Gå til innhold

Tråden for dumme spørsmål!


magerkesam

Anbefalte innlegg

Fikk selv spørsmål fra fastlegen om jeg brukte kreatin eller proteinpulver når jeg var der for å få utredet anstrengelseshodepine. Han frarådet all bruk av proteinpulver, og mente det ikke forelå god nok forskning på positive resulater her >_<

Legge om kostholdet for å få i deg mer protein da? Det er litt vanskelig å nå 150-200g uten å "legge om"...

Personlig bruker jeg bare proteinpulver etter trening, og som en frokost etter jeg har trent bein, ellers blir det ikke veldig mye...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor skal ikke barn få proteinpulver. ( skjønner att det ikke skal være nødvendig ) Men hvorfor skal de absolutt ikke få det? er det farlig?

Ser for meg at det har med aspartamen å gjøre kanskje? Dette at siden aspartam er farlig i store mengder, er det ganske lite som skal til for at det skal bli mye for et lite barn? Er bare noe jeg kan se for meg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser for meg at det har med aspartamen å gjøre kanskje? Dette at siden aspartam er farlig i store mengder, er det ganske lite som skal til for at det skal bli mye for et lite barn? Er bare noe jeg kan se for meg:)

Men da er det vel snakk om stoooooore mengder? ( om det er skadelig )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke treningstights for jenter kan man bøye seg i uten at alle ser "rett hjem"? Ufattelige hvor gjennomsiktig enkelte tights/bukser er.

Har erfart at det er viktig å kjøpe tights som er "store nok", strekkes stoffet blir de mer gjennomsiktige. Ikke idiotsikkert, men har merket forskjell hvertfall :) Er forresten godt fornøyd med min Nike Dri Fit (eller noe i den duren), litt tjukt stoff som er mindre gjennomsiktig enn mye annet jeg har prøvd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aspartam, eller nærmere bestemt bestanddelen fenylalanin, er farlig for mennesker med Føllings Sykdom, men alle nyfødte i norge screenes for denne tilstanden.

Utover det er det vel ikke noen mindre kontrovers rundt aspartam for barn enn det er for voksne. Jeg velger å tro at over 30 års forskning ville avdekket eventuelle skadevirkninger, og drikker min coca zero uten nevneverdige kvaler.

Wikipedia hevder at aspartam ikke skal gis til barn under 3 år, uten å henvise til noen kilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal ikke barn få proteinpulver. ( skjønner att det ikke skal være nødvendig ) Men hvorfor skal de absolutt ikke få det? er det farlig?

Spørsmålet er heller hvorfor i all verden du synes at et barn trenger proteinpulver? Utenom det så kan jeg tenke det kan ha noe med en ikke fullt utviklet nyre og leverfunksjon. Det er spekulasjoner på min side, men det må i hvert fall tas hensyn til hvor det angår legemidler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mitt dumme spørsmål i dag er:

hvis man spiser bare sunn mat men likevel går i overskudd, hva er det som gjør at det går til musklene og ikke blir til fett? La oss si at en person spiser 200 kcal i + hver dag for å legge på seg muskelmasse, vil det lagre seg som fett eller muskler? :p

Er overskuddet på den sunne maten noe bedre enn overskuddet til noen på noe som er usunt? Si at du spiser 2000kcal som er sunne og 200kcal(altså 2200kcal til sammen) som er usunne vil dette være annerledes enn å spise 2200kcal fra "rene" matkilder?

Jeg vet du har lest litt på forumet, og regner med du har plukket opp på en del, så hva er det som avgjør om man legger på seg hovedsaklig muskelmasse eller fett? Og hvorfor vil man legge på seg fett i det hele tatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt dumme spørsmål i dag er:

hvis man spiser bare sunn mat men likevel går i overskudd, hva er det som gjør at det går til musklene og ikke blir til fett? La oss si at en person spiser 200 kcal i + hver dag for å legge på seg muskelmasse, vil det lagre seg som fett eller muskler? :p

For ikke-nybegynnere vil det gi en blanding av både fett og muskler. Jo høyere kalorioverskuddet er, jo større vil andelen fett være. +200 kcal/dag vil gi lite fett, kanskje ingenting også. Å få kaloriene fra usunn mat (hva er det forresten?) gjør ikke at du bygger mindre muskler. Da må du i så fall ha et idiotisk kosthold totalt sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ikke-nybegynnere vil det gi en blanding av både fett og muskler. Jo høyere kalorioverskuddet er, jo større vil andelen fett være. +200 kcal/dag vil gi lite fett. Å få kaloriene fra usunn mat (hva er det forresten?) gjør ikke at du bygger mindre muskler. Da må du i så fall ha et idiotisk kosthold totalt sett.

Nei, usunn mat tenker jeg på sjokolade og kake og sånn da :p Jeg tenkte mer på hva det gjør, og hva som er 'garantien' for at maten går til musklene og ikke blir til fett når man har eks vis 200 kcal i overskudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er overskuddet på den sunne maten noe bedre enn overskuddet til noen på noe som er usunt? Si at du spiser 2000kcal som er sunne og 200kcal(altså 2200kcal til sammen) som er usunne vil dette være annerledes enn å spise 2200kcal fra "rene" matkilder?

Jeg vet du har lest litt på forumet, og regner med du har plukket opp på en del, så hva er det som avgjør om man legger på seg hovedsaklig muskelmasse eller fett? Og hvorfor vil man legge på seg fett i det hele tatt?

Det første du spør om vet jeg ikke, det er egentlig akkurat det jeg spør om ;)

Ja, har plukket opp endel, har det. Jeg tenkte på at ved overskudd så legge man jo på seg, så som jeg sa, hva er liksom 'garantien' for at maten går til musklene og ikke lagrer seg til fett? :p Om du skjønner. Jeg tenker, overskudd er overskudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...