Gå til innhold

1/2 års pause fra knebøy. Noen andre?


Plyo

Anbefalte innlegg

Syntes du ikke drakt metaforen traff spiker`n på hodet altså? Utdyp gjerne.

Jeg lot meg provosere over at han dro kald krig-metaforen. I mine åtte år som aktiv styrkeløfter/benkpresser har det kun hendt meg én gang at jeg har opplevd en konkurrert som en "fiende", og det var på mitt første NM da jeg følte at en prøvde å psyke meg ut. Ufint og barnslig gjort. På andre konkurranser har jeg vært konkurrent der og da, men jeg har kunnet snakke med de aller fleste før og etter endt stevne. Det er faktisk få andre idretter hvor jeg føler samholdet er så bra, og jeg har forsøkt alt ifra div. kampidretter til fotball, skihopping og friidrett. Fiendebildet skaper et feilaktig bilde av idretten, og selv om det her var ment som en spøk, er det ikke alle som forstår dette.

Draktene er, dessverre vil mange påstå, en del av slik idretten styrkeløft har blitt. Det er liten tvil om at disse tilfører løfterne en rekke kilo de i utgangspunktet ikke ville klart uten, men jakten på stadig bedre utstyr er ikke noe som kun gjelder styrkeløft. Regler tøyes og bøyes i alle idretter i håp om å prestere stadig bedre. Hva jeg mener personlig er på mange måter irrelevant da jeg ønsker å prestere best mulig i idretten min. Da må jeg innfinne meg med den aktuelle situasjonen og trene og konkurrere deretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dere styrkeløftere skal hvertfall ha en ting! Dere er meget hårsåre :D

Er vel mer det at man ikke vil at folk skal få et dårlig inntrykk av styrkeløft. Styrkeløft handler ikke om å bøye med triple-ply drakt og kvartbøy, eller å ha en bmi på 40+. Utrolig nok finner du veldig mange som tror det.

De fleste vil vel beskytte idretten de holder på med og elsker:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg innrømmer glatt at trening er hobbyen min, og jeg tenker, drømmer og mener noe om trening hele tiden. Av og til får jeg bare lyst til å dele dette, spesielt hva jeg tenker og føler rundt emnet. De aller fleste som trener ender aldri opp på en seierspall eller i OL, men de trener fordi det er en del av deres identitet og de har følelser rund dette. Følelser som stolthet, samvittighet, glede, motivasjon men også skuffelser, motløshet. Trening er ikke bare fornuft og forskning, men også en mental reise hvor veien endres mange ganger. Tror det å dele slike tanker er sunt ut utviklende, både om man er enig og uenig. Snart er det valg i Norge. Vi skal velge nytt storting og dermed også regjering. Valg handler like mye om følelser som fornuft. Hadde det handlet om fornuft ville Arbeiderpartiet hatt 90% oppslutning. Folk stemmer basert på følelser og de debatterer basert på sine følelser selv om de forsøker å svare for sine meninger med fornuft.

Jeg er veldig glad i styrkeløft. Synes det er en fantastisk sport, god underholdning og et flott miljø (OSK på Bjølsen er en fin gjeng!!) Jeg har ikke sparket mot styrkeløft her, men kun poengtert at jeg synes noen knebøyvarianter ser teite ut, og at jeg er litt lei av knebøy generelt. Og selv om jeg synes draktbruken er litt fjollete, er ikke dette noe jeg har veldig mye følelser rundt. Kun ett av punktene mine går på draktbruk. Resten handler rett og slett om hva jeg tenker om knebøy i dag, hverken mer eller mindre :)

Jeg har en mistanke om at du er i stand til å provosere på deg alt og alle fra Kaffeklubbøya i nord til Sydpolen i sør, og fra Attu island i vest og Caroline island i øst. Uansett; jeg syns det er artig at folk deler tanker og ideer, men som en idrettutøver som brenner for idretten sin, er det lett for at man tar til motmæle. Dette muligens fordi vi er en idrett som av mange blir forvekslet med vektløfting, at vi av utenforstående, ignorante mennesker tidvis blir fremstilt som dopere, og hvor utstyret er et stadig tilbakevendende tema.

Jeg er videre enig i mye av det du skriver, og strengt tatt tror jeg vi jevnt over er mye mer enige enn uenige. Saken var imidlertid at selv om det var ment humoristisk, ble det bare litt for mye kritisk vinkling, litt for lite humor og et tilsynelatende for stort ego. Jeg ser absolutt det er mulig at jeg overreagerte noe, men det setter jeg på kontoen over engasjement. Engasjert på nett og engasjert i virkeligheten.

Dere styrkeløftere skal hvertfall ha en ting! Dere er meget hårsåre :D

Hårsåre? I utgangspunktet ikke, men vi er en idrett som tidvis, og delvis velfortjent hvis man ser historisk på det hele, blir mistenkt for lettsindig forhold til dopingmidler, og som ofte får pepper for draktbruken. Vi er en av idrettene som har flest tester per utøver, og draktene er en del av idretten. Det er bedre å forsøke å forstå og eventuelt prøve en drakt, enn å anta, synse og mene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er ofte alle som tror at vektløfting og styrkeløfting er det samme.

Jeg sier ofte at vektløftere er de som hopper og spretter under en stang med noen hundre kilo på, mens en styrkeløfter senker seg ned med flere hundre kilo på.

Og når det kommer til hårsåre styrkeløftere så kan jeg nok si meg enig at man ikke skal ta alle under en kam, men styrkeløft er en sport hvor Ola Normann regner med at alle er dophuer.

Skal sitere en eier av en familigym for noen år siden;

Nei, jeg skal ikke ha tyngre manualer her, vil ikke tiltrekke meg folk som tar dop

og

Jeg mistenker at du tar dop, ingen normal mann tar 200kg i knebøy

sistnevnte var noe jeg hørte fra en annen, men kom fra samme fyren.

Og sånn går no' dagan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er slike kommentarer som bare bidrar til å inspirere til å være enda mer fokusert på bøy-treningen. Jeg satser dermed mot å bli "ingen normal mann" i hans øyne.

One day. One day...

:)

har blitt beskyldt en god del ganger, nå sier jeg bare takk mens jeg griper 2x 25 kiloer og går videre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har egentlig ikke inntrykket av at knevandring gir så mye mer kneproblemer. Alle mine kompiser som kjører plyostyle har fine knær. Virker heller ikke som om oly-løftere har så mye problemer med knærne som de burde ha hvis knevandringen var et problem. Fredrik Gyllensten har du noe kunnskap om dette?

Kneproblemer som resultat av knebøyen er nok ikke veldig vanlig, nei. Snarere tvert imot så vil jeg si at gode knebøy vil kunne hjelpe til med å HINDRE kneskader både hos vektløftere og andre idrettsutøvere. Maksimal styrketrening med solid teknikk og fornuftig belastning er meget solid verktøy for å begrense skaderisikoen hos idrettsutøvere. Og jeg må forøvrig si meg ganske enig med teknikkpoengene dine på toppen, Plyo - men litt smak og behag der ;)

Data hentet fra Styrketrening - i teori og praksis (Raastad, T. m.fl.) viser forøvrig at de vanligste skadene blant elite vektløftere i Sverige i 1995 og 2000 var i korsrygg, skuldre, og så knær som nr. 3 med 0,35 skader per 1 000 timer. Det vil altså si at vektløfterne i Sverige i snitt må trene nesten 3 000 timer før de får én au-au i knærne - det kan jeg leve med...

Og når man argumenterer rundt skader ved å fokusere på hvor 'belastende' det er på deler av kroppen, så vil jeg poengtere noe Eleiko Kursholder og landslagstrener i vektløfting Anders Lindsjö sa: Om du ikke ønsker å belaste, hold deg på sofaen. Når vi trener så ønsker vi å belaste.

Poenget mitt her er at det vi bryr oss om når vi diskuterer tryggheten av øvelser er ikke nødvendigvis hvor 'belastende' de er for knærne osv.., men hvor høy skaderisikoen er i forhold til fordelene. Belastning er jo hele poenget.

Og enig med Plyo: Frontbøy er tøft! Men olympisk stil knebøy er også tøft! ;)

http://www.youtube.com/watch?v=ekA1jW2FHXA

Sjekk ut spillelisten min 'BØY' på YouTube :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Provided that technique is learned accurately under expert supervision and with progressive training loads, the deep squat presents an effective training exercise for protection against injuries and strengthening of the lower extremity. Contrary to commonly voiced concern, deep squats do not contribute increased risk of injury to passive tissues.

http://link.springer.com/article/10.1007%2Fs40279-013-0073-6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...