Gå til innhold

Overvekt og kollektivtransport (Jørgen Foss!)


Anbefalte innlegg

Jeg sa aldri at det er lett å gå ned i vekt, men at det er enkelt. Det er også enkelt å bygge muskler, selv om det så avgjort ikke er lett. Løft tyngre og tyngre ting og spis nok. Enkelt. Maks innsats flere dager i uka, til man nesten føler for å grine? Ikke lett.

Arbeidet må fortsatt til. Å gå ned i vekt er nå engang så enkelt som å spise en noenlunde tilpasset mengde normalt sunn man. Og.. spise som venninnene dine? Hadde du på ditt største fotfulgt en av dine normalvektige og gjevnhøye venninner en måned og spist nøyaktig det samme som henne.. så hadde du gått ned i vekt. Er ikke pølsepakka-på-gulvet som teller, er inntak over tid.

Men som en forvirra 18 åring skjønner man ikke det. Når det man opplever er at venninnene sluker ned all mat på høykant, når man selv stort sett bare pirker i maten, begynner man ikke å tenke at joda, de spiser sikkert mindre kaloririk mat enn meg til vanlig, men mer "om jeg sluker ned maten slik som dem, vil jeg bli tynn?" Tankeganger er komplisert!

den dag i dag spiser jeg mye mer enn mine normalvektige jevnhøye venninner, men jeg har også utviklet et anet, mye sunnere forhold til mat enn hva mange av dem har, + at jeg trener, mye. og jeg sitter på litt mer kunskap om mat enn de, og jeg ikke bare vet hva som må til for å nå mine mål, jeg har lært og erfart hvordan!

Alle vet jo hvordan man går ned, men ikke hvor beitøft det faktisk er å endre alle vaner man har oppbygd i flere år. Man må faktisk bli en ny person for å greie det, man må vidreutvikle seg psykisk. For hun jenta jeg var for 3-4 år siden, ville aldri hadt sjangs til å oppnå det jeg har i dag, og det jeg vil kunne oppnå om jeg fortsetter å utvikle meg slik jeg har gjort det siste året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Altså.. Den eneste grunnen til overvekt er at du putter mer mat i munnen enn kroppen din bruker. Så enkelt er det. Ja, det er en haug andre faktorer som påvirker hvor lyst du har på forskjellige ting og hva som er lettest tilgjengelig, men til syvende og sist må man velge å putte mer mat i munnen enn man har bruk for. Man må velge å se vekta stige og ikke gjøre noe med det på tross av at alle normale mennesker på kloden forstår av vektøkning skjer som følge av for høyt matinntak. Ingen kan påstå at de er så evneveike at de ikke forsto den grunnleggende mekanismen for hvorfor de gikk opp i vekt, nemlig at overskudd+tid=overvekt.

Jeg sa da såvisst at helsevesen skal stille alt av tilgjengelig hjelp og oppfølging til rådighet for dem som ønsker å gjøre noe med problemet sitt..?

Mennesker har all rett til å spise seg sykelig overvektige om de ønsker det, akkurat som mennesker står fritt til å velge og innta alt for mye alkohol, eller å røyke. Dette er en av grunnpillarene i et fritt samfunn! Frihet kommer dog ikke gratis, og folk som gjør så mange dårlige valg over så lang tid at det medfører sykdom og handicap har NULL krav på hverken min respekt eller tilrettelegging på Statens regning. Frihet under ansvar, et konsept barn skal lære tidlig men som tydeligvis ikke gjelder voksne.

Nå synes jeg du ignorterte litt det jeg sa og bare begynte på igjen med samme regla. Men bare for å få det klart - du mener at man kun skal takle fedmeproblemet på et individnivå hos dem det gjelder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå synes jeg du ignorterte litt det jeg sa og bare begynte på igjen med samme regla. Men bare for å få det klart - du mener at man kun skal takle fedmeproblemet på et individnivå hos dem det gjelder?

Nei, jeg mener at individene det gjelder må anerkjenne at det å forbli overvektig er et bevisst valg de gjør, akkurat som det å søke hjelp også må være et bevisst valg.

Vi, som samfunn, må sørge for at helsevesenet stiller opp med veiledning, oppfølging, og eventuell behandling av psykiske så vel som fysiologiske problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg mener at individene det gjelder må anerkjenne at det å forbli overvektig er et bevisst valg de gjør, akkurat som det å søke hjelp også må være et bevisst valg.

Vi, som samfunn, må sørge for at helsevesenet stiller opp med veiledning, oppfølging, og eventuell behandling av psykiske så vel som fysiologiske problemer.

Jamen det er jo individnivå det. Hva med den forebyggende delen, på samfunsnivå? Den hvor man gjør det enklere å skjønne hva som er sunt og å leve deretter? Det er her jeg tror den viktigste jobben kan gjøres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men som en forvirra 18 åring skjønner man ikke det. Når det man opplever er at venninnene sluker ned all mat på høykant, når man selv stort sett bare pirker i maten, begynner man ikke å tenke at joda, de spiser sikkert mindre kaloririk mat enn meg til vanlig, men mer "om jeg sluker ned maten slik som dem, vil jeg bli tynn?" Tankeganger er komplisert!

den dag i dag spiser jeg mye mer enn mine normalvektige jevnhøye venninner, men jeg har også utviklet et anet, mye sunnere forhold til mat enn hva mange av dem har, + at jeg trener, mye. og jeg sitter på litt mer kunskap om mat enn de, og jeg ikke bare vet hva som må til for å nå mine mål, jeg har lært og erfart hvordan!

Alle vet jo hvordan man går ned, men ikke hvor beitøft det faktisk er å endre alle vaner man har oppbygd i flere år. Man må faktisk bli en ny person for å greie det, man må vidreutvikle seg psykisk. For hun jenta jeg var for 3-4 år siden, ville aldri hadt sjangs til å oppnå det jeg har i dag, og det jeg vil kunne oppnå om jeg fortsetter å utvikle meg slik jeg har gjort det siste året.

Er absolutt ikke uenig at det å gå ned i vekt kan være en vanskelig affære, og at livet som overvektig kommer med en haug problemer og påkjenninger normalvektige ikke er flinke til å anerkjenne.

Det er dog ikke det jeg vil frem til! Du selv har jo innsett at du har måttet velge hvorvidt du skulle fortsette å være overvektig, eller gjøre noe med saken og bedre helse og livskvalitet. Veien er nok ikke enkel, men tråden handlet i utgangspunktet om klovner som Jørgen Foss som vil legge ansvaret for maten han selv har puttet i munnen over på alt og alle andre. Det må være tungt (no pun intended) å veie 250kg men ingen blir så tunge over natta! Hadde Foss, da han veide 100kg tenkt "Jøss, dette går ikke riktig vei og jeg har ikke kontroll over det. Kanskje jeg bør snakke med lege og ernæringsfysiolog, og skaffe en time hos en dyktig PT før helsa mi går rett vest..." så hadde han ikke trengt noen slankeoperasjon i dag. Å være 20kg for tung er nærmest en smakssak. Å være 180-190kg for tung krever en enorm forpliktelse til et nærmest umenneskelig matinntak over lang tid. Ingen skylder Jørgen Foss noen verdens ting fordi han er så svær som han er, annet enn han selv, som skylder seg selv en stor unnskyldning og et solid oppgjør med egne vaner og holdninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jamen det er jo individnivå det. Hva med den forebyggende delen, på samfunsnivå? Den hvor man gjør det enklere å skjønne hva som er sunt og å leve deretter? Det er her jeg tror den viktigste jobben kan gjøres.

Nei. Bare.. nei. Man blir ikke feit av å spise usunt. Man får dårlig helse av å spise usunt. Man blir feit av å spise for mye, samme om maten består av McDonald's eller hjemmelaget supermat. Om du ser bort fra beboerne på Tangerudbakken finnes det ikke et eneste menneske i Norge som ikke vet at grønnsaker, melk og fisk er sunt, og at godteri og potetgull er møkk. Ingen tror at hurtigmat og halvfabrikata er likeverdig hjemmelaget mat. ALLE forstår at for mye mat over tid medfører overvekt.

Er for holdningsskapende arbeid, og det virker det som om alle andre er også. Hvorfor lever vi da i et samfunn der normalvektige sjikanerer, stigmatiserer og mobber så fort de nevner at et voksent menneske bør ta ansvar for egen situasjon, og der busser skal spesialtilpasses noen som har gjort og gjør en enorm innsats for å veie nesten 170-180kg mer enn det som er forsvarlig?

Å tilrettelegge for fedme vil ikke redusere forekomsten av fedme. Etter den logikken ville man bekjempet røyking ved å kreve røykerom på alle arbeidsplasser og på kollektivtrafikk. Ble det gjort? Nei, røykere ble utestengt fra bortimot hele den offentlige sfære og det ble greit å se ned på de "skitne røykerne". De velger jo selv å skade seg selv. Hvordan er det forskjellig fra fedme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er absolutt ikke uenig at det å gå ned i vekt kan være en vanskelig affære, og at livet som overvektig kommer med en haug problemer og påkjenninger normalvektige ikke er flinke til å anerkjenne.

Det er dog ikke det jeg vil frem til! Du selv har jo innsett at du har måttet velge hvorvidt du skulle fortsette å være overvektig, eller gjøre noe med saken og bedre helse og livskvalitet. Veien er nok ikke enkel, men tråden handlet i utgangspunktet om klovner som Jørgen Foss som vil legge ansvaret for maten han selv har puttet i munnen over på alt og alle andre. Det må være tungt (no pun intended) å veie 250kg men ingen blir så tunge over natta! Hadde Foss, da han veide 100kg tenkt "Jøss, dette går ikke riktig vei og jeg har ikke kontroll over det. Kanskje jeg bør snakke med lege og ernæringsfysiolog, og skaffe en time hos en dyktig PT før helsa mi går rett vest..." så hadde han ikke trengt noen slankeoperasjon i dag. Å være 20kg for tung er nærmest en smakssak. Å være 180-190kg for tung krever en enorm forpliktelse til et nærmest umenneskelig matinntak over lang tid. Ingen skylder Jørgen Foss noen verdens ting fordi han er så svær som han er, annet enn han selv, som skylder seg selv en stor unnskyldning og et solid oppgjør med egne vaner og holdninger.

Ja det er fult og helt hans egen skyld, men for han er det enklere å fragi segselv all skyld og skyve det over på mobbere og resten av samfunnet, fordi han ikke er klar og sterk nok psykisk til å ta det oppgjørdet med segselv som han må for å kunne overleve, om han faktisk ønsker å leve. Mange vil egentlig ikke det. Men det blir veldig feil av oss å herse med fyrn slik vi gjør. Ja, han stiller seg frivillig i skuddlinja, noe mange mener er grunn nok til å prelle ut alt mulig dritt om han, men har det slått noen at han kanskje gjør det fordi han håper at noen skal se at han trenger hjelp? At han håper at noen skal gi han en klapp på skuldra og si at ting kommer til å gå bra? At noen kanskje skal hjelpe han i rett retning?

Og fra meg får han respekt for at han faktisk tørr å gå ut i media (joda, han kommer med mye vas og fjas), men han tørr å gi overvekt et ansikt, mens de fleste andre overvektige gjemmer seg inne, skjuler sin eksistens fordi de er redd for å havne i skuddlinja av ufyslige og ubehaglige kommentarer selv. Og ja, der inne i hula si sitter de og trøstespiser, prøver å fylle et hull i livet sitt, og ender opp med å bli enda mer overvektig og synke enda dypere ned i hullet sitt. Mens resten av verden? Hva gjør vi? Joda, vi sitter å ler av de få som tørr å bevege seg ut og inn på vår bane, ler av tjukkasene som har mannet seg opp til å dra på zumba, ler av dem i det stille fordi de ser dumme ut der de prøver å være fysisk aktive og ler av at de prøver å endre på det de har gjort med segselv.

Og jo, vi skylder faktisk Jørgen en undskyldning, en undskyldning for å sitte å prate dritt og rakke ned på en person som sliter, og vi skylder ikke bare Jørgen den undskyldningen, men alle overvektige vi noen gang har ledd av og rakket ned på. Om folk ble flinkere å rose og gi andre komplimanger kunne svært mye vært endret i denne verden, i dette landet. Dessverre er vi alt for opptatte med å stirre ned i gulvet og nekter å blande oss inn i andres liv, og for høye på vår egen suksess til ¨å se at andre kanskje trenger hjelp, og kanskje akkurat vi er de som skal hjelpe. Ikke bare helsevesnet og pt'er på diverse senter.

Om du ser en som sitter alene i kantina under lunsjen, tynn eller tjukk, har du vurdert tanken på å gå bort å prate? Kanskje akkurat den samtalen kan endre en persons liv? Kanskje gi personen et push i rett retning? For drittsnakking på nett gjør ikke det, det gjør akkurat det motsatte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

***SNIP***

Jeg skjønner hvor du vil, men jeg mener ikke folk som Jørgen Foss fortjener respekt. De respekterer ikke seg selv når de klarer å spise seg opp til 250kg, så hvorfor skal jeg respektere dem? 250kg, eller drøye 180kg overvekt, utgjør 1.350.000 kcal i overskudd. Det vil si at dersom jeg ønsket å legge på meg så mye måtte jeg spist 2000kcal ekstra hver dag i 2 år! Ta med i betraktningen at BMR og energibruk ved forflyttning øker i takt med kroppsvekta, og matmengden som må til for å nå og opprettholde en slik vekt er hinsides, mindboggelingly høy.

For å presisere: Mannen må spise mer enn dobbelt så mye som alle normalvektige for å opprettholde vekta. Ethvert kutt i energiinntaket, f.eks. å bytte ut kjøttdeig med karbonadedeig, brus med lettbrus, eller rett og slett spise noen biter mindre av alt, vil ha en umiddelbar effekt. Jeg gjenntar: Å opprettholde en vekt på 250kg er mye jobb.

Med det sagt, så er ikke problemet mitt med Foss det at han er overvektig. Jeg er for et fritt samfunn, og om han har lyst til å overspise, røyke, basehoppe, eller spise verdens farligste sushi.. meh, det er hans valg, og jeg applauderer at vi bor i et land der frihet er viktig. Problemet oppstår, og respekten går rett ut vinduet, når han krever tilrettelegging på andres regning for et pågående problem han udiskutabelt er skyld i selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*snip, som de sier så fint*

Harsh, but true.

Jeg tror en problemstilling her er f.eks røykere mot handicappede. Vi tilrettelegger ikke for røykere, men vi tilrettelegger for handicappede. Enkelte fete personer (som Jørgen Foss, tydeligvis) anser seg selv som en av den sistnevnte gruppen. Det blir jo helt feil, synes jeg da. Handicappede kan ofte ikke gjøre noe med situasjonen sin, mens fete personer er så heldig at de har denne muligheten. Det er bare synd at de ikke har såpass respekt for seg selv, som du sier, at de kan i det minste innrømme at de har et valg. Tenk hvor trist det må være å tro at man ikke har kontroll over sin egen situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harsh, but true.

Jeg tror en problemstilling her er f.eks røykere mot handicappede. Vi tilrettelegger ikke for røykere, men vi tilrettelegger for handicappede. Enkelte fete personer (som Jørgen Foss, tydeligvis) anser seg selv som en av den sistnevnte gruppen. Det blir jo helt feil, synes jeg da. Handicappede kan ofte ikke gjøre noe med situasjonen sin, mens fete personer er så heldig at de har denne muligheten. Det er bare synd at de ikke har såpass respekt for seg selv, som du sier, at de kan i det minste innrømme at de har et valg. Tenk hvor trist det må være å tro at man ikke har kontroll over sin egen situasjon.

Litt i samme spor.. tenk over hvor ufattelig, forj*velig arrogant det er å kalle det diskriminering når samfunnet ikke tilrettelegger for et problem du har valgt og fortsetter å velge og ha!

Diskriminering er forskjellsbehandling på kjønn, hudfarge, og andre ting man ikke kan noe for. Derfor tilrettelegger man for handicappede, så deres livskvalitet skal bli så god som mulig til tross for situasjonen de ufrivillig har havnet i. Når man "diskriminerer" mot en overvektig er det valget om å være feit man angriper, ikke personen. Akkurat som når røykere jages ut av alt som heter samkomststeder med beskjeden "Du er hjertlig velkommen her, om du velger å ikke røyke."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

snip.

Men gir det deg rett til å rakke ned på fyrn? Hva om det var deg? Hva om det var broren din? Din beste venn?

Nei, jeg mener ikke at vi skal tilrettelegge for alt og alle, men jeg mener fortsatt at man skal se på mennesker med et åpent sinn, og faktisk se på dem som medmennesker, og ikke som en stor søppeldunk, selv om de faktisk spiser ufattelig mye søppel(mat??).

Joda, man behandler kroppen sin og segselv som drit når man greier å bli så svær, men betyr det at alle andre skal kunne behandle deg slik og? Nei, det synes jeg virkelig ikke, for ønsket om å endre segselv og sine vaner blir jævlig mye vanskligre når verden konstant påpeker at du er søppel og ikke verd mer enn den rustene ølkorka som ligger på bakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men gir det deg rett til å rakke ned på fyrn? Hva om det var deg? Hva om det var broren din? Din beste venn?

Nei, jeg mener ikke at vi skal tilrettelegge for alt og alle, men jeg mener fortsatt at man skal se på mennesker med et åpent sinn, og faktisk se på dem som medmennesker, og ikke som en stor søppeldunk, selv om de faktisk spiser ufattelig mye søppel(mat??).

Joda, man behandler kroppen sin og segselv som drit når man greier å bli så svær, men betyr det at alle andre skal kunne behandle deg slik og? Nei, det synes jeg virkelig ikke, for ønsket om å endre segselv og sine vaner blir jævlig mye vanskligre når verden konstant påpeker at du er søppel og ikke verd mer enn den rustene ølkorka som ligger på bakken.

At han er grovt overvektig gir meg ikke direkte rett til å rakke ned på han. At han fremstiller seg selv som en hjernedød klovn som krever tilrettelegging av samfunnet grunnet et selvforskylt problem derimot gir meg all rett i verden til å rakke ned på valgene hans.

Valg han er fri til å ta, men valg det like fullt er dumt både for han, familie og kjære, og samfunnet generelt at han tar.

Og for å tilsette litt "spiss" i svaret mitt.. Ja. Når han behandler seg selv som dritt og utviser NULL selvrespekt, så har han faktisk ikke krav på respekt fra andre mennesker. Man må respektere seg selv før man kan respekteres av andre, og sterkt knyttet til dette er evnen til å stå til ansvar for egne valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Bare.. nei. Man blir ikke feit av å spise usunt. Man får dårlig helse av å spise usunt. Man blir feit av å spise for mye, samme om maten består av McDonald's eller hjemmelaget supermat. Om du ser bort fra beboerne på Tangerudbakken finnes det ikke et eneste menneske i Norge som ikke vet at grønnsaker, melk og fisk er sunt, og at godteri og potetgull er møkk. Ingen tror at hurtigmat og halvfabrikata er likeverdig hjemmelaget mat. ALLE forstår at for mye mat over tid medfører overvekt.

Er for holdningsskapende arbeid, og det virker det som om alle andre er også. Hvorfor lever vi da i et samfunn der normalvektige sjikanerer, stigmatiserer og mobber så fort de nevner at et voksent menneske bør ta ansvar for egen situasjon, og der busser skal spesialtilpasses noen som har gjort og gjør en enorm innsats for å veie nesten 170-180kg mer enn det som er forsvarlig?

Å tilrettelegge for fedme vil ikke redusere forekomsten av fedme. Etter den logikken ville man bekjempet røyking ved å kreve røykerom på alle arbeidsplasser og på kollektivtrafikk. Ble det gjort? Nei, røykere ble utestengt fra bortimot hele den offentlige sfære og det ble greit å se ned på de "skitne røykerne". De velger jo selv å skade seg selv. Hvordan er det forskjellig fra fedme?

Tror kanskje du er litt forvirret over hva jeg snakker om. Tilrettelegging og forebygging er ikke det samme. Jeg snakker om kunnskap og tilretteligging for adferdsendring. Altså at man gjør det lettere å endre adferd, ikke at man gjør det lettere å være overvektig.

Tar man røyke-eksempelet så har man jo det med at nå viser man ikke frem røyken og snusen på butikkene og bensinstasjonene. Dette gjør det lettere å ikke bli fristet. Jeg ser virkelig ikke problemet med det, og jeg er til og med en snuser. Det gjør meg ingenting å ikke bli bombardert med reklame eller påminnelser om at jeg må kjøpe snus hver dag. Og bestemmer jeg meg for å slutte blir det sikkert lettere når jeg slipper påminnelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror kanskje du er litt forvirret over hva jeg snakker om. Tilrettelegging og forebygging er ikke det samme. Jeg snakker om kunnskap og tilretteligging for adferdsendring. Altså at man gjør det lettere å endre adferd, ikke at man gjør det lettere å være overvektig.

Følte jeg svarte på denne. Hvordan skal holdningsskapende arbeid hjelpe, mener du, når alle allerede har et godt bilde av hva som er sunt (fisk, grønnsaker, hjemmelaget mat), hva som er usunt (godteri, potetgull, hurtigmat), og hva som generelt forårsaker overvekt (for høyt inntak over tid)? Alle vet allerede alt dette. Alle vet hvilke helseplager som følger med en overvektig kropp. Hvordan skal du "informere" folk bort fra valgene som fører til overvekt, når de allerede sitter på mer enn nok informasjon til at forskjellen mellom "smoking hot" og "formet som en vannballong" ene og alene ligger i valgene man gjør?

Tar man røyke-eksempelet så har man jo det med at nå viser man ikke frem røyken og snusen på butikkene og bensinstasjonene. Dette gjør det lettere å ikke bli fristet. Jeg ser virkelig ikke problemet med det, og jeg er til og med en snuser. Det gjør meg ingenting å ikke bli bombardert med reklame eller påminnelser om at jeg må kjøpe snus hver dag. Og bestemmer jeg meg for å slutte blir det sikkert lettere når jeg slipper påminnelsen.

Jeg snuser selv, og røkte tidligere. Ærlig talt synes jeg røykeopplegget i butikkene er direkte tåpelig. Om jeg ser snuspakka eller snuskjøleskapet med "SNUS" i store bokstaver forran forrandrer ingenting. Assosiasjonen er der like herlig.

Det som har hjulpet mot røyking er at det har "gått av mote". At noe som før var helt all right nå har blitt en styggedom, og at det er åpen jaktsesong på "skitne, ekle røykere". De bortvises, de mobbes, de stigmatiseres. Og røykingen går ned.

Lykke til med å redusere overvekt ved å kollektivt klappe alle på skuldra og si "Det er helt greit å være feit! Vi er stolte av deg uansett!", ved å pålegge private transportselskaper tilrettelagte sitteplasser og utstyr. Et deltagertrofé har aldri oppfordret noen til å prøve hardere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At han er grovt overvektig gir meg ikke direkte rett til å rakke ned på han. At han fremstiller seg selv som en hjernedød klovn som krever tilrettelegging av samfunnet grunnet et selvforskylt problem derimot gir meg all rett i verden til å rakke ned på valgene hans.

Valg han er fri til å ta, men valg det like fullt er dumt både for han, familie og kjære, og samfunnet generelt at han tar.

Og for å tilsette litt "spiss" i svaret mitt.. Ja. Når han behandler seg selv som dritt og utviser NULL selvrespekt, så har han faktisk ikke krav på respekt fra andre mennesker. Man må respektere seg selv før man kan respekteres av andre, og sterkt knyttet til dette er evnen til å stå til ansvar for egne valg.

Joda, han har tatt mange dumme valg, men jeg vil ikke si at drittslengingen som drives på nett er til hjelp for å få han til å velge rett. De er bedre for å få han til å grave seg enda mer ned.

At han faktisk har tatt en fedmeoprasjon er et steg i rett retning, ja, han har kritisert slike oprasjoner før, men han har tilsist innsett at han trengte det, at det faktisk er det som kan gi han muligheten til ¨å redde sitt eget liv. Et lite steg i rett retning. Men siden verden er full av ufølsome idioter velger vi å heller rakke ned på det valget han har tatt, hvorfor? Fordi han en gang var imot det! Vi burde heller klappe gutten på skuldra og si 'bra jobba, du er på rett vei til å kunne endre livet ditt'. Vi endrer meninger og oppfatninger iløpet av livet, og han har begynt å endre sine.

Og at han mener at busser bør ha lengre belter, BRA, for det vil gjøre bussturen mye tryggere, ikke bare for han og andre overvektige, men for alle andre i den bussen. I mine øyne handler det ikke om tilrettelegging for overvektige, men for helsemessig og livsviktig sikring av alle som er i trafikken! Om jeg skulle være så uheldig å havne i ei bussulykke og en person av jørgens størrelse satt bak meg, ville jeg mest sansynlig dødd om personen ikke hadde på seg belte, og personen kommer flyvende framover. Hadde personen på seg belte, vil jeg kunne unslippe med kanskje bare noen brukkene ribbein!

Det handler ikke bare om personen som ønsker å sitte trygt i bussen, men om alle andre som også ønsker å komme seg trygt og hel dit de skal!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følte jeg svarte på denne. Hvordan skal holdningsskapende arbeid hjelpe, mener du, når alle allerede har et godt bilde av hva som er sunt (fisk, grønnsaker, hjemmelaget mat), hva som er usunt (godteri, potetgull, hurtigmat), og hva som generelt forårsaker overvekt (for høyt inntak over tid)? Alle vet allerede alt dette. Alle vet hvilke helseplager som følger med en overvektig kropp. Hvordan skal du "informere" folk bort fra valgene som fører til overvekt, når de allerede sitter på mer enn nok informasjon til at forskjellen mellom "smoking hot" og "bosu-ball shaped" ene og alene ligger i valgene man gjør?

Folk er forvirret. Mener alle helserådene skader folks helse -osloby

Jeg snuser selv, og røkte tidligere. Ærlig talt synes jeg røykeopplegget i butikkene er direkte tåpelig. Om jeg ser snuspakka eller snuskjøleskapet med "SNUS" i store bokstaver forran forrandrer ingenting. Assosiasjonen er der like herlig.

Det som har hjulpet mot røyking er at det har "gått av mote". At noe som før var helt all right nå har blitt en styggedom, og at det er åpen jaktsesong på "skitne, ekle røykere". De bortvises, de mobbes, de stigmatiseres. Og røykingen går ned.

Enig i at samfunnets holdninger helt sikkert har hatt en effekt. Men jeg tror du undervurderer effekten visuell stimuli har på hjernen.Jeg har skrevet litt om dette i tråden "legaliseringsdebatten" hvis du skulle være interessert. Jeg sier ikke at det å skjule logoen kommer til å har revolusjonerende effekter, men det har helt sikkert en effekt.

Lykke til med å redusere overvekt ved å kollektivt klappe alle på skuldra og si "Det er helt greit å være feit! Vi er stolte av deg uansett!", ved å pålegge private transportselskaper tilrettelagte sitteplasser og utstyr. Et deltagertrofé har aldri oppfordret noen til å prøve hardere.

Dette har jeg aldri sagt. Men det finnes noe som heter menneskeverd og likeverd. Sikkert litt vanskelig for deg som rik norsk hvit mann å forstå betydningen siden du aldri har vært foruten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å summere opp hovedtemaet i denne tråden har vegdirektoratet gått ut med en uttalelse om at alle mennesker har rett på sikkerhetsbelter, og beltene skal derav bli lengre. (Nå føler jeg at jeg hørtes litt ut som Jon Blund.. :p)

Vegdirektoratet: Bussbelter skal passe til alle passasjerer - nyheter - Dagbladet.no

For å sitere Jørgen Foss, "Dette handler rett og slett om likestilling og likeverd i samfunnet. " - og det er nettopp dét det gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns dette bildet passer til den retningen tråden har tatt:

6787539_460s_v1.jpg

Et spørsmål: Er det overvektige generelt som gjør at folk blir opprørte over dette? Eller er det Jørgen Foss og måten han fremstiller seg selv i media? Tror man må skille litt på det.

For min del er det Jørgen Foss som får meg til å tenne på alle pluggene, ikke nødvendigvis at han er så overvektig. Liker ikke ansvarsfraskrivelsen hans og alle bortforklaringene. Likevel syns jeg ikke det er greit å rakke ned på ham, som kommentaren om å sette fire hjul på ham. Barnslig og unødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og nei, jeg mener ikke at hele verden skal støtte og elske Jørgen, jeg er ikke så veldig begeistra for fyren selv, men jeg mener at vi alle bør fjerne skylappene vi har forran øynene og se ting i et litt anet perspektiv. Men se på hans ideer som en mulighet for å faktisk gjøre verden litt tryggere for alle, noe som lengre bussbelter kan gjøre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk er ikke så forvirret at de spiser på seg 100-200kg overvekt uten å skjønne hvorfor. Slutt å lage unnskyldninger for folk, det eneste du oppnår er å fremstå som en mildt dum snillist.

Enig i at samfunnets holdninger helt sikkert har hatt en effekt. Men jeg tror du undervurderer effekten visuell stimuli har på hjernen.Jeg har skrevet litt om dette i tråden "legaliseringsdebatten" hvis du skulle være interessert. Jeg sier ikke at det å skjule logoen kommer til å har revolusjonerende effekter, men det har helt sikkert en effekt.

Hvor kommer effekten av visuell stimuli fra? Er det noe spesielt med designet på Skruf-boksen som gjør at jeg får lyst på Skruf, eller er det assosiasjonen hjernen min har opprettet mellom boksen og feelgood? Vil ikke hjernen bygge/overføre nøyaktig samme assosiasjon til snuskjøleskapet i butikken? Er jeg sugen på snus hjelper det pokkers lite å "gjemme" snusen i en stor bok med skriften "SNUS" på i 20cm høye bokstaver.

Dette har jeg aldri sagt. Men det finnes noe som heter menneskeverd og likeverd. Sikkert litt vanskelig for deg som rik norsk hvit mann å forstå betydningen siden du aldri har vært foruten.

Er ikke sikker på om dette er hersketeknikk eller bare ufattelig dårlig evne til å argumentere seriøst. Menneskeverd og likeverd er argumenter det er direkte motbydelig å dra inn i en debatt rundt selvforskylte plager. Er ingen andre enn bortskjemte, virkelighetsfjerne snillister som klarer å ha et så vridd syn på virkeligheten.

Hvordan tror du en sultrammet landsby i Sudan ville reagert på at overvektige brukte ord som "likeverd" og "diskriminering"? Hvordan tror du svarte i fortidens USA ville reagert? De ville antagelig reagert enten med et sinne du skjeldent har sett maken til, eller en lamslått vantro over at slikt i det heletatt var mulig.

Jeg sier ikke at Jørgen Foss er mindre verdt som menneske. Jeg sier at overvekten hans skyldes valgene han har gjort og gjør og at han er en forbannet dott som står frem i media og klager på mangdelde tilrettelegging for hans tilstand. Han klager på at andre ikke tilpasser seg hans kropp, hvis fettmasse utgjør samme vekt som 3 gjennomsnittlige kvinner.

Hva er det du ikke forstår? Skriker røykere om menneskeverd og likestilling når de stenges ute fra utesteder? Nei, og om de gjorde det ville vi kollektivt ledd av dem. Ingen skal særbehandles fordi de velger å skade seg selv. De skal tilbys behandling når de velger å ta et oppgjør med uvanene sine, selvfølgelig, men samfunnet skal ikke tilrettelegges noe som absolutt ingen er tjent med at eksisterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...