Gå til innhold

Anti-doping - Politiet avslørte Norges mest omfattende dopingfabrikk


....

Anbefalte innlegg

Jeg forstår virkelig ikke Emil, hvem er det vi må overbevise?

Jeg prøvde for øvrig ikke å overbevise deg, men prøvde å vise til at dersom man klarer navigere seg inne på et forum, så håper jeg virkelig man klarer å bruke google som søkemotor. Hvis folk ikke har fått det med seg er det streng talt bare å gå igjennom artikkelarkivet :) Dette er min personlig mening da, så du må gjerne stille deg uenig til det, men det virker svært rart for meg at noen skal kunne klarer å danne seg en loggbok, delta aktivt i forumet, legge ut gif-bilder og film, men likevel ikke klare å søke finne topptreffene på google hvis man søker på "doping" og "fitnessbloggen".

Jeg er ikke enig eller uenig i hva dere gjør. Jeg bryr meg ikke om det altså. Jeg er bare her for å se på bilder og tidsfordriv.

Prøvde bare å fortelle at det virker ikke som om alle har fått med seg dette, og noen lurte. Men ditt svar er jo, google så da får de heller gjøre det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Around 6 million deaths a year are caused by tobacco.

How many people die because of smoking each year?

The Center for Disease Control lists the number of deaths due to anabolic androgenic steroids at 3 per year.

How many people die a year from steroids? - Yahoo! Answers

Nå har jeg ikke kvalitetssikret kildene, men noe sier meg at steroider langt ifra er det største problemet i verden.

Men hvor mange er det i Verden som bruker AAS og hvor mange i Verden er det som bruker tobakk/røyker? det må du jo også se på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke enig eller uenig i hva dere gjør. Jeg bryr meg ikke om det altså. Jeg er bare her for å se på bilder og tidsfordriv.

Prøvde bare å fortelle at det virker ikke som om alle har fått med seg dette, og noen lurte. Men ditt svar er jo, google så da får de heller gjøre det:)

Du bryr deg ikke, men du bryr deg tydeligvis likevel. Slik å forstå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Marihuana (mindre farlig enn tobakk som man får lov til å selge over disk, logisk?) kan brukes medisinsk , og som sagt av andre tidligere i tråden brukes steroider gjerne av noen som vil forbedre selvbildet.

swole ==> rush of endorphins, nytelse

Jeg synes sammenligningen er helt ok med mindre man skal kverulere over ting som ikke er så viktig.

Det jeg synes er viktig er antall drepte som konsekvens av det per år, og der er tobakk verstingen.

Hvor har du dette i fra? Hvem er forresten individet som du tar utgangspunkt i, og hvordan er f.eks den psykiske helsen i slekten til vedkommende? Hva legger du i begrepet "mindre farlig"?

For øvrig er hjemmefabrikker av medisiner av type linket til i første post et stort problem i flere land med mindre oversiktlig legemiddelproduksjon. Skrekkeksempelet fra Kina der babyer døde av morsmelkerstatning fremstilt av stoffer med null næringsverdi er bare en av mange. Piratmedisiner dreper. Jeg synes for eksempel det er greit å vite at de medisinene jeg får fra legen inneholder det de sier de skal. En slik kontroll og den liberaliseringen en del drømmer om på dette området er uforenelig.

Det er ikke nødvendigvis hjemmefabrikker som står for mesteparten av counterfeit-legemidler, spesielt ikke hvis vi snakker på et stort skala. Her kan det godt være faktiske fabrikker som produserer store mengder med pirat-legemidler grunnet den store økonomiske gevinsten.

Jeg forstår ikke helt hvordan en slik kontroll ikke er forenelig med liberaliseringen? Det at ulike legemidler(LM) i Norge er kvalitetsikret, er ikke synonymt med en svært konservativ holdning. Et eksempel på dette er den lettere tilgangen til smertestillende tabletter, det var en del som var i mot dette, men det jeg har lest til nå tyder på at ting har gått ganske fint grunnet en bevisstgjøring av hvordan disse preparatene skal tas. Kan selvsagt ikke utelukke forhåndskjennskapen til preparatene.

Utenom det eg jeg enig i det du om at legaliseringen av AAS egentlig ikke vil hjelpe problemet da jeg ser for meg en svært streng regulering akkurat som du sa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har du dette i fra? Hvem er forresten individet som du tar utgangspunkt i, og hvordan er f.eks den psykiske helsen i slekten til vedkommende? Hva legger du i begrepet "mindre farlig"?

Medisinsk bruk, hvis det var det du spurte etter:

Cannabis (drug) - Wikipedia, the free encyclopedia

How many people are actually killed by drugs?

The number of drug deaths in the US in a typical year is as follows:

  • Tobacco kills about 390,000.
  • Marijuana kills 0. There has never been a recorded death due to marijuana at any time in US history.

How many people are actually killed by drugs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Medisinsk bruk, hvis det var det du spurte etter:

Cannabis (drug) - Wikipedia, the free encyclopedia

How many people are actually killed by drugs?

The number of drug deaths in the US in a typical year is as follows:

  • Tobacco kills about 390,000.
  • Marijuana kills 0. There has never been a recorded death due to marijuana at any time in US history.

How many people are actually killed by drugs?

US history, kanskje, men det er noen registert dødsfall i Norge sist jeg leste det.

http://www.dagbladet.no/dinside/2001/10/02/285340.html

Kildekritikk mottas med åpnearmer, men uheldigvis har jeg ikke funnet ut hvor vedkommende fant informasjonen sin, så kan ikke si at det faktisk er mulig. Det stod for øvrig ikke noe om hvordan de døde, men det ble tydet på at det var hjerterelatert til tross for at de ikke var forutsatt for dette.

Overdose via inhalering er nærmest umulig, så det er noe som er mindre negativt i forhold til andre substanser. Utenom det må vi ta med folk som røyker cannabis med tobakk(utblandet), og det at cannabis er mer kreftfremkallende enn tobakk på et generelt plan. Det er også studier som sier det motsatte, men et større antall viser det førstnevnte.

Den medisinske bruken er jeg kjent med på en overfladisk måte(kjenner ikke til spesifikke virkningsmekanismer, brukerdoser, langtidsvirkning, osv.).

Dette begynner kanskje å bli off-topic, så vi får heller starte en egen tråd dersom vi skal diskutere dette videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

US history, kanskje, men det er noen registert dødsfall i Norge sist jeg leste det.

http://www.dagbladet.no/dinside/2001/10/02/285340.html

Kildekritikk mottas med åpnearmer, men uheldigvis har jeg ikke funnet ut hvor vedkommende fant informasjonen sin, så kan ikke si at det faktisk er mulig. Det stod for øvrig ikke noe om hvordan de døde, men det ble tydet på at det var hjerterelatert til tross for at de ikke var forutsatt for dette.

Overdose via inhalering er nærmest umulig, så det er noe som er mindre negativt i forhold til andre substanser. Utenom det må vi ta med folk som røyker cannabis med tobakk(utblandet), og det at cannabis er mer kreftfremkallende enn tobakk på et generelt plan. Det er også studier som sier det motsatte, men et større antall viser det førstnevnte.

Den medisinske bruken er jeg kjent med på en overfladisk måte(kjenner ikke til spesifikke virkningsmekanismer, brukerdoser, langtidsvirkning, osv.).

Dette begynner kanskje å bli off-topic, så vi får heller starte en egen tråd dersom vi skal diskutere dette videre.

At marijuana kan få folk til å gjøre dumme ting, eller at det kan medføre andre problemer tviler jeg ikke på. Men når man sammenligner det med andre ting som er lovlig som viser seg å gjøre mye mer skade, så er det mye i lovverket som ikke gir helt mening.

The number of drug deaths in the US in a typical year is as follows:

  • Alcohol kills about 80,000.

"Rettstoksikologisk Institutt rapporterer om seks norske dødsfall etter hasjrøyking de siste seks åra."

Alkohol er lovlig og får folk til å gjøre dumme ting og medfører andre problemer, men er altså mye mer farlig enn rusmidlet hasj/cannabis/marijuana som det ikke er lovlig å selge.

Jeg kunne skrevet mye om dette og argumentert fra mange vinkler om ting som ikke gir mening i forhold til hverandre, men gidder ikke det nå.

Gjøre alt ulovlig fordi dumme folk gjør dumme ting? :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis det virkelig var så ukomplisert som å legalisere dop og steroider fordi alkohol og tobakk er lov og de to sistnevnte dreper flere enn de to førstnevnte, så hadde det blitt gjort for lenge siden.

Det er eldgamle konservatister som sitter i det offentlige og det hjelper lite at myter som forskningen har avkreftet for lenge siden henger igjen hos politikerne.

Det er moralister med mye makt som sørger for at det er sånn. Bare tenk med hvem rett skal noen nekte deg å ta bestemme over din egen kropp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At marijuana kan få folk til å gjøre dumme ting, eller at det kan medføre andre problemer tviler jeg ikke på. Men når man sammenligner det med andre ting som er lovlig som viser seg å gjøre mye mer skade, så er det mye i lovverket som ikke gir helt mening.

The number of drug deaths in the US in a typical year is as follows:

  • Alcohol kills about 80,000.

"Rettstoksikologisk Institutt rapporterer om seks norske dødsfall etter hasjrøyking de siste seks åra."

Alkohol er lovlig og får folk til å gjøre dumme ting og medfører andre problemer, men er altså mye mer farlig enn rusmidlet hasj/cannabis/marijuana som det ikke er lovlig å selge.

Jeg kunne skrevet mye om dette og argumentert fra mange vinkler om ting som ikke gir mening i forhold til hverandre, men gidder ikke det nå.

Gjøre alt ulovlig fordi dumme folk gjør dumme ting? :huh:

Slik som Kjetil sier, så er saken ganske kompleks. Det ligger en del forskning bak forbudet mot ulike substanser, deriblant cannabis. Ligger for øvrig en del fordommer som grunnlag til forbudet(vi snakker om laaaaangt tilbake), men spørsmålet er hvorfor det da skal bli legalisert? Det er kanskje "tryggere" enn alkohol, men det gjør ikke ting bedre å innføre noe som fremdeles ikke gagner samfunnet. Kort og greit:

Alkohol+tobakk=dårlig

Det betyr derimot ikke at

Alkohol+tobakk+cannabis=bedre

vi vet begge to at å legge til cannabis og/eller andre stoffer vil bare gjøre ting verre slik samfunnet er i dag, så til helsegevinsten/samfunnsgevinsten vil være større enn de negative sidene ved ulike substanser vil nok man ikke se noe bli lovlig med det første.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik som Kjetil sier, så er saken ganske kompleks. Det ligger en del forskning bak forbudet mot ulike substanser, deriblant cannabis. Ligger for øvrig en del fordommer som grunnlag til forbudet(vi snakker om laaaaangt tilbake), men spørsmålet er hvorfor det da skal bli legalisert? Det er kanskje "tryggere" enn alkohol, men det gjør ikke ting bedre å innføre noe som fremdeles ikke gagner samfunnet. Kort og greit:

Alkohol+tobakk=dårlig

Det betyr derimot ikke at

Alkohol+tobakk+cannabis=bedre

vi vet begge to at å legge til cannabis og/eller andre stoffer vil bare gjøre ting verre slik samfunnet er i dag, så til helsegevinsten/samfunnsgevinsten vil være større enn de negative sidene ved ulike substanser vil nok man ikke se noe bli lovlig med det første.

I et generelt helse senario

Jus+brus=dårlig

Jus+brus+lettbrus=bedre

Lettbrus(Cannabis) tar personer vekk fra de andre gruppene og får dem til å velge et mindre skadelig alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I et generelt helse senario

Jus+brus=dårlig

Jus+brus+lettbrus=bedre

Lettbrus(Cannabis) spiser av de andre gruppene og får det til å velge et mindre skadelig alternativ.

Forklar meg hvordan lettbrus scenarioet blir bedre? Sett at inntaket av jus og brus er det samme? Tennene utsettes fremdeles for syreskader, og gjerne misfaring. Det er nok bedre enn brus og juice, men vann eller fraværelsen av lettbrus vil nok være bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forklar meg hvordan lettbrus scenarioet blir bedre? Sett at inntaket av jus og brus er det samme? Tennene utsettes fremdeles for syreskader, og gjerne misfaring. Det er nok bedre enn brus og juice, men vann eller fraværelsen av lettbrus vil nok være bedre.

Håpet du skulle nevne vann. Sett at inntaket av jus og brus er det samme blir det ikke bedre. Vi kan derimot rimelig "sikkert" si at dette ikke blir tilfelle. Først vann er speilbildet til avholdsgruppen i rusmiddel perspektiv. Dette er også en veldig liten gruppe.

Saken er at når folk drikker jus og brus og så ser at lettbrus har kommet på markedet så vil noen av "juserne" og "bruserne" gå over til lettbrus. Vanndrikkerne er de som holder seg unna sånt "tull" akkuratt som avholdsfolkene holder seg unna rusmidler.

Hvis man får flere til å skifte fra etanol til cannabis så er det bedre det da det er mindre skadlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...