Gå til innhold

Vil vi bli korrigert når vi gjør noe feil, eller ønsker vi å trene i fred?


Larskm

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • 3 måneder senere...

Om vedkommende som kommer bort klarer å argumentere bra for hvorfor jeg utfører øvelsen feil - hvilke konsekvenser det vil få å utføre øvelsen på den måten jeg gjør det, skadefremkallende effekter, etc.. og hva som er fordelen med måten vedkommende utfører øvelsen på kontra måten jeg gjør det på, jo da er jeg overmåtlig takknemlig:)

Jeg har selv tatt knebøy på 6 forskjellige måter før jeg endelig nå tar konkrete og skikkelige ATTG-bøy med god teknikk, men det er kun grunnet at jeg var determinert på å utføre det slik det er ment til å gjøres. Hadde jeg hatt mentaliteten til en skal vi si "average" gymkar, så hadde jeg nok fortsatt tatt litt over kvartbøy med føtter som peker rett fremover og legger enten latterlig mye press på knærne eller latterlig mye press på ryggen med mer vekt enn jeg tar i ATTG-bøy.

Skal begynne med tradisjonell markløft neste uke da jeg har opparbeidet hoftemuskulaturen ganske kraftig de siste månedene, og benkpress også. Kommer til å spørre et par folk jeg vet har peiling på riktig utførelse av teknikk, og hadde ikke gjort meg noe om det kom noen bort og gav meg en pekepinn eller to. Spesielt på markløft:)

Siste jeg gidder er å bli slått av ei pingle i baseøvelser fordi han kunne trene i 5 år i strekk med god teknikk, mens jeg røk etter 10 måneder og gikk ut med kraftig skade grunnet elendig teknikk :confused: Så om du faktisk HAR peiling på det du snakker om, gjør de som IKKE har det en tjeneste og gi de råd.

Og ikke glem - SEMI-god teknikk er bedre enn INGEN teknikk! Ser du for eksempel noen jokke i toppen av dips-stativet så kan du ihvertfall si at de kan begynne med å gå skikkelig ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selv setter jeg veldig pris på når KOMPETENTE personer gir meg råd PÅ EN HØFLIG MÅTE.

De to verste tingene jeg opplever på et treningsstudio er byggere som tror de kan alt fordi de er svære og gir (ofte gale) råd på en irriterende alfa-male måte ("Hva faen er det du driver med?!?! Vet du ikke at cheatcurls er det ultimate for å få armer som jeg har?!?!"), og personer som lærer vekk gal teknikk til andre (ser både titt og ofte kjærestepar hvor mannen skal lære kvinnen å løfte, gjerne benkpress med beina i sit-ups-stilling oppå benken. Har også hørt det episke "hvis du løfter sakte så trener du musklene, løfter du sykt fort så trener du senene").

Må innrømme at jeg selv er altfor feig til å rette på folks teknikk, men burde absolutt ta mot til meg. Benk med beina oppå benken er virkelig an accident waiting to happen. Ikke gøy den dagen noen faktisk faller av benken og skader seg fordi jeg ikke sa fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør ikke dette selv, men jeg så en rimelig sterk kar gjøre det samme på mitt studio hin dagen. Hvorfor gjør folk det, egentlig?

Er nok en del broscience ute og går her. Tipper det kommer fra et ønske om å ikke "jukse" i benkpress. De tenker vel at "hvis jeg bruker beina, så blir det jo nesten som å ta glute bridge. Jeg gjør jo dette for å trene bryst og overkropp, så beina har ingen plass her...da blir det jo mindre vekt for overkroppen å ta".

Tror rett og slett det er en av de seiglivede teknikkmytene som eksisterer rundt omkring i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så lenge man er høflig og ydmyk så pleier det å gå greit. Det er forskjell på å komme med råd, tips og anbefalninger - kanskje tilby at filme noen reps for å vise hvor galt det ser ut - enn å stå frem som en besserwisser og rakke ned på teknikken til folk.

Så lenge du er kompetent nok til å gi råd har du forhåpentligvis også nok av saklige argumenter og kunnskaper for å kunne ta en evt. diskusjon og.

Det verste jeg vet er folk som påpeker at en gjør feil, men som ikke har peiling på hvorfor det skulle være feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke om det er "akseptabelt" å gjøre det eller ikke, men personlig så setter jeg i hvertfall pris på det.

Om de har rett eller ikke er et meningsløst kriterie da alle mener at de har rett, men jeg vil si at regelen bør være om du har god nok grunn til å tro at du kan det. Dersom du har mange års erfaring og enten er trener eller har sjekket grundig ut hvordan teknikken bør være og hvorfor så er det greit, dersom du bare gjør slik du gjør fordi storebroren til en kompis gjør det slik, så kan du holde det tipset for deg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør ikke dette selv, men jeg så en rimelig sterk kar gjøre det samme på mitt studio hin dagen. Hvorfor gjør folk det, egentlig?

Vet ikke hvorfor folk gjør dette som en primær stilling. Jeg gjør dette av og til ved oppvarming da jeg mentalt føler at jeg isolerer brystet mer, men når jeg gjør selve øvelsen har jeg beina godt plantet på marka, da jeg reduserer sjansene for skade og jeg kan løfte tyngre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt riktig! Jeg hadde en ryggskade som gjorde det fryktelig ubehagelig å spenne seg opp i benk en periode, og da benket jeg med beina i været ganske mye. I tillegg gir det jo lenger løftevei, som kan være greit når målet er å bli sterkere (på samme måte som markløft med rykkgrep og liknende triks). Har også blitt observert benkende på bosuballer og i bøyracket med vektskiver under forfoten.

Folk ser gjerne litt rart på deg, men haters gonna hate!

post-600-14440907911092_thumb.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...