Gå til innhold

Anti-doping - Politiet avslørte Norges mest omfattende dopingfabrikk


....

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Kilden er CDC. De gjelder nok som solide. Forutsetningen er at de korrekt sitert.

Hvor mange kilder er det oppgitt for påstanden om at "mange dør av steroider"?

Sikkert ikke så mange dødsfall kun i forbindelse med bruk, men med kombinasjon av feks sentrialstimulerende er det ingen tvil om at det er mange mange som må droppe å trene og få en kjip livstil over tid pga skader på organer osv. Det kan ikke bortforklares når man ligger på grensa, noen langt over

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreslår at folk leser om Wicked Problems - Wicked problem - Wikipedia, the free encyclopedia

Det er vel strengt tatt et eksempel på at de som har bombastiske løsninger på komplekse problemer stort sett bare ikke har tenkt seg godt nok om. ;)

Exactly. Å tro at kampen mot dop/tobakk/miljøforurensning o.l. er noe som helst annet enn uhyre komplisert er naivt at best. Å foreslå løsninger som "kriminalisèr det!" eller "lovliggjør det!" i den tro at ting blir bra er dessverre lite annet enn utopi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med langtidsvirkningene?

Kjenner en i 40-årene som dreiv med AF i sin ungdom, og hadde mange bekjente i bodyfitness/bodybuilding-miljøet som dreiv og trøkka i seg for å bli stor og sterk. Etter hvert som de blei eldre fikk mange av dem store problemer (spesielt)psykisk med div lidelser og havna på kjøret med andre tunge stoffer etc, noen fikk trøbbel med div indre organer og noen fikk kreft (bl.a. testikkelkreft).

Ingen av dem hadde noen bivirkinger av bruken der og da, men etter han jeg kjenner traff igjen flere av disse i senere tid, var mange av dem ikke til å kjenne igjen. Og de hadde ganske store problemer den dag i dag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er å bruke noe, men når man driver med salg av dette kvantum (mistenkt) og når man har en sterk tilknyttning til en norges mest voksende treningsider etc. så må folk få lov til å lure på hva som skjer. Evt hvor han står i dag i forhold til fitnessbloggen kan være lurt å si, om dere ikke har gjort det da.

For all del jeg jeg skjønner at alle kan gjøre noen dumme ting, men da kan det også få konsekvenser for annet man evt driver uanset hvor lovlig og reint det er.

Det er jo nettopp det Vegard gjør. Han sier at han ikke har noe med dette å gjøre.

Prøv å se det litt fra vår side. For mitt personlige vedkommende så våkner jeg opp en morgen tidligere i år og finner ut at han som i stor grad er ansvarlig for nettsiden jeg har skrevet for med mitt fulle navn i nesten et år har blitt arrestert og tiltalt for salg av steroider og hvitvasking av penger. Vi får en helvetes jobb med å prøve å brannslukke hele driten. Både spørsmål og beskyldninger hagler inn om hverandre, og alle sammen om noe vi har null kjennskap til, ingen frivillig innblanding i, eller noen forutsetninger for å kunne vite om. Synes du det høres kult ut?

Ja, det er greit at folk lurer og vil ha svar. Men vi har vært gjennom denne regla før, og det er alltid noen som er opptatt av å sette oss på plass. Jeg er lei av å forsvare Robert, jeg er lei av å forsvare Fitnessbloggen for det Robert har gjort, og jeg er lei av å forsvare meg selv for det Robert har gjort. Vi har hatt forumtråder, vi har hatt diskusjoner i både forum og kommentarfelt, vi har hatt artikkel fra oss, og vi har hatt en artikkel fra Robert. Enough already, vær så inderlig snill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, han sier at CDC sier det men uten å referere til hvor. Altså er det ubrukelig med mindre noen finner kildematerialet og kan vurdere det.

En skal ha nokså manglende kunnskaper om fysiologi for å skjønne at suprafysiologiske doser av et hormon over tid ikke gir bivirkninger. Når disse hormonpreparatene i tillegg kommer fra garasjen til trykkeren med uvisst opphav og administreres av alt annet enn helsepersonell er potensialet for skade stort. En trenger referanser på påstander som det er tvil om eller som grunnlaget til er ukjent for de fleste - jeg håper ikke bivirkninger av misbruk av anabole steroider er ukjent for de fleste, ei heller faren ved å administrere medikamenter intramuskulært selv.

Jeg har selv vært med på å ta imot unge gutter som kommer inn med litt velutviklet trapezius og skuldermuskulatur samt kviser på ryggen og brystet som har pusbyller, eller abcesser på størrelse med golf eller tennisballer fordi de har brukt kontaminerte sprøyter eller satt kontaminerte steroider. Huden deres er full av injeksjonshull av typen en som regel ser på narkomane, men felles for dem alle er det at de ikke har brukt noe som helst. De har bare uren hud og har fått en rar klump i rumpen.

Hvis vi nå tenker oss litt om - tall fra CDC baserer seg på rapportert dødsårsak. En kjent virkning av AAS er hypertrofi av myokardiet. Dersom en mann detter om i 30-50 årene som har vært på siden han var 16, blir dødsårsak rapportert som infarkt eller som misbruk av steroider? Dersom en som har brukt orale steroider får leversvikt, blir det registrert som leversvikt eller som misbruk av AAS? Blir det testet for AAS rutinemessig ved obduksjoner?

Her sier du mye sant.

De færreste avdøde blir obdusert, og de som obduseres testes ikke for AAS med mindre det foreligger en konkret mistanke (svært velutviklet muskulatur...) eller et ønske fra politiet. Gjelder forsåvidt også mange andre stoffer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo nettopp det Vegard gjør. Han sier at han ikke har noe med dette å gjøre.

Prøv å se det litt fra vår side. For mitt personlige vedkommende så våkner jeg opp en morgen tidligere i år og finner ut at han som i stor grad er ansvarlig for nettsiden jeg har skrevet for med mitt fulle navn i nesten et år har blitt arrestert og tiltalt for salg av steroider og hvitvasking av penger. Vi får en helvetes jobb med å prøve å brannslukke hele driten. Både spørsmål og beskyldninger hagler inn om hverandre, og alle sammen om noe vi har null kjennskap til, ingen frivillig innblanding i, eller noen forutsetninger for å kunne vite om. Synes du det høres kult ut?

Ja, det er greit at folk lurer og vil ha svar. Men vi har vært gjennom denne regla før, og det er alltid noen som er opptatt av å sette oss på plass. Jeg er lei av å forsvare Robert, jeg er lei av å forsvare Fitnessbloggen for det Robert har gjort, og jeg er lei av å forsvare meg selv for det Robert har gjort. Vi har hatt forumtråder, vi har hatt diskusjoner i både forum og kommentarfelt, vi har hatt artikkel fra oss, og vi har hatt en artikkel fra Robert. Enough already, vær så inderlig snill.

Har null problem med å se at det må ha vært jævlig kjipt for deg, og de andre her.

Når skaden allerde hadde skjedd burde dere ha vært mer åpne. Jeg syntes ikke dere var det. Det virket mer som om dere ville kvele det der og da. Det er ingen lur ide, når det er medlemmene og antall brukere dere lever av

Det kom også frem at dette ikke var første gang heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har null problem med å se at det må ha vært jævlig kjipt for deg, og de andre her.

Når skaden allerde hadde skjedd burde dere ha vært mer åpne. Jeg syntes ikke dere var det. Det virket mer som om dere ville kvele det der og da. Det er ingen lur ide, når det er medlemmene og antall brukere dere lever av

Det kom også frem at dette ikke var første gang heller.

Synes du virkelig dette får det til å se ut som vi kveler noe som helst? Fitnessbloggen forklarer - Fitnessbloggen

Det kom ut på samme dag som saken sto i DN.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når ingen har likt det, eller ingen kan kommentere dette, tja hva tenker du?

Herregud, mann. Denne plastret jeg, resten av moderator- og forfatterteamet og brukerne utover hele Facebook i flere dager. Det er ingen likes på den fordi Espen fjernet multiforfatterfunksjonen da han oppgraderte bloggen, og saken var signert mer enn én forfatter. Kommentarfeltet var slått av fordi vi forsøkte å holde all diskusjonen på ett sted i forumet (hvor vi hadde flere tråder og svarte så godt vi kunne).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, mann. Denne plastret jeg, resten av moderator- og forfatterteamet og brukerne utover hele Facebook i flere dager. Det er ingen likes på den fordi Espen fjernet multiforfatterfunksjonen da han oppgraderte bloggen, og saken var signert mer enn én forfatter. Kommentarfeltet var slått av fordi vi forsøkte å holde all diskusjonen på ett sted i forumet (hvor vi hadde flere tråder og svarte så godt vi kunne).

Altså, jeg driter i hva dere gjør.

Jeg prøvde bare å si at det var mange som var nyskjerrig og lurte på hva faen som skjedde. Og det er tydeligvis forsatt fler som er det. Gjør noe med det heller. Få en ending på den en gang for alle kan være lurt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Altså, jeg driter i hva dere gjør.

Jeg prøvde bare å si at det var mange som var nyskjerrig og lurte på hva faen som skjedde. Og det er tydeligvis forsatt fler som er det. Gjør noe med det heller. Få en ending på den en gang for alle kan være lurt

Såvidt jeg fikk med meg svarte vi på absolutt alt som ble spurt om den gangen, inkludert en del som var langt ute på viddene av teorier fra deg. Vi har forøvrig også en åpen diskusjonstråd nå. (denne)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor "mange" er det snakk om? I lenken lengre oppe som siterer amerikanske CDC (tror jeg det var) var det snakk om 3 personer årlig som dør pga. steroidbruk. I USA altså. Ikke glem at mange plutselige dødsfall hos unge idrettsutøvere skyldes udiagnostiserte hjertefeil og aneurysmer.

Jeg snakker utifra hva jeg selv har sett og opplevd. Når flere personer av en liten gruppe mennesker får de samme problemene, kaller jeg de mange. Og jeg går utifra at de samme type problemer er gjengangere i samme type miljøer\grupper ellers i verden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg fikk med meg svarte vi på absolutt alt som ble spurt om den gangen, inkludert en del som var langt ute på viddene av teorier fra deg. Vi har forøvrig også en åpen diskusjonstråd nå. (denne)

Dette er for øvrig et svar til deg emilwoop.

Jeg signerer på denne her. Hvis man ikke klarte å få det med seg den gangen eller nå, så har man svært begrensede søkefunksjoner-kunnskaper. Et kjapt google-søk viste dette her:

post-4962-14440912893111_thumb.png

Jeg forstår ikke hvordan folk føler deg utelukket fra noen forklaring dersom de har lest de ulike artiklene som dukket opp på google-søket?

Det skal sies at svaret fra FB ikke kom umiddelbart etter det ble annonsert, men hvis man tar i betraktning tiden man bruker på å skrive en artikkel så var det en rimelig hurtig respons.

EDIT: youtube-vinduet er til sxephil sitt show(phillip defranco) i tilfelle noen er i tvil om tittelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er for øvrig et svar til deg emilwoop.

Jeg signerer på denne her. Hvis man ikke klarte å få det med seg den gangen eller nå, så har man svært begrensede søkefunksjoner-kunnskaper. Et kjapt google-søk viste dette her:

[ATTACH=full]79941[/ATTACH]

Jeg forstår ikke hvordan folk føler deg utelukket fra noen forklaring dersom de har lest de ulike artiklene som dukket opp på google-søket?

Det skal sies at svaret fra FB ikke kom umiddelbart etter det ble annonsert, men hvis man tar i betraktning tiden man bruker på å skrive en artikkel så var det en rimelig hurtig respons.

EDIT: youtube-vinduet er til sxephil sitt show(phillip defranco) i tilfelle noen er i tvil om tittelen.

Ikke meg dere må overbevise :)

Jeg skrev ikke noe av dette for å kverulere. Jeg sa bare at det var tydeligvis ikke alle som har fått med seg det og det er også kommet nye brukere siden den gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke meg dere må overbevise :)

Jeg skrev ikke noe av dette for å kverulere. Jeg sa bare at det var tydeligvis ikke alle som har fått med seg det og det er også kommet nye brukere siden den gang.

Jeg forstår virkelig ikke Emil, hvem er det vi må overbevise?

Jeg prøvde for øvrig ikke å overbevise deg, men prøvde å vise til at dersom man klarer navigere seg inne på et forum, så håper jeg virkelig man klarer å bruke google som søkemotor. Hvis folk ikke har fått det med seg er det streng talt bare å gå igjennom artikkelarkivet :) Dette er min personlig mening da, så du må gjerne stille deg uenig til det, men det virker svært rart for meg at noen skal kunne klarer å danne seg en loggbok, delta aktivt i forumet, legge ut gif-bilder og film, men likevel ikke klare å søke finne topptreffene på google hvis man søker på "doping" og "fitnessbloggen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...