tydelig har fått mer fett på kroppen, i tillegg til mer markerte muskler og blitt sterkere. Veide med for første gang idag siden sommeren, og veier nøyaktig det samme, kanskje noen hundre gram mer.. Ble nesten sur for at vekta ikke hadde rikket seg..

Hvordan er det mulig? Er jeg bare dum og tenker formye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen svare meg på om Bakepro og Pofiber har samme virkeområde? Altså kan man bruke den ene istedet for den andre? På forhånd takk ;)

Nope, det er helt forskjellige ting :) Bakepro er et nøtralt proteinpulver som tåler høy varme, og dermed kan brukes i feks. bakst for å øke proteininnholdet. Pofiber er på den annen side fiber fra poteter, som brukes i bakst for å øke fiberinnholdet og gjøre den mer saftig. Kan ikke erstatte hverandre med andre ord :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...