Gå til innhold

1/2 års pause fra knebøy. Noen andre?


Plyo

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ser du virkelig ikke ironien i første posten, sammen med en relativt fin rant mot hele knebøy farsen som har oppstått?

Jeg hadde ingen interesse av å oppfatte dette som ironi da det blir rettet mot en idrett jeg er en del av, og som ofte får en del tyn. Ofte er det draktbruken som blir trukket fram og da som oftest av personer som aldri selv har prøvd dette. Skal man raljere får man i alle fall gjøre dette med hakket mer glimt i øyet enn dette, og nyansere noe mer.

Kim "Type 1 fiber" Gundersen™ :cool:

I min verden er Type 1 fiber bare noe som eksisterer i teorien. I praksis har aldri noe slikt blitt erfart...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ingen interesse av å oppfatte dette som ironi da det blir rettet mot en idrett jeg er en del av, og som ofte får en del tyn. Ofte er det draktbruken som blir trukket fram og da som oftest av personer som aldri selv har prøvd dette. Skal man raljere får man i alle fall gjøre dette med hakket mer glimt i øyet enn dette, og nyansere noe mer.

I min verden er Type 1 fiber bare noe som eksisterer i teorien. I praksis har aldri noe slikt blitt erfart...

Syntes du ikke drakt metaforen traff spiker`n på hodet altså? Utdyp gjerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En liten sten i glasshus: Store deler av internett ser opp til denne mannen som en guru på styrketrening.

Se hva du mener, og husker jeg ikke akkurat var spesielt imponert av det her da jeg så det selv. Han er også veldig svak i frontbøy, mener å huske han hadde noen skikkelig dårlige tall på "sexy challenge" som han arrangerte tilbake i tid.

Men, det fratar han ikke det faktum at han er en jævlig smart fyr som kommer med veldig mye smart informasjon gjennom både bloggen sin, strength and conditioning research, m.fl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten sten i glasshus: Store deler av internett ser opp til denne mannen som en guru på styrketrening.

65 kg strict curl, 170 kg knebøy, 130 kg benkpress, 255 kg markløft (pluss nesten-løftene) på under 100 kg kroppsvekt i første stevne.

I hvilken verden er dette ikke greie raw løft for en natty løfter med gjennomsnittlig talent? Er det så lett for alle å oppnå noe bedre? Øker kunnskap om trening proporsjonalt med styrke og muskelmasse?

Jeg synes at standardene er ganske vanvittige hvis man kaster stein på dette. Hvem sammenlignes det med? Det er ingen prestasjon å ha gode gener og å lyve om dopingbruk.

For øvrig ganske enig med Plyo.

Heller RAW bøy enn å se folk vagge som pingviner ut på plattingen med 10-lags drakter.

PS: For å unngå mine kommentarer i fremtiden er det bedre å utestenge meg permanent enn i 1 måned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første jeg lurer på, er hvorfor du starter en ny tråd for å fortelle alle at du ikke lenger skal kjøre knebøy med stanga bak.Jeg lurer rett og slett hva du ønsker å oppnå med dette. Videre syns jeg det er relativt meningsløst å dra en idrett inn i dette. Ja, det er mye ulik knebøyteknikk rundt omkring, og ja, jeg syns også mye av dette ser både rart, skadelig og rent ut latterlig ut. Det jeg imidlertid lurer på er hvorfor du føler et behov for å slenge dritt i retning styrkeløft generelt. Har du noe imot idretten? Noen dårlige erfaringer?

Du er naturligvis i din fulle rett til å mene utstyr er teit, det syns vel tidvis jeg også, men jeg prøver ikke å overbevise alle andre at min mening er den riktige. Jeg kan (delvis) kjøpe argumentet om at det finnes mange varianter, og at det kan være greit med variasjon, men det faktum at du er lei den og syns noen utførelser ser skikkelig teite ut, er argumenter som ikke har noen verdi. Knebøy med stanga bak er, som du selv også nevner, like fullt en av de mest effektive øvelsene som finnes. Du burde heller påpeke dette og vise til gode eksempler, istedet for å dra fram løft de fleste syns er temmelig fjollete.

Jeg innrømmer glatt at trening er hobbyen min, og jeg tenker, drømmer og mener noe om trening hele tiden. Av og til får jeg bare lyst til å dele dette, spesielt hva jeg tenker og føler rundt emnet. De aller fleste som trener ender aldri opp på en seierspall eller i OL, men de trener fordi det er en del av deres identitet og de har følelser rund dette. Følelser som stolthet, samvittighet, glede, motivasjon men også skuffelser, motløshet. Trening er ikke bare fornuft og forskning, men også en mental reise hvor veien endres mange ganger. Tror det å dele slike tanker er sunt ut utviklende, både om man er enig og uenig. Snart er det valg i Norge. Vi skal velge nytt storting og dermed også regjering. Valg handler like mye om følelser som fornuft. Hadde det handlet om fornuft ville Arbeiderpartiet hatt 90% oppslutning. Folk stemmer basert på følelser og de debatterer basert på sine følelser selv om de forsøker å svare for sine meninger med fornuft.

Jeg er veldig glad i styrkeløft. Synes det er en fantastisk sport, god underholdning og et flott miljø (OSK på Bjølsen er en fin gjeng!!) Jeg har ikke sparket mot styrkeløft her, men kun poengtert at jeg synes noen knebøyvarianter ser teite ut, og at jeg er litt lei av knebøy generelt. Og selv om jeg synes draktbruken er litt fjollete, er ikke dette noe jeg har veldig mye følelser rundt. Kun ett av punktene mine går på draktbruk. Resten handler rett og slett om hva jeg tenker om knebøy i dag, hverken mer eller mindre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

170 kg knebøy, 130 kg benkpress, 255 kg markløft på under 100 kg kroppsvekt.
Det er absolutt solide løft, men absolutt noe som burde være oppnåelig for de fleste om de trener målrettet for styrke. Det er på ingen måte noen "enorm" prestasjon i den forstand. Men det kommer jo an på hva man sammenligner det med. For en hobbymosjonist er det meget respektabelt, for en som har lagt noen år i det er det ikke umulig. Så ja, det er bra løft, men det er ikke noe som er forbeholdt veldig få, så lenge man legger i treningstimer, planlegging og spiser.

PS: For å unngå mine kommentarer i fremtiden er det bedre å utestenge meg permanent enn i 1 måned.

Ta heller hintet. Ingen som tvinger deg til å skrive her, men du er også velkommen til å gjøre det innenfor hva som gjelder for alle mht. skikk og bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En særdeles subjektiv liste som har null verdi for majoriteten. Er det forresten André Midtby du henviser til i punkt 4? Hva har du eventuelt imot ham, siden han nevnes spesifikt?

Jeg er jo Andrés største fan :D Tror faktisk jeg kunne vært formann i Midtby Fanklubb. Synes han oppnår fantastiske prestasjoner samtidig som han ser tøff ut i tillegg. Jeg liker faktisk Andrè såpass godt at jeg innvilget han den store ære å få trene sammen med meg.

MEN... jeg synes likevel at Chaplin-knebøyen hans ser litt leit ut sammenlignet med übercoole plyobøy, uansett om hans bøy er 100 ganger mer effektiv ;)

Video av PLYO og Midtby på trening :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jo ikke knebøyen se tøff ut og hvis man kjører en egenkomponert knebøy for å "mindblowe" de som velger å kjøre en styrkeløftervariant så er jo det mer teit?

De 14isene som "mirer" vil jo heller starte med det istedenfor å velge den normale, skadefrie varianten, så da vil man jo ende opp med å sette et dårlig eksempel. Så i bunn og grunn, hvis du da velger å kjøre en egenkomponert bøy med høy knevandring så kan jo du skylde deg selv hvis andre kjører dårlig?

Nå skal jo ikke en øvelse se tøff ut, har man et ego på størrelse med penisen til en blåhval og ikke kan kontrollere seg så vil man jo ende opp som en gorilla på gymmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jo ikke knebøyen se tøff ut og hvis man kjører en egenkomponert knebøy for å "mindblowe" de som velger å kjøre en styrkeløftervariant så er jo det mer teit?

De 14isene som "mirer" vil jo heller starte med det istedenfor å velge den normale, skadefrie varianten, så da vil man jo ende opp med å sette et dårlig eksempel. Så i bunn og grunn, hvis du da velger å kjøre en egenkomponert bøy med høy knevandring så kan jo du skylde deg selv hvis andre kjører dårlig?

Nå skal jo ikke en øvelse se tøff ut, har man et ego på størrelse med penisen til en blåhval og ikke kan kontrollere seg så vil man jo ende opp som en gorilla på gymmen.

Men hvem er det som har bestemt at en knebøy "ikke skal se tøff ut". Det blir noe ala det å si at klær bare skal holde oss varme og ikke se bra ut, så det er ingen vits å bruke 12 000 på en chanel-kjole. Det vil mange være enige med deg i, mens andre vil være blodig uenige... Man kan absolutt ha om mål at øvelse skal se tøffe ut, uten at treningspolitiet skal arrestere deg av den grunn :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men hvem er det som har bestemt at en knebøy "ikke skal se tøff ut". Det blir noe ala det å si at klær bare skal holde oss varme og ikke se bra ut, så det er ingen vits å bruke 12 000 på en chanel-kjole. Det vil mange være enige med deg i, mens andre vil være blodig uenige... Man kan absolutt ha om mål at øvelse skal se tøffe ut, uten at treningspolitiet skal arrestere deg av den grunn :D

Men du trenger ikke å slutte å bruke Levis bukser fordi det finnes andre typer som ser helt forferdelig ut. Og noen bukser vil passe bedre til andre enn de kanskje passer til deg, og noen føler seg kanskje mer komfortabel med bukser som er litt breie enn bukser som er smale? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvem er det som har bestemt at en knebøy "ikke skal se tøff ut". Det blir noe ala det å si at klær bare skal holde oss varme og ikke se bra ut, så det er ingen vits å bruke 12 000 på en chanel-kjole. Det vil mange være enige med deg i, mens andre vil være blodig uenige... Man kan absolutt ha om mål at øvelse skal se tøffe ut, uten at treningspolitiet skal arrestere deg av den grunn :D

Du kan gjerne kjøre knebøy i en chanel-kjole med høy splitt for min del, det jeg mener er at hvis du har Ola Jr. Nordman som ser på Ola Sr. (deg i dette tilfelle) som hopper rundt på gulvet med 200kg på skuldra i din knebøyvariant, så vil selvfølgelig unge Ola Jr. gjøre dette men ikke være i nærheten så sterk som det du er i forhold til han.

Tror nok styrkeløftere generelt vil bare le av deg hvis du gjør dette og tror ikke de blir mindblowned av den forstand. Kjører du en Koklov stil med stopp, ja da kan du begynne å smile bort til de.

Du kan sikkert gjøre en øvelse tøff ved å se tøff ut eller høres tøff ut, men øvelsen i seg selv skal vel gjort i den forstand at man ikke ender på på legevakta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du trenger ikke å slutte å bruke Levis bukser fordi det finnes andre typer som ser helt forferdelig ut. Og noen bukser vil passe bedre til andre enn de kanskje passer til deg, og noen føler seg kanskje mer komfortabel med bukser som er litt breie enn bukser som er smale? :)

Går bare i Gasp bukser eller i snekkerbukser.....så..poenget?

Vi kan sikkert snakke mote her, null stress. Jeg har svarte manneboksere, vanlige joggesko, mange tskjorter..UTROLIG mange tskjorter..en god del treningsbukser og 1 Gasp dongeribukse..og noen gensere da...

Det er mote for min del, kjedelig..ja, men funker. Akkurat samme måte som på trening.

Og mtp at æ e trønder så hi æ TENNISSOKKER!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er jo Andrés største fan :D Tror faktisk jeg kunne vært formann i Midtby Fanklubb. Synes han oppnår fantastiske prestasjoner samtidig som han ser tøff ut i tillegg. Jeg liker faktisk Andrè såpass godt at jeg innvilget han den store ære å få trene sammen med meg.

MEN... jeg synes likevel at Chaplin-knebøyen hans ser litt leit ut sammenlignet med übercoole plyobøy, uansett om hans bøy er 100 ganger mer effektiv ;)

Video av PLYO og Midtby på trening :D

Matchende outfits også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går bare i Gasp bukser eller i snekkerbukser.....så..poenget?

Vi kan sikkert snakke mote her, null stress. Jeg har svarte manneboksere, vanlige joggesko, mange tskjorter..UTROLIG mange tskjorter..en god del treningsbukser og 1 Gasp dongeribukse..og noen gensere da...

Det er mote for min del, kjedelig..ja, men funker. Akkurat samme måte som på trening.

Og mtp at æ e trønder så hi æ TENNISSOKKER!

Tenkte det var åpenbart at jeg siktet til det plyo skrev tidligere om bøy, og at buksene bare var en metafor.

Levis bukser i dette tilfellet er knebøy, og angående breie og smale bukser så handlet det om hvor bredt og smalt man står under bøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte det var åpenbart at jeg siktet til det plyo skrev tidligere om bøy, og at buksene bare var en metafor.

Levis bukser i dette tilfellet er knebøy, og angående breie og smale bukser så handlet det om hvor bredt og smalt man står under bøy.

Jeg er mann så jeg må ha det inn med teskje :)

Hvor bredt og smalt man står avhenger mye på kroppen. Jeg har kraftige lår og står dermed bredt for å mest mulig potensiale, så har man litt mage også og trenger da en bred platform for å komme dypt nok ned, her snakker i ass to the grass.

Når det gjelder styrketrening så kan man ikke bare ta 1 mal (Her er arnold, alle skal gjøre det han gjør, uten noe rom for justering. som for eksempel)

Noen har skader, noen er lange, noen er korte, noen er feite, noen er så tynne at de knekker under stanga, det må man ta forbehold for. Ja noe ser teit ut, men det får ikke hjelpe, jeg gjør ikke narr av andre som kjører en feil bøy, jeg kommer bort til de og spør om jeg kan hjelpe de litt..heller det enn å le av de eller smile bredt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...