Gå til innhold

Til de som "har skippa legday"


thmz

Anbefalte innlegg

Det virker som du ikke helt skjønner hva jeg mener. Jeg sa jeg er sterk nok i beina, jeg er altså fornøyd med mengden kilo jeg tar i knebøy. De musklene jeg har fått fra løping og sykling er alt det jeg trenger, og jeg har ingen behov for å ta 2-3x min kroppsvekt i knebøy, eller å få kjempestore lår og legger.

Jeg banner visst i kirka nå.

Det er litt interessant hva en betrakter som stort eller lite, og hvordan en kan forandre synet på hva som er stort eller lite med forandring i egen kropp.

For mannen i gata så har du nok helt normal lår. For enkelte her inne derimot, så har alle som tar mindre enn 150 kg i knebøy; chickenlegs.

Jeg merker selv hvordan jeg har forandret kroppssyn iløpet av dette året. I januar veide jeg 15-20 kg mindre enn det jeg gjør nå. I januar syntes jeg at jeg begynte å bli litt tynn. Nå synes jeg at jeg så veldig tynn ut.

Jeg synes egentlig denne videoen er ganske bra. Vær deg selv og det du vil være og gi F i hva andre måtte mene utfra deres preferanser:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det virker som du ikke helt skjønner hva jeg mener. Jeg sa jeg er sterk nok i beina, jeg er altså fornøyd med mengden kilo jeg tar i knebøy. De musklene jeg har fått fra løping og sykling er alt det jeg trenger, og jeg har ingen behov for å ta 2-3x min kroppsvekt i knebøy, eller å få kjempestore lår og legger.

Jeg banner visst i kirka nå.

Jeg skjønte ifra det første innlegget ditt hva du mente. Du sier du vet forskjellen på styrke og utholdenhet, men så fortsetter du og bable om at du har fått nok "styrke og masse" i beina ifra jogging og sykling.. I don't even..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ikke noen unnskyldning, det er et bevisst valg fra min side. Nå er jeg 83kg/183cm og spiller ikke fotball heller. Hele poenget jeg prøver å få frem her er at det er da mitt valg hvor mye jeg vil trene bein, men dette blir mitt siste ord i denne diskusjonen. Takk for meg og god jul!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ikke noen unnskyldning, det er et bevisst valg fra min side. Nå er jeg 83kg/183cm og spiller ikke fotball heller. Hele poenget jeg prøver å få frem her er at det er da mitt valg hvor mye jeg vil trene bein, men dette blir mitt siste ord i denne diskusjonen. Takk for meg og god jul!

Jeg er forsåvidt enig med deg. Folk selv skal få bestemme om de vil trene bein eller ikke, men jogging eller sykling er ikke god nok trening for å oppnå hypertrofi og styrke i lår og legger.

God jul. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er i samme situasjon som deg, bare med enda mer chickenlegs ;). Jeg bøyer ca 130 kg og har dobla bøyen iløpet av året, men beina har ikke vokst veldig mye synes jeg. Låra er ikke mer enn 60cm på det breieste, men det har nok også mye med at jeg har relativt høy. Jeg må vel få bøyen opp i 200 kg før jeg får skikkelige bein tenker jeg :dry:

Høres veldig bra ut da :) Har ikke målt størrelsen rundt låra/leggene mine, jeg trener ikke for størrelse. Men det er klart at det sikkert ikke hadde skadet med et ekstra par kg på beina! Man blir jo aldri 100% fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hugh Jackman fikk litt pes etter at han la ut dette bildet hvor han tar 180kg i markløft fordi han liksom "skippa leg day".

For det første: Hvis du tar 180kg i markløft så skipper du ikke leg day.

Og for det andre: Noen har bare tynnere bein enn andre. Størrelsen på leggmusklene er i all hovedsak genetisk betinget.

Jeg har også tynne legger. Den ene treningskompisen min har shvære legger, men jeg løfter betraktelig mer enn han. Jeg gidder ikke gjøre spesifikk leggtrening av den grunn. Hvis noen peser deg for å skippe leg day så sier du bare "STFU, kom tilbake når du tar dobbel kroppsvekt i knebøy og markløft." :sneaky:

hugh-jakcman.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hugh Jackman fikk litt pes etter at han la ut dette bildet hvor han tar 180kg i markløft fordi han liksom "skippa leg day".

For det første: Hvis du tar 180kg i markløft så skipper du ikke leg day.

Og for det andre: Noen har bare tynnere bein enn andre. Størrelsen på leggmusklene er i all hovedsak genetisk betinget.

Jeg har også tynne legger. Den ene treningskompisen min har shvære legger, men jeg løfter betraktelig mer enn han. Jeg gidder ikke gjøre spesifikk leggtrening av den grunn. Hvis noen peser deg for å skippe leg day så sier du bare "STFU, kom tilbake når du tar dobbel kroppsvekt i knebøy og markløft." :sneaky:

hugh-jakcman.jpg

Man får ikke store lår av å bare ta markløft, så sånn sett så "skipper" han "leg day".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet vi jo ikke om han "bare tar markløft", så jeg ville ikke sagt at han skipper leg day uten å vite noe mer. Uansett, det er ikke poenget. Dobbel kroppsvekt i markløft er bra for en 45 år gammel mann, uansett hvordan beina hans ser ut. Vi vet ikke engang om det er en 1RM eller om det er et sett med flere reps. Haters gonna hate.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt forskjell på å la være å trene legger spesifikt kontra det å trene bare høyre side av kroppen. Jeg trener aldri legg-spesifikke-øvelser for styrke eller volum. Har trent litt for skadeforebygging, men gjør det ikke nå.

Det er stor forskjell på å ikke trene bein i det hele tatt og ikke å trene legger (spesifikt) i det hele tatt. Enig?

Mulig du må lese en gang til det jeg skrev. Står ingenting om legger der.

Og forsåvidt så er det ikke noe forskjell som du nevner. Det ser like dumt ut om det er en alvorlig gap i symmentrien, uansett hvor den ligger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mulig du må lese en gang til det jeg skrev. Står ingenting om legger der.

Og forsåvidt så er det ikke noe forskjell som du nevner. Det ser like dumt ut om det er en alvorlig gap i symmentrien, uansett hvor den ligger.

Trådstarters utgangspunkt var vel spinkle legger, derfor jeg nevnte det. (Utseende-)Symmetri betyr ingenting med mindre du er kroppsbygger eller tilsv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarters utgangspunkt var vel spinkle legger, derfor jeg nevnte det. (Utseende-)Symmetri betyr ingenting med mindre du er kroppsbygger eller tilsv.

Det var ts sitt utgangspunkt ja, men du kan ikke svare utifra et utgangspunkt på noe jeg skrev. Du trenger heller ikke være kroppsbygger for å være opptatt av symmentri. De aller fleste regner jeg med vil være symmentrisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare si at i mitt tilfelle hvor jeg har spilt fotball hele livet og løpt masse, men aldri trent overkroppen, så har jeg hatt det motsatte problemet. Mine lår, legger og rumpe var/er mye mer trent enn overkroppen. Jeg løftet 125kg bøy første gang jeg prøvde og klarte bare 40-50kg i benkpress og INGEN pullups/chins. Trente overkropp i noen mnd uten noe beinøvelser (men fortsatte jo med løping og fotball) før jeg begynte med bein øvelser. Har fremdeles lang vei å gå for både bein og overkropp, men er ihvertfall mer proposjonert enn før.

Poenget, det går ann å være motsatt trent. Stor underkropp iforhold til overkropp.

Uansett, så var dette et bevist valg fra min side (som kanskje kunne blitt gjort på en annen måte) og det er du selv (trådstarter) som vurderer om du burde trene mer overkropp/underkropp eller fordele likt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hugh Jackman fikk litt pes etter at han la ut dette bildet hvor han tar 180kg i markløft fordi han liksom "skippa leg day".

For det første: Hvis du tar 180kg i markløft så skipper du ikke leg day.

Og for det andre: Noen har bare tynnere bein enn andre. Størrelsen på leggmusklene er i all hovedsak genetisk betinget.

Jeg har også tynne legger. Den ene treningskompisen min har shvære legger, men jeg løfter betraktelig mer enn han. Jeg gidder ikke gjøre spesifikk leggtrening av den grunn. Hvis noen peser deg for å skippe leg day så sier du bare "STFU, kom tilbake når du tar dobbel kroppsvekt i knebøy og markløft." :sneaky:

hugh-jakcman.jpg

Et raskt søk på styrkeløftere viser at de gjennomgående tar mer i knebøy og markløft enn de tar i benkpress. Min påstand er derfor jo nærmere du er i antall kg i benkpress/knebøy/markløft, jo mer skipper du legday, med unntak av de som har ekstremt naturtalent for benkpress.

Ref. Martin Borgland som tok 312,5kg knebøy/ 252,5kg benkpress og 315kg i markløft.

eller link http://styrkeloft.no/resultatservice/?page=protokoll_vis&id=2535

De færreste tar i nærheten like mye i benkpress som i knebøy/markløft.

Det er altså ikke antall kilo du tar som bestemmer om du skipper legday, tar du 180kg i markløft og 180kg i benkpress skipper du nok en del legdays.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...