Gå til innhold

Det dummeste du har hørt..


Gjest Arkiv

Anbefalte innlegg

Jeg vil bare avklare, mener du egentlig mener lav/moderat karbohydrat inntak?

Altså om at kroppen trengte karbohydrater for å bygge muskler, så ville et kosthold som innebærer et lavt karbohydratinntak være ugunstig for en som vil bygge muskler eller for en som vil gå ned i vekt.

Jeg er dårlig på å ordlegge meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den ser jeg.. Men ble liksom sagt med den største selvfølge at kroppen ikke bygger uten .:p Og jeg trodde det gjaldt prottis jeg :p

Fra wikipedia: Bodybuilding - Wikipedia, the free encyclopedia

"Carbohydrates also promote secretion of insulin, a hormone enabling cells to get the glucose they need. Insulin also carries amino acids into cells and promotes protein synthesis. It is impossible to promote protein synthesis without the existence of insulin, and which means without carbohydrates, it is impossible to add muscle mass"

Skinner, Rob (March 2002). Coach & Athletic Director. Vol. 71. pp. p3.

Miranda, Lisa; Horman,Sandrine., et al. (March 2008). Effects of contraction and insulin on protein synthesis. Vol. 455. pp. p1129-1140, 12p.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra wikipedia: Bodybuilding - Wikipedia, the free encyclopedia

"Carbohydrates also promote secretion of insulin, a hormone enabling cells to get the glucose they need. Insulin also carries amino acids into cells and promotes protein synthesis. It is impossible to promote protein synthesis without the existence of insulin, and which means without carbohydrates, it is impossible to add muscle mass"

Skinner, Rob (March 2002). Coach & Athletic Director. Vol. 71. pp. p3.

Miranda, Lisa; Horman,Sandrine., et al. (March 2008). Effects of contraction and insulin on protein synthesis. Vol. 455. pp. p1129-1140, 12p.

Hehe, han som skrev det på Wikipedia vet tydeligvis ikke at proteiner også gir høy insulinutskillelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gah, fikk vondt i hodet av en random kar på treninga i dag!

Jeg skulle ta benkpress og trengte noen til å spotte meg. Jeg gikk bort til en random ung type på min egen alder som satt og fjasa med mobilen på et mageapparat. Spurte høflig om han kunne sikre meg i benken, og fikk til svar "Du.. æ e litt opptatt æ no." ... Jeg svarte da "Du er opptatt med å sitte på ræva å taste på mobilen?" og han svarte tilbake "Ja, man kan nestn itj rør sæ mellom settan for å få nok hvile t neste sett, så æ e litt opptatt ja."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gah, fikk vondt i hodet av en random kar på treninga i dag!

Jeg skulle ta benkpress og trengte noen til å spotte meg. Jeg gikk bort til en random ung type på min egen alder som satt og fjasa med mobilen på et mageapparat. Spurte høflig om han kunne sikre meg i benken, og fikk til svar "Du.. æ e litt opptatt æ no." ... Jeg svarte da "Du er opptatt med å sitte på ræva å taste på mobilen?" og han svarte tilbake "Ja, man kan nestn itj rør sæ mellom settan for å få nok hvile t neste sett, så æ e litt opptatt ja."

DAFUQ!?!?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jeg ikke klar over, undersøkte litt mer og ser ut som du har rett. Skummer gjennom denne nå Insulin secretion in response to protein ingestion.

Det bør også nevnes at denne voldsomme insulinutsondringen som stadig nevnes (særlig av lavkarbomotstandere) umulig kan være sååå voldsom? Insulin drar jo med seg glukose inn i cellene også, og det finnes bare 4-5g glukose i blodbanen til enhver tid. Vet lever kan frigjøre endel sukker, men ville man ikke rett og slett omkommet av lavt blodsukker om man heiv innpå en svær svinebiff, særlig om man var i ketose, dersom insulinresponsen på kjøtt var så høy..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bør også nevnes at denne voldsomme insulinutsondringen som stadig nevnes (særlig av lavkarbomotstandere) umulig kan være sååå voldsom? Insulin drar jo med seg glukose inn i cellene også, og det finnes bare 4-5g glukose i blodbanen til enhver tid. Vet lever kan frigjøre endel sukker, men ville man ikke rett og slett omkommet av lavt blodsukker om man heiv innpå en svær svinebiff, særlig om man var i ketose, dersom insulinresponsen på kjøtt var så høy..?

Det argumentet fikk jeg også slengt i trynet av en som foreleste om diabetes. Hun mente at det bare var karbohydrater som hadde noe med insulin å gjøre, selv om jeg refererte til studier som helt klart motbeviste det hun sa.

Protein stimulerer også glukagon, som motvirker lavt blodsukker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jeg ikke klar over, undersøkte litt mer og ser ut som du har rett. Skummer gjennom denne nå Insulin secretion in response to protein ingestion.

De aminosyrene som er mest potente i forhold til insulinutskillelse er for øvrig arginin og lysin dersom du skulle lure :)

I tillegg vil gastrointestinale hormoner som Gastrin, Sekretin, GIP og CCK gi økt utskillelse av insulin. Disse hormonene er alltid aktive ved måltid så litt insulin skilles ut uansett. Gastrin kan også bidra med insulinutskillelse før selve måltidet spises. På denne måten vil insulinnivåene allerede være på vei oppover i forkant og responsen kan bli mer effektiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det argumentet fikk jeg også slengt i trynet av en som foreleste om diabetes. Hun mente at det bare var karbohydrater som hadde noe med insulin å gjøre, selv om jeg refererte til studier som helt klart motbeviste det hun sa.

Protein stimulerer også glukagon, som motvirker lavt blodsukker.

Det vet jeg, men må fortsatt lure. Nå er jeg type 1 diabetiker så mulig det påvirker ting litt, men når jeg går på ketogent kosthold tømmer jeg leveren for glykogen. Dette antar jeg er tilfelle, siden blodsukkeret stopper å øke nevneverdig om natten. Er mengden glukose leveren klarer å produsere ved glukoneogenese faktisk så stor at det veier opp for insulinutsondringen ved kjøttinntak hos en frisk person med tomme glykogenlagre?

Hum.. glukagon.. Det vil si at blodsukkeret mitt ville steget om jeg spiste et måltid med bare rent kjøtt da? Kan ikke si jeg har opplevd at blodsukkeret rikker seg hverken opp eller ned av inntak av rent kjøtt, men igjen.. det er en personlig anekdote, ikke vitenskapelig data.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag spurte en i matteklassen om hva jeg hadde spist til frokost i dag, og da jeg sa havregrøt med proteinpulver (det er jo sååå godt <3 ) han holdt på å knekke sammen av latter når han hørte at JEG som JENTE brukte proteinpulver... oh lord! Jeg ble faktisk ganske lei meg, og såret.. HVORFOR I HELVETE SKAL IKKE JEG KUNNE SPISE GRØT MED PROTEINPULVER BARE FORDI JEG ER JENTE!?

Da du flekker bicepsen og sier, ''u mad''

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest SlettetBruker3

Meg: Vet du hva jeg klarte i dag, eller? 100 kg i markløft! ( :D )

Pappa: Sikkert bra det, men hvorfor trener du sånn?

Meg: Vil bli sterk, vel?

Pappa: Men jeg syns ikke du burde få sånne store muskler, Ingrid.

Meg: Det er vanskelig i og med at jeg er jente. Det tar mange år før en jente kan få "store" muskler.

Pappa: Kan du ikke drive mer med kondisjonstrening? En venn av meg sier at han er sterkere enn meg, men det hjelper jo lite når jeg kan løpe fra ham! Og jeg sa klart og tydelig "Nei!" da søsteren din ville begynne med vektløfting for å bli bedre i slalom. Og det er hun glad for i dag.

Så bablet jeg noe om at han ødela for talentet til søsteren min, og at vennen sikkert kommer til å klare seg jævlig mye bedre når de blir gamle og skrøpelige. Så gikk jeg. Kommer til å bli en lang jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SlettetBruker3
Å, dumme fedre! Jeg fikk også høre at jeg ikke må bli sterkere nå. Liksom, jeg spiser maten min og løfter tungt og trives så sykt godt med det! Hvis det er det man har anlegg for og trives med, hvorfor ikke?

Uff... De må jo skjønne at vi må gjøre det vi liker? Og akseptere det? Ville aldri sluttet å trene som jeg gjør fordi pappa eller noen andre sier det.. Trivsel > andres meninger. (hehee, HGH)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær nå bare glad fedrene deres er motstandere av styrketrening. Vanlig scenario i absolutt alle situasjoner der ting skal bæres på eller flyttes rundt hjemme.

"Ok Kristin tar 120 kg i benk, så hun bærer den tyngste kofferten"

"Dette bordet må flyttes, du som bøyer 300 kg kan vel gjøre det alene"

"Jeg tok absolutt alle flasker og kartonger i egne poser til deg og satt igjen to vanndunker til hytten oppe med parkeringsplassen fire kilometer unna, du som benker 200 kg har vel ikke noe problemer med å bære det"

Litt avslappet forhold til perser og slikt, men er ikke så nøye. Moralen er bare alltid at er det noe tungt, så må jeg bære :D

Så fort de skjønner at du synes at treningen er morsom og at du får positive ting utav det, slutter gnålingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...