Gå til innhold

1/2 års pause fra knebøy. Noen andre?


Plyo

Anbefalte innlegg

Ja da har jeg tatt meg 1/2 år fri fra knebøy. No more squats for me før jul. Da snakker jeg om vanlige knebøy med stanga bak. Ikke fordi jeg har skadet meg eller er redd for øvelsen. Ikke fordi jeg ikke tror den er effektiv. Tvert imot, knebøy er den mest effektive øvelsen som finnes. Rett og slett fordi jeg er lei av den, og fordi det finnes så utrolig mange varianter og utførelser som ser skikkelig teite ut!! Blant annet dette:

1) Draktene. Okei, du tar på deg en drakt som er ubehagelig, gir deg blåmerker og som du ikke kan knytte skoene med. Alle konkurrentene gjør det samme og det er akkurat som den kalde krigen. Alle fiendene har samme våpen og konkurrerer på like vilkår, bare mer ubehagelig og dyrere. Uberteit...

2) Bred beinstilling. Ser bare teit ut og ser ut som du gjør en slags chaplin-dans

3) Fremoverbøyd overkropp. Eller bukke-teknikk hvor mesteparten av løftet gjøres i hofta. Som en slags goodmorning-bøy. Teit... (Lame Norton)

4) Kvartbøy. Du gjør en liten knekk i knærne med altfor mye vekter, og tror du har tatt en knebøy. Teit...

Frontbøy derimot... Det er kult og vakkert. Du har brystet opp og frem, nesa i sky og du bøyer faktisk knærne. Frontbøy utført riktig er "poetry in motion" Kanskje det vakreste løftet i treningsverdenen. Frontbøy er den perfekte test på styrke, teknikk, mobilitet, gøts og viljestyrke. Oh yeah..

Noen videoer...

Layne Norton - Historiens styggeste bøy :(

Ser bare teit ut...

Kvartbøy... joda

Sånn skal det se ut :D

Eller slik...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er enig i at det er mye shady bøy der ute, spesielt en del amerikanske forbund som godkjenner ting som er langt unna hva regelboka sier. Utover det så ser jeg ikke helt hvordan det påvirker deg, eller hvor lei du personlig er av din egen knebøy. Jeg synes også en del ting er teit, men slutter ikke å benke bare fordi mange andre spretter stangen som en villmann av brystkassen.

Men du får kose deg med frontbøyen fram til jul da... good luck with that and all that

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Eirich her oppe.. Hvorfor ikke bare gjøre bøyen som du mener er rett, og kanskje påvirke noen andre til å gjøre det samme? Om du måler styrke med randoms på et forum, så går selvfølgelig ikke det an. Alle har sin egen metode. Noen løfter i IPF, noen løfter i SPF.

Men jeg blir litt irritert jeg og. Donnie Thompson f.eks har løfta over 100kg mer enn Carl Yngvar Christensen i "knebøy".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så alle knebøy variasjoner som ikke ligner på din egen knebøy er teite? (y)

Folk bruker drakter, bred fotstilling og fremoverbøyd overkropp for å løfte tyngre vekter! En bred fotstilling og fremoverlent overkropp kan sette deg i en bedre mekanisk posisjon.

Etter å ha sett loggen din, virker det som du trener for muskelvekst (og synes har fått utrolige resultater :))

Og da er det vanlig å bruke lettere vekter og ha fokus på perfekt og god teknikk. De som trener for styrke, bryr seg ikke om løftet ser pent ut, men fokuserer på å flytte mest mulig vekter på en effektiv måte.

Det er helt greit at du synes det er teit, men skjønner ikke hvorfor du er lei knebøyen pga dette?

"Be the change you want to see in the world" Som Brandon Lilly så fint sa da folk kritiserte noen grunne SPF knebøy.

Istendenfor for å klage over dårlige, grunne knebøy, hvorfor ikke kjøre fine knebøy som du mener de burde sett ut?

Front bøy er en veldig fin og flott øvelse ingen tvil om det. Legger en video med den tyngste front bøyen jeg har sett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Eirich her oppe.. Hvorfor ikke bare gjøre bøyen som du mener er rett, og kanskje påvirke noen andre til å gjøre det samme? Om du måler styrke med randoms på et forum, så går selvfølgelig ikke det an. Alle har sin egen metode. Noen løfter i IPF, noen løfter i SPF.

Men jeg blir litt irritert jeg og. Donnie Thompson f.eks har løfta over 100kg mer enn Carl Yngvar Christensen i "knebøy".

Arghhhh... Når alt dette kalles "knebøy" blir det jo umulig å sammenligne resultater eller skryte av løft... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, njo. Har litt ambivalent forhold til bøy selv. Utstyrsfri, ATG-bøy er sykt vakkert og effektivt. Min favoritt.

Men knebøy med latterlig bred beinstilling, drakter og all slags utstyr som gjør deg i stand til å løfte vekter du egentlig ikke er sterk nok til, er stort sett uinteressant for min del. (No disrespect til styrkeløft, jeg vet at det kun handler om å flytte en vekt fra a til b.)

Men dette bunner nok ut i hvor stort ego man har. Hvis man driter i slikt vas om at man trener med lettere vekter enn noen som relativt sett er svakere enn deg, så går det fint å fortsette med knebøy, Plyo.

200 RAW atg-bøy med stopp > 300 stevnegodkjent bøy med utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

200 kilos bøy rangert etter kulhet (10 = gymhero, 1 = dust...)

10 - 200 kg ATG frontbøy med fullstop klokovstyle

9 - 200 kg ATG frontbøy plyostyle

8 - 200 kg no hands knebøy koklayevstyle

7 - 200 kg ATG knebøy plyostyle

6 - 200 kg highbar squat olympicstyle

5 - 200 kg under parallell bøy fitnessbloggenstyle

4 - 200 kg styrkeløfterbøy midtbystyle

3 - 200 kg utstyrsbøy ipfstyle

2 - 200 kg klovnebøy laynenortonstyle

1 - 200 kg utstyrsbøy amerikansktulleforbundstyle

0 - 200 kg kvartbøy fotballspillerstyle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

200 kilos bøy rangert etter kulhet (10 = gymhero, 1 = dust...)

10 - 200 kg ATG frontbøy med fullstop klokovstyle

9 - 200 kg ATG frontbøy plyostyle

8 - 200 kg no hands knebøy koklayevstyle

7 - 200 kg ATG knebøy plyostyle

6 - 200 kg highbar squat olympicstyle

5 - 200 kg under parallell bøy fitnessbloggenstyle

4 - 200 kg styrkeløfterbøy midtbystyle

3 - 200 kg utstyrsbøy ipfstyle

2 - 200 kg klovnebøy laynenortonstyle

1 - 200 kg utstyrsbøy amerikansktulleforbundstyle

0 - 200 kg kvartbøy fotballspillerstyle

Du bruker da knebind så er det det som ligger i "plyostyle?"

Hva er forskjellen på poeng 5 og 4?

Meget objektiv liste som sammenligner det du omtalte som:

Arghhhh... Når alt dette kalles "knebøy" blir det jo umulig å sammenligne resultater eller skryte av løft... :(

Anyways... fin brannfakkel ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...