Gå til innhold

Overvekt og kollektivtransport (Jørgen Foss!)


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Man kan jo ta hintet da, når setebeltet på bussen ikke passer rundt magen, om at det kanskje er på tide å spise litt mindre og trene litt mer?

Kanskje gå/jogge/sykle istedenfor å ta bussen? :D

Ekke så enkelt i praksis! Når man er syktlig overvektig er det ofte en helt anen tankegang enn hva de fleste normalvektige har, og det å bare endre på noe sånn helt ut av det blå er noe som svært skjeldent skjer. Man må få dem opp og ut av det hullet de har grevd seg ned i! Og da må man støtte dem og rose dem for den insatsen de gjør! Alt er tungt når man er overvektig.

Vil oppfordre alle her inne til å gi ros og støtte til en tjukkas neste gang dere er på trening! For det å faktisk komme seg på trening når man er sykligovervektig er en prestasjon i segselv! Man føler seg nedstirret og alt er ukomfertabelt når man er 100+ på et treningsenter, og svært mange gir opp av den grunn. Vet ikke hvor mange jeg kjenner av overvektige mennesker som sier at de er for feit til å trene på et senter. Vi kan endre den tankegangen, og dermed gjøre hele Norge lettere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men for noen så er det ikke _bare_ å jogge seg en tur. Og dørstokken til treningssenteret er høyere for overvektige som ikke føler de hører til der. Noen ganger så hjelper det mer å spørre om vedkommende vil være med på trening eller om de trenger hjelp med teknikk, i stedet for å glo stygt på de fordi, gud forby, de har på seg en tights på trening selvom de veier over 100 kg. (Og ja, sikter til flere tråder her inne som virkelig rakker ned på folk, for hva de har på seg, hvordan de trener, hvordan de ser ut +++...) Veldig mange på fitnessbloggen sitter på sin høye hest og ser ned på andre. Slike holdninger hjelper iallefall ikke. Blir faktisk overrasket over hva enkelte i denne tråden klarer å lire av seg, greit nok -jeg kommenterte holdninga til Jørgen Foss selv, men seriøst ...lage mindre dører eller sette hjul på fyren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det sa jeg ikke. Jeg sa at når du aldri har vært feit har du ingen forutsetninger for å vite hvordan det er å være feit :)

Det er sant, men det går ikke an å komme unna det faktum at mer trening + bedre kosthold (en bedre livsstil) er det som må til for å bli kvitt fedme. Sliter man psykisk med at man er overvektig er det fortsatt bare en ting å gjøre - slutte å være overvektig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant, men det går ikke an å komme unna det faktum at mer trening + bedre kosthold (en bedre livsstil) er det som må til for å bli kvitt fedme. Sliter man psykisk med at man er overvektig er det fortsatt bare en ting å gjøre - slutte å være overvektig.

Det er jeg i utgangspunktet helt enig. La meg komme med et eksempel om meg selv, tidligere veide jeg lett 50-60 kilo for mye i forhold til "normal BMI", hver gang jeg forsøkte å begynne å trene ble jeg gira og tok litt hardt i og så ble jeg syk. Man har dårlig immunforsvar. Etter gjentatte forsøk med å prøve å feile ble jeg så lei at jeg gikk ennå mer opp i vekt...og voila 60 kilo for mye..Dette er selvsagt den korte historien, men når du føler deg helt jævelig er det sykt vanskelig å faktisk gjøre noe med det.

Men det er riktig som du sier, mer trening + bedre kosthold/livsstil da blir man kvitt fedme. Det er det grunnleggende, og der er vi helt enige, men overvekt innebærer så mye mer enn å "bare slutte å være overvektig", hehe..det er en lang mental prosess :p

EDIT: Når det er sagt øker også immunforsvaret når man legger om kostholdet...tips tips til alle overvektige der ute....spis riktig FØR du begynner å trene. Så blir du mer fit i formen, og så blæster du på gymmen etterpå. Hulk style!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå skal jeg ikke begynne å krangle med deg om grunnen til at folk blir overvektige. Den debatten hadde vi for noen måneder siden :) Men da kan vi heller ta den politiske delen!

Hvis ingenting blir gjort med folkehelsa på statlig nivå, hva tror du vil skje da? Jeg tror at vi vil se en økning i forekomsten av fedme. Hva tror du vil skje da? Jeg tror det vil føre til økte utgifter for det norske helsevesen. Jeg synes dette er dumt og unødvendig, fordi jeg ønsker ikke at mine skattepenger skal gå til behandling av livsstilssykdommer som kunne vært unngått. Da syns jeg heller at skattepengene mine kan gå til å arbeide med å utvikle metoder som kan reversere fedmetrenden. Hva syns du?

Folk må selvfølgelig stå til ansvar for egne valg. Men noen mennesker er ignorante og uopplyste og tar dårlige valg (jeg tror det er dette du har vanskeligheter med å forstå. Ikke alle er like smarte og veltrente og opplyste og fantastiske som deg). Jeg skulle ønske de kunne tatt bedre valg. Hvis for eksempel et forbud mot reklame for "usunne" produkter hadde ført til at mennesker med lite viljestyrke kunne følt seg litt mindre keen på godteri hver dag, hva er så ille med det?

Altså.. Den eneste grunnen til overvekt er at du putter mer mat i munnen enn kroppen din bruker. Så enkelt er det. Ja, det er en haug andre faktorer som påvirker hvor lyst du har på forskjellige ting og hva som er lettest tilgjengelig, men til syvende og sist må man velge å putte mer mat i munnen enn man har bruk for. Man må velge å se vekta stige og ikke gjøre noe med det på tross av at alle normale mennesker på kloden forstår av vektøkning skjer som følge av for høyt matinntak. Ingen kan påstå at de er så evneveike at de ikke forsto den grunnleggende mekanismen for hvorfor de gikk opp i vekt, nemlig at overskudd+tid=overvekt.

Jeg sa da såvisst at helsevesen skal stille alt av tilgjengelig hjelp og oppfølging til rådighet for dem som ønsker å gjøre noe med problemet sitt..?

Mennesker har all rett til å spise seg sykelig overvektige om de ønsker det, akkurat som mennesker står fritt til å velge og innta alt for mye alkohol, eller å røyke. Dette er en av grunnpillarene i et fritt samfunn! Frihet kommer dog ikke gratis, og folk som gjør så mange dårlige valg over så lang tid at det medfører sykdom og handicap har NULL krav på hverken min respekt eller tilrettelegging på Statens regning. Frihet under ansvar, et konsept barn skal lære tidlig men som tydeligvis ikke gjelder voksne.

**snip (sorry)**

Så kan man diskutere måter å få lært opp de kommende generasjonene innen ernæring og kosthold, dette blir steg to i en langsiktig prosess. Hadde sykelige overvektige lest denne tråden er det lett å tenke seg at de ville blitt såret...ikke fordi det ikke er noen gode poeng her, for det er det, men måten mye her blir skrevet på. Sykelig overvekt er et samfunnsproblem, men det løses ikke ved stigmatisering. Nå høres jeg kanskje teit ut, men det løses ved følelse av opplevd mestring samt å føle seg inkludert.

Det var noen som nevnte tidligere i denne tråden at man bør gjøre overvektige mer ukomfortable, for da må de jo bare tilpasse seg. Følgende påstand gjelder ikke nødvendigvis bare sykelige overvektige, men alle grupper mennesker som lett kan stigmatiseres...Gjør man en allerede ukomfortabel folkegruppe mer ukomfortabel er det som å legge ut en rød løper til heftige psykiske problemer. Det var noen litt tidligere i tråden som var redd for kostnadene ved tilrettelegging for sykelige overvektige...tro meg...psykisk velferdsarbeid er mye dyrere enn lengre setebelter i buss :p

Hvorfor kan ikke overvekt løses med stigmatisering kombinert med et godt tilbud for å komme ut av uføret? Røyking er et valg som går hardt utover helsa di, og nedgangen de siste åra har i stor del kommet som et resultat av at røykere er en av de få samfunnsgruppene det er lov å mobbe. De velger jo selv å gjøre noe som koster masse penger og som skader helsa deres, selvsagt er det lov å mobbe og stigmatisere! Hvorfor gjelder ikke de samme rettningslinjene overvektige, som gjør valg som ødelegger helsa og koster masse penger..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men for noen så er det ikke _bare_ å jogge seg en tur. Og dørstokken til treningssenteret er høyere for overvektige som ikke føler de hører til der. Noen ganger så hjelper det mer å spørre om vedkommende vil være med på trening eller om de trenger hjelp med teknikk, i stedet for å glo stygt på de fordi, gud forby, de har på seg en tights på trening selvom de veier over 100 kg. (Og ja, sikter til flere tråder her inne som virkelig rakker ned på folk, for hva de har på seg, hvordan de trener, hvordan de ser ut +++...) Veldig mange på fitnessbloggen sitter på sin høye hest og ser ned på andre. Slike holdninger hjelper iallefall ikke. Blir faktisk overrasket over hva enkelte i denne tråden klarer å lire av seg, greit nok -jeg kommenterte holdninga til Jørgen Foss selv, men seriøst ...lage mindre dører eller sette hjul på fyren?

Bare så det er klart, jeg mener ikke i noen av postene mine over at overvektige har noen enkel eller behagelig hverdag. Det er sikkert en vanvittig tung situasjon å være i for veldig mange, og enhver ville hatt problemer med å inngå en bindende forpliktelse til et prosjekt som deler ut belønninger i småååå, små porsjoner over en periode på flere år.

Det jeg dog forsøker å presisere er at overvekt skyldes inntak av for mye mat. Løsningen på overvekt er inntak av riktige matvarer (så man blir mett) i passe mengde. Når alt kommer til alt er regnestykket faktisk så enkelt som dette, og voksne mennesker må være i stand til å innse at det er deres eget ansvar å velge mellom fortsatt/økt overvekt, og god helse og livskvalitet. Det hjelper ikke å skylde på Staten, på depresjoner, på media eller butikkers produktplassering, på lav forbrenning, gener eller diabetes. Ansvaret er til syvende og sist ditt eget, og når man alikevel klarer å være så stor at bussbeltet ikke passer.. da har man enkelt og greit valgt å ikke ta buss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan ikke overvekt løses med stigmatisering kombinert med et godt tilbud for å komme ut av uføret?

Spør du meg, spør jeg deg :p ...Jeg har snakket om stigmatisering alene..Kombinerer du f.eks. misnøye med et godt tilbud for å komme ut av uføret er det jo bare positivt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes enkelte her henger ut Jørgen Foss litt. En slankeoperasjon er ikke noe som gjør at en som han raser ned i vekt og blir normalvektig innen kort tid. En slik operasjon legger til rette for at han skal kunne gå ned i vekt, men det er også for han en svært lang prosess. Ja jeg er enig i at man selv må ta ansvar for at man har blitt så stor som man har blitt, men svært mange på dette forumet kan ikke sette seg inn i hans situasjon - ikke jeg heller det for den del. Det jeg skulle ønske er at flere hadde mer fokus på sin egen kropp, sin egen helse, og ikke bruke så mye tid på å kritisere dem som er "dårligere" enn seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare så det er klart, jeg mener ikke i noen av postene mine over at overvektige har noen enkel eller behagelig hverdag. Det er sikkert en vanvittig tung situasjon å være i for veldig mange, og enhver ville hatt problemer med å inngå en bindende forpliktelse til et prosjekt som deler ut belønninger i småååå, små porsjoner over en periode på flere år.

Det jeg dog forsøker å presisere er at overvekt skyldes inntak av for mye mat. Løsningen på overvekt er inntak av riktige matvarer (så man blir mett) i passe mengde. Når alt kommer til alt er regnestykket faktisk så enkelt som dette, og voksne mennesker må være i stand til å innse at det er deres eget ansvar å velge mellom fortsatt/økt overvekt, og god helse og livskvalitet. Det hjelper ikke å skylde på Staten, på depresjoner, på media eller butikkers produktplassering, på lav forbrenning, gener eller diabetes. Ansvaret er til syvende og sist ditt eget, og når man alikevel klarer å være så stor at bussbeltet ikke passer.. da har man enkelt og greit valgt å ikke ta buss.

Og så kommer dillemaet, svært mange overvektige skjønner ikke selv hvor store de faktisk er. Selv kan jeg se meg i speilet og synes at jeg ser feit ut at kroppen min er stor og ekkel, tross en vektnedgang på 20 kg de siste 6 månedene, selv om jeg har gådt ned 40 kg de siste 3 åra, hvorfor? Fordi jeg har et bilde i hodet mitt av hvordan kroppen min er. Bildet er en litt mer utviklet voksen versjon av et bilde av megselv som 13 åring. Da hadde jeg den ideele fysikken, og hodet mitt hadde ikke fulgt strømmen og dratt på villtur. Jeg føler meg ikke tjukk, det har jeg skjelden gjort, og for 40 kg siden, så unngikk jeg speil, for da slapp jeg å se at jeg var feit. Det blir litt av tankegangen til en anorektiker, bare motsatt. Mange anorektikere ser segselv som mye større enn hva de er, mens mange overvektige ser på seg som mindre enn de er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes enkelte her henger ut Jørgen Foss litt. En slankeoperasjon er ikke noe som gjør at en som han raser ned i vekt og blir normalvektig innen kort tid. En slik operasjon legger til rette for at han skal kunne gå ned i vekt, men det er også for han en svært lang prosess. Ja jeg er enig i at man selv må ta ansvar for at man har blitt så stor som man har blitt, men svært mange på dette forumet kan ikke sette seg inn i hans situasjon - ikke jeg heller det for den del. Det jeg skulle ønske er at flere hadde mer fokus på sin egen kropp, sin egen helse, og ikke bruke så mye tid på å kritisere dem som er "dårligere" enn seg selv.

Hva mener du? En slankeoperasjon korter inn tarmen og reduserer volumet på magesekken så mye at det vil være en enorm jobb å opprettholde noen form for overvekt (i følge eksperter på TV, i allefall). Volumet og næringsopptaket reduseres faktisk så mye at det kan være problematisk å opprettholde normalvekt når man har kommet dit, og å få i seg nok av alt man trenger.

Nå vet jeg ikke hvor lenge det er siden Jørgen Foss ble operert, men dersom han fortsatt ikke får busselen rundt vommen til tross for en operasjon som koster det 1-2 arbeidende betaler i skatt på et år.. vel, da skal han i allefall ha kudos for å jobbe uhorvelig hardt for å opprettholde martyrbildet og tilknytningen for Landsforeningen for overvektige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og så kommer dillemaet, svært mange overvektige skjønner ikke selv hvor store de faktisk er. Selv kan jeg se meg i speilet og synes at jeg ser feit ut at kroppen min er stor og ekkel, tross en vektnedgang på 20 kg de siste 6 månedene, selv om jeg har gådt ned 40 kg de siste 3 åra, hvorfor? Fordi jeg har et bilde i hodet mitt av hvordan kroppen min er. Bildet er en litt mer utviklet voksen versjon av et bilde av megselv som 13 åring. Da hadde jeg den ideele fysikken, og hodet mitt hadde ikke fulgt strømmen og dratt på villtur. Jeg føler meg ikke tjukk, det har jeg skjelden gjort, og for 40 kg siden, så unngikk jeg speil, for da slapp jeg å se at jeg var feit. Det blir litt av tankegangen til en anorektiker, bare motsatt. Mange anorektikere ser segselv som mye større enn hva de er, mens mange overvektige ser på seg som mindre enn de er.

Jeg ser problemet, men som jeg har forsøkt å presisere flere ganger nå:

Grunnen til overvekt er høyt kaloriinntak over tid. Løsningen på overvekt er tilrettelagt redusert kaloriinntak over tid.

Hva grunnen til det høye kaloriinntaket måtte være er en sekundær, men klart viktig del av problemet. Det jeg forsøker å få folk til å åpne øynene for er at voksne mennesker er nødt til å ta ansvar for egne valg. Har man psykiske problemer som kan medføre overvekt, så får man oppsøke relevant behandling om man ønsker bedret livskvalitet. Har man hypothyreose, altså lavt stoffskifte, gjelder det samme. Man kommer uansett ikke unna at overvekt skyldes maten man velger å putte i munnen noe mer enn man kan vri seg unna at kols og lungekreft antageligvis skyldes sigarettene man valgte å fyre opp 20 av hver dag over en årrekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du? En slankeoperasjon korter inn tarmen og reduserer volumet på magesekken så mye at det vil være en enorm jobb å opprettholde noen form for overvekt (i følge eksperter på TV, i allefall). Volumet og næringsopptaket reduseres faktisk så mye at det kan være problematisk å opprettholde normalvekt når man har kommet dit, og å få i seg nok av alt man trenger.

Nå vet jeg ikke hvor lenge det er siden Jørgen Foss ble operert, men dersom han fortsatt ikke får busselen rundt vommen til tross for en operasjon som koster det 1-2 arbeidende betaler i skatt på et år.. vel, da skal han i allefall ha kudos for å jobbe uhorvelig hardt for å opprettholde martyrbildet og tilknytningen for Landsforeningen for overvektige.

Appropo overvekt og spising..

Vet av en som veide 170kg, fikk operasjon og gikk ned til 110-120kg, nå, 6 år etter er han på tur opp igjen, tipper han nå ligger på 130-140kg... En operasjon hjelper nok mange, men det krever fortsatt viljen til å legge om kostholdet og livsstilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Appropo overvekt og spising..

Vet av en som veide 170kg, fikk operasjon og gikk ned til 110-120kg, nå, 6 år etter er han på tur opp igjen, tipper han nå ligger på 130-140kg... En operasjon hjelper nok mange, men det krever fortsatt viljen til å legge om kostholdet og livsstilen.

Akkurat. Ansvaret for hva en voksen gjør med egen kropp ligger på han/hun selv. Man kan ikke tvinge en røyker, heroinist eller alkoholiker til å slutte om de ikke ønsker det selv. På samme måte må en overvektig ta ansvar for hva de putter i munnen. Inescapable fact.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si som LeanMachine sier tidligere i tråden.. jeg kommer ikke til å klare å argumentere dette på en saklig måte fra to sider. Har vært relativt omfattende for noen år siden (dog ikke Foss-omfattende), og kjenner til absolutt alt av unskyldninger. For i mine øyne er det nettopp det det er: unskyldninger og bortforklaringer. Min mentalitet er på det stadiet hvor det er en SELVSAGT ting at om en overvektig person tar opp to seter på et fly eller buss, så må de også betale for to seter. Transportselskapet skal da ikke bedrive veldedighet å tape penger på en person som på eget insj har blitt til størrelsen av to personer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser problemet, men som jeg har forsøkt å presisere flere ganger nå:

Grunnen til overvekt er høyt kaloriinntak over tid. Løsningen på overvekt er tilrettelagt redusert kaloriinntak over tid.

Hva grunnen til det høye kaloriinntaket måtte være er en sekundær, men klart viktig del av problemet. Det jeg forsøker å få folk til å åpne øynene for er at voksne mennesker er nødt til å ta ansvar for egne valg. Har man psykiske problemer som kan medføre overvekt, så får man oppsøke relevant behandling om man ønsker bedret livskvalitet. Har man hypothyreose, altså lavt stoffskifte, gjelder det samme. Man kommer uansett ikke unna at overvekt skyldes maten man velger å putte i munnen noe mer enn man kan vri seg unna at kols og lungekreft antageligvis skyldes sigarettene man valgte å fyre opp 20 av hver dag over en årrekke.

Det er enkelt i teorien, vansklig i praksis. Selvfølgelig er vi selv ansvarlige for våre handlinger, og det er nok neppe noen som opplever å bli tvangsfora og derfor blitt overvektig. Men man må også endre holdningene til både overvektige og normalvektige. Mange overvektige har gitt opp fordi alt er tingt og vansklig, og mange normalvektige gjør det ikke lettere å være overvektig. Fordi man blir ofte møtt med "det er jo bare å slutte å være overvektig! Dwt er jo bare å begynne å trene!" jeg fikk beskjed om at det bare var å begynne å tenke som ei tynn jente. Hvordan tenker ei tynn jente? Å hente inspirasjon fra mine venninner var ikke aktuelt, for å spise med dem var som å se bikkjer spise en pose med pølser som har falt på gulvet....

Og det å oppsøke hjelp for psykiske problemer er også enkelt i teorien, men herregud så vansklig i praksis! For det å innrømme at man sliter, det føles som om man blir stilt ut naken på oslo city, det føles ærekrenkende. Og så straks man har innrømmet det høyt at man sliter, så er det virkelig, før det er det bare en vill ide i din egen fantasi! Dermed blir det også enda vanskligre å innrømme det, og faktisk innrømme at man er feit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er enkelt i teorien, vansklig i praksis. Selvfølgelig er vi selv ansvarlige for våre handlinger, og det er nok neppe noen som opplever å bli tvangsfora og derfor blitt overvektig. Men man må også endre holdningene til både overvektige og normalvektige. Mange overvektige har gitt opp fordi alt er tingt og vansklig, og mange normalvektige gjør det ikke lettere å være overvektig. Fordi man blir ofte møtt med "det er jo bare å slutte å være overvektig! Dwt er jo bare å begynne å trene!" jeg fikk beskjed om at det bare var å begynne å tenke som ei tynn jente. Hvordan tenker ei tynn jente? Å hente inspirasjon fra mine venninner var ikke aktuelt, for å spise med dem var som å se bikkjer spise en pose med pølser som har falt på gulvet....

Og det å oppsøke hjelp for psykiske problemer er også enkelt i teorien, men herregud så vansklig i praksis! For det å innrømme at man sliter, det føles som om man blir stilt ut naken på oslo city, det føles ærekrenkende. Og så straks man har innrømmet det høyt at man sliter, så er det virkelig, før det er det bare en vill ide i din egen fantasi! Dermed blir det også enda vanskligre å innrømme det, og faktisk innrømme at man er feit.

Jeg sa aldri at det er lett å gå ned i vekt, men at det er enkelt. Det er også enkelt å bygge muskler, selv om det så avgjort ikke er lett. Løft tyngre og tyngre ting og spis nok. Enkelt. Maks innsats flere dager i uka, til man nesten føler for å grine? Ikke lett.

Arbeidet må fortsatt til. Å gå ned i vekt er nå engang så enkelt som å spise en noenlunde tilpasset mengde normalt sunn man. Og.. spise som venninnene dine? Hadde du på ditt største fotfulgt en av dine normalvektige og gjevnhøye venninner en måned og spist nøyaktig det samme som henne.. så hadde du gått ned i vekt. Er ikke pølsepakka-på-gulvet som teller, er inntak over tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...