Gå til innhold

Anti-doping - Politiet avslørte Norges mest omfattende dopingfabrikk


....

Anbefalte innlegg

Når det gjelder resten er jeg spent på

Forslag til løsninger på problemstillingene knyttet til en ev. fristilling :)

Hadde tobakk kommet på markedet nå så hadde det aldri blitt legalisert, og garantert blitt handlet på svartemarkedet som diverse andre substanser. Men det er en annen diskusjon.

Men ja, jeg mener at steroider ikke bør bli legalisert og distribuert via leger. Og nei, jeg vil ikke gjør tobakk ulovlig heller, det hadde bare skapt unødvendig mange kriminelle ;)

wait, wut?

Fristilling av steroider blir problematisk, og ikke-fristilling av tobakk blir problematisk?

Alt blir feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen leger ville skrevet ut tobakk på resept, og det er heller ikke (meg bekjent) et stort problem at folk selger hjemmelagde sigaretter på svartemarkedet. Sammenligningen av tobakk og aas er i mine øyne ugyldig, da det ene er et medikament og det andre et nytelsesmiddel (som riktignok ikke ville blitt godkjent om det ble oppfunnet i dag, i likhet med alkohol).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen leger ville skrevet ut tobakk på resept, og det er heller ikke (meg bekjent) et stort problem at folk selger hjemmelagde sigaretter på svartemarkedet. Sammenligningen av tobakk og aas er i mine øyne ugyldig, da det ene er et medikament og det andre et nytelsesmiddel (som riktignok ikke ville blitt godkjent om det ble oppfunnet i dag, i likhet med alkohol).

Marihuana (mindre farlig enn tobakk som man får lov til å selge over disk, logisk?) kan brukes medisinsk , og som sagt av andre tidligere i tråden brukes steroider gjerne av noen som vil forbedre selvbildet.

swole ==> rush of endorphins, nytelse

Jeg synes sammenligningen er helt ok med mindre man skal kverulere over ting som ikke er så viktig.

Det jeg synes er viktig er antall drepte som konsekvens av det per år, og der er tobakk verstingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For øvrig er hjemmefabrikker av medisiner av type linket til i første post et stort problem i flere land med mindre oversiktlig legemiddelproduksjon. Skrekkeksempelet fra Kina der babyer døde av morsmelkerstatning fremstilt av stoffer med null næringsverdi er bare en av mange. Piratmedisiner dreper. Jeg synes for eksempel det er greit å vite at de medisinene jeg får fra legen inneholder det de sier de skal. En slik kontroll og den liberaliseringen en del drømmer om på dette området er uforenelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen farmasøyter eller leger med yrkesetikken i orden ville tillatt at folk fikk steroider med alt det medfører av risiko for å bli bedre i hobbyen sin eller for å dempe mindreverdighetskomplekser med mer kjøtt på kroppen.

Yrkesetikken er ikke noen absolutt størrelse. Mange leger gjør ting som andre leger fordømmer. Jfr. abort, medisinsk unødvendige plastiske operasjoner (feks. silikonpupper som ikke er medisinsk indisert), implantasjon av befruktete egg hos surrogatmødre eller omskjæring av små gutter av religiøse grunner, for å nevne noe. Hva som er riktig og galt når det gjelder farmakologisk aktive stoffer er likeså omdiskutert. Finnes mange skrekkeksempler på dårlig legemiddelbehandling, men legene som står for denne behandlingen synes sikkert at den er helt i orden.

Edit:

Glemte å si at ethvert inngrep i kroppen, være det en operasjon eller påvirkning av kroppsfunksjoner med farmakologisk aktive stoffer, innebærer en risiko for at noe kan gå galt. Og det gjør jo det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marihuana (mindre farlig enn tobakk som man får lov til å selge over disk, logisk?) kan brukes medisinsk , og som sagt av andre tidligere i tråden brukes steroider gjerne av noen som vil forbedre selvbildet.

swole ==> rush of endorphins, nytelse

Jeg synes sammenligningen er helt ok med mindre man skal kverulere over ting som ikke er så viktig.

Det jeg synes er viktig er antall drepte som konsekvens av det per år, og der er tobakk verstingen.

Hva som er viktig og ikke viktig kommer an på øyet som ser. Jeg nevnte ikke marihuana, men fin stråmann ;)

Mange dør i trafikken også, men bil vs aas er likevel ikke en gyldig sammenligning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yrkesetikken er ikke noen absolutt størrelse. Mange leger gjør ting som andre leger fordømmer. Jfr. abort, medisinsk unødvendige plastiske operasjoner (feks. silikonpupper som ikke er medisinsk indisert), implantasjon av befruktete egg hos surrogatmødre eller omskjæring av små gutter av religiøse grunner, for å nevne noe. Hva som er riktig og galt når det gjelder farmakologisk aktive stoffer er likeså omdiskutert. Finnes mange skrekkeksempler på dårlig legemiddelbehandling, men legene som står for denne behandlingen synes sikkert at det den er helt i orden.

Kan helserisikoen på det å få nye pupper og bruk av AAS i den størrelsen enkelte byggere etc. bruker sammenliknes? "First, do no harm" står nok heldigvis sterkt hos de aller aller fleste leger, heldigvis.

Når det gjelder omskjæring er jeg 100% enig med deg, men det blir et sidespor som er vel langt ute selv for en diskusjon om doping :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan helserisikoen på det å få nye pupper og bruk av AAS i den størrelsen enkelte byggere etc. bruker sammenliknes? "First, do no harm" står nok heldigvis sterkt hos de aller aller fleste leger, heldigvis.

Det spørsmålet er det nok vanskelig å svare på siden det neppe finnes gode tall på hvor mange som doper seg med steroider og hvor mange som får bivirkninger av det, og hvilke, eller om de dør av det. Dessuten er jo risikoen avhengig av stoffet, preparatets renhet, hvordan det blir applisert, doseringen, varighet av behandlingen og mange flere faktorer.

Derimot er operasjonsrisikoen og følgekomplikasjoner av silikonpupper rimelig godt kartlagt. Og ja, kvinner dør både under og etter puppeoperasjonen. Siste offer jeg vet om var en tysk B-kjendis. Hun døde under operasjonen, som forøvrig ikke var hennes første puppeoperasjon. Og det er bare det som jeg finner i avisen. Når Kari Nordmann dør under en puppeoperasjon står det ikke nødvendigvis i avisen.

Poenget mitt var å få frem at legeetikk ikke er noe som er absolutt. Det er omdiskutert blant leger hva som er riktig og hva som er galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis aas er så trygt, hvorfor er det da så mange brukere som får hjerteinfarkt o.l før de er 30 år? Hvorfor bruker så mange sentralstimulerende stoffer i tillegg for å klare å gå på det i lengre perioder?

Hvor "mange" er det snakk om? I lenken lengre oppe som siterer amerikanske CDC (tror jeg det var) var det snakk om 3 personer årlig som dør pga. steroidbruk. I USA altså. Ikke glem at mange plutselige dødsfall hos unge idrettsutøvere skyldes udiagnostiserte hjertefeil og aneurysmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, de som gjør det setter sitt eget liv i fare. Hvorfor skal samfunnet måtte lide for at Bola Nordmann og hans "rene" venner vil proppe seg fulle av piller fra Trykkern?

Av samme grunn som samfunnet må lide for at folk blir overvektige og får diabetes fordi de propper seg full med grandiosa og cola, ikke bruker belte når de kjører bil, ikke lar barna sine vaksinere, og hopper fra Trollveggen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir lettere å ha kontroll over dosen når det er profesjonelt produserte preparater som i tillegg injiseres av helsepersonell. En kan også måle konsentrasjonen i blod og oppdage overdosering/misbruk.

At det blir regulert har vel ingenting å si med hva man får i seg, vel. Folk kjører over fartsgrensen støtt og stadig, og tar med seg mer kjøtt enn lovlig over grensa. Hvorfor folk plutselig skal følge reguleringene når det kommer til legemidler ser jeg ikke logikken i. Det vil, som Pinglo sier, fortsatt være et marked for ulovlig kjøp og salg, fordi man gjerne vil øke dosene sine (men det går over reguleringene), og fordi det steroidene man får fra legen helt sikkert hadde vært kjempedyre, og da er Trykkern sine steroider plutselig blitt attraktive fordi de er billigere (mest sannsynlig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil hvertfall understreke at Fitnessbloggen og Fitnessbloggen diskusjonsforum bør holdes adskilt i denne diskusjonen. Forumet drives av privatpersoner på frivillig basis, og er i stor grad uavhengig av det som skjer på forsiden.

En ting er å bruke noe, men når man driver med salg av dette kvantum (mistenkt) og når man har en sterk tilknyttning til en norges mest voksende treningsider etc. så må folk få lov til å lure på hva som skjer. Evt hvor han står i dag i forhold til fitnessbloggen kan være lurt å si, om dere ikke har gjort det da.

For all del jeg jeg skjønner at alle kan gjøre noen dumme ting, men da kan det også få konsekvenser for annet man evt driver uanset hvor lovlig og reint det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er å bruke noe, men når man driver med salg av dette kvantum (mistenkt) og når man har en sterk tilknyttning til en norges mest voksende treningsider etc. så må folk få lov til å lure på hva som skjer. Evt hvor han står i dag i forhold til fitnessbloggen kan være lurt å si, om dere ikke har gjort det da.

For all del jeg jeg skjønner at alle kan gjøre noen dumme ting, men da kan det også få konsekvenser for annet man evt driver uanset hvor lovlig og reint det er.

Nettopp. Han kan ha hatt en så antidoping-holdning han bare vil i artiklene han har skrevet, men når man ser omfanget av dette som nå rulles mer og mer opp, så blir disse artiklene like mye verdt som f.eks dermatologen med acnne og kviser som anbefaler produkter akkurat nå.

Selvfølgelig er ingen dømt enda, men likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp. Han kan ha hatt en så antidoping-holdning han bare vil i artiklene han har skrevet, men når man ser omfanget av dette som nå rulles mer og mer opp, så blir disse artiklene like mye verdt som f.eks dermatologen med acnne og kviser som anbefaler produkter akkurat nå.

Selvfølgelig er ingen dømt enda, men likevel.

Falsk analogi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...