Gå til innhold

Jeg liker Cornelis Elander :)


Plyo

Anbefalte innlegg

Jeg liker Cornelis Elander

Jeg liker at folk ser ut som de vet hva de driver med. Jeg liker også bro-science så lenge det får folk til å gjøre en innsats på trening. Innsats fører gjerne til utført arbeid. Utført arbeid fører gjerne til resultater. Innenfor treningsverdenen finnes det uendelig mange teorier om hvordan man skal trene, spise, stretche, skumrulle, varme opp og kle deg... I tillegg til alle disse besserwisserne trenger vi folk som motiverer andre til å komme seg på trening fra dag til dag. Folk som evner å forenkle trening og livsstil til enkle gjennomførbare råd, metoder og øvelser.

Jeg tror absolutt ikke Cornelis er den mest oppdaterte personen på moderne treningsteori. Men det trenger han heller ikke å være. Folk kom i form på 90 tallet også. Mens enkelte andre satt inne og studerte siste forskning på glute-bridge og lavkarbo, var kanskje Cornelis på gymmen og trente sin velkjente biceps eller var i parken utenfor beachen i LA og gav en lykkelig kunde drømmekroppen. Nike har et slagord som heter "Just do it" Av og til er det nettopp dette det handler om. Bare gjøre en innsats. Om det gjøres på denne eller denne metoden er kanskje ikke så veldig viktig.

Jan BL er en fornuftig fyr. Han er en av de mer openmindede i bransjen blant annet gjennom sin kombinasjon av å konkurrere i fitness og praktisere yoga. På facebook kom han med et av de mer nyanserte innleggen på en relativt unyansert debatt:

"Jeg kan forstå irritasjonen over feilinformasjonen som spres på denne måten, og spesielt fra de som virkelig er eksperter og jobber i samme bransje. Samtidig så er det jo slik at hvis en som kaller seg PT, nesten uavhengig av kunnskapsnivå, klarer å motivere sine klienter til å faktisk trene, trene med progressiv overload, og å spise et greit kosthold, så vil det føre til resultater, om ikke optimale, samme hvor feil de måtte ha i årsak/virkning. Nesten alt annet enn prinsippet om progressiv overload blir nesten å regne som flisespikkeri. Jeg husker jeg satt i sofaen på et gym etter trening og hørte en PT som var god bygger på 80-tallet øse ut med informasjon om trening og kost, og absolutt alt han sa var "feil". Man må gjøre cardio for å bli deffa, morgencardio før frokost, høyrep-trening av mage, magetrening for å få frem sixpacken, viktigheten av å spise 6 ganger om dagen, lår kan kun bli store hvis man trener de fra alle vinkler med mange øvelser, man må gå til failure for å få resultater, trening av hver muskelgruppe max en gang pr uke, leg extension for markerte lår, markløft gir bred midje, bruk nyrebelte i alle foroverbøyde øvelser og for å holde midjen smal, kutte ned karben på kvelden for å bli deffa etc etc. Tror nesten det eneste han ikke sa noe om var senesterke folk. Likevel så hadde han tilsynelatende mange fornøyde kunder som fikk fremgang, uten at jeg skal spekulere for mye i alle de mulige årsakene.

Jeg mener ikke med dette at man ikke skal påpeke hva som forskning og empiri indikerer er mest korrekt og optimalt, men selv så har jeg mer eller mindre sluttet å irritere meg over alle mytene og feilinformasjonen, og jeg forsøker å være mindre bastant i mine meninger, fordi det i den store sammenhengen egentlig ikke er så viktig. Jeg irriterer meg nå mer over de som irriterer seg over mytene, enn jeg selv irriterer meg over mytene

Dere som irriterer dere mest vil jeg anbefale å bruke mer tid på å eksponere dere selv, slik at dere kan være først ute i media med korrekt informasjon istednfor å forsøke å reparere det andre har gjort."

Jeg har flere ganger etterlyst linken mellom teori og praksis, mellom empiri og teori. Blant annet i denne tråden om Glute-Bridge/Hip-thrust: Rompetrening med hip thrust? Seriøst...? | Fitnessbloggen Forum

I den utmerkede livsstilsboken "Bibelen" finnes det en historie som belyser dette godt. Her er en gruppe mennesker klare til å steine en kvinne som er tatt i synd. Gruppen forsøker å sette Jesus fast med å spørre hva de nå bør gjøre hvorpå Jesus svarer de berømte ord: "Den av dere som er uten synd kan kaste den første steinen..."

Så da sender jeg budskapet videre. Den av dere som ser bedre ut enn Cornelis på stranden kan jo komme med første salve kritikk ;)

Cornelis-Elande_103655416x9.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg liker Cornelis Elander

Jeg liker at folk ser ut som de vet hva de driver med. Jeg liker også bro-science så lenge det får folk til å gjøre en innsats på trening. Innsats fører gjerne til utført arbeid. Utført arbeid fører gjerne til resultater. Innenfor treningsverdenen finnes det uendelig mange teorier om hvordan man skal trene, spise, stretche, skumrulle, varme opp og kle deg... I tillegg til alle disse besserwisserne trenger vi folk som motiverer andre til å komme seg på trening fra dag til dag. Folk som evner å forenkle trening og livsstil til enkle gjennomførbare råd, metoder og øvelser.

Jeg tror absolutt ikke Cornelis er den mest oppdaterte personen på moderne treningsteori. Men det trenger han heller ikke å være. Folk kom i form på 90 tallet også. Mens enkelte andre satt inne og studerte siste forskning på glute-bridge og lavkarbo, var kanskje Cornelis på gymmen og trente sin velkjente biceps eller var i parken utenfor beachen i LA og gav en lykkelig kunde drømmekroppen. Nike har et slagord som heter "Just do it" Av og til er det nettopp dette det handler om. Bare gjøre en innsats. Om det gjøres på denne eller denne metoden er kanskje ikke så veldig viktig.

Jan BL er en fornuftig fyr. Han er en av de mer openmindede i bransjen blant annet gjennom sin kombinasjon av å konkurrere i fitness og praktisere yoga. På facebook kom han med et av de mer nyanserte innleggen på en relativt unyansert debatt:

"Jeg kan forstå irritasjonen over feilinformasjonen som spres på denne måten, og spesielt fra de som virkelig er eksperter og jobber i samme bransje. Samtidig så er det jo slik at hvis en som kaller seg PT, nesten uavhengig av kunnskapsnivå, klarer å motivere sine klienter til å faktisk trene, trene med progressiv overload, og å spise et greit kosthold, så vil det føre til resultater, om ikke optimale, samme hvor feil de måtte ha i årsak/virkning. Nesten alt annet enn prinsippet om progressiv overload blir nesten å regne som flisespikkeri. Jeg husker jeg satt i sofaen på et gym etter trening og hørte en PT som var god bygger på 80-tallet øse ut med informasjon om trening og kost, og absolutt alt han sa var "feil". Man må gjøre cardio for å bli deffa, morgencardio før frokost, høyrep-trening av mage, magetrening for å få frem sixpacken, viktigheten av å spise 6 ganger om dagen, lår kan kun bli store hvis man trener de fra alle vinkler med mange øvelser, man må gå til failure for å få resultater, trening av hver muskelgruppe max en gang pr uke, leg extension for markerte lår, markløft gir bred midje, bruk nyrebelte i alle foroverbøyde øvelser og for å holde midjen smal, kutte ned karben på kvelden for å bli deffa etc etc. Tror nesten det eneste han ikke sa noe om var senesterke folk. Likevel så hadde han tilsynelatende mange fornøyde kunder som fikk fremgang, uten at jeg skal spekulere for mye i alle de mulige årsakene.

Jeg mener ikke med dette at man ikke skal påpeke hva som forskning og empiri indikerer er mest korrekt og optimalt, men selv så har jeg mer eller mindre sluttet å irritere meg over alle mytene og feilinformasjonen, og jeg forsøker å være mindre bastant i mine meninger, fordi det i den store sammenhengen egentlig ikke er så viktig. Jeg irriterer meg nå mer over de som irriterer seg over mytene, enn jeg selv irriterer meg over mytene

Dere som irriterer dere mest vil jeg anbefale å bruke mer tid på å eksponere dere selv, slik at dere kan være først ute i media med korrekt informasjon istednfor å forsøke å reparere det andre har gjort."

Jeg har flere ganger etterlyst linken mellom teori og praksis, mellom empiri og teori. Blant annet i denne tråden om Glute-Bridge/Hip-thrust: Rompetrening med hip thrust? Seriøst...? | Fitnessbloggen Forum

I den utmerkede livsstilsboken "Bibelen" finnes det en historie som belyser dette godt. Her er en gruppe mennesker klare til å steine en kvinne som er tatt i synd. Gruppen forsøker å sette Jesus fast med å spørre hva de nå bør gjøre hvorpå Jesus svarer de berømte ord: "Den av dere som er uten synd kan kaste den første steinen..."

Så da sender jeg budskapet videre. Den av dere som ser bedre ut enn Cornelis på stranden kan jo komme med første salve kritikk ;)

Cornelis-Elande_103655416x9.jpg

honnør

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ingen problemer med å gå til en mannlig gynekolog, eller å overlate styrkeløftprogrammene mine til en tysk vektløfter, så lenge jeg har tro på at de kan det de driver med.

Men jeg ser også problemet med overkompliseringen som foregår på nettet, men det har jo en ganske enkel forklaring. For å kunne selge deg selv som en ekspert, er det lurt å overbevise de fleste om at det er helt umulig å få gode resultater med trening og kosthold uten hjelp fra nettopp deg. For det å gå ned i vekt, det handler ikke om å spise litt mindre og bevege seg litt mer, men å sende dagens inntak av karbohydrater frem og tilbake som et flipperspill etter hva som er hått akkurat nå, og å gjøre kardio, men riktig type kardio, nei vent, ingen kardio. Jeg orker ikke en gang gå inn på treningsperiodiseringsbiten av det :p

Jeg har en del ganger måttet drive med veiledning av teknikk eller trening etter folk som har hørt på mennesker med høyt internett-level, og det er ingen tvil om at for mye kunnskap skader langt mer enn det hjelper folk. Når man omtrent tror at det å lære seg knebøy eller å benke skikkelig er noe man helst burde studere på universitetsnivå i 3-4 år, blir det håpløst. Igjen sitter man med en avmaktsfølelse og usikkerhet, fordi man er langt mer forvirret enn opplyst. Så da er det kanskje best å betale eksperten, for sikkerhets skyld.

Det er jo på ingen måte sånn at man har vitenskaplig grunnlag for absolutt alt man driver med i trenings- og kostholdssammenheng. En del av det vet man bare at funker, selv om man ikke helt skjønner hvorfor, men det er heller ikke så farlig for den 40 år gamle damen som ønsker å gå ned litt i vekt, eller noen som ønsker å legge 20 kg ekstra på markløftmaksen sin. Det betyr ikke at man skal se bort fra det vitenskaplige aspektet ved det, men det går an å sette seg fast i et spor som er relativt lite produktivt. Det er jo i mange tilfeller heller ikke spesielt god kunnskap som deles heller, siden mye av det er små, eller feiltolkede studier dratt ut av ræven/pubmed for å støtte noe man synes var en god idé akkurat nå.

Nå ville jeg blitt grust av Cornelis på stranden, men det var jo ikke så mye steinkasting heller. Som er like greit, jeg kaster som en jente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker at folk ser ut som de vet hva de driver med. Jeg liker også bro-science så lenge det får folk til å gjøre en innsats på trening. Innsats fører gjerne til utført arbeid. Utført arbeid fører gjerne til resultater. Innenfor treningsverdenen finnes det uendelig mange teorier om hvordan man skal trene, spise, stretche, skumrulle, varme opp og kle deg... I tillegg til alle disse besserwisserne trenger vi folk som motiverer andre til å komme seg på trening fra dag til dag. Folk som evner å forenkle trening og livsstil til enkle gjennomførbare råd, metoder og øvelser.

Vi trenger folk som motiverer andre til å komme seg på trening fra dag til dag, og det kan være at Cornelis er en sånn type, hvem vet, men det legitimerer vel ikke alt det idiotiske han sier? Det blir litt som at hvis du er rik, skal du få kunne gi dårlige plasseringsråd, og bare fordi du er rik, så er dette greit.

Jeg tror absolutt ikke Cornelis er den mest oppdaterte personen på moderne treningsteori. Men det trenger han heller ikke å være. Folk kom i form på 90 tallet også. Mens enkelte andre satt inne og studerte siste forskning på glute-bridge og lavkarbo, var kanskje Cornelis på gymmen og trente sin velkjente biceps eller var i parken utenfor beachen i LA og gav en lykkelig kunde drømmekroppen. Nike har et slagord som heter "Just do it" Av og til er det nettopp dette det handler om. Bare gjøre en innsats. Om det gjøres på denne eller denne metoden er kanskje ikke så veldig viktig.

Hvem er folk og hva er definisjonen av å komme i form? At en i Hollywood eller Hammerfest kom i form på 90-tallet betyr vel ikke at det nødvendigvis er godt nok for alle sammen.

Hvis vi ser oss rundt på Elixia og Sats. Det mangler ikke på treningsvilje hos mange. De trener, og trener og trener. Men langt på vei de færreste har noen "drømmekropp". Så det er åpenbart ikke motivasjonen eller ønsket det skorter på.

Jeg er enig i at det grunnleggende og kanskje det viktigste er "Just do it", men det betyr ikke at man skal akseptere å få masse idiotiske treningsråd som øker risikoen for skader, bare fordi fyren har en flott kropp? Skal man akseptere å få elendige plasseringsråd fra en riking som gjør det svært sannsynlig at du taper alle pengene dine, bare fordi han selv er rik?

Jan BL er en fornuftig fyr. Han er en av de mer openmindede i bransjen blant annet gjennom sin kombinasjon av å konkurrere i fitness og praktisere yoga. På facebook kom han med et av de mer nyanserte innleggen på en relativt unyansert debatt:

"Jeg kan forstå irritasjonen over feilinformasjonen som spres på denne måten, og spesielt fra de som virkelig er eksperter og jobber i samme bransje. Samtidig så er det jo slik at hvis en som kaller seg PT, nesten uavhengig av kunnskapsnivå, klarer å motivere sine klienter til å faktisk trene, trene med progressiv overload, og å spise et greit kosthold, så vil det føre til resultater, om ikke optimale, samme hvor feil de måtte ha i årsak/virkning. Nesten alt annet enn prinsippet om progressiv overload blir nesten å regne som flisespikkeri. Jeg husker jeg satt i sofaen på et gym etter trening og hørte en PT som var god bygger på 80-tallet øse ut med informasjon om trening og kost, og absolutt alt han sa var "feil". Man må gjøre cardio for å bli deffa, morgencardio før frokost, høyrep-trening av mage, magetrening for å få frem sixpacken, viktigheten av å spise 6 ganger om dagen, lår kan kun bli store hvis man trener de fra alle vinkler med mange øvelser, man må gå til failure for å få resultater, trening av hver muskelgruppe max en gang pr uke, leg extension for markerte lår, markløft gir bred midje, bruk nyrebelte i alle foroverbøyde øvelser og for å holde midjen smal, kutte ned karben på kvelden for å bli deffa etc etc. Tror nesten det eneste han ikke sa noe om var senesterke folk. Likevel så hadde han tilsynelatende mange fornøyde kunder som fikk fremgang, uten at jeg skal spekulere for mye i alle de mulige årsakene.

Jeg mener ikke med dette at man ikke skal påpeke hva som forskning og empiri indikerer er mest korrekt og optimalt, men selv så har jeg mer eller mindre sluttet å irritere meg over alle mytene og feilinformasjonen, og jeg forsøker å være mindre bastant i mine meninger, fordi det i den store sammenhengen egentlig ikke er så viktig. Jeg irriterer meg nå mer over de som irriterer seg over mytene, enn jeg selv irriterer meg over mytene

Dere som irriterer dere mest vil jeg anbefale å bruke mer tid på å eksponere dere selv, slik at dere kan være først ute i media med korrekt informasjon istednfor å forsøke å reparere det andre har gjort."

I det ene øyeblikket prates det om at Cornelis gir noen drømmekroppen. Her prater "Jan BL" om resultater. Her er det kanskje en vesentlig forskjell? Ja, trener du, legger på tyngre vekter og spiser greit, så vil mange få bedre resultater. Men så vokser ikke styrken seg inn i himmelen heller. Har du gode gener eller enda er nybegynner er det enkelt å ta seg ut, legge på vekter, ta seg ut og fortsette en lang stund. Men ikke alle har disse forutsetningene.

Du trenger ikke ha høyskoleutdannelse for å få folk i bedre form. Det holder at de spiser sunt, trener tungt og unngår de store utskeielsene. Men det legitimerer jo ikke en del av de idiotiske tingene Cornelis kommer med.

Jeg har flere ganger etterlyst linken mellom teori og praksis, mellom empiri og teori. Blant annet i denne tråden om Glute-Bridge/Hip-thrust: Rompetrening med hip thrust? Seriøst...? | Fitnessbloggen Forum

Verden må få lov til å utvikle seg. Hvis gjennomsnittsnordmannen skal få bedre resultater må man forske, teste og prøve ut ting. Det er en grunn til at ikke hvem som helst kan delta på Olympia. Å trene 25 sett med biceps curl gir ikke alle overarmer på 50 centimeter.

Broscience, motivasjon, og back to the basic er vel og bra det, men det betyr ikke at det finnes noe som bedre for oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selv om jeg ikke ser i nærheten ut som Erlander prøver jeg noen tanker, stort sett i samme baner som Asle og Pinglo.

Fyren gjør utvilsomt noe godt i den forstanden at kundene hans kan være fornøyde, han selv har erfaring med trening og at det virker som om han kan motivere - essensielt. Han kan utvilsomt motiver en soffagubbe til et bedre liv, det tviler jeg ikke et sekund på.

Jeg liker også det Pinglo sier med at ting kan blir overanalysert, noe jeg personlig mener kan skje til de grader. Først når man vet mengden, nivået og til dels målet for personen kan man begynne å se på hva som er hensiktsmessig av tanke rundt alt med treningen - min mening.

Poenget mitt er at selv om Cornelius gjør mye godt, gjør det ikke opp for nettop salg av "feilinformasjon". (Uten å kan bevise det tor jeg vitterlig at Erlander tjener på artiklene han gjør).

Erlander trener kunder for utseende, hva om noen som trener for styrke tar etter hans prinsipper og treningsmetoder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet slik jeg ser det er at den personen som beskrives i åpningsposten til Plyo ikke er den personen Cornelis fremstår som. En slik PT som beskrives hadde jeg faktisk stilt meg 100 % bak, og helt ærlig så skulle jeg faktisk ha likt å være en slik PT. Det viktigste er tross alt å få folk i form, å få dem til å trives med treningen og seg selv, og gjøre en knallbra innsats på trening. Det er på langt nær denne tilnærmingen jeg bruker på min egen trening; overdreven teknikkrunking og overkomplisering er noe av det som kan ødelegge treningsgleden aller mest for meg.

Jeg er også helt enig i at man burde praktisere det man preker (som det heter på godt norsk), og selv om det er åpenbart at en feit og utrent PT kan ha massevis av kunnskap om hvordan man blir fit som faen, så synes jeg det sier litt om person og karakter at man velger å ikke applikere denne kunnskapen på seg selv når man besitter den og virkelig har troa på den. Personlig trening er tross alt et sammensatt produkt, og for meg er dette et aspekt ved kredibiliteten til hele produktet som jeg har vanskelig for å sette til side.

Hadde Cornelis solgt inn denne tilnærmingen og markedsført seg som en slik person, hadde jeg hatt masse respekt for han. Men slik jeg oppfatter det nå, så forsøker han å fremstå som eksperten som kan denne moderne treningsteorien, og da går han fra å være bevisst sin rolle og sine begrensninger til å spre informasjon som rett og slett ikke stemmer. Det synes jeg ikke er greit, og jeg tror det er dette Cornelis' kritikere også mener. Når han i tillegg refererer til disse "såkalte" ekspertene som tar feil hele tiden så er det forøvrig også han som kaster den første steinen, så jeg føler ikke at bibelreferansen treffer helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange veloverveide og forsåvidt fornuftige svar her. Skal man uttale seg i media må man av og til spørre seg hvem som er målgruppen. Hvis målgruppen er godt utdannede, erfarne utøvere kan kommunikasjonen også gjenspeile dette iform av tyngre faglig preg. Om målgruppen derimot er Turid Trygdekontor eller Berit Butikkmedarbeider tror jeg derimot man når lengre med å legge kommunikasjonen på et lavere faglig nivå og heller ta noen veloverveide kommunikative shortcuts. Hvis jeg skal rangere treningsnettsider fra 10 til 1 hvor 10 er god faglig tyngde og 1 er lavmål ville listen sett ut omtrent som dette:

10 - PubMed (for spesielt intresserte)

9 - Tja... si det?

8 - EliteFTS

7 - MyRevolution (etter at Asle begynte der)

6 - Fitnessbloggen

5 - T-nation

4 - Iform.no

3 - Treningsforum.no

2 - Nettavisen/Side2

1 - Trim.no

0 - Fotballfrue

Som kjent skriver Cornelis for Nettavisen, så there you go...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cornelis ser vel ikke bedre ut enn at hvem som helst med nok prohormoner, en fitnessball og et par strikker kan få til de samme resultatene, evt. bedre.

Dette er ikke nødvendigvis en anklage, men et poeng satt på spissen for å demonstrere at argumentet hans om at "jo større biceps, jo bedre coach" ikke nødvendigvis er veldig mye verdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange veloverveide og forsåvidt fornuftige svar her. Skal man uttale seg i media må man av og til spørre seg hvem som er målgruppen. Hvis målgruppen er godt utdannede, erfarne utøvere kan kommunikasjonen også gjenspeile dette iform av tyngre faglig preg. Om målgruppen derimot er Turid Trygdekontor eller Berit Butikkmedarbeider tror jeg derimot man når lengre med å legge kommunikasjonen på et lavere faglig nivå og heller ta noen veloverveide kommunikative shortcuts. Hvis jeg skal rangere treningsnettsider fra 10 til 1 hvor 10 er god faglig tyngde og 1 er lavmål ville listen sett ut omtrent som dette:

10 - PubMed (for spesielt intresserte)

9 - Reactive Training Systems

8 - EliteFTS

7 - MyRevolution (etter at Asle begynte der)

6 - Fitnessbloggen

5 - T-nation

4 - Iform.no

3 - Treningsforum.no

2 - Nettavisen/Side2

1 - Trim.no

0 - Fotballfrue

Som kjent skriver Cornelis for Nettavisen, så there you go...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Internett er for fult av folk som ikke har vært på "gulvet". Jobbet med mange kunder en til en, live over en lengre perioder. Plyo har kanskje hatt 10.000 pt timer. Så det er så viktig det han skriver. Teori og praksis henger ikke alltid sammen. JEg har sett de beste pt'ene (utdanning og fag) ikke fått kunder fordi det er dønn kjedelig og høre de prate. For meg blir da den beste pt'en dårlig. Og den dårlige pten med gruppetreningserfaring og kurs på bali som får kunder den gode pt'en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge cornelis holder kjeft og ikke begynner å bevege seg inn på områder han tydeligvis har 0 peiling på, så skal jeg ikke si noe. Men når han - uten å åpenbart kunne en dritt om knebøy - begynner å skulle fortelle folk på internett hva som er riktig og gal knebøy, har han begynt å tråkke litt for mye i sin egen dritt til at jeg klarer å synes han er kul.

Den beste pten er selvfølgelig den pten som klarer å motivere og får folk til å endre livsstilen sin. Men jeg regner med PTer som dere (Fjeldmann, Plyo, Eirik Sandvik etc..) jobber mye med folk som har trent en stund også, og dette er jo åpenbart en gruppe mennesker som får halsbrann når man leser hva elander skriver. Jeg hadde hatt stor glede av å ha en time eller 5 med en feks en av dere, men en time med elander hadde jeg ikke hatt om jeg hadde fått betalt 100% overtid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...