Jump to content

neigutten

Members
  • Content Count

    579
  • Joined

  • Last visited

  1. De fleste leger har utrolig lite kompetanse både om ernæring og om trening. Hverken av delene dekkes i særlig grad av studiet. En hver som er halvt oppegående (som de fleste leger kanskje er?) vil jo selvsagt se at 1400kcal og 10-11 timer trening i uka er tilbakestående
  2. Greit nok at diett+treningsmengde har vært langt over grensen for galskap, men at du sliter så mye i ettertid er virkelig ikke normalt. Ser at du skriver at du har hatt kyssesyken, det forklarer nok symptomene dine i større grad enn treningen og dietten. Jeg sier ikke at det ikke har sammenheng (sannsynligvis har du forverret situasjonen kraftig med å belaste kroppen din så mye)...
  3. Men dersom jeg konsummerer all splendaen min, så konsummerer jeg også all Cl-molekylene, og da slipper de ikke ut i havet?
  4. Jeg bor i kollektiv med 6 andre, tar aldri buss eller bil, flyr sjelden og forsøpler minst mulig ---> unner meg kunstig sukker
  5. Poenget mitt er bare at det er uvesentlig å komme med "kalori inn/kalori ut"-argumentet i denne sammenheng. Det gir absolutt ingenting til debatten. Det er ikke gitt at en kalori blir forbrent på samme måte uavhengig av når den inntas, hvordan den inntas og en lang rekke andre faktorer. Det er det som er hele poenget med slike studier. Det avslører egentlig en ganske stor mangel på kunnskap å påstå at dette argumentet har noe som helst plass i en diskusjon som denne. Skivebom, kan man si...
  6. Le Roux's forskning tyder på at bl.a. Ghrelin og PPY fungerer annerledes hos overvektige vs. normalvektige mennesker, men man vet ikke helt sammenhengen enda. PPYs totale funksjon er fremdeles ukjent, men det er gjort gnagerstudier som viser at injeksjon av PPY i overvektige gnagere gir vektreduksjon. Hormonene ble ganske nylig oppdaget, slik at mye av kunnskapen er ufullstendig. Det er likevel sjelden man finner så klare sammenhenger mellom ukjente hormoner og matinntak. Skulle ønske jeg hadde oppdaget det, hehe. Det er fremdeles uklart om målingene hos overvektige skyldes underproduksjon, reseptorsvikt eller andre mekanismer. Og testen som ble gjort i programmet var bare et eksempel på den forskningen Le Roux et al. har drevet med i stor skala
  7. Stevia er jeg ikke så begeistret for, men liker Splenda. Helst en blanding av Splenda og Sukrin
  8. For det første synes jeg det er synd at du selv synes anklene dine er stygge. Det er virkelig synd å "plage seg selv" med slike komplekser når du er (etter det vi vet) ei frisk og sunn jente med en velfungerende kropp Anklene består stort sett av knokler og sener (noen små stabilisernede muskler), slik at "tykke ankler" blir litt misvisende. Sannsynlgvis mener du nedre del av leggene? Ødem (væskeansamling) i leggene forbinder man gjerne med graviditet og hjertesvikt (det er derfor gamle mennesker ofte bruker kompresjonsstrømper. Dette skyldes det som kalles "kronisk venøs insuffisiens" hvor venøs drenasje tilbake til hjertet ikke fungerer så bra som den burde. Dersom dette er tilfellet for deg vil gjerne tykkelesen variere i løpet av dagen, med minst hevelse om morgenen og mest hevelse om kvelden. Hevelsen er gjerne smertefull dersom du står mye på bena. Man kan ha medfødte misdannelser i disse klaffene som gir varierende grad av ødem. Du kan forsøke å sove en natt med beina høyere enn hjertet (f.eks. noen puter under lakenet til å ha bena på) og se om leggene er mindre tykke morgenen etter. Jeg vil også som Afterall råde deg til å oppsøke lege og få diskutert situasjonen.
  9. Les denne: "A calorie is a calorie" violates the second law of thermodynamics Sitat: " The second law of thermodynamics says that variation of efficiency for different metabolic pathways is to be expected. Thus, ironically the dictum that a "calorie is a calorie" violates the second law of thermodynamics, as a matter of principle." Kalori inn = kalori ut og alt det pisset har INGENTING med forståelse for ernæring og metabolisme hos mennesker å gjøre. Det er totalt ubrukelig. Det er litt som å si "Det er mange folk i dette rommet fordi mer folk kom inn, enn det gikk folk ut". Ja, da ble man mye klokere. Hvorfor har folk gått inn i dette rommet? Hvorfor har folk blitt der? Hvorfor har så få gått ut igjen? (sammenlikn f.eks. med fettlagring). Spar oss for den slags. Jeg har sagt det før, og jeg sier det igjen, det er sammenhengen mellom appetitt og matinntak, og mellom matinntak og metabolisme som er nøkkelen til forståelse for hvorfor vi har den kroppsammensetningen vi har. Vi er langt fra å forstå disse sammenhengene.
  10. Det er vel også verdt å nevne at gjennomsnittsBMIen er godt innenfor "overvektig", og at det dermed kan være vanskelig å overføre resultatene til normalvektige. Vi vet at overvektige har en annen metabolisme enn normalvektige.
  11. Veldig interessant BBC dokumentar på NRK Nett-TV; NRK TV - Sannheten om fedme
  12. neigutten

    Kosthold og hud

    Ja, nå får vi vel lage en ny tråd om vi vil diskutere sol og solkrem, men det kan virke som om folk ikke forstår begrepet måtehold.
  13. neigutten

    Kosthold og hud

    Faktisk er jeg uenig i at man skal beskytte huden til en hver pris når man skal ut i sola. Det viser seg nemlig at et kort opphold i solen uten beskyttelse forebygger en rekke sykdommer! Det er bare snakk om få minutter, men det skal gi bedre beskyttelse, også mot solbrenthet! Særlig tidlig i sesongen. Mye kan tyde på at vi er blitt "for flinke" til å bruke solkrem, og at vi dermed går fullstendig glipp av solens positive effekter. Særlig gjelder dette D-vitaminproduksjonen. Myrvold er en av de som har vært mest i norsk media i forbindelse med dette. Men det er her snakk om svært få minutter. Resten av tiden er det lurt å beskytte vår bleike hud, hehe. http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.3547989
  14. neigutten

    Kosthold og hud

    Selvfølgelig er gener sentrale for hvor lett man har for å utvikle kviser/acne. Det er imidlertid et samspill mellom stress og sårbarhet (slik er det generelt med det meste). Her betyr stress miljøfaktorer som øker sjansen for å utvikle kviser, og sårbarhet representerer din genetiske "make-up". Stress (som i "har for mye å gjøre på jobben") senker immunforsvaret. I hvor stor grad avhenger av mange faktorer, her spiller selvfølgelig også din genetiske predisposisjon for stress og stressmestring inn. Særlig vil langtidsstress ha en negativ virkning på immunforsvaret. Her vil du gjerne også merke at du blir oftere syk enn andre. Et nedsatt immunforsvar vil gjøre at kroppen har vanskeligere for å bekjempe mikroorganismer, deriblandt bakteriene som forårsaker kviser. Når det gjelder kosthold ser det ut til at inntak av sukker og andre raske karbohydrater lettere gir kviser. Det er en veldig interessant sammenheng som man er langt fra å forstå per dags dato. Altså usunn mat og kviser henger sammen. Allergi er også blitt nevnt. Av og til kan det være vanskelig å se forskjell på kviser og allergi (noen allergier opptrer som kviser). Hormonnivåer spiller en avgjørende rolle for utvikling av kviser. Særlig er høye nivåer av androgener assosiert med kviser. Teorien er at den fetere huden (økt sekresjon fra talgkjertlene) lettere blokkerer porene og gjør at bakteriene lettere får "feste". Her nytter det ikke å vaske huden med grønnsåpe... Hormonnivåene hos kvinner varierer svært mye etter menstruasjonssyklusen og dette kan være mye av årsaken til at uren hud kommer og går hos kvinner i fertil alder. Det er også årsaken til at mange tenåringer har kviser (store svingninger i hormonnivå). Mange kjenner også til den typiske kvisete ryggen til en steroidemisbruker. Én av grunnene til at mange som begynner å trene opplever mer kviser enn andre er at de trener i tette klær, og ikke alltid har anledning til å dusje rett etter trening. Dette gjør at bakteriene får leve mørkt og klamt: perfekt for bakterievekst! Sollys hjelper også huden av delvis ukjente grunner. Det kan virke som om små doser daglig sol hjelper hudens normale funksjon. Det er også veldig viktig å huske på at de aller fleste har et hygienenivå som forebygger kviser. Man kan altså ikke fastslå at en person med mye kviser vasker seg mindre, spiser mer usunt eller stresser mer enn en person uten kviser. Det er mye mer kompliserte samspill. På individnivå kan man likevel se at endringer i den ene eller den andre retningen av de faktorene nevnt over vil innvirke på kviser. Altså: spis sunt, stress mindre (søvn er viktig her!), ta litt sol, dusj rett etter trening og ikke bruk anable steroider Resten (genene) kan du ikke gjøre så mye med!
  15. Hehe. Du kan jo prøve. Det er blitt gjentatt ganske mange ganger i tråden allerede.
×
×
  • Create New...