Gå til innhold

Overvekt og kollektivtransport (Jørgen Foss!)


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Problemet er jo balansen mellom tilrettelegging for de som allerede er sykelig overvektige og fokus på at folk ikke skal bli overvektige i fremtiden. Jeg er enig i at overvektige skal få et godt tilbud på linje med andre, men hovedfokuset må ligge på forebygging og overføring av kunnskap. Hvis man først kommer i en ond sirkel der man tilrettelegger for store kostnader og ikke investerer nok i forskning/utdanning/idrett/aktivitet vil man få flere overvektige, enda høyere kostnader for tilrettelegging og dermed enda dårligere budsjett for forebygging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er jo balansen mellom tilrettelegging for de som allerede er sykelig overvektige og fokus på at folk ikke skal bli overvektige i fremtiden. Jeg er enig i at overvektige skal få et godt tilbud på linje med andre, men hovedfokuset må ligge på forebygging og overføring av kunnskap. Hvis man først kommer i en ond sirkel der man tilrettelegger for store kostnader og ikke investerer nok i forskning/utdanning/idrett/aktivitet vil man få flere overvektige, enda høyere kostnader for tilrettelegging og dermed enda dårligere budsjett for forebygging.

Amen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten så jeg syns man skal gjøre setene mindre..Inngangen smalere..Vi skal IKKE sy puter på de med problemer som kan fikses, spesielt så "lett" som overvekt (kontra mye annet folk lider av så er overvekt en "lett" ting så ikke krangle på den!).

Enda bedre å gjøre de så ukomfortable at de ikke har noe valg! Vi skal ikke tilrettelegge for slike plager så det virker greit! Det er som å ha strech/kosebukse/joggebukse på hele tiden istede for å ha dongeri så du ikke merker vektøkninga..Lurer ingen! Jørgen Foss, Kari etc..jeg har fått nok! Folk må ta ansver for sin egen kropp og helse..Nei er visst andre som ska gjøre det for oss..We are doomed..Visse ting var bedre før..Hva har skjedd med disiplinen..Stokken til lærern etc..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten så jeg syns man skal gjøre setene mindre..Inngangen smalere..Vi skal IKKE sy puter på de med problemer som kan fikses, spesielt så "lett" som overvekt (kontra mye annet folk lider av så er overvekt en "lett" ting så ikke krangle på den!).

Enda bedre å gjøre de så ukomfortable at de ikke har noe valg! Vi skal ikke tilrettelegge for slike plager så det virker greit! Det er som å ha strech/kosebukse/joggebukse på hele tiden istede for å ha dongeri så du ikke merker vektøkninga..Lurer ingen! Jørgen Foss, Kari etc..jeg har fått nok! Folk må ta ansver for sin egen kropp og helse..Nei er visst andre som ska gjøre det for oss..We are doomed..Visse ting var bedre før..Hva har skjedd med disiplinen..Stokken til lærern etc..

Hehe, ja, da syns jeg at jeg skal få et ekstra sete på bussen jeg også, siden jeg ikke er komfortabel med å sitte nærme og innetrøkt mellom personer over en lang tid. Har store psykiske problemer med det. Skulle likt å se de fikse DET ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jo, forsåvidt litt enig med deg der...Men da er det litt spm, hvor går grensen? Hvor stor skal du være for å ha krav på dette ekstra setet osv...hvem skal avgjøre det? Og det er litt irriterende at de skal få "større" plass fordi de er overvektige, men normalvektige må klare seg med det ene setet de har fått tildelt...

Men det er som du sier en litt vrien greie...

Ja nei grensa får vel flyselskapet trekke om det er dem som innfører tilbudet? Jeg hadde ihvertfall ikke tenkt "urettferdig!" om det hadde kommet en trehundrekilos mann og satt seg på to seter ved side av meg. Jeg hadde tenkt at det var veldig fint at jeg slapp å ha ham på ett sete ved siden av meg (y) Men hvor grensa skal gå kan ikke jeg avgjøre.

Det er jo egentlig en ganske så grei løsning på det problemet her. Altså, når man er så overvektig, burde de jo tenke på litt HVORFOR de trenger et sete til, og at alle andre skal ta hensyn til deg fordi du er for stor for å få plass i et sete, syns jeg er temmelig dumt egentlig.. Er det en ting jeg har lært, er det at stort sett alle mennesker er egoister, enten veldig bevisst eller ubevisst, men det ligger jo i vår natur. Hvis de overvektige virkelig ville ha en varig løsning på problemet, ville jeg heller betalt litt penger for å få meg en PT, eller noe sånt. Jeg syns staten og alle sier hele tiden at vi skal spare penger her og der, og så må de ta seg av de som ikke klarer å ta seg av seg selv, eller hva jeg skal si. Ergo mer penger ut til det også. Vi har andre ting å bruke pengene på. Sånn som å utdanne og gi bedre utdannelse i skolene om ernæring, psykologi og trening. Jeg tror mye hadde vært anneledes da.

Dette er igrunn bare mine meninger og mitt syn, kan godt hende jeg tar feil, siden det hele ikke er så svart hvitt som jeg legger det fram heller.

Jeg ser poenget ditt, men jeg tror problemet er langt mer komplisert enn som så. Jeg tror ingen overvektige tenker at "hurra nå trenger jeg ikke å slanke meg for jeg får jo ekstra sete på flyet GRATIS!". Jeg tror også det å være sykelig overvektig er vanskelig for psyken. Tenk deg følelsen av å komme inn på et treningssenter og innse at du veier dobbelt så mye som de fleste andre der inne. For mange kan dette være veldig demotiverende. Det å være på en diett er jo også utrolig psykisk krevende, og spesielt om man bruker mat for å kontrollere følelser, som jo mange overvektige gjør. Det er veldig lett for "oss" å sitte og si at "herregud bare lett på ræva og spis mindre" men det kan faktisk vær ekstremt vanskelig. På samme måte som det hjelper lite å si til en anorektiker at de skal spise, eller til en med depresjoner at de skal komme seg opp av senga. Jeg sier ikke at alle overvektige har psykiske problemer, men veldig mange har det, enten om det er som et resultat av overvekten (mobbing, dårlig selvbilde) eller det som førte til overvekten (overspising for å kontrollere følelser).

Jeg tror vi kommer til å se et økende fedmeproblem i den vestlige verden, og det kommer til å koste staten mye penger. Jeg tror den beste sjansen til å lykkes er å takle dette på flere plan. På et personlig plan blir det viktig med god oppfølgning tidlig gjennom fastlege, ernæringsfysiolog, psykolog også videre. Gjennom skolen kan man få barn ut i aktivitet og også lære dem gode kostvaner. Gjennom holdningsskapning og såkalt "adferdsendring" kan man på et samfunnsplan gjøre det lettere å leve sunt; nøkkelhullsmerking, trening i arbeidstiden osv.

Dette er selvfølgelig bare mitt personlige syn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten så jeg syns man skal gjøre setene mindre..Inngangen smalere..Vi skal IKKE sy puter på de med problemer som kan fikses, spesielt så "lett" som overvekt (kontra mye annet folk lider av så er overvekt en "lett" ting så ikke krangle på den!).

Enda bedre å gjøre de så ukomfortable at de ikke har noe valg! Vi skal ikke tilrettelegge for slike plager så det virker greit! Det er som å ha strech/kosebukse/joggebukse på hele tiden istede for å ha dongeri så du ikke merker vektøkninga..Lurer ingen! Jørgen Foss, Kari etc..jeg har fått nok! Folk må ta ansver for sin egen kropp og helse..Nei er visst andre som ska gjøre det for oss..We are doomed..Visse ting var bedre før..Hva har skjedd med disiplinen..Stokken til lærern etc..

Vet ikke hva jeg skal si en gang. Bare... nei. Nei nei nei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser poenget ditt, men jeg tror problemet er langt mer komplisert enn som så. Jeg tror ingen overvektige tenker at "hurra nå trenger jeg ikke å slanke meg for jeg får jo ekstra sete på flyet GRATIS!". Jeg tror også det å være sykelig overvektig er vanskelig for psyken. Tenk deg følelsen av å komme inn på et treningssenter og innse at du veier dobbelt så mye som de fleste andre der inne. For mange kan dette være veldig demotiverende. Det å være på en diett er jo også utrolig psykisk krevende, og spesielt om man bruker mat for å kontrollere følelser, som jo mange overvektige gjør. Det er veldig lett for "oss" å sitte og si at "herregud bare lett på ræva og spis mindre" men det kan faktisk vær ekstremt vanskelig. På samme måte som det hjelper lite å si til en anorektiker at de skal spise, eller til en med depresjoner at de skal komme seg opp av senga. Jeg sier ikke at alle overvektige har psykiske problemer, men veldig mange har det, enten om det er som et resultat av overvekten (mobbing, dårlig selvbilde) eller det som førte til overvekten (overspising for å kontrollere følelser).

Jeg tror vi kommer til å se et økende fedmeproblem i den vestlige verden, og det kommer til å koste staten mye penger. Jeg tror den beste sjansen til å lykkes er å takle dette på flere plan. På et personlig plan blir det viktig med god oppfølgning tidlig gjennom fastlege, ernæringsfysiolog, psykolog også videre. Gjennom skolen kan man få barn ut i aktivitet og også lære dem gode kostvaner. Gjennom holdningsskapning og såkalt "adferdsendring" kan man på et samfunnsplan gjøre det lettere å leve sunt; nøkkelhullsmerking, trening i arbeidstiden osv.

Dette er selvfølgelig bare mitt personlige syn :)

Som jeg også sa, ting er ikke så svart hvitt som jeg legger det fram. Nei, de tenker kanskje ikke sånn, men det er en lettvinn løsning på et mer alvorlig problem. Det ligger alltid alltid alltid noe psykisk bak det å ha en form for lidelse. Alltid. Jeg vet hva du mener, jeg har vært der selv. Men det handler om hvordan man velger å se på det. Man må faktisk begynne å filosofere litt, eller hva jeg skal si. Det er greit å si at det er vanskelig, det er en forklaring, men ikke en unnskyldning. Det er vanskelig å lykkes hvis du starter for deg selv som selvstendig næringsdrivende, men det er når du gir opp at du virkelig har failet. Du kan ikke kjøre sykkel første gang du prøver, men du gir jo ikke opp for det. Life throws things at you, life's a bitch. Og dessverre er det sånn at det er ingen som kommer og banker på døra di og sier at nå skal alt bli bra. Ting detter ikke ned i fanget på deg. Man velger hvordan man skal leve livet sitt mener jeg.

Men du har helt rett; det er psykologen, ernæringsfysiologen, fastlegen og lærere som må skape grunnlaget. Fastlegene for eks, kunne skrevet ut 'resept' på treningssenter, da det er like viktig å holde seg i form for de som er veldig overvektige, som det er for diabetiskere å ta insulinet sitt, med da gjevnlig oppfølging etc etc.

Men faktisk, så ER det ikke noe annen måte å gå ned i vekt ved å bare gjøre det. Det er jo fantastisk dumt å si det, men det er den eneste måten. Sånn er det bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg også sa, ting er ikke så svart hvitt som jeg legger det fram. Nei, de tenker kanskje ikke sånn, men det er en lettvinn løsning på et mer alvorlig problem. Det ligger alltid alltid alltid noe psykisk bak det å ha en form for lidelse. Alltid. Jeg vet hva du mener, jeg har vært der selv. Men det handler om hvordan man velger å se på det. Man må faktisk begynne å filosofere litt, eller hva jeg skal si. Det er greit å si at det er vanskelig, det er en forklaring, men ikke en unnskyldning. Det er vanskelig å lykkes hvis du starter for deg selv som selvstendig næringsdrivende, men det er når du gir opp at du virkelig har failet. Du kan ikke kjøre sykkel første gang du prøver, men du gir jo ikke opp for det. Life throws things at you, life's a bitch. Og dessverre er det sånn at det er ingen som kommer og banker på døra di og sier at nå skal alt bli bra. Ting detter ikke ned i fanget på deg. Man velger hvordan man skal leve livet sitt mener jeg.

Men du har helt rett; det er psykologen, ernæringsfysiologen, fastlegen og lærere som må skape grunnlaget. Fastlegene for eks, kunne skrevet ut 'resept' på treningssenter, da det er like viktig å holde seg i form for de som er veldig overvektige, som det er for diabetiskere å ta insulinet sitt, med da gjevnlig oppfølging etc etc.

Men faktisk, så ER det ikke noe annen måte å gå ned i vekt ved å bare gjøre det. Det er jo fantastisk dumt å si det, men det er den eneste måten. Sånn er det bare.

Ja, vi er nok 99% enige :) Men hvor psykisk vanskelig det er å gå ned i vekt kan variere utrolig mye mener jeg, og for mange vil det ikke være mulig før man har gått igjennom det psykiske underliggende. Det kan ikke sammenliknes med å starte som selvstendig næringsdrivende, ihvertfall ikke for mange.Og ja, det er en forklaring, ikke en unnskyldning - godt sagt! Men det er forklaringen man må jobbe utifra. Om noen er overvektig som følge av psykiske problemer hjelper det fint lite å gi vedkommende en skreddersydd kost- og treningsplan. (edit: kost- og trenngsplan vil være en del av behandlingen, men man må i tillegg behandle det psykiske)

Hovedpoenget mitt er vel egentlig at vi må fokusere på å hjelpe fremfor å dømme. Og vi må behandle symptomene (på individuelt plan) samt forebygge følgene (på samfunnsplan).

Trening på resept synes jeg er en kjempeidé! Det har de her i Storbritannia, hvor de også har gymmen booket fra 8-9 hver morgen kun får de som har treningsordre fra legen. Da slipper de å føle seg utilpass, samt at treningen blir en sosial arena hvor man kan møte andre i samme situasjon, og har tilgang på både trenings- og helsepersonell som kan hjelpe med det man måtte trenge. Kjempegodt tiltak synes jeg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan godt le av det, men om en tjukkas sitter bak dere i en kræsj uten belte så er dere rimelig ferdig med tilværelsen på denne jord.

Belte er en sikkerhetsanordning som bør passe til alle, uansett størrelse.

Lo. Høyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter det forslaget :p

Eller at man bare kan gjøre en innsats for å bli en smule mindre..

Det går ikke når man er på tjukka da for eksempel. Det er jo ikke alle som er bælfeite i form av 50% kroppsfett vettu;) Som jeg sa...er man høygravid så er man akkurat som en som er feit på mange måter og enkelte går opp 30 kg hver gang de blir gravide over disse 9 mndene,altså,man kan ikke gjøre stort med det...og da skulle det gjerne v'rt litt lengre belter på bussen. Dette gjør meg irritert at når det er snakk om slike ting at det bare skal gjelde de som er feite selvforskyldt:P Pluss at da jeg reiste mye og hadde babyen i manduca ,bæresæle osv,så hadde jeg gjerne sett at det var lengre belter fordi da gikk det an å få det rundt både meg og ungen samtidig!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det går ikke når man er på tjukka da for eksempel. Det er jo ikke alle som er bælfeite i form av 50% kroppsfett vettu;) Som jeg sa...er man høygravid så er man akkurat som en som er feit på mange måter og enkelte går opp 30 kg hver gang de blir gravide over disse 9 mndene,altså,man kan ikke gjøre stort med det...og da skulle det gjerne v'rt litt lengre belter på bussen. Dette gjør meg irritert at når det er snakk om slike ting at det bare skal gjelde de som er feite selvforskyldt:p Pluss at da jeg reiste mye og hadde babyen i manduca ,bæresæle osv,så hadde jeg gjerne sett at det var lengre belter fordi da gikk det an å få det rundt både meg og ungen samtidig!

Det er nå litt rart da, for da jeg var gravid fikk jeg ikke beskjed om å ha beltet OVER magen, det skal ligge under sånn at babyen ikke blir klemt. Burde ikke være noe problem da :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi er nok 99% enige :) Men hvor psykisk vanskelig det er å gå ned i vekt kan variere utrolig mye mener jeg, og for mange vil det ikke være mulig før man har gått igjennom det psykiske underliggende. Det kan ikke sammenliknes med å starte som selvstendig næringsdrivende, ihvertfall ikke for mange.Og ja, det er en forklaring, ikke en unnskyldning - godt sagt! Men det er forklaringen man må jobbe utifra. Om noen er overvektig som følge av psykiske problemer hjelper det fint lite å gi vedkommende en skreddersydd kost- og treningsplan. (edit: kost- og trenngsplan vil være en del av behandlingen, men man må i tillegg behandle det psykiske)

Hovedpoenget mitt er vel egentlig at vi må fokusere på å hjelpe fremfor å dømme. Og vi må behandle symptomene (på individuelt plan) samt forebygge følgene (på samfunnsplan).

Trening på resept synes jeg er en kjempeidé! Det har de her i Storbritannia, hvor de også har gymmen booket fra 8-9 hver morgen kun får de som har treningsordre fra legen. Da slipper de å føle seg utilpass, samt at treningen blir en sosial arena hvor man kan møte andre i samme situasjon, og har tilgang på både trenings- og helsepersonell som kan hjelpe med det man måtte trenge. Kjempegodt tiltak synes jeg! :)

Det blir litt som å sy puter under armene på de fordi de har et problem de har påført seg selv, om du kan si det sånn. Er det ikke bedre å fremme tiltak som gjør at de som er overvektige får hjelp med å få helsa under kontroll etc etc? Istedet for å legge til rette for 'samfunnsproblemet'. Ser jo bare det i butikken også. Alle skjorter, for eks, er laget som en omvendt trekant, og det er ikke mange butikker vi som ikke har en omvendt trekant kan gå i for å få skjorter og overdeler som passer. Det er bare et eks, og du syns kanskje ikke at det kan sammenlignes, men du skjønner poenget mitt. I stedet for å lage skjorter som tilpasser seg et voksende problem, burde det gjøres noe med. Evt ha flere alternativer.

Det var litt off topic, men det er selvfølgelig vanskelig å skulle gå ned i vekt hvis man ikke har motivasjon til det. Selvfølgelig er det det, og for noen er det helt håpløst ved mindre man får i fjeset at hvis man ikke gjør noe med det, vil ikke kroppen klare belastningen mer, og personen vil kanskje DØ. Da ville jeg begynt å tenke endel. Selvfølgelig skal vi hjelpe, men jeg syns å hjelpe i denne situasjonen ikke er å lage lengre bussbelter. Det blir det samme som å koste dritt under teppet.

Det er mange tiltak som kunne gjort at vi kunne kommet mye lenger på veien i kampen mot overvekt. Hadde det vært veldig lett hadde det selvfølglig vært en løsning på det by now, men det er det ikke. Derfor må vi bruke ENDA mer krefter, midler og energi på å forebygge slik at vi ikke trenger å ha saker som dette i media.

Ambisjoner er blueprint til suksess, unnskyldninger er blueprint til fiasko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nå litt rart da, for da jeg var gravid fikk jeg ikke beskjed om å ha beltet OVER magen, det skal ligge under sånn at babyen ikke blir klemt. Burde ikke være noe problem da :p
For de første blir ikke babyen klemt av et belte når den er i magen:p Jeg sov på magen hele forrige svangerskapet og babyen var verken klemt eller noe annet skummelt;) Den flytter på seg når det klemmes på ene siden for eksempel :)

Men JO, det er et problem når man går opp mye i vekt under graviditeten,noen har gener for det faktisk,og legger på seg typ 30-40 kg selv om man ikke akkurat ligger på sofaen og spiser pottis og sjokkis hele dan. Og overvektig OG gravid...da er det ikke noen belter som passer og jeg var ikke engang så stor,så noe er jo gæli når de er så korte disse beltene. Si hva du vil men der jeg kommer fra er alle belter i bussene jeg pleide å ta korte ivertfall,spesielt på flybuss og turbusser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de første blir ikke babyen klemt av et belte når den er i magen:p Jeg sov på magen hele forrige svangerskapet og babyen var verken klemt eller noe annet skummelt;)

Men JO, det er et problem når man går opp mye i vekt under graviditeten,noen har gener for det faktisk,og legger på seg typ 30-40 kg selv om man ikke akkurat ligger på sofaen og spiser pottis og sjokkis hele dan. Og overvektig OG gravid...da er det ikke noen belter som passer og jeg var ikke engang så stor,så noe er jo gæli når de er så korte disse beltene. Si hva du vil men der jeg kommer fra er alle belter i bussene jeg pleide å ta korte ivertfall,spesielt på flybuss og turbusser!

Ja, det har jeg igrunn ikke noe rett til å uttale meg om ting som å gå opp i vekt, da jeg gikk opp bare 5 kg :p haha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting til jeg vil si er at jeg er ikke for verken overvekt eller sykdom ,men noe må jo verden ha for å rydde vekk overbefolkning:P Okkeeeeeei:P!

Sååå må jeg bare få tilføye at jeg er ganske bra form nå og jeg til og med synes at flyseter og enkelte buss belter er for korte,det er ikke sååå mye å gå på liksom:huh: Spesielt flyseter,de nyeste er ganske greie for oss normale med 25% fett på kroppen ,men de gamle til for eksempel sas...herregud..jeg og samboer var ikke bekvemme ...de er rååå smale..jeg fikk sitte sår fordi jeg ikke kunne fløtte noe særlig på rævva under turen:P Og ingen av oss er feite,sambo er nesten på grensa til undervektig og han og synes de setene på fly er svært smale! Så åssen type folk som Jørgen får plass i flyseter...det vil jeg gjerne vite...for jeg hadde ikke hatt sjangs ..jeg fikk akkurat plass da jeg faktisk var feit..og da kunne jegikke røre meg whatshovever:P og da jeg var feit var ikke jeg akkurat den man ser på gata som er størst ass...så jeg bare sier `e...de ganske så normale er faktisk for feite de og for enkelte belter,flyseter osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det har jeg igrunn ikke noe rett til å uttale meg om ting som å gå opp i vekt, da jeg gikk opp bare 5 kg :p haha.
Ja sant,men du kan jo tenke deg at når magen og ræva vokser i takt og belte på bussen er kanskje bare akkurat,om ikke litt for kort,så er det noe gæli...jeg hadde ikke sagt dette om jeg var virkelig stor og sykelig overvektig,for jeg står ikke her å forsvarer overvekt..men når man er ganske normal størrelse feit..(skjønner du?:p ) Og beltene da også er små så er det noe gæli.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare få si det,selv om jeg aldri har vært sykfeit,så er det slik for mange overvektige at de faktisk ikke er feite fordi de er late eller bare spiser dritt..kiloer kommer jo på over tid,år og ja de har jo spist for mye mat,men ikke alle har gått inn for å drite i vekta og formen...du har de som er sjuke,ikke bare typ sykdom der man ikke kan trene men for eksempel kreftsykdom..da kan kroppen motarbeide noe voldsomt og finne på å gå opp masse i vekt bare fordi det fucker opp hormonene i kroppem...altså cellegift osv ...og plutselig eru 50 kg tyngre..selv om du igrunn er ganske sunn...dette vet jeg fordi jeg kjenner vedkommende...så selvfølgelig er det mindre av disse enn det er av de som trøstespiser og ikke rører seg..seff...men man skal ikke dra alle under en kam..de synes jeg mange her gjør i denne tråden med å poste type kommentarer som for eksempel :

" Selvpåført fedme har ingen unnskyldninger,bare la de lide hvis de ikke kan greie å ta seg sammen og slanke seg,det er ikke akkurat såå vanskelig"

Dette er lett å si når man er slank og kanskje aldri har slanket seg et kilo i hele sitt liv og ikk vet hvor vanskelig det kan være hvis kroppen ikke spiller på lag. Bortsett fra slike ting så er jeg enige med de fleste her,men med en gang slike tafatte usakelige og dumme tanker og verbalt oppkast blir postet her så mister jeg helt respekten og lysten til å være enig,selv om jeg hovedsakelig er enig i at man ikke skal forkjempe overvekt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...