Gå til innhold

Anti-doping - Politiet avslørte Norges mest omfattende dopingfabrikk


....

Anbefalte innlegg

En av grunnene til at jeg valgte å "deaktiviere" min gamle konto var pga det jeg oppfatter som liberalt syn på doping her på FB.

Slik denne tråden har utviklet virker det fortsatt som at Fitnessbloggen har et ganske avslappet forhold til AAS, og ikke et klart og tydelig Nei til doping standpunkt.

Argumentasjonen som brukes i diskusjonene synes jeg tyder på at flere medlemmer virker positiv til bruk av AAS.

For meg spiller det forsåvidt ingen rolle om folk ønsker å bruke AAS eller diskutere for eller i mot.

Derimot når man utad gir uttrykk for at man er i mot, men gjør det motsatte skurrer det for meg.

Derfor blir også FB "svar skyldig" i mine øyne, dere sier en ting, men gjør det motsatte.

Blir litt som med Vågå ordføreren, forklaringen til FB virker konstruert og tilpasset "nyhetsbildet" og siktelsen til andre involverte.

Hva med å være litt konkret, i stedet for anonym, feig og passiv-aggressiv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes du det er helt urimelig av det offentlige å ta en visst ansvar for folkehelsen når det er hele landet som til sammen betaler legeregningen til en person som ødelegger seg selv med farlige stoffer?

Personen som ødlegger seg selv har mest sannsynling betalt sin lege regning i form av skatt og ekstra utgifter.

Blir vell som tobakk og etanol, de drar inn mye mer penger enn de koster. Hvis ikke hadde de vært ulovlig.

Det offentlige kan ta ansvar for folkehelsen med å spre informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personen som ødlegger seg selv har mest sannsynling betalt sin lege regning i form av skatt og ekstra utgifter.

Blir vell som tobakk og etanol, de drar inn mye mer penger enn de koster. Hvis ikke hadde de vært ulovlig.

Det offentlige kan ta ansvar for folkehelsen med å spre informasjon.

Det ville funket om folk flest var i stand til å ta imot informasjon. Og ja, informasjon bør og skal være sentralt i forebygging, men andre forebyggende tiltak bør og skal også ha en stor plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personen som ødlegger seg selv har mest sannsynling betalt sin lege regning i form av skatt og ekstra utgifter.

Blir vell som tobakk og etanol, de drar inn mye mer penger enn de koster. Hvis ikke hadde de vært ulovlig.

Det offentlige kan ta ansvar for folkehelsen med å spre informasjon.

Alle barna med vaksineutløst narkolepsi har nok stor tiltro til det offentlige som ansvarlig for folkehelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ville funket om folk flest var i stand til å ta imot informasjon. Og ja, informasjon bør og skal være sentralt i forebygging, men andre forebyggende tiltak bør og skal også ha en stor plass.

Jeg synes vi skal ha litt mer tiltro til folk flest. Forebygging er viktig men, når det kommer til aktiviteter som kun går utover en selv bør aldri forbud brukes. Regulering er greit men å forby noe fører kun til oppblomstring av svarte markeder som i dette tilfelle her.

Siden folk er kreative vil alltid folk som i denne saken produsere dop/ulovlige preparater. Hadde det ikke vært mye bedre hvis alle kundene til trykkern heller hadde kjøpt produktene beskattet på apoteket. Tviler på at trykkerns produkter hadde samme kvalitetssikring som apoteket eventuelt hadde hatt. Denne middelalderske tankegangen om at forbud er løsningen er noe kriminelle tjerner mye på. Synd samfunnet ikke har kommet lenger i nesten 2013.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes vi skal ha litt mer tiltro til folk flest.

Dette var jo litt på siden av trådens tema, men når det kommer til generell forebygging så er ikke nødvendigvis "mer makt til folket" veien å gå ;) (nei, det var ikke bokstavelig).

Forebygging er viktig men, når det kommer til aktiviteter som kun går utover en selv bør aldri forbud brukes. Regulering er greit men å forby noe fører kun til oppblomstring av svarte markeder som i dette tilfelle her.

Tror du svartemarkedet vil forsvinne ved legalisering? Går dette bare utover en selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva vet du om DTP-IPV, HiB, MMR, HPV, Poliomyelitt og BCG , IAmaBro? At en har klart å så godt som utrydde en del av de sykdommene som var mest ødeleggende for folkehelsen og gav størst risiko for barnedødelighet og byttet det ut med et fåtall episoder av narkolepsi som muligens er utløst av en vaksine er nettopp grunn til å ha tiltro til det offentlige.

Men klart, det fordrer at en faktisk vet hva en snakker om. Enten spiller du dum for å kunne presentere forenklede argumenter, eller så er du rimelig lite opplyst. Grunnleggende skepsis i fravær av kunnskap tenderer godt opptil dum.

Skal Arbeiderpartiet/staten krediteres for disse tingene?:-Da er det heller du som er litt ute på viddene. De som skal krediteres for medisinsk fremskritt er smarte mennesker med et ønske om å tjene egne penger. Stoltenberg er flink til å regissere holdningskampanjer men han klarer neppe å lage et plaster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du svartemarkedet vil forsvinne ved legalisering? Går dette bare utover en selv?

Det er ingen fordeler et ulovlig marked har over et lovlig. Under forbudstiden i USA skodde kriminelle seg på å selge ulovlig produsert etanol. Grunnet til at de tjente mange penger var at det var ingen andre store kjeder som masse produserte og utkonkurerte de. De hadde rett og slett monopol og da trenger ikke produksjonen å være effektiv for å tjene penger siden det er ikke konkuranse.

Etter det ble lovlig forsvant det svarte markedet nesten helt. Etanol er lovlig i Norge, det er nesten ingen som selger HB her i landet.

Hvis produktene kan kjøpes for samme pris på apoteket som dealern tilbyr så kjøper alle omtrent bare der fordi det er mer lukrativt.

Bruk av et stoff på deg selv går bare utover deg selv. Man kan jo argumentere at det koster samfunnet penger ved at noen folk havner på sykehuset etter misbruk og derfor bør det være ulovlig. Men de som mener dette mener vell også at folk som driver med selvskading skal fengsles de også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis produktene kan kjøpes for samme pris på apoteket som dealern tilbyr så kjøper alle omtrent bare der fordi det er mer lukrativt.

Det er argumentert av flere andre i denne tråden for hvorfor dette ikke nødvendigvis ville vært tilfelle med aas, og aldersgrenser og dosering er stikkord. Men jeg har egentlig ikke så fryktelig stor interesse av denne diskusjonen, så stopper her for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er argumentert av flere andre i denne tråden for hvorfor dette ikke nødvendigvis ville vært tilfelle med aas, og aldersgrenser og dosering er stikkord. Men jeg har egentlig ikke så fryktelig stor interesse av denne diskusjonen, så stopper her for min del.

Greit, men det blir vell som spriten mindreårige oftest har, stammer fra polet den også. Og heller det enn at det er HB.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fikk meg et slag i trynet igår.. En kompis av meg som la ut om alle som jeg kjenner som boler seg. Og jeg naiv som jeg er trodde jo ikke at dem gjorde det,.. oh well.. Sånn er livet :p Er nok mange flere som doper seg enn som vil innrømme det ja.. Æsj. Spesielt når man er PT bør man kanskje ikke gjøre sånt.. umulig for oss som ikke bruker sånt å bli likedan, og når dem fremstår som at det er kun trening så blir det jo bare demotiverende hele greia..

Btw da jeg bodde på svalbard var det kvote på hvor mye alkohol man fikk kjøpe på polet.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flere en meg som havner litt på begge sider av gjerdet her?

(Edit: Med tanke på meninger altså)

Har ALT imot doping i idrett der det ikke skal være doping (Fair Play) / har lite imot bruk av doping utenfor idrett.

Vet at du kan bli sinnssykt sterk uten, og vil være med å få fram det / men har respekt for de som bruker og oppnår bra resultat med det.

Og med tanke på brukere så er det en eneste stor gråsone, forskjell mellom en 15åring som drikker seg dritings på 96%, og en 30åring som har et glass vin til maten. (Siden folk er innom hele alkohol greia). Samme er det jo med steroider og, så å trekke ei jevn linje med hva som skjer med bruk osv blir vanskelig.

Men om en skal redusere steroid bruk, så istedenfor all propagandaen (som ikke funker) så er det en ting som gjelder:

Kunnskap.

Kunnskap om to ting:

- Hvor sterk du kan bli uten steroider (SYKT sterk, ihvertfall mye sterkere enn den gjennomsnittlige nordmann tror)

- Generell bruk av steroider.

Hvorfor de to tingene?

- Hvor sterk du kan bli uten, vel desto flere som vet det, og får hjelp til det = desto mindre blir de fristet til å bruke steroider.

- Generell bruk (Doser, kur lengder, stoffer, bivirkninger, forebyggende tiltak, +++), fordi at de som har bestemt seg for å bruke, kommer til å gjøre det uansett. Og da er det best at de gjør det på en tryggest mulig måte.

Min historie:

I løpet av de 2 årene jeg gikk på Vgs. Så var vi 9stk i klassen min som trente vekter, (Alder 16-18år).

I løpet av de to årene var jeg den eneste av de 9 som ikke brukte/prøvde noe, det som skilte meg fra de andre (utenom en av de) var:

- Kunnskap om trening/kost. Satt meg ned, leste, fikk framgang, var fornøyd.

- Satt meg ned, leste om Steroider, fant ut at en får best utbytte av det, og minst bivirkninger om en venter til midten av 20årene minst, har kunnskap om det, og har et bra treningsgrunnlag. Dette var et tips eg fikk på div. nettforum om steroider, (noen av de mere seriøse). Så det gjorde eg, fortsatt å lese om det, og opparbeidet meg en adskillig mye bedre kunnskap om emnet en noen av de jeg kjente, til tross for at jeg var den eneste som ikke brukte.

Konkluderte etter de saklige tipsene, fra BRUKERE som var en del eldre en meg at jeg burde vente med å ta avgjørelsen til jeg var eldre.

Nå, i en alder av 22år har jeg allerede blitt sterkere enn det jeg trudde jeg noensinne kunne bli, og fortsetter å bli sterkere år for år. Ble medlem i en styrkeløft klubb for 2 år siden, og fornøyd med de holdningene som er rundt denne.

Steroider er noe jeg har lagt ifra meg tanken om, den kommer opp av og til MEN grunnen til at jeg ikke velger å gjøre det er rett og slett at jeg veit hvor sterk en kan bli uten, og at det er deilig å kunne si at en er 100% ren om noen spør.

Sidenote:

Angående legalisering/åpent salg i apotek, tja.. Er som kommunismen, fint i teori.. Men fungerer heller dårlig i praksis.

La ting være som de er nå, enkelt og greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du svartemarkedet vil forsvinne ved legalisering? Går dette bare utover en selv?

det vil vel over tid ødelegge dette markedet. Det blir ca ikke lønnsomt når man uansett kan få tak i det lovlig til sikkert en ok penge om det skulle bli lovlig. Men om det er en grunn for å gjøre ting lovlig er heller usikkert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sidenote:

Angående legalisering/åpent salg i apotek, tja.. Er som kommunismen, fint i teori.. Men fungerer heller dårlig i praksis.

La ting være som de er nå, enkelt og greit.

Kommunismen var aldri bra i teorien bare så det er sagt den gikk ut ifra at mennesker ville jobbe som maur uten motivasjon.

Kan du si krigen mot doping/narkotika har vært en suksess eller fungert bra i praksis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...