Gå til innhold

1/2 års pause fra knebøy. Noen andre?


Plyo

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hvorfor er plyostyle så høyt rangert?

-Mange vil få problemer med knærne med denne stilen pga mye knevandring

-Man må veldig langt ned for å oppnå godkjent dybde pga denne knevandringen

-Lowbar gir mindre oppreist rygg enn highbar som er mest vanlig blant norske styrkeløftere

-Mindre aktivering av sete og hamstrings enn styrkeløftbøy

Skjønner jo godt at du ikke gidder trene knebøy når stilen din ikke trener noe annet enn frontbøy gjør likevel. Skal man primært trene forside lår er jo frontbøy et bedre alternativ ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste en studie idag der trente ( les DYEL) kunne håndtere opptil 4 x vekten i kvartbøy som de kunne i dyp bøy ("dyp").

Jeg er veldig glad i IPF sin definisjon: Bøy som du vil så lenge toppen av låret ved hoften er under kneet. Å sammenligne en knebøy med noenlunde dybde og stående kneknekk med ryggrulle er som å sammenligne markløft og markløft fra over kneet, og benkpress med benksprett. De amerikanske forbundene er notoriske for å batardisere alle løft. De løfter med så stramme drakter at det ikke er sjans til å holde hodet på benken i benkpress, stående på tåballene og bøyer i drakter som er så stive fra monolift at drakten står av seg selv. De eksemplene som Plyo og andre kommer med er gode eksempler på hvorfor alle artikler som skrives og eksempler som gis av amerikanske coacher om knebøy skal taes med et kg magnesium. Det og den utbredte bruken av dop.

Enig med Plyo forsåvidt - frontbøy er en bedre øvelse for veldig mange. Det går an å jukke opp middels tunge frontbøy, men lykke til med å kvartbøye 3-4 x den vekten du klarer å frontbøye til dybde i kvartfrontbøy.

Har du link til denne nevnte studien? Hadde vært greit å kunne slå i bordet med når random utrente chicks skryter av å løfte 130 kg i knebøy etter knappe 6 mnds trening...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste en studie idag der trente ( les DYEL) kunne håndtere opptil 4 x vekten i kvartbøy som de kunne i dyp bøy ("dyp").

Hadde et fag på uni der man måtte levere inn en semesteroppgave med enten kondisjon eller styrketest. Jeg valgte styrketest, men hadde stedfortreder av skadeårsaker. Øvelsen var selvfølgelig kvartbøy. Personen som skulle ta øvelsen tok på den tiden rundt 115kg i dyp knebøy. Da vi nærmet oss 170-180kg måtte vi bare avsluttet grunnet "ubehag i ryggraden". Oscilleringen fra stangen som kom da den ble tatt av racket forplantet seg hele veien gjennom skjelettstrukturen og hele opplegget var igrunn ganske uforsvarlig.

Legger også ved fin bøy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar meg den frihet til å revidere listen, siden alt dette uansett er subjektivt og ikke betyr noe

10: Knebøy

0: Knesvikt

Utover det så må det være opp til hver enkelt utifra kropp, skader, mål, utstyr, styrke, mobilitet osv å avgjøre hva som er rett for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor er plyostyle så høyt rangert?

-Mange vil få problemer med knærne med denne stilen pga mye knevandring

-Man må veldig langt ned for å oppnå godkjent dybde pga denne knevandringen

-Lowbar gir mindre oppreist rygg enn highbar som er mest vanlig blant norske styrkeløftere

-Mindre aktivering av sete og hamstrings enn styrkeløftbøy

Skjønner jo godt at du ikke gidder trene knebøy når stilen din ikke trener noe annet enn frontbøy gjør likevel. Skal man primært trene forside lår er jo frontbøy et bedre alternativ ;)

Plyostyle er rangert høyt fordi det ser ganske tøfft ut. Når de andre Wannabe-styrkeløfter gutta som ikke kjenner deg står i sine uhippe treningsklær og hviler i 5 minutterspausene sine, da kan du briliere. Legger på 150 kg på stanga og psyker deg opp med lady gaga på året. Har på deg singlet og frekke tights. Styrkeløftergutta ser skrått bort på deg og tenker: "æsj, enda en lowclass bodybuilder som skal kjøre kvartbøy" Når du så setter deg i en ekte ass-to-grass plyobøy med full kontroll, hviler på bunn og klemmer opp eksplosive løft som om det var luft du løftet på, ja da tar du over gymmet... Styrkeløftergutta = mindblown. 14isene mirer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er plyostyle så høyt rangert?

-Mange vil få problemer med knærne med denne stilen pga mye knevandring

-Man må veldig langt ned for å oppnå godkjent dybde pga denne knevandringen

-Lowbar gir mindre oppreist rygg enn highbar som er mest vanlig blant norske styrkeløftere

-Mindre aktivering av sete og hamstrings enn styrkeløftbøy

Skjønner jo godt at du ikke gidder trene knebøy når stilen din ikke trener noe annet enn frontbøy gjør likevel. Skal man primært trene forside lår er jo frontbøy et bedre alternativ ;)

Har egentlig ikke inntrykket av at knevandring gir så mye mer kneproblemer. Alle mine kompiser som kjører plyostyle har fine knær. Virker heller ikke som om oly-løftere har så mye problemer med knærne som de burde ha hvis knevandringen var et problem. Fredrik Gyllensten har du noe kunnskap om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plyostyle er rangert høyt fordi det ser ganske tøfft ut. Når de andre Wannabe-styrkeløfter gutta som ikke kjenner deg står i sine uhippe treningsklær og hviler i 5 minutterspausene sine, da kan du briliere. Legger på 150 kg på stanga og psyker deg opp med lady gaga på året. Har på deg singlet og frekke tights. Styrkeløftergutta ser skrått bort på deg og tenker: "æsj, enda en lowclass bodybuilder som skal kjøre kvartbøy" Når du så setter deg i en ekte ass-to-grass plyobøy med full kontroll, hviler på bunn og klemmer opp eksplosive løft som om det var luft du løftet på, ja da tar du over gymmet... Styrkeløftergutta = mindblown. 14isene mirer.

Men det hadde ikke sett noe mindre imponerende ut om du hadde kjørt highbar, satt deg mer bakpå, unngått knevandringen og satt hofta langt under knærne. Omtrent slik:

A8sHGR4CAAAxkF1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er knebøy. Kroppsvekt på 75-76kg

Han løfter i 85 så jeg er ganske sikker på at vekta hans er nærmere det området enn i 77.

Har egentlig ikke inntrykket av at knevandring gir så mye mer kneproblemer. Alle mine kompiser som kjører plyostyle har fine knær. Virker heller ikke som om oly-løftere har så mye problemer med knærne som de burde ha hvis knevandringen var et problem. Fredrik Gyllensten har du noe kunnskap om dette?

Ganske vanlig å få litt "varme knær" med mye bøy av den stilen. Betennelser i knær er blandt de vanligste skadene i vektløfting. Sammen med skulder og rygg. Mer slitasje enn akutte skader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da har jeg tatt meg 1/2 år fri fra knebøy. No more squats for me før jul. Da snakker jeg om vanlige knebøy med stanga bak. Ikke fordi jeg har skadet meg eller er redd for øvelsen. Ikke fordi jeg ikke tror den er effektiv. Tvert imot, knebøy er den mest effektive øvelsen som finnes. Rett og slett fordi jeg er lei av den, og fordi det finnes så utrolig mange varianter og utførelser som ser skikkelig teite ut!!

Det første jeg lurer på, er hvorfor du starter en ny tråd for å fortelle alle at du ikke lenger skal kjøre knebøy med stanga bak.Jeg lurer rett og slett hva du ønsker å oppnå med dette. Videre syns jeg det er relativt meningsløst å dra en idrett inn i dette. Ja, det er mye ulik knebøyteknikk rundt omkring, og ja, jeg syns også mye av dette ser både rart, skadelig og rent ut latterlig ut. Det jeg imidlertid lurer på er hvorfor du føler et behov for å slenge dritt i retning styrkeløft generelt. Har du noe imot idretten? Noen dårlige erfaringer?

Du er naturligvis i din fulle rett til å mene utstyr er teit, det syns vel tidvis jeg også, men jeg prøver ikke å overbevise alle andre at min mening er den riktige. Jeg kan (delvis) kjøpe argumentet om at det finnes mange varianter, og at det kan være greit med variasjon, men det faktum at du er lei den og syns noen utførelser ser skikkelig teite ut, er argumenter som ikke har noen verdi. Knebøy med stanga bak er, som du selv også nevner, like fullt en av de mest effektive øvelsene som finnes. Du burde heller påpeke dette og vise til gode eksempler, istedet for å dra fram løft de fleste syns er temmelig fjollete.

200 kilos bøy rangert etter kulhet (10 = gymhero, 1 = dust...)

10 - 200 kg ATG frontbøy med fullstop klokovstyle

9 - 200 kg ATG frontbøy plyostyle

8 - 200 kg no hands knebøy koklayevstyle

7 - 200 kg ATG knebøy plyostyle

6 - 200 kg highbar squat olympicstyle

5 - 200 kg under parallell bøy fitnessbloggenstyle

4 - 200 kg styrkeløfterbøy midtbystyle

3 - 200 kg utstyrsbøy ipfstyle

2 - 200 kg klovnebøy laynenortonstyle

1 - 200 kg utstyrsbøy amerikansktulleforbundstyle

0 - 200 kg kvartbøy fotballspillerstyle

En særdeles subjektiv liste som har null verdi for majoriteten. Er det forresten André Midtby du henviser til i punkt 4? Hva har du eventuelt imot ham, siden han nevnes spesifikt?

http://www.youtube.com/watch?v=M_lht3mQkUM

Hvor kult er forresten en femmer på 205kg uten knebind, drakt og belte på ca. 80kg kroppsvekt? Er vi på rundt 4 her også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...