Gå til innhold

Overvekt og kollektivtransport (Jørgen Foss!)


Anbefalte innlegg

Det som jeg syns er rart er at veldig mange ikke skjønner det store psyiske som ligger bak en overvekt. Det er jo en grunn til at man tyr til mat. Jeg tror vi heller hadde hatt det bedre av å kartlagt problemene hos en psykolog.

Jeg har aldri vært overvektig i ordets rette forstand, MEN jeg har gått ned 10 kg, og har vært 10 kg tyngre for noen år siden. Det er en ond sirkel, og jeg tør vedde på at 99% av de som kommer inn i en sånn sirkel, aldri kommer ut uten hjelp. Selv har jeg hatt en lang og hard kamp når det gjelder tankegang, mat og trening. Jeg er glad at det er ting i livet mitt som har gjort at jeg faktisk har klart å komme meg ut av det. Og det er jeg veldig stolt av.

Poenget mitt er at jeg støtter fullt og helt de som sier det er vanskelig å gjøre noe med det, fordi jeg vet hvor vanskelig det er. Men i manges liv kommer det til en punkt hvor man får seg en midt i fjeset, og man innser at man ikke har så mye annet valg. I hvertfall at man har et godt valg som kommer til å bli vanskelig, eller et lett et som kan ha et fatalt utfall.

Det er så mye jeg skulle sagt om dette temaet, men nå tror jeg jeg er på vei i litt feil vei, så back on topic :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det blir litt som å sy puter under armene på de fordi de har et problem de har påført seg selv, om du kan si det sånn. Er det ikke bedre å fremme tiltak som gjør at de som er overvektige får hjelp med å få helsa under kontroll etc etc? Istedet for å legge til rette for 'samfunnsproblemet'. Ser jo bare det i butikken også. Alle skjorter, for eks, er laget som en omvendt trekant, og det er ikke mange butikker vi som ikke har en omvendt trekant kan gå i for å få skjorter og overdeler som passer. Det er bare et eks, og du syns kanskje ikke at det kan sammenlignes, men du skjønner poenget mitt. I stedet for å lage skjorter som tilpasser seg et voksende problem, burde det gjøres noe med. Evt ha flere alternativer.

Dette med hva slags skjorter man tilbyr har jo med handelsstanden og tilbud og etterspørsel å gjøre. Hva slags skjorter butikkene tilbyr er jo opp til dem. Dette synes jeg ikke staten skal legge seg oppi. Altså forslag om at klær skal koste det samme for overvektige f.eks. er jeg imot. Trenger du klær som det er liten etterspørsel etter (fordi det ikke er så mange som er str 10XL) så må du belage deg på å bruke noen ekstra kroner.

Jeg mener absolutt ikke at man skal legge til rette for samfunnsproblemet på noen annen måte enn at alle skal ha samme RETTIGHETER. Det å kunne kjøpe billige eller fine klær er ikke en rettighet. Det å kunne benytte seg av kollektivtransport er en rettighet. Dersom loven tilsier at alle må bruke belte er det busselskapets ansvar å tilby belter som passer til alle. På samme måte har alle rett på medisinsk behandling uavhengig av om de selv har påført seg helseproblemene eller ikke.

Det var litt off topic, men det er selvfølgelig vanskelig å skulle gå ned i vekt hvis man ikke har motivasjon til det. Selvfølgelig er det det, og for noen er det helt håpløst ved mindre man får i fjeset at hvis man ikke gjør noe med det, vil ikke kroppen klare belastningen mer, og personen vil kanskje DØ. Da ville jeg begynt å tenke endel. Selvfølgelig skal vi hjelpe, men jeg syns å hjelpe i denne situasjonen ikke er å lage lengre bussbelter. Det blir det samme som å koste dritt under teppet.

Det er mange tiltak som kunne gjort at vi kunne kommet mye lenger på veien i kampen mot overvekt. Hadde det vært veldig lett hadde det selvfølglig vært en løsning på det by now, men det er det ikke. Derfor må vi bruke ENDA mer krefter, midler og energi på å forebygge slik at vi ikke trenger å ha saker som dette i media.

Ambisjoner er blueprint til suksess, unnskyldninger er blueprint til fiasko.

Jeg er enig! Det er innen forebygging og adferdsendring fremtiden ligger. Det var det jeg mente med "forebygge følgene" - tiltak av typen nøkkelhullsmerking. Jeg skal ikke si at nøkkelhullsordningen er en bra ordning, men den er et eksempel på et tiltak som har som mål å få folk til å velge sunnere produkter. På den måten er den et forebyggende tiltak. Slikt trenger man mer forskning på, for å finne ut hva som funker og hva som ikke gjør det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare få si det,selv om jeg aldri har vært sykfeit,så er det slik for mange overvektige at de faktisk ikke er feite fordi de er late eller bare spiser dritt..kiloer kommer jo på over tid,år og ja de har jo spist for mye mat,men ikke alle har gått inn for å drite i vekta og formen...du har de som er sjuke,ikke bare typ sykdom der man ikke kan trene men for eksempel kreftsykdom..da kan kroppen motarbeide noe voldsomt og finne på å gå opp masse i vekt bare fordi det fucker opp hormonene i kroppem...altså cellegift osv ...og plutselig eru 50 kg tyngre..selv om du igrunn er ganske sunn...dette vet jeg fordi jeg kjenner vedkommende...så selvfølgelig er det mindre av disse enn det er av de som trøstespiser og ikke rører seg..seff...men man skal ikke dra alle under en kam..de synes jeg mange her gjør i denne tråden med å poste type kommentarer som for eksempel :

" Selvpåført fedme har ingen unnskyldninger,bare la de lide hvis de ikke kan greie å ta seg sammen og slanke seg,det er ikke akkurat såå vanskelig"

Dette er lett å si når man er slank og kanskje aldri har slanket seg et kilo i hele sitt liv og ikk vet hvor vanskelig det kan være hvis kroppen ikke spiller på lag. Bortsett fra slike ting så er jeg enige med de fleste her,men med en gang slike tafatte usakelige og dumme tanker og verbalt oppkast blir postet her så mister jeg helt respekten og lysten til å være enig,selv om jeg hovedsakelig er enig i at man ikke skal forkjempe overvekt!

Takk! Det er akkurat de fordommene folk har mot overvektige som late drog som er skadelig for denne debatten! Ting er aldri så svart-hvitt, og det har visst folk vanskeligheter for å se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med hva slags skjorter man tilbyr har jo med handelsstanden og tilbud og etterspørsel å gjøre. Hva slags skjorter butikkene tilbyr er jo opp til dem. Dette synes jeg ikke staten skal legge seg oppi. Altså forslag om at klær skal koste det samme for overvektige f.eks. er jeg imot. Trenger du klær som det er liten etterspørsel etter (fordi det ikke er så mange som er str 10XL) så må du belage deg på å bruke noen ekstra kroner.

Jeg mener absolutt ikke at man skal legge til rette for samfunnsproblemet på noen annen måte enn at alle skal ha samme RETTIGHETER. Det å kunne kjøpe billige eller fine klær er ikke en rettighet. Det å kunne benytte seg av kollektivtransport er en rettighet. Dersom loven tilsier at alle må bruke belte er det busselskapets ansvar å tilby belter som passer til alle. På samme måte har alle rett på medisinsk behandling uavhengig av om de selv har påført seg helseproblemene eller ikke.

Jeg er enig! Det er innen forebygging og adferdsendring fremtiden ligger. Det var det jeg mente med "forebygge følgene" - tiltak av typen nøkkelhullsmerking. Jeg skal ikke si at nøkkelhullsordningen er en bra ordning, men den er et eksempel på et tiltak som har som mål å få folk til å velge sunnere produkter. På den måten er den et forebyggende tiltak. Slikt trenger man mer forskning på, for å finne ut hva som funker og hva som ikke gjør det :)

Enig i det du skriver. Det var bare et eksempel, men selvfølgelig avgjøres det jo etter forespørsel, så det var nok et dumt eks fra min side. Beklager det.

Forebygging er tingen, som du sier ;) Nøkkelhullen har sine 'hull' :p det også, men det er langt bedre for de som sliter med å velge seg den maten som er bedre for de. Så den ser jeg. Forskning på dette er jeg helt for :) Det er det vi trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har han gått ned i vekt da? Var ikke så lenge siden han var ute med noe annet, og da syns jeg han var blitt større. Mulig det var ett gammelt bilde.

Sammenligner du f.eks her:

http://www.nettavisen.no/imagecache/parameter/?upsizable=true&action=resize&width=880&height=-1&url=http://pub.tv2.no/multimedia/na/archive/00798/J_rgen_Foss_J_rg_79821316x9.jpg

Med her:

Overvektige krever lengre bussbelter - nyheter - Dagbladet.no

Så har han nok gått ned ja. Det kommer en dokumentar om det til høsten hørte jeghan sa på et eller annet talkshow.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dumt var det aldeles ikke. Det var et harselas over krav til tilrettelegging av privateide butikker, busser etc.

Selv ser jeg ikke overvekt som et problem. Selv veide jeg ca 110kg med en fettprosent rundt 20, men så gikk jeg lei av å spise og hadde en slags ferie fra spising hvor jeg koste meg med å få mer tid og penger til overs som ellers hadde gått med til å kjøpe, lage og spise mat. Etter 3 mnder var jeg 93kg med en fettprosent på rundt 12. Da går mine sympatier snarere ut til dem som må opp i vekt, og som faktisk må bruke tid, penger og krefter på å spise mer. Men ingen hjerter blør for dem dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dumt var det aldeles ikke. Det var et harselas over krav til tilrettelegging av privateide butikker, busser etc.

Selv ser jeg ikke overvekt som et problem. Selv veide jeg ca 110kg med en fettprosent rundt 20, men så gikk jeg lei av å spise og hadde en slags ferie fra spising hvor jeg koste meg med å få mer tid og penger til overs som ellers hadde gått med til å kjøpe, lage og spise mat. Etter 3 mnder var jeg 93kg med en fettprosent på rundt 12. Da går mine sympatier snarere ut til dem som må opp i vekt, og som faktisk må bruke tid, penger og krefter på å spise mer. Men ingen hjerter blør for dem dessverre.

Ro ro til fiskeskjær:P Jaja,men vetu,mange hjerter blør for de som skal opp i vekt også inkuldert meg selv som prøver å fore min kjære for at han skal få en litt sunnere fettprosent; og vanskelig er det også akkurat som vektnedgang er så den er nok ikke sann,det er bare det atte media ikke gidder å henge seg opp i akkurat sånne tilfeller;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

finner det egentlig ekstremt utrolig at folk greier å spise så mye mat at de blir så store. Joda, jeg har vært feit selv, ei vekt på 110 kg og en bmi på 40 på det meste bekrefter det, men jeg har egentlig aldri spist så sykt mye mat. Eneste grunnen til at jeg ble feit var fordi jeg drakk umennesklig mye alkohol. + en del sjokolade, som er det mest usunne som finnes i kostholdet mitt nå( og mangel på mosjon).

Men jeg tror en del store mennesker ville mistet en god del vekt om de kuttet ut alkohol av kostholdet, eventuelt redusert kraftig ned på alkoholintaket. For der tror jeg det er en skjult kaloribombe som blir undervurdert kraftig av de fleste, og om man drikker både fredag og lørdag, og kanskje tar seg et par kalde iløpet av uka, og "glemmer" å registrere det, da er det ikke rart at vekta ikke peker nedover!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje denne tråden bør stoppes? Jørgen Foss`uttalelser kan irritere hvem som helst, for ingen liker "stakker, det er så synd på meg, som ikke har noen skyld i det hele tatt, jeg er bare et offer" holdningene hans. Men det blir raskt mobbing også. Hva med å la kisen være i fred, og glemme det han sier. Til han tar ansvar for seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe jeg er enig med er det at seter generelt er veldig små, noe som kan bli svært ubehagelig om du tar bussen i rushtiden.

Nå står jeg slik at andre kan sitte da jeg er en 28år gammel mann og det er ganske bondsk og ukultivert av meg å sette meg til rette når det er full buss, men det hender jeg tar bussen om kvelden og det er ikke alle setene jeg får plass i og det er nok mange 1000 medreisende som tenker det samme.

Jeg kan lett se for meg at mange mennesker pga høyde og muskulatur, overvekt eller sykdom synes setene kan være klumsete, for små og trange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det jaggu skremmende mye dumt som ble sagt, særlig til fitnessbloggen å være.

Grunnen til overvekt har vært kjent så lenge noe nålevende menneske har eksistert. Man spiser for mye. Det er forbanna enkel matematikk. Går man opp i vekt reduserer man matinntaket, gjerne på matvarer alle vet at er usunt.

Går man fortsatt opp i vekt selv om man føler man har kontroll på matinntaket oppsøker man lege. Legen vil foreta en utredning for å se om man har hypothyreose, lav insulinsensitivitet, type 2 diabetes, eller om medisiner man går på kan forårsake vektøkningen. Deretter får man medisiner, kostråd eller oppfølging av spesialist for å stabilisere eller redusere vekta.

Edit: Må bare legge til at ingen, absolutt ingen, går opp 30-40kg over natta! Kan ikke fatte og begripe hvordan det er mulig for så mange å gå fra normalvektig til overvektig/sykelig overvektig uten å få med seg at noe skjer! Om jeg gikk opp 5-10kg uten å gå inn for det hadde jeg tatt jerngrep på kostholdet. Hadde jeg da ikke raskt startet nedgangen hadde jeg umiddelbart oppsøkt lege/spesialist til jeg fant noen som kunne hjelpe. Jeg hadde ikke latt det skure og gå til jeg var så feit at jeg slet med å se hvordan jeg kunne komme meg tilbake, for så å oppføre meg som om det var "den ene p-sprøyta" eller "de pillene jeg tok i 3 måneder", eller "magiske alver og enhjørninger" som gjorde at jeg brått våknet 50kg tyngre en morgen.

I tillegg, med fare for å tirre på meg alt som finnes av kvinnfolk og feminist-"menn" der ute.. Legge på seg 30-40kg grunnet graviditet? Ufrivillig? Genetisk..? Are you fucking kidding me?! Det er ansvarsfraskrivelse av en annen verden! Fødselsvekten utgjør om jeg ikke husker feil rundt 11-13kg, og graviditet opphører ikke fysikkens lover. Ja, hormoner, rare cravings, sult, og mer kan gå berserk under et svangerskap, men alt dette er sekundært til hva man til syvende og sist putter i munnen. Om de hormonelle endringene under et svangerskap er så sterke at du mister evnen til å foreta egne valg blir jeg virkelig skremt, for hva skal stoppe en gravid dame fra å skyte meg på måfå og så gå fri fordi hun ikke valgte å gjøre det selv? :facepalm:

Nei, overvektige skal aldeles ikke taes hensyn til på noe Statlig nivå. De som velger å oppsøke hjelp skal selvsagt få all den hjelpen og oppfølgingen helsevesenet kan stille opp med, men ansvaret for hvor mye mat som beveger seg fra butikkhylla til tallerkenen, via gaffelen, til munnen ligger på den enkelte voksne innehaver av nevnte munn. Enten man ikke anerkjenner dette fordi det er lettere å leve med en drøss idiotiske, gjennomsiktige unnskyldninger, eller om man rett og slett driter i det.. verden skal da for svarte helskotta ikke måtte tilrettelegges tilstanden som når alt kommer til alt er den enkeltes valg? Ærlig talt, Norge.. Skal ikke voksne mennesker stå til ansvar for egne valg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, overvektige skal aldeles ikke taes hensyn til på noe Statlig nivå. De som velger å oppsøke hjelp skal selvsagt få all den hjelpen og oppfølgingen helsevesenet kan stille opp med, men ansvaret for hvor mye mat som beveger seg fra butikkhylla til tallerkenen, via gaffelen, til munnen ligger på den enkelte voksne innehaver av nevnte munn. Enten man ikke anerkjenner dette fordi det er lettere å leve med en drøss idiotiske, gjennomsiktige unnskyldninger, eller om man rett og slett driter i det.. verden skal da for svarte helskotta ikke måtte tilrettelegges tilstanden som når alt kommer til alt er den enkeltes valg? Ærlig talt, Norge.. Skal ikke voksne mennesker stå til ansvar for egne valg?

Nå skal jeg ikke begynne å krangle med deg om grunnen til at folk blir overvektige. Den debatten hadde vi for noen måneder siden :) Men da kan vi heller ta den politiske delen!

Hvis ingenting blir gjort med folkehelsa på statlig nivå, hva tror du vil skje da? Jeg tror at vi vil se en økning i forekomsten av fedme. Hva tror du vil skje da? Jeg tror det vil føre til økte utgifter for det norske helsevesen. Jeg synes dette er dumt og unødvendig, fordi jeg ønsker ikke at mine skattepenger skal gå til behandling av livsstilssykdommer som kunne vært unngått. Da syns jeg heller at skattepengene mine kan gå til å arbeide med å utvikle metoder som kan reversere fedmetrenden. Hva syns du?

Folk må selvfølgelig stå til ansvar for egne valg. Men noen mennesker er ignorante og uopplyste og tar dårlige valg (jeg tror det er dette du har vanskeligheter med å forstå. Ikke alle er like smarte og veltrente og opplyste og fantastiske som deg). Jeg skulle ønske de kunne tatt bedre valg. Hvis for eksempel et forbud mot reklame for "usunne" produkter hadde ført til at mennesker med lite viljestyrke kunne følt seg litt mindre keen på godteri hver dag, hva er så ille med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang den politiske delen..

Bruke penger på proaktive holdningsendringer, ikke på reaktive tiltak på enkeltindivider!

Få inn mer om kosthold i skole, faktisk helt fra barnehage om mulig.

Fra man begynner på ungdomsskole, så bør man lære om makronæringsstoffer, om hvor mye sukker og ræl som finnes i prosessert mat.

Vaner må inn tidlig!

Ang oss voksne og mindre voksne, så er det litt værre, men holdningsendringer er mulig. Se bare på røykesluttkampanjene (som forøvrig fikk alle over på snus...), de fungerte som bare det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper ikke Jørgen Foss leser denne tråden...

Det er greit at han kanskje ikke alltid skyter pekefingeren riktig vei, men hallo...?

Ja, overvekt er selvforskyldt, ja, ingen går opp 40 kilo over natta (det hadde tatt seg bra ut haha) og nei det bør ikke unnskyldes med tøys og tull, og ja, man kan investere penger i PT og sakte men sikkert jobbe med problemet. Og så er det en gang slik da, veier du 200 kilo, mister du heller ikke disse kiloene over natten.

La oss ro tråden tilbake til det den EGENTLIG handlet om, overvekt og bilbelte i offentlig transport. Det er sikkert morsomt å spøke med å ha mindre inngangsdører eller at man skal sette fire hjul på Jørgen Foss (seriously? er du et voksent menneske du som sa det, eller er du 15? for i siste tilfelle er det en akseptabel spøk....) Men det bunner likevel ned til, enten man vil eller ikke, til at en utsatt folkegruppe ikke får nødvendig sikkerhet i offentlig transport.

Finnes det belteforlengere lett tilgjengelig i alle busser så er dette bra, og det er for øvrig case closed, gjør det ikke det, er dette verdt å ta opp som et tema.

Så kan man diskutere måter å få lært opp de kommende generasjonene innen ernæring og kosthold, dette blir steg to i en langsiktig prosess. Hadde sykelige overvektige lest denne tråden er det lett å tenke seg at de ville blitt såret...ikke fordi det ikke er noen gode poeng her, for det er det, men måten mye her blir skrevet på. Sykelig overvekt er et samfunnsproblem, men det løses ikke ved stigmatisering. Nå høres jeg kanskje teit ut, men det løses ved følelse av opplevd mestring samt å føle seg inkludert.

Det var noen som nevnte tidligere i denne tråden at man bør gjøre overvektige mer ukomfortable, for da må de jo bare tilpasse seg. Følgende påstand gjelder ikke nødvendigvis bare sykelige overvektige, men alle grupper mennesker som lett kan stigmatiseres...Gjør man en allerede ukomfortabel folkegruppe mer ukomfortabel er det som å legge ut en rød løper til heftige psykiske problemer. Det var noen litt tidligere i tråden som var redd for kostnadene ved tilrettelegging for sykelige overvektige...tro meg...psykisk velferdsarbeid er mye dyrere enn lengre setebelter i buss :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo ta hintet da, når setebeltet på bussen ikke passer rundt magen, om at det kanskje er på tide å spise litt mindre og trene litt mer?

Kanskje gå/jogge/sykle istedenfor å ta bussen? :D

Det er det nok mange som gjør, og så er det de som sliter såpass psykisk med overvektsproblematikk at det ikke er aktuelt. Alle som aldri har vært overvekt og skal uttale seg om fedme bør egentlig gjøre som han PT'en i USA som ble feit for å sjekke hvordan det var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det nok mange som gjør, og så er det de som sliter såpass psykisk med overvektsproblematikk at det ikke er aktuelt. Alle som aldri har vært overvekt og skal uttale seg om fedme bør egentlig gjøre som han PT'en i USA som ble feit for å sjekke hvordan det var.

Må jeg være feit for å uttale meg om fedme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...